Gå til innhold
Scuderia Strand

GTV 6 Speedometer giver

Anbefalte innlegg

I dag har jeg foretatt en reparasjon jeg trodde var umulig, og vil gjerne dele denne med andre siden det helt sikkert er andre som har det samme problemet. Både på min tidligere 1986 Giulietta og min nåverende GTV6 2.5 har jeg hatt det samme problemet: Speedometeret kommer og går etter eget forgodtbefinnende uten at man helt vet om det er instrumentet eller ledningene eller selve giveren på girkassa.

Jeg trodde lenge at det måtte være en ledning som hang og slang og ikke hadde helt god kontakt, men kom etter å ha byttet instrumentet til at det måtte være giveren som var problemet.

Giveren på girkassa ser omtrent slik ut:

===[___      []         ]  -2poler på denne siden(Spade)

[___[]______]

Den venstre siden der jeg har brukt = er pinnen som går inn i girkassa

Midt på denne giveren er det en hylse som er falset i begge ender for å holde plasten inne i aluminiumshylsa.

Det jeg gjorde i dag var å bruke en dremel+baufil for å skjære opp falsen slik at jeg kom til inni giveren, og der var det irr og gugge fra bilens barndom.

heldigvis var det ikke noe som var korrodert av, så jeg brukte elektronikkrens fra Biltema og blåste bort alt det grønne og brukte litt skikkelig tape for å sette sammen igjen giveren. Voila! -Jeg har nå et speedometer som uten å mukke forteller meg hvor (mye for) fort jeg kjører og thi glæder seg Jerusalem.

Jeg har tidligere prøvd å bestille denne giveren, men de er visst vanskelig å få tak i, noe som sikkert ikke er så rart om de irrer fulle og slutter å virke omtrent 20 år etter at bilen er ny.

Lykke til med reparasjoner, men vær litt forsiktig når du sager for å åpne så du ikke skader noe inni giveren.

(Jeg var ikke helt fornøyd med tapen jeg brukte, så kommer sikkert til å ta ut biten en av dagene for å gjøre det skikkelig og skal se om jeg ikke får tatt noen bilder å legge ut her så dere kan se hvordan det ser ut.)

Alfahilsen,

Johnny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...