Gå til innhold
1300 SUPER

Giulia 1300 SUPER - fast road and track days

Anbefalte innlegg

Ikke sett spørsmål ved rattmonteringen før du har sett førerens hender, du vet hvor du har tommelen?

Har du fex ti tommler blir dette heelt naturlig. :);)

Hva het nå den Halfdan Sivertsen låta igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NU - er rattet riktig :)

To skritt frem og ett tilbake...

Ved test av alle elektriske komponenter i går kveld ble det avdekket at vindusviskermotoren har satt seg  >:(

Den blir varm ved på-setting av spenning men vil ikke rikke seg.

Ny er på veg fra Alfaholics

post-315-1477936362745_thumb.jpg

post-315-14779363627822_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg flytte til nye verkstedlokaler  ;D

2 biler på veg ut.

MEN - da finner jeg ut at de store Wilwood bremsene fra Alfaholics IKKE får plass inni mine 14¤ Melber felger...

Har nå fått tak i spacere 3 og 5mm så får vi se om det hjelper

post-315-14779370584124_thumb.jpg

post-315-14779370584484_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På plass i nytt verksted.

Bilen ble flyttet for egen maskin.

Fungerte helt OK - noen mangler på instrumentering osv.

Den begynte å fuske når den ble varm...

Så da er det fortsatt litt å ta tak i  ;)

Trenger også en 4-hjuls kontroll.

post-315-14779370755341_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har Super'n fått selskap :-)

En Spider S2 fra 1981 (USA-modell)
Tanken er å tilbakestille den til Euro spec, samt få den litt nærmere bakken.
Dette blir en trivelig "konebil" for koseturer.

 

Spider.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser meget lovende ut! Når regner du med å få Giulian på skilt?

Så hel ut den spidern også!

Når kan jeg komme innom å hilse på min gamle venn, 33`n? 9_9:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, BillaBoo skrev:

Ser meget lovende ut! Når regner du med å få Giulian på skilt?

Så hel ut den spidern også!

Når kan jeg komme innom å hilse på min gamle venn, 33`n? 9_9:D

Giulia'n er på skilter i løpet av sommeren:)

Spideren er overraskende bra rustmessig - litt kosmetisk, samt få den til å gå som den skal

Du er når som helst velkommen når du er i nabolaget.
33'en har gearkasse ute for ompakking - den hadde en oljelekkasje.
Samt et jekkfeste som må sveises.
Denne kommer trolig for salg i løpet av høsten, da sønnen min har landet på BMW som bruksbil...:/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er endelig Giulia'n på veg til verksted for litt arbeid:
- 4 hjulskontroll/justering
- Lys justeringer
- Justering av brekk/bremser
+++
- EU kontroll slik at skilter kan hentes ut

Det blir en spennende tid fremover

 

Giulia på veg til kontroll.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten statusoppdatering:

Bilen er på skilter og har blitt brukt litt. Opplever bilen som litt masete å kjøre med 2l motor og 1300 utveksling + at det er noe støy fra mellomaksel. Videre har jeg vært på BT for å få godkjent ombygninger slik at disse kan skrives inn i vognkortet. Bremser og sengesett gikk gjennom uten problemer men de måtte ha informasjon om motor, opphav og HK. Opphav klarte jeg og finne frem, men antagelser på at det var ca 150hk aksepterte de ikke - dette måtte dokumenteres.

Planen blir da som følger:

Mellomaksel til overhaling hos Kardang service Oslo, Montere 2l Aksel m/LSD. Ta bilen til rullende landeveg hos Ski Motorverksted - noen som har erfaring med disse?

målet er å ha dette på plass i løpet av sesongen slik at bilen kan nytes noen turer før vinteren kommer.

632C0394-10D4-4D97-A174-E27B25DE4D0F.jpeg

8EA2A731-4332-4CAD-8BDC-2C5A24FCB63F.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig! Masete sier du, for mye turtall? Aksen er vel bra sikkert? Tenkte jo å kjøre med 1300 drivverk jeg også med 2 liter.. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i at 1300 utveksling er alt for lavt. Både på vei og bane faktisk. En periode hadde jeg den aller høyeste utvekslinga fra 2000 GTV, og jeg må si det var helt topp på veien. Bilen gjorde nesten 220 ærlige kmt! Nå har jeg 1600 utveksling, og det er ok på banen, men litt for lavt på veien det også. Har faktisk 1750 aksling på min 1600 Giulia nå, og det er kjempefint.

 

Jeg fikk bremset bilen hos Igelsrud Performance, og dette godtok de hos biltilsynet. Kostet ikke stort heller. 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Forzaalfa skrev:

Nydelig! Masete sier du, for mye turtall? Aksen er vel bra sikkert? Tenkte jo å kjøre med 1300 drivverk jeg også med 2 liter.. 

Ja, 4000RPM for å holde 100 km/t er slitsomt i lengden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Guarneri del Gesù skrev:

Enig i at 1300 utveksling er alt for lavt. Både på vei og bane faktisk. En periode hadde jeg den aller høyeste utvekslinga fra 2000 GTV, og jeg må si det var helt topp på veien. Bilen gjorde nesten 220 ærlige kmt! Nå har jeg 1600 utveksling, og det er ok på banen, men litt for lavt på veien det også. Har faktisk 1750 aksling på min 1600 Giulia nå, og det er kjempefint.

 

Jeg fikk bremset bilen hos Igelsrud Performance, og dette godtok de hos biltilsynet. Kostet ikke stort heller. 

 

 

Ja enig - hadde 2000 Bertone tidligere og det var en drøm på landevegen i forhold.
Grunnen til at jeg tenker å velge Ski Motorverksted er at de har kompetanse og deler til forgassere og følgelig kan gjøre en tuning mens vi er på rulla 👍

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, 1300 SUPER skrev:

Ja enig - hadde 2000 Bertone tidligere og det var en drøm på landevegen i forhold.
Grunnen til at jeg tenker å velge Ski Motorverksted er at de har kompetanse og deler til forgassere og følgelig kan gjøre en tuning mens vi er på rulla 👍

Pakkepris? Jeg har også tenkt på å få bilen på rulle og justere gasserne underveis. 😀 Gi gjerne tilbakemelding her på opplevelsen hos Ski Motorverksted! 👍

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ski Motorverksted er ryddige folk å bygger alt av motorer.

Har brukt de selv å er fornøyd men det var til motor maskinering ikke bremsing.

Men de fikser nok det også.

Godkjente 2.0 TS i min Giulia for et år siden det gikk helt fint.

1300/1600 aksel har samme utveksling og 1750/200 Berlina har samme Bertone og noen Spider har 4,10:1.

Men husk at dekk dim gir også store utslag på rpm på motorvei 195/50-15 er slitsomt lav rullediameter.

Dissa bilene har skikkelig høye dekk orginalt.

 

Lykke til 

Erik A.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 10.10.2019 den 22.17, Fiffen skrev:

Hvordan gikk dette ? Er alt i boks ? Og hva sa rulla, er det mange ponnier ?

Har ikke kommet meg på rulle enda.

2000 akslingen er på plass, mellomaksel overhalt. Fikk igjen bærebruene bak etter sandblåsing i dag så da skal det pressen inn nye foringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...