Gå til innhold
håk

bertone coupe, giulia, 105-serie eller gtv?

Anbefalte innlegg

hei

har jo eid og elsket (og hatet) alfa i noen år nå, men dette har jeg aldri satt meg helt inn i. vet jo veldig godt at alfa giulia gta er gromt og har jo tenkt at burde eie noen lignende en gang. 8)

men noen som kan forklare meg på en enkel måte de forskjellige navnebegrepene på en enkel måte og hvorfor det finnes så "mange" forskjellige modellbetegnelser på en bil som for mange en kan ikke se store forskjellen på?

hilsen grønnskollingen ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

105 er fellesbetegnelsen for hele serien.

En ting er hva de forskjellige modellene egentlig heter, en annen er hva vi kaller dem. På folkemunne:

Giulia: 4 dørersversjonen av 105-serien:

alfa-romeo-giulia-super-1973.jpg

Kom senere i Giulia nuova....

800px-Alfa_giulia_nova_v_sst.jpg

...og avsluttet med Berlina

intro.jpg

Giulia kom også som stasjonsvogn:

400_colli.jpg

Coupéversjonen av Giulia har kallenavnet Bertone-coupeen, kom i en rekke utgaver, 1300 junior, Sprint, 1600, 1750 GT, GT Veloce 2000 GTV osv.

Såkalt ostehøvel:

11_copie.jpg

1750:

alfa1750gtv.jpg

2000 GTV, kjennetegnes på de heslige baklyktene:

112_0706_13z2007_la_concours1973_al.jpg

Racebersjonen GTA:

1332-1.jpg

GTC:

alfa_romeo_giulia_gtc_spider.jpg

Spider er jo en velkjent utgave av Giuliaserien:

7299.jpg

Giulia junior Zagato:

alfa-junior-zagato.jpg

For å gjøre forvirringen total så kalte Alfa oppfølgeren til Giulietta spider for Giulia Spider på begynnelsen av 60 tallet. Dette er en 101-serie. Giulietta Spider er 750-serie og kom i 1955.

101 Giulia Spider:

Giuliaspider.jpg

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette kan være forvirrende. Fabrikken kalte jo de første Bertone kupeene Giulia Sprint, senere ble det 1750 GTV osv.

F. eks er GTA-en med ostehøvel på bildet over en Giulia Sprint GTA. Det er jo selvsagt også en Bertone kupe.

Tror en fikk en god idé en gang, og begynte å kalle alle de forskjellige variantene over samme tema (samme karosseri) for Bertone kupé. Lettere å vite hva slags bil det var snakk om da, enn om man hørte at naboen hadde kjøpt en Giulia Sprint GT Veloce.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den korrekte betegnelsen på coupeen er Alfa Romeo Giulia Sprint GT. Den kom året etter sedanen. På erkeitaliensk manér droppet de "Giulia Sprint" fra en haug varianter i markedsføringsmaterialet, men bilene heter offisielt Alfa Romeo Giulia Sprint GT/GTV/GTC/GTA allikevel.

For ordens skyld:

GT : Gran Turismo

GTC : Gran Turismo Convertible/Cabriolet

GTV: Gran Turismo Veloce

GTA: Gran Turismo Alleggerita

Alfa bygde med andre ord på med bokstaver etterhvert som ytelsene og blingen ble større (eller mindre). Årsaken til at det heter 1750 GTV er for det første ganske åpenbar: hvem i huleste orker å omtale bilen sin som "Alfa Romeo Giulia Sprint Gran Turismo Veloce"? Det hadde i hvertfall ikke jeg orket. Den andre årsaken er at de ville gjenbruke 1750-betegnelsen som hadde vært på en rekke lyx-åk før andre verdenskrig. Førkrigs 6C 1750 hadde forøvrig også en GTC-variant ;)

Og som Jon-Even skriver: 101-serie Giulietta Spider ble plutselig til Giulia Spider midt på 60-tallet og fikk hete det et par år før vi fikk en ordentlig 105-serie cabriolet. Den het Duetto et par år før den bare ble hetende Spider. Navnet kommer forøvrig fra en italiensk type hestekjerre uten tak og uttales med trykk på e-en. Men bare hvis du vil være sær ;)

I tillegg til dette sammensuriumet av modeller ble det laget ørtifjarten spesialversjoner av Giulia:

Tubolare Zagato og Tubolare Zagato 2

Sprint Speciale

Giulia Sport Speciale

... og sikkert flere. Karossmakerne i Italia hadde gode tider.

Så finnes det to 105-biler til, faktisk; Tipo 33 Stradale og Montreal, men her er det bare sistnevnte som har noe teknologi til felles med den gamle Giuliaen fra 1962.

Om du kjøpte den en splitter ny Serie 4 Spider i 1992 fikk du med andre ord en motor som var utviklet på slutten av 40-tallet montert i et chassis som var utviklet på begynnelsen av 60-tallet. Ikke verst, egentlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller hvis du kjøpte en Mini i 2000 så fikk du en motor som var utviklet på 40-tallet og en bil ytviklet på 50-tallet ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og som Jon-Even skriver: 101-serie Giulietta Spider ble plutselig til Giulia Spider midt på 60-tallet og fikk hete det et par år før vi fikk en ordentlig 105-serie cabriolet. Den het Duetto et par år før den bare ble hetende Spider. Navnet kommer forøvrig fra en italiensk type hestekjerre uten tak og uttales med trykk på e-en. Men bare hvis du vil være sær ;)

Om du kjøpte den en splitter ny Serie 4 Spider i 1992 fikk du med andre ord en motor som var utviklet på slutten av 40-tallet montert i et chassis som var utviklet på begynnelsen av 60-tallet. Ikke verst, egentlig.

Duettoen har faktisk aldri vært det offisielle navnet på den "boat tail" Spideren, men navnet har blitt hengende igjen fra en navnekonkurranse fra når Spideren ble lansert, og blir stadig brukt om den første utgaven av 105 serie spideren.

Serie 4 (1990-1994) av denne bilen er forresten en 115 serie, uten at jeg vet hvorfor...

Jeg kjøpte en slik bruktbil (4 år gammel) i 1996/97, og det var moro. 26.000 kilometer og nybilfølelse, men samtidig følelsen av å kjøre en veteranbil. Herlig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjært barn har mange navn :D

Det jeg har merket meg er at kallenavn som "Sprint GT", "Giulia Sprint GT" eller "Giulia Coupé" sammen med "1300, 1600, 1750 GTV og 2000 GTV" er mere brukt på kontinentet om vår kjære "Bertone Coupé", som vi sier mye i norge..

thavn - 105 serie het 115 serie i USA. Så det er nok ikke helt skivebom om Serie 4 Spideren din var importert fra USA.

Litt trivia for de hk gale: Autodelta utviklet en Giulia GTA SA (Sovralimentazione - kompressormatet) i 1967

De samme 1600 kubikk med kompressor, utviklet ca 220 bhp.

Den ble utviklet for å konkurere i Gruppe 5. Gruppe 5 var på den tiden klasse "Blodtrimmet"

Der konkurerte den som en 2.2 liter grunnet den tvungne induksjonsmetoden.

Resultatet på 220 hester var dog noe begrenset da de var nødt til å bruke vanlig pumpebensin i denne klassen.

Kompressor konstruksjonen besto av to Fiat produserte kabin-vifter fra frisklufts ventilasjonen på et fly.

De to viftene ble plassert på hver sin side av den trykk-tette luftfilterboksen. Viftene ble drevet av to hydrauliske turbiner som igjen ble drevet av en

høytrykks olje-pumpe montert i framkant av motoren, drevet av vifte/vannpumpereim.

Prosjektet ble stoppet etter at gruppe 5 ble gjort om til grupp 2, og et krav om at minst 1000 biler måtte produseres for å homologere bilen.

Dette ble ikke sett på som gjennomførbart.

GTA SA konkurerte med andre lignende prosjekter som Lotus Cortina Cosworth FVA og F2 motorisert BMW.

Bilen var en av de få som var kompressormatet i European Touring Car Champoionship på hele 60 tallet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen mellom 105- og 115-serie er litt forvirrende ...

De første Giulia og Giulia Sprint GT var 105-serie (Tipo 105.xx) over hele verden, men så begynte det visst å flyte ut. Kanskje forskjellen på 105 og 115 er US-spec fra og med 1967? I 1967 (tror jeg det var) fikk alle Alfa eksportert til USA Spica innsprøytning (pga. avgasskrav), mens fra og med 1975 fikk de fæle 5 mph støtfangere i tillegg.

Mulig det ble 115-serie etter at de fikk Spica, men det er bare gjetning. Ola: Var Giuliaen din opprinnelig amerikansk?

Kan jo nevne at Alfa, etter det jeg vet, hadde planlagt å stoppe produksjonen av Spider rundt 1980, men den solgte så bra i Florida og California at de noe overraskende lanserte serie 3 (Aerodinamica, den med gummispoiler) i 1983. Så varte den 8-9 år til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm... Forsket litt til her..

Ser ut som jeg har missforstått.. Senproduserte Juniorer og Spidere var nummerert 115+++++, solgt både i England og Europa..

De 1750 og 2000 GTVene som ble produsert for USA med Spica injection, var nummerert 115+++++ og ble kallt 115 serie i USA. som tw tippet så fint ;)

Men hva det betyr på "Giulia" igjenn... vet jeg ikke svaret på :P

Men kanskje de som ble produsert sent i serien er 115, som sene Juniorer og Spidere??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm - gjorde meg mye klokere ;)::)

takk for gode og informative svar. ser at disse navnene og modellene var en del av den italienske bilindustriens fantastiske evne til rot og entusiasme om en annen ;D. "hvor mange lagde vi av den der serien der igjen?". "var vel ca 1500?"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håkis ble nok heldigvis ikke mer forvirret nå!

At serie 4 spider het 115 uansett Euro/USA visste jeg, men tidlig Giulia som 115 var nytt for meg.

Egentlig ikke uventet når det sitter en rødvinssuset gjeng med Gnocchiboller på tallerkenen i lunsjen og skal finne navn og nummer på bilene. At det som ble bestemt i vestre fløy i Arese i 1962, ikke kom fram til den østre fløya før i 1990, kommer ikke som napalm på meg.

Interessant !!

Kom med info dere som har!!!!!!!!!!!!!!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva det betyr på "Giulia" igjenn... vet jeg ikke svaret på :P

Men kanskje de som ble produsert sent i serien er 115, som sene Juniorer og Spidere??

Som noen skriver så er ikke dette fullt så enkelt, det finnes ingen konsekvent overgang på årstall, overgangen var også modellspesifikk. US-modeller kunne også være hetende 105.

Ifølge identifiseringsboken til Maurizio Tabucchi så var følgende biler levert som 115:

1970-71 Giulia 1300 Super (115.09): Motor fra GT 1300 Jr. med doble gassere, stående pedaler, 2-krets bremsesystem. Annet interiør en de tidligere Super-modellene, stolene kom fra Giulia Super 1600. Bilen fikk de sorte TI-instrumentene og rattet var det store 3-eika bakelittrattet.

1972 endret denne bilen navn til Giulia Super 1.3 (også 115.09) og fikk front med fire lykter og annen Alfa-tekst bak.

1972 GT 1600 Jr. (115.03): Mindre motorendringer, overgang fra innsats til til spin-on oljefilter.

1972 2000 Injection America (115.00)

1972 GT Veloce Injection America (115.01)

1973 Nuova Super 1.3 (115.09S)

1974 GT 1600 Jr. (115.34): Dette er modellen som fikk front fra 2000-modellen. Ble presentert sammen med Nuova Super.

Resten av Giuliaene og Bertonene er i følge boken genuine 105-biler. Spider og Jr. Zagato hadde også noen 115-utgaver. Legg merke til hvor lite konsikvente Alfa var med rekkefølgen i modellbetegnelsene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

105 serie og 115 serie er litt flytende tror jeg.. Noen som har mer info? Min røde Giulia er en 115 serie.. :)

Dette stusset Harald (tidligere eier) og jeg over også.

Vi sammenlignet bilene våre og fant ut at begge var produsert i 72 men min 105 og din 115????????

Men er det en TI?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant tråd. Men hva menes med "ostehøvel"?

kan jeg svare på :D: er pga den karakteristiske fronten med "åpent" panser. ikke sant, professor? ;D:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for at denne tråden dukket opp. Jeg har som forholdsvis fersk alfist også hatt litt problemer med å følge med på disse betegnelsene. En slik modelloversikt burde ligget på KARN-sidene. Gjelder forøvrig hele modellspekteret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

105 serie og 115 serie er litt flytende tror jeg.. Noen som har mer info? Min røde Giulia er en 115 serie.. :)

Dette stusset Harald (tidligere eier) og jeg over også.

Vi sammenlignet bilene våre og fant ut at begge var produsert i 72 men min 105 og din 115????????

Men er det en TI?

Nei det er da en 1300 Super.. Men den er jo identisk med en litt eldre TI.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en super tråd. I kveld har jeg lært mye  jeg har lurt på lenge, men ikke ville spørre, siden  jeg trodde dette var noe alle visste, utenom meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Ostehøvel" er en Bertonecoupé med denne fronten...Slik:

11_copie.jpg

I fremkant av panseret er det et lite hakk, som kan minne om en ostehøvel.

Italienerne kaller denne Scalino, tyskerne Kantenhaube, og engelskmenn/amerikanere Stepfront...

De tre krommede ribbene i grillen indikerer at dette er en Veloce, de ordinære modellene hadde kun én...

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Ostehøvel" er en Bertonecoupé med denne fronten...Slik:

11_copie.jpg

I fremkant av panseret er det et lite hakk, som kan minne om en ostehøvel.

Italienerne kaller denne Scalino, tyskerne Kantenhaube, og engelskmenn/amerikanere Stepfront...

De tre krommede ribbene i grillen indikerer at dette er en Veloce, de ordinære modellene hadde kun én...

JE

Vet dere om Giulia Sprint GT Veloce kom med 1779 motoren, eller kom den med 1600 motoren?

Rpm sin er vel en Veloce, og den har vel en 1600 motor. Hva er i så fall annerledes med denne motoren i forhold til en annen 1600 siden de kalte den Veloce (Rask)?

Jeg mener å huske at Robert Petterson i Automobil hadde en slik GT Veloce med 1750 motoren..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Giulia Sprint GT Veloce ble produsert fra 1965 til 1968 med 1600-motor. I 1967 kom en variant som bare het "1750 GT Veloce". Den hadde en 1779 kubikk under panseret. Førstnevnte har ostehøvelfront mens sistnevnte ikke har.

Rpm har vel en 1966-modell Giulia Sprint GT Veloce mens f.eks. DagfinnR har en 1971 1750 GTV.

1779-kubikkeren sto også i Alfettaene utover 70-tallet, men da sto det "1.8" bak på bilen ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig at jeg husker feil. Jeg mener Robban sin bil kom fra fabrikk med 1750 motoren og ostehøvelfront.

Får lete frem noen gamle automobil...

Dere har nok rett!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...