Gå til innhold
Addey

Vinterdekk og bensinforbruk

Anbefalte innlegg

Har kjørt med vinterdekk i en uke nå, og merker at bensinforbruket har gått ned med omtrent halvliteren per 10 mil (eller 0,05 på mila). Tror ikke jeg har kjørt noe annerledes... på vei til og fra jobb er det stort sett bare å ligge og titte på baklyktene til passater og avensiser (vegvesenet har blitt særs flinke til å lage veier med dobbel sperrelinje i lokalområdet i det siste), så da er eneste utfordringen å holde øye med bensinforbruket og se hvor lavt jeg får det. "Perset" med 6,5l/100km på vei fra jobb i går (30km), noe jeg synes er ganske akseptabelt for en seks år gammel 166 2.0. Noen andre som har merket tilsvarende? Eller som kan fortelle meg hvorfor jeg får lavere forbruk? Har vinterdekkene lavere rullemotstand eller noe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne erfraringen har jeg også gjort meg både med piggfrie og piggdekk. Jeg har smalere dekk på vinterhjul, det er nok litt av forklaringen. Ellers er det mulig at mykere gummiblanding i vinterdekk gir lavere rullemotstand?

0,65 l/mil for 2-literen var meget respektabelt. Kan ikke minnes at jeg var under 0,7 med min, og det var en 156.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har motsatt erfaring, har i en annen tråd lagt ut bildet av kjørekomputeren i "Sølvpilen" der den viser 0,35 l/mil med sommerdekk. Har nå tatt samme turen med piggfrie vinterdekk. Brukte eksakt samme tid på turen, samme snitt hastighet, men nå var forbruket på skremmende 0,42 l/mil  :o

Sommerhjul er 215/45-17 vinterhjul er 205/55-16

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har motsatt erfaring, har i en annen tråd lagt ut bildet av kjørekomputeren i "Sølvpilen" der den viser 0,35 l/mil med sommerdekk. Har nå tatt samme turen med piggfrie vinterdekk. Brukte eksakt samme tid på turen, samme snitt hastighet, men nå var forbruket på skremmende 0,42 l/mil  :o

Sommerhjul er 215/45-17 vinterhjul er 205/55-16

Arve V

Fytte rakkern!!!! :o

0,42 :o

Herregud,da er det på tide å finne seg en rimeligere bil tror jeg  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er mest normalt er vel; mer motstand, mer dekkstøy og MER forbruk på vinterdekk.

Vanligvis mindre dekkstøy med vinterdekk om du kjører piggfritt. Men, har du piggdekk må du investere i nytt og kraftigere stereoanlegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, forbruket på Integralen går også opp når det kommer snø.. Har du liknende erfaringer Delta8v? ;D 0,42 har jeg dog aldri vært i nærheten av, bortsett fra på tomgang  :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, forbruket på Integralen går også opp når det kommer snø.. Har du liknende erfaringer Delta8v? ;D 0,42 har jeg dog aldri vært i nærheten av, bortsett fra på tomgang  :P

Hmmm,merket det når jeg kjørte på vinteren ja....pussig det der  ::):D

Da jeg kjøpte 156 gikk antal kjørte km opp med rundt 60%,men drivstofutgiftene gikk ned med ca 30%  :D (Fra Integralen til 156) pussig :D

Men fikk valuta for pengene med EVO'n da  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rullemotstanden har nok litt og si, samt tipper du kjører på 17" eller større på sommer og 16"  ;)

Stemmer nok.

Har opplevd det samme hos meg. På 225/45*17 sommer kommer jeg skjelden under 0.85, med 205/55*16 på vinter så har jeg vært nede i 0.65 på langkjøring

Har en 166 2.0TS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så langt har jeg ikke merket forskjell i dieselforbruk på dekktypen, men jeg ser klart at forbruket er større på våt vei kontra tørr på de dekka jeg har på nå (nye Dunlop piggfri)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så langt har jeg ikke merket forskjell i dieselforbruk på dekktypen, men jeg ser klart at forbruket er større på våt vei kontra tørr på de dekka jeg har på nå (nye Dunlop piggfri)

Der er nok forklaringa på mitt van(n)vittige for bruk nå i helga ;D, måtte pløye vatn fra Ørsta til Otta i ett forj... regnvær.... tenkte jeg ikke på...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...