Gå til innhold
Alfanatiker

Spørsmål om 155..

Anbefalte innlegg

Har lambdaen 3 eller 4 ledninger?

Jeg har "moms" på speedometeret mitt, kan det skyldes at bilen har fått en 2 liters motor og girkasse mens instrumentene fortsatt er fra 1,8 og dermed oppstilt i 220 km/h og ikke 240 km/h?

Vindusviskerene mine stopper ikke helt nede på ruten men "spretter" litt opp, hvorfor?

Varmeaparatet mitt fungerer bare på fult. Har fått tips om at det kan være en motstand, hva slags og hvor sitter denne? Hvordan byttes den?

Takker på forhånd for tips..  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig vis 3 ledninger på lambda sonden

Hvilken type varme apparat, digitalt med sensor, da kan sensoren være defekt. Koblet fra min og da ga den varme apparatet full varme

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmeaparatet mitt fungerer bare på fult. Har fått tips om at det kan være en motstand, hva slags og hvor sitter denne? Hvordan byttes den?

Takker på forhånd for tips..  :)

Mener du vifta til varme apparatet? I såtilfelle, ja det er en motstand som styrer de lavere hastighetene, og denne pleier å stå inne i kanalene i varme apparatet ;)

Vet desverre ikke nøyaktig hvor den står i 155'en, men GOPP vet vell det om du spørr ham ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei TI,

155 V6 har fire, det samme har 155 2.0 16v

Jeg har "moms" på speedometeret mitt, kan det skyldes at bilen har fått en 2 liters motor og girkasse mens instrumentene fortsatt er fra 1,8 og dermed oppstilt i 220 km/h og ikke 240 km/h?

Jeg hadde det samme på min når jeg gikk fra 2.0 til V6. Nåla står på riktig posisjon, men tallskiven er gradert anderledes. På V6 er det 260 km/t (tror ikke bilen er i nærheten av å klare dette).

Du kan løse det ved å sette inn instrumenter fra en 2.0 (jeg har et sett fra "Sport" til salgs) som er gradert riktig (240), eller forsøke å bytte giveren. På 155 er det en giver som monteres i hullet for speedometerwire, og som har to ledninger ut. Hvis du setter i giveren fra 1.8 kan det være at den viser riktig.

Vindusviskerene mine stopper ikke helt nede på ruten men "spretter" litt opp, hvorfor?

Dette har jeg lest om på www.alfa155.org/forum, og det var en kar som hadde en fiks for dette. Søk litt rundt, jeg har ikke linken.

Som Rune skriver over, er det litt vrient å vite hva du mener. Er det tempraturen som er for høy, eller vifa som går for fort?

Det er er noen wirer som styrer spjeld og kranen som regulerer varmen. Selve kranen sitter like ved siden av gasspedalen, og man kan komme til uten å demontere midtkonsollet

Vifta sitter like oppunder hanskerommet, og man kan komme til uten å demonter dette. For å ta ut hele motoren med vite er det bare å skru ut en liten skure, og vri hele stasen 10 grader og slippe alt ned. Det sitter en kontakt koblet til selve viften, og en annen like ved, litt nærmere motorrommet. Den som sitter mot motorrommet går til en regulator/motstand, og på varmeapparatet fra "Sporten" var den ene kontakten svidd og reparert. Sjekk om det er dårlig kontakt på din.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle tips Gopp!

Når det gjelder varmeaparatet så er det så at selve viften kun fungerer på "av" og på "4"

Bilen min er en 2.0 ts 8v. Så da vet du ikke om det er 3 eller 4 ledninger på lambda?

Mulig jeg kunne tenkt meg speedometeret ditt om det går overens fra 16v-8v :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående viften, så hadde jeg samme problemet. Du må bestille motstanden hos en alfa forhandler. Delenummer og sånt finner de på ePer. Koster en hundrelapp eller to. Så legger du deg under hanskerommet. Det går noen ledninger til et lite panel (cirka 10x5 cm) på vifta. Ta av koblingen og skru av panelet. Da kommer du til motstanden som du bytter. Enkelt og greit.

Vindusviskerne kan fikses med at releet sendes til en danske ved navn Franz Hansen. E-post: [email protected] som lodder og fikser for 200dkr + porto. Dette fikser problemet med rykking (spesielt ved intervall). Hvis det er dette problemet du har. Hvis ikke kan det høres ut som motoren og armene ikke er satt helt riktig sammen. Viskermotoren går rundt og rundt, så hvis viskerne hopper litt opp igjen, er de satt litt feil i forhold til når motoren stopper. Du forstår det bedre om du demonterer og studerer systemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Angående viften, så hadde jeg samme problemet. Du må bestille motstanden hos en alfa forhandler. Delenummer og sånt finner de på ePer. Koster en hundrelapp eller to. Så legger du deg under hanskerommet. Det går noen ledninger til et lite panel (cirka 10x5 cm) på vifta. Ta av koblingen og skru av panelet. Da kommer du til motstanden som du bytter. Enkelt og greit.

Jeg fortsetter denne tråden da min 155 2.0 8v kun virker på hakk 4, den fungerer på hakk 3, men da lukter det svidd (helt jævlig lukt).

Tok noen bilder som jeg håper at dere kan vise med hvor jeg kommer til motstandene.

abq.sized.jpg

abr.sized.jpg

Hva slags motstander er det snakk om her egentlig ?

Andreas Ø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er undersiden av motstanden du har bilde av på det siste bildet. kobl av kontakten, skru ut de to skruene så skal det bare være å ta den ned..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp fant den rett under hanskerommet, la meg ned og kikket opp! Rett over venstre foten til passasjeren. Da skal de to skruene skrus ut til helgen. Er jo så mørkt ute om dagen. Eller har noen en garasje med lys å låne ? hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal løpe ut å hente min, med lommelykt og skrujern, så kan jeg ta bilde av den så du kan se hvordan den ser ut...  ;)

bare gi meg et par minutter..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant det Kristian, men det er surt ute! Samma det!

Går det ann å mekke disse motstandene sjøl, kjøpe de og erstatte dem ?

Ha jo noen motstander på jobben.

Andreas Ø

Jasså? starte masseprodusering? ;D;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått ut motstandene.

Og sånn ser det ut. Fikk ohmet den mitterste og den viste 15M ohm altså feil på denne.

Har nå prøvd å laske den motstanden som var ødelagt, men jeg må gå over selve kontakten i morgen da det var blitt litt varmt på det ene kontaktpunktet.

abs.sized.jpg

Kommer tilbake i morgen om det er en løsningen å laske den ødelagte motstanden.

Noen som har en slik enhet liggende ?

Andreas Ø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke en slik liggende, men regner med jeg har samme feil på min siden min 155 også kun har fart i vifta på fult. Kun av/på funksjon.

Kom gjerne tilbake med svar når du på norsk kan fortelle hva jeg må gjøre for å fikse min eller om jeg må kjøpe ny :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fungerer viften nesten. Dvs den fungerer på hakk 1 men samme hastighet på 2 og 3 og full fart på hakk 4. Holder i masse !

Dvs at mann har 3 forskjellige hastigheter istedenfor 4.

Som man ser av bildene har jeg klippet bort den motstanden som var ødelagt og erstattet den med en litt tykk ledning.

Det var veldig vanskelig å lodde på, men rengjør punktene med pussepapir/fil og bruk ca 400 grader på loddebolten så fungerer det.

Men det har nok vært folk her før fordi de har byttet ut en bimetall termostat med en vanlig ledning, denne sitter under motstandene på tvers som dere ser på bildene.

abu.sized.jpg

abt.sized.jpg

Turismo Internazionale : Kan du sjekke om din ser lik ut som min ? og så ohmer du hver av motstandene, verdiene som er riktig finner du i linken min på forrige tråd.

Grunnen for at det luktet svidd hos meg var fordi det gikk varmt i kontakten, så denne måtte jeg gå utenom. Klipte bort kontakten og koblet direkte med kabelsko og krympestrømpe.

Håper at dette var til hjelp.

Andreas Ø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det bare å handle en ny .......men hvor kjøper du den ?

Syns det var litt kult å finne ut hva som var ødelagt og om jeg klarte å mekke det til, men 120 kr for en ny er nok bedre.

Andreas Ø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...