Gå til innhold
Goldie

Vinterdekk til Sportwagon

Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

Jeg skal kjøpe meg nye vinterdekk, og lurer på om det er noen som sitter på noe erfaring med hvilke vinterdekk som går godt til 156?

Det skal være piggfritt, selvfølgelig.

Fikk med Pirelli ett eller annet av motorforum, og det er klart at i Norge var ikke de dekkene spesiellt gode :

Sondre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er gangske avhengig av hvor du skal kjøre. BIL har en gangske grei oppsummering av dekkvalg i forrige nummer.

Noens dekkvelg vil av andre karrateriseres som en katastrofe, og omvendt.

Kjører du mest på sørlandet, med bare veier, og setter pris på dekk som bevarer noe av kjørefølelsen (og fungerer i høye hastigheter) vil jeg anbefale Continental TS790. Fungerer også bra på snø/is.

Kjører du mest på mest på is og gir blanke i om dekket funker bra på vår og tørr asfalt (for ikke å se +10 grader): Nokian Hakkapelitta.

Så finnes det mellomting mellom disse.

Conti Viking (eller hva det heter) og Michelin Maxi Ice har begge fått ganske bra allround egenskaper.

Jeg savner TS 790'ene som jeg hadde på forrige 156. Bridgestone LM22 (som også er ett høyhastighetsdekk) som jeg har nå, er dårligere på samtlige egenskaper.

Hilsen

Øyvind I

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg kjører jo mest på østlandet, men det blir noen turer på fjellet om vinteren.

Skal sjekke ut testen i BIL, men det de mener er bra behøver liksom ikke å fungere på alfa.

Sondre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, Fred Roger og jeg lager en presentasjon og oppsummering i Alfanytt nummer4 som komer i uke 50. Fred Roger og jeg har helt forskjellige krav til vinterdekk da vi har helt andre kjøreforhold.

Artikkelen vil inneholde faktaopplysninger fra kjøring som vi har på Continentals testbane på Hunderfossen ++

Nb, vintertreffet anbefales.

Hilsen

Øyvind

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk igjen for tips.

Hadde tenkt meg en tur til Hunderfossen i vinter, fikk ikke tid i fjor. Det må jo bare være morro det... ;D

Har fortsatt ikke bestemt meg for type dekk, så jeg er fortsatt påvirkelig ;). Men jeg har ikke tid til å vente til uke 50, det snør jo allt jo!

Skal ikke ha noen repitisjon av sist vinter, da skrubba jeg rundt på 215 dekk med klister når den første snøen la seg. Så det må handles snart!

Det klisteret funka faktisk ganske bra....

Sondre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...