Gå til innhold
håk

stramme fjører og "mjuke" dempere

Anbefalte innlegg

hvordan funker ett oppsett på en bil hvor man har stramme fjører men mjuke dempere?  hva skjer om det er motsatt? hva er det ultimate oppstettet på en allround bil på norske veier (uten å ta hensyn til is og snø og komfort)

kjør debatt ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Demperene må matche fjærene, ellers blir det bare tull.

Om fjærene er steinharde vil de raskt slite ut demperene som fortvilt prøver å stanse fjærens bevegelser.

Om fjærene er superslakke må demperene gjøre fjæras jobb med å holde igjen bilens bevegelser. Da blir demperen også fort trøtt...

Lagom är bäst som svenskene sier...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir som Trond sier!

Demperen har som jobb å kontrolere fjøra slik at ikke bilen spretter bortover veien som en ping pong ball.

For myke dempere er temmelig likt til utslitte dempere å kjøre med, er demperenne for stive, hindrer de fjøra i å gjøre jobben sin, d.v.s fjøra rekker ikke å komme tilbake til utgangspusisjon før neste hump / sving kommer, og bilen synker sammen til du ikke har mere fjørings bevegelse igjenn.

Så ja, "Lagom är bäst" ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har montert pro systemet fra Eibach på min 156, og synes det funker meget bra. Her er hele settet satt sammen for å matche. Skiftet også til GTA stabstag bak, som gir en markant forbedring av stivhet i bakvogn. Hadde tenkt å montere Eibach sitt anti roll kit, men ble frarådet dette. Muligens funker det greit på corsa biler men blir kanskje litt i heftigste laget for bil i daglig bruk??

Ellers har jeg montert tårnstiver, som har fjernet endel av sjørøverskute lydene fra dashbordet.... :D

Har ikke prøvd Bilstein eller Sachs performance, så er interessert i en tilbakemelding fra noen som har det på sine biler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde forholdsvis stive fjærer på min 155 (frem til jeg byttet til noe som var stivere), og helt defekte dempere framme. Det var ille å kjøre med. Bilen virket stiv på en måte, men så snart det kom en skikkelig dump spratt bilen opp og ned og det ville ingen enda ta. Med nye dempere og fjærer som er avstemt til hverandre spretter bilen rundt, men nå følger den i alle fall veidekket  (som vi betaler godt for).

Jeg tipper at myke dempere kombinert med stive fjærer er værre enn om man har dårlige dempere på myke fjærer. Som de andre skirver over her, så må de tilpasses hverandre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stjerneeksemplet er å montere et (billig) senkesett og beholde de originale (mer eller mindre) slitne demperne. Det ser i noens øyne ganske så tøft ut, men er ikke til å kjøre med. Bilen blir stumpete og urolig. Caféracere er jo plaget med dette, kunsten er å få bilen til å sprette i takt med subwooferen slik at det virker som om man har et dyrere anlegg enn man virkelig har.

Myk fjæring og stram demping kan funke fint, men det gjelder å passe på at demperne ikke er for spreke.

For de som kjører med mye last og/eller tilhenger/caravan har det ikke så mye for seg å kjøpe rå dempere, men heller montere forsterkede fjærer eller hjelpefjærer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører idag med h&r fjærer med orginale, justerbare dempere på min super. synes funker bra. litt stivt, men ikke så at det blir ukomfi. utrolig styrefølelse og kontroll til enhver tid med hva som skjer mot veien. liker egentlig oppsettet bra.

hadde eibach på en 164ts og dette var også veldig bra, men ikke like mye følelse med underlag og heller ikke så skarp på styringen, men den hadde også beholdt mere komfort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...