Gå til innhold
Arvid

Import av Alfa

Anbefalte innlegg

Har forsåvidt funnet meg en bil i Tyskland som jeg sansynligvis kjøper. Men det har dukket opp litt krøll anngående vekt av bil. I Tyskland så oppgir de jo som kjent vekt av bil inklusiv fører mens i Norge er det uten fører. Forskjellen på 75 kg utgjør jo vannvittige 12500,-..... :-\ Selvfølgelig en sum jeg ikke er interessert i å betale.

Hva skjer når bilen skal registreres i Norge ? Er det mulig å forklare pengeslukerne at vekten av bilen faktisk er 1540 kg og ikke 1615 kg ? Mener å ha lest at enkelte faktisk har måttet betale det som står i de tyske dokumentene.

Noen som har erfaringer med dette ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva om du snakker med tollvesnet, de har bøker for slikt! Samme tullet er det med biler fra sverige, der oppererer mann også med høyere vekt enn vårt vakre dyre avgiftland.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

leergew. i tysk fzb er med fører, blir trukket fra ved beregning. vil du betale korrekt avgift uansett så be de veie bilen lokalt, og oftest tipper det feil vei for bileier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm.... Klipp og lim...... ;D

Egenvekten (vektavgiftsgrunnlag) fastsettes på følgende måte:

l) Kjøretøy som tidligere har vært registrert i Tyskland.

Personbiler registrert før 1992: Egenvekt settes lik "Leergewicht".

Personbiler registrert i 1992 eller senere som ikke er EU-typegodkjent: Egenvekt settes lik "Leergewicht". Dersom det fremlegges dokumentasjon fra tyske myndigheter eller offentlig godkjente sakkyndige (aaS) som viser at "Leergwicht" for den angjeldende bil innbefatter fører, trekkes det fra 75 kg.

Personbiler som er EU-typegodkjent: Egenvekten settes lik "Leergewicht" med fradrag av 75 kg. Bevis for at en bil er EU- typegodkjent er at EU-typegodkjenningsnummeret er angitt på side 4 i "Fahrzeugbrief".

EU-typegodkjenningsnummeret er også angitt på fabrikasjonsplaten. EU-typegodkjenningsnummeret kan se slik ut: "e2 * 92/53 * 0025* 0 1"

Jeg har et eksempel etter at jeg tok inn en MB V-klasse: Egenvekten er 2010kg

Jeg spør tyskeren (forhandler) på epost:

Guten Tag!

MB V220cdi 78261km

Was ist leergewicht bitte?

(Ohne fahrer und kraftstoff)

Han svarte:

Leergewicht laut Papiere : 1.851 KG

Mit freundlichen Grüßen

Stefan ........

Og:

Bilen er e-merket, og det ble derfor trukket 75kg fra denne vekta på 1851 kg dvs 1776kg ble grunnlaget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner egentlig med at dette går greit men man vet jo aldri. Derfor er det greit å sjekke litt på forhånd. Forhandleren kunne ikke gjøre noe med de angitte 1615 kg så jeg håper at tullmyndighetene kan og forstår dette.

Skal spørre forhandleren om "Leergewicht" i morgen. Det er altså uten bensin og fører ? Da havner den jo under den "norske" vekta på 1540 kg.........  :)

Samtidig så leter jeg febrilsk etter Co-verdiene på denne bilen. Det er en -05 166 JTDM 20v. De fleste på mobile/autoscout står oppgitt til 178g/km men noen står i 198g/km. Snakket idag med en kjenning som er bilforhandler som hadde oversikt over alle nyere biler. Der står den til 178 mens forhandleren i Tyskland sier 198....... Forskjellen er faktisk 18400,-

Pokker så vanskelig alt skal være  ;) Trodde kanskje at den høyeste verdien var for automat men finner ingen bekreftelse på det noen plass.

Noen som vet hva korrekt verdi er ?

Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der røyk den drømmen! På en bil til 60.000 fra 94 skal statshelvete ha 138.000 i avgifter! Makan!

JE

Eller alternativ beregning :

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=118801&epslanguage=NO&parentid=63313

http://bilmegleren.no/billigere.html

Kan lønne seg i mange tilfeller men kan slå andre veien hvis bilen er skjelden eller mer enn strøken.

Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg har vegt bil noen ganger...må ha full tank av alle vesker!!!

ellers tar du ut matter og stereo...tja..alt dill rett og slett.

kom positivt ut for meg alle gangene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg har vegt bil noen ganger...må ha full tank av alle vesker!!!

ellers tar du ut matter og stereo...tja..alt dill rett og slett.

kom positivt ut for meg alle gangene

Kan en velga då ? Må en ikkje betala for den vekta som står i vognkortet ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blir sprø !!!! >:(

Er det jeg som ikke kan regne eller har tyskerne en annen måte å regne på ? Hvis jeg spør dere hva 19% av 30000 blir,hva får dere da ? Tyskeren sier 25210. Jeg sier 24300.

Problemet er at han tar salgsummen og deler på 1,19..... Mens jeg tar god gammeldags prosentregning : 30000 X 19 / 100 = 5700. 30000 minus 5700 = 24300. Eller en annen måte : 30000 / 19 x 100 = 5700.

Hvis dere bruker hans regnemåte til å finne 5% av 100 så ser dere jo hva svar dere får.

HJÆÆÆÆLP  ;)

A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forhandleren gjør rett ang mwst, og du kan selvsagt veie bilen fysisk og overprøve fzb vektene, men gjør en prøveveiing selv først  ;)

FrJ

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

moms du ska ha ijen som e probleme?

då må du huska på at  pris + %moms er riktig måte. IKKE pris - %moms

Fanken du har rett  ;D Da stemmer det jo  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

moms du ska ha ijen som e probleme?

då må du huska på at  pris + %moms er riktig måte. IKKE pris - %moms

koss tror du eg har lært?

hehe...bil t 21000ink mwa. då brukte eg 21000 - moms % og fikk min sum...men det blir litt feil jah.

;D

Fanken du har rett  ;D Da stemmer det jo  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...