Gå til innhold
Gjest tlodberg

Oljeskiftintervall 1.3 Multijet Diesel

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på vedlikeholdsprogrammet til Grande Punto 1.3 Multijet Diesel

"Skift motorolje og filter eller hvert annet år." : 30.000 km

Kan det virkelig stemme at man skal kjøre 30.000 km med vanlig motorolje, eller er det kanskje "long life" olje på disse motorene?

Det ser ut ikke ut til å bli store serviceutgiftene akkurat, motoren har sålangt jeg kan se registerkjede. Ikke engang nødvendig å justere ventilklaring på 1.3 literen. Pollenfilter byttes hver 30.000 km. Luftfilter/ dieselfilter/bremsevæske byttes hver 60.000 km. Drivreimer byttes ved 120.000 km.  Ellers er det tut og kjør. I tillegg går den på 0.4 på mila  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse lange skiftintervallene er vel heller satt utifra den harde konkurransen om lave service/vedlikeholdskostnader. Men bilprodusentene kunne heller ikke satt disse intervallene hvis ikke oljen/motoren holdt mål. Men for min egen del så sammenligner jeg dette med personlig hygiene. Jeg overlever nok selv om jeg bare dusjer en gang i uka, men jeg føler meg mye bedre hvis jeg dusjer hver dag. ;) På samme måte ville jeg heller aldri kjøre 30000 km på ett oljeskift. Selv ikke på gunstig langkjøring.

Hvor mye olje går det på en slik motor? En 4-liters kanne med god olje høst og vår utgjør ikke det store utslaget i bilregnskapet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres fornuftig ut, diesel motorer kjører riktignok med litt annet turtall osv men 30k vil jeg nok ikke sjanse på med mindre long life olje benyttes. Det kan vel ikke gå mer enn 3-4 liter på en 1.3 liters motor så det er en liten kostnad å ta et ekstra skift.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...