Gå til innhold
BillaBoo

choke (AR 33 16v) - NY TEORI, Bensinpumpe?

Anbefalte innlegg

sitter å funderer litt på den fæle tomgangen og start-"problemene" til Alfa`n. Høres ut som choken er igang hele tiden, men det vil jo bety at den skal gå smuuud når det er kaldt ute og bilen er kald. Men det er jo ikke realiteten.

Bilen dauer med engang hvis jeg ikke gir gass og jeg må gi gass ved oppstart for at den skal klare å fyre. Bilen går på tomgang når den er varm, dåg ikke spesielt bra..

Og det er vel elektronisk choke på disse bilene? hvordan er det å fikse selv?

Kaldstarts dyse/motor , choke..  - samme sak?

Bare noen tanker fra sofaen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, choken får du genom tomgångsmotorn som regulerar extra luft förbi spjällen. Den som jag "pekat ut" för dig tidigare. That's it.

Det låter på mig som om tomgångsmotorn kanske gett upp och inte ger någon extra luft alls.

Men, å andra sidan - om det verkar som om du har choke hela tiden så kanske den står fullt öppen. Vad är "symptomen"?

Det är inte så att du har läckage från vakumakkumulatorn och till spjällen ?

Jag har/hade det, och måtte ha gass hela tiden för att motorn inte skulle dö. Vid lyskryss fick jag bromsa med handbromsen och ha fot på gas hela tiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Symptomer; Når bilen er kald, så må jeg gi gass hele tiden for at den ikke motoren ikke skal dø. Når den er varm går den selv, men med ujevn tomgang. Mistenker nok at noe med den tomgangsregulatoren har gitt opp.

Men har aldri vært borti dette selv, så tror jeg ringer motorforum imorra.

Prøvde å kikke litt etter det du pekte ut for meg Patriq , men ble ikke noe klokere. Må sjekke lekasjer, det har jeg ikke gjort enda.

HVordan finner jeg ut av det enklest mulig? Vil vel ikke få bobler hvis jeg sprayer på væske? ettersom det går innover..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det låter som om tomgångsregleraren inte öppnar för extra luft när motorn är kall. Detta är en motor som öppnar och stänger ett spjäll som släpper in extra luft förbi bakom vart och ett av de spjäll som sitter i spjällhusen. Och den sitter som sagt i framkant av plenum.

Hade det varit läckage av luft från denna eller ellers vakum läckage till spjällen hade motorn konstant tjuvdragit luft och gått dåligt.

Det hade du antingen hört genom att flytta runt örat kring slangarna, eller känna på dem när motorn går, och genom att visuellt inspektera alla slangar.

Jag hade en period läckage till ett av spjällen. Då hade slangen som går från vakumakkumulatorn till en av spjällen sprucket. Så då kom det tjuvluft till en av cylindrarna. Det hördes som ett skarpt poffljud varje gång den sög in luft. Det syntes faktiskt också som en svagt blå "flamma" kring slangen. Vakumakkumulatorn är det som den grova slangen från tomgångsregleraren går till. Och som 6 små vakumslangar sedan går ut från.

Jag har precis fått fatt i en ny sådan från Häckner i Tyskland. (akkumulator).

Lycka till och berätta hur det går.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en ny teori.

Hva hvis bensinpumpa begynner å svikte?

Det kommer ulyd fra den som har blitt noe verre i det siste. Noe som begynte som en pipelyd er nå mere summelyd.

Hvilke symptomer kan jeg oppleve med en sliten bensinpumpe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å sjekke etter lekajer forran går du bersjerk med startgass rundt diverse gummislanger og sjøter til allt som har med innsug mm. å gjøre. Da merker du at turtallet forandrer seg drastisk noen sekunder viss den suger inn startgassen noe sted i systemet.

Feil tenningspunkt eller dårlig/sprekkt fordelerlokk kan også gjøre at bilen er vanskelig å starte.

(Var ikke du en tur av veien med bilen sist den var på kjørbar? Mye som kan ha flyttet på seg da.)

Ulydene fra pumpen kan komme av delvis tett bensinfilter også. Det er greit å bytte det 1 gang i året.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å sjekke etter lekajer forran går du bersjerk med startgass rundt diverse gummislanger og sjøter til allt som har med innsug mm. å gjøre. Da merker du at turtallet forandrer seg drastisk noen sekunder viss den suger inn startgassen noe sted i systemet.

Feil tenningspunkt eller dårlig/sprekkt fordelerlokk kan også gjøre at bilen er vanskelig å starte.

(Var ikke du en tur av veien med bilen sist den var på kjørbar? Mye som kan ha flyttet på seg da.)

Ulydene fra pumpen kan komme av delvis tett bensinfilter også. Det er greit å bytte det 1 gang i året.

Hele motoren er bytta etter testen av autovernet. Toppen gikk på den turen, og når motor ble åpnet så man at den ikke var veldig god. Så jeg har bytta motor. Så ting skal i teorien være fint. Og det har fungert helt fint før.

Men skal prøve litt startgass og ta en enkel service med fordelerlokk, rotor, plugger og sånne ting. Selv om disse skal i teorien være ganske nye.

Dæven den neste lønnninga får bein å gå på..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spontant så tycker jag att detta låter kanske mer som tändningsrelaterat än bensinpumpen.

Det är klart att om du har dåligt bensin tryck så kan det vara att du har nog bensin för tomgång - men så fort det behövs mer så kommer det inte nog av det. Du kan ju prova att mäta trycket !?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...