Gå til innhold
alfaweie

Problemer med 1,9 JTD 16V

Anbefalte innlegg

Hei, i husstanden har det ankommet en -04 156 1,9 JTD 16V (140 hk) kun gått 40.000 km , slik at det ikke skulle være utslitt ennå... MEN

Den har en eller annen feil i motorstyringa, dro ikke mer enn til 3000 på 1. og 2. gir, uten særlig kraft. Dro derimot bra iveg på 3.,4.og 5. Men ved mer enn trekvart gass på 4. gir kommer motorlampa,og motor går i nødmodus. Slukker igjen ved av/på med tenninga,heldigvis.

Kan få den tilå gå bra ved å gi på til ca 2500 o , holde igjen gasspådraget litt,og gi fjøla- da sprker den godt i fra. (gjelder 1. og 2., den kommer som sagt greit på de større gira. Har prøvd litt av hvert nå;

1:Tok ut feilkode på trykksensor på innsug. Byttet denne. Ingen endring.

2:Renset EGR- ventil- Ingen endring

3:Prøvd ny EGR- ventil-Ingen endring

4:Leverte tilbake disse delene (jobber på Saab-verksted-samme delene)

5:Trykktestet turboslanger/intercooler -Lekkasje på en slange! Kjøpt ny til 1560,- :(  -Fremdeles ikke bra, men bedre.

6: Trykktestet på nytt- tett!

På mine tre foregående importbiler har LMM vært gåen ved adopsjon til  Norge, så begynte å føle meg sikker på at denne var dårlig også på denne bilen.

7:Ny LMM i dag - Fremdeles ikke bra,men føler at den går bedre på 1.gir,

8 : Frustrert

9: Knut neste stopp?

10: Råd og tips mottas veldig gjerne!

Mvh Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket hvordan ladetrykket oppfører seg, koble på en god klokke og se hva som skjer.

Kan være trykk styringa som lager krøll

Ps du har ikke en slik power boks koblet inn, de kan lage slik krøll på de nyeste bilene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sjekket trykket med skikkelig klokke,nei. men føler vel egentlig at det er turbotrykket som mangler når den går dårlig.

Ryker svart også, når dette skjer.

Powerboks har jeg ikke klart å lokalisere, nei.

Feilkoden gikk jo på turbotrykksgiver, men det hjalp ikke med ny, dessverre.

Første førerprøve med bilen i morgen-kan sikkert gå bra det :-[

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis kjørte med powerboks i sin SAAB 93 med samme motor, den fikk samme problemer som du beskriver etter ca 30 000 km. Den ble ikke bra etter å ha fjerna boksen... der måtte de inn med ny styring.

- ikke for å lage muggen stemning dagen før den store dagen  :-\

Lykke til !

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis kjørte med powerboks i sin SAAB 93 med samme motor, den fikk samme problemer som du beskriver etter ca 30 000 km. Den ble ikke bra etter å ha fjerna boksen... der måtte de inn med ny styring.

Lykke til !

Arve V

Takker,på vegne av innehaversken,

Stemningen ER allerede muggen, bilen har ikke vært frisk EN dag etter at den kom. Er i forhandlinger med forhandleren (det er vel naturlig å forhandle med en forhandler ;D) som virker å være et seriøst/aut.  Fiat/Alfa firma. Bilen ble annonsert som topzustand, 1 jahre bruktbilgaranti osv. så det er vel bare å stå på. Problemet her er at jeg ikke kan tysk, så jeg må bruke mellommann, og det er jo ikke like kjekt, selv om han gjør så godt han kan.

Moralen blir vel at man ikke skal tukle med bilimport sjøl, ihvertfall når bilen skal være i bruk åtte- ti timer om dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper at feilkoden fremdeles ligger i ECU og at du må slette denne koden før den nye giveren vil fungere som tiltenkt. Ingen vei utenom innkjøp av OBD2 interface med programvare, nye biler burde ha kommet med dette fra fabrikk - i det minste ha en USB plugg tilgjengelig for at bileieren skal kunne få lest ut feilkoder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som datamann så må jeg foreslå den obligatoriske rebooten: Kan man koble ut batteriet for å nullstille ECU'en? Mener det var noe sånt som 45 minutter uten strøm, deretter 15 minutter på tomgang og så en (lett heftig) luftetur for å få justert inn motoren.

En restart funker på det utroligste ;)

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper at feilkoden fremdeles ligger i ECU og at du må slette denne koden før den nye giveren vil fungere som tiltenkt. Ingen vei utenom innkjøp av OBD2 interface med programvare, nye biler burde ha kommet med dette fra fabrikk - i det minste ha en USB plugg tilgjengelig for at bileieren skal kunne få lest ut feilkoder.

Har kjøpt en Autel GS500 kodeleser.. Funka den? Njet.

Skal kjøpe en interface, ja . Tenkte på å kjøpe sw på alfadiag, men finnes det gratis nedlastiner å få tak i -Tell me!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjøpt en Autel GS500 kodeleser.. Funka den? Njet.

Skal kjøpe en interface, ja . Tenkte på å kjøpe sw på alfadiag, men finnes det gratis nedlastiner å få tak i -Tell me!

At en universal OBD2 kodeleser skal fungere er ingen selvfølge. Digresjon; Det er flere saker oppe i rettsvesenet rundt om i verden der forbrukere og forbrukerorgansisasjoner klager på bilfabrikantene fordi de holder feilkodesettene tett til sitt bryst da dette gjør at de tjener mer penger på sine egne merkeverksteder, som har det rette og dyre utstyret. Organisasjoner bak de frittstående verkstedene i bl.a. USA hevder at de har mistet så mye som 90% av kundegruppen med nye biler etter bilfabrikantenes implementering av "hemmelige" og vanskelig tilgjengelige kodesett for helt nye biler.

Håper det går den veien at alle biler får innstallert USB plugg og at det følger med eget SW i hanskerommet ved nybilkjøp. Feilkoder (som hele tiden er under revidering) kunne blitt postet på fabrikantenes hjemmesider.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe galt med den flotte variable turbogeometrien da?  :-\

Ja, si det. Må visst inn hos en spesialist, om det finnes noen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe galt med den flotte variable turbogeometrien da?  :-\

Ja, si det. Må visst inn hos en spesialist, om det finnes noen.

Har du prøvd å prate med noen på teknisk hos importør? mulig de har noen tips, litt erfaring må jo de ha fått... Ellers har MF Hamar skrudd på min tilsvarende, ikke at det var noe slikt med den, men en vet jo aldri hva de kan og ikke kan. Rune på verkstedet har i alle fall skrudd Alfa i snart 20 år....

Bare ett tips i fortvilelsen.

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til !

Arve V

Førerprøve Bestått :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen deres har jo momentbegrensning i 1. og 2. gir hvis jeg ikke tar helt feil....Kan det ha noen sammenheng med de symptomene du opplever?

Jeg har dessverre ikke noe løsningsforslag, men det kan jo være at det som gir signal til ecu'en om hvilket gir den står i (for det må da være en slik duppeditt?), ikke gir riktig signal. Kanskje den går i nødprogram for å unngå ekstrem overbelastning av drivverket?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen deres har jo momentbegrensning i 1. og 2. gir hvis jeg ikke tar helt feil....Kan det ha noen sammenheng med de symptomene du opplever?

Jeg har dessverre ikke noe løsningsforslag, men det kan jo være at det som gir signal til ecu'en om hvilket gir den står i (for det må da være en slik duppeditt?), ikke gir riktig signal. Kanskje den går i nødprogram for å unngå ekstrem overbelastning av drivverket?

Dette høres jo veldig logisk ut mtp oppførselen. Må forskes på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres jo veldig logisk ut mtp oppførselen. Må forskes på.

Bruker den ikke spedometer lesningen og turtall for o finne ut hvilket gear den står i da? er i allefall slik på 166.

I såtilfelle kan det være problem med hastighets giveren. (bruker 156'en abs sensorene for å finne hastighet?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Speedo viser 3 km feil ifølge gps, så det er greit, heldig vis.

Blir tur til emm-sport mandag, så får vi håpe de finner ut hva som er galt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

..og de fant ihvertfall en feil (som må ordnes for å kunne finne ut om det er flere på lur.)

Innsugsluft-tempratur målt via luftmassemåleren er minus 40 grader! (og ja, jeg kjøpte en billig en på ebay.  :P)

Skal prøve med en som vi VET er i orden snat, så får man vel se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innsugsluft-tempratur målt via luftmassemåleren er minus 40 grader! (og ja, jeg kjøpte en billig en på ebay.  :P)

Er det ikke deilig? Hvoren du snur og vender på deg i et hvilket somhelst motor rom med "ukjent feil" så er det ; LMM, før i tiden hadde man alltid et sett lys pærer og en vifterem i hanskerommet, i dag burde alle biler vært utstyrt  med en ekstra LMM med hurtigkoblinger  ;D

Skitt fiske og lykke til videre!

/Fylla

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

..og lmm ble innhandlet, dyser programmert div regulatorer og givere prøvd,men bilen var like rar.  kom som et skudd over 3500 o/m på 1. og 2. noen ganger, andre ganger ikke i det hele tatt. Bedre på høyere gir (som oftest) Ble anbefalt oppgradering av software av autoimport nor, som var veldig hjelpsomme og både svarte på mail og ringte tilbake ang. dette. Men Bilcentrum hadde kasta pc'en i bakken, så de kunne ikke foreta oppgrad. før ny kom fra Italia. Så bilen har blitt brukt daglig i noen uker nå, og forrige uke begynte den å oppføre seg helt som den skal! Drar på fra 13-1500 o/m , går som en drøm, og forbruket er nesten halvert.. Komputer viste forbruk over 9 mil i dag( Verdal-Trondheim)på  0,39 pr.mil. Totalt  t/r inkl bykjøring i Tr.heim 0,42.

Tidligere har det ligget rundt 0,7.. Jeg mååå jo ikke vite hva som har skjedd,men det hadde jo vært interessant. Kan det være,som noen har hevdet, at Ecu må "tilvennes" ny luftmassemåler??

Med påholden pekefinger

Rune, for Margareth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rare greier Rune. Leste akkurat tråden din nå.

For å svare deg på siste spørsmål:

ECU lagrer parametre i en tabell som den bruker en stund. Men etterhvert som tiden går, erstattes disse verdiene med nye. KAN jo være noe slikt som har skjedd.

Det jeg tenkte på aller først er jo at denne har en slik vnt Turbo. Variable Nozzle Timing eller noe sånt. Denne fungerer på en slik måte at når du har lavt turtall så lader den godt.. Etterhvert som turtall øker vil effekten fra turbo dale.. Der kommer VNT inn i bildet. De vrir på noen små "ventiler" inne i turboen slik at effekten fra tuboen opprettholdes selv ved høyt turtall...

Men dette er en mekanisk operasjon og den vil nok ikke registreres som en feilkode i ecu.

Mvh

Twinny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rare greier Rune. Leste akkurat tråden din nå.

For å svare deg på siste spørsmål:

ECU lagrer parametre i en tabell som den bruker en stund. Men etterhvert som tiden går, erstattes disse verdiene med nye. KAN jo være noe slikt som har skjedd.

Det jeg tenkte på aller først er jo at denne har en slik vnt Turbo. Variable Nozzle Timing eller noe sånt. Denne fungerer på en slik måte at når du har lavt turtall så lader den godt.. Etterhvert som turtall øker vil effekten fra turbo dale.. Der kommer VNT inn i bildet. De vrir på noen små "ventiler" inne i turboen slik at effekten fra tuboen opprettholdes selv ved høyt turtall...

Men dette er en mekanisk operasjon og den vil nok ikke registreres som en feilkode i ecu.

Mvh

Twinny

Ja, og det var det Knut trodde først også, så turbo ble demontert ,kontrollert og friskmeldt.  Men men, nå går den akkurat slik den skal (=veldig bra :))

Og nå går Tb'en akkurat som den skal også ;D (= ennå bedre, og en tusen ganger bedre "sound")

Det hadde vært bil for deg det, Twinny ;D;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...