Gå til innhold
nemiarwen

Hvilken Alfa skal jeg velge?!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en tidligere Alfa eier som i en kort periode har hatt noe annet skrot, men som nå ønsker å skaffe meg en Alfa igjen  :)

Vi er en familie på 4, 2 voksne og 2 barn (1 og 3 år). Har kikket litt på Crosswagon og Sportwagon 159 Q4 etc. Etter å ha lest noen tester så er jeg oppriktig bekymret for plassen. Er det noen som har noen erfaringer? Trenger ikke være 4 hjulstrekk, men må være diesel og stasjonsvogn.

Så hvilken Alfa har mest plass?!

Takker for alle tilbakemeldinger!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noen av dem, men 159 SW har vel størst plass. Fordelen med 156 Crosswagon er at man får "full pupp" av utstyr og etterhvert gunstige priser på den.

Ellers har jeg hørt at 159 Crosswagon kan bestilles gjennom forhandler... Har ikke sett bilder av den en gang, men den er visst tilgjengelig som bestillingsvare allerede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd at du må ha stasjonsvogn. Da er nemlig créme de la créme - 166 - utelukket. Jeg hari nøyaktig samme besetning som deg i min 166. Bagasjerommet blir litt knapt når vogna er med, men det går. Og den er definitivt et framskritt plassmessig i forhold til min gamle 156 SW. Hvorfor ble det aldri laget en 166 SW ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut fra ditt totale plassebehov så er 159 størst. 166 Er lengre i kupeen men det er kun på høyre side inntil facelift. Forbrønnen på passasjersiden er veldig kort pga elektronikkboks som er plassert bak. Det gjør at med bakovervendt baksete bak passasjer så er det noe snaut, men ikke mer enn at det går.

Bagasjeplass er (hvis du tar med plass opp til taket) den samme i 159 og 166. Lenden/dybden på bagasjerommet er nøyaktig den samme.

Har gått fra 156 sedan til 156 SW til 166 til 159 så jeg har vært borti litt av den problemstillingen ;-)

Har ett barn på 6 og ett på 3.

hilsen Øyvind I

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du MÅ ikke ha stasjonsvog, allerede her viser du mangel på velvilje  ;)

som sagt tidligere her, 166, i ditt tilfelle har du råd til en facelift med 2,4 20v diesel.

det er en utrolig godt sammenskrudd vakker bil! en større, sikrere bil med tilnærmet samme bagasjeplass.

99202654_1.jpg

99202654_4.jpg

denne ryker på litt over 300 ferdig på norske skilter...

http://www.autoscout24.it/Details.aspx?id=99202654

denne ryker på cirka det samme summen men er hakket tøffere i trynet samme kvalitet, men hakket mer eksklusiv i interiøret... ;)

101188361_1.jpg

101188361_4.jpg

http://www.autoscout24.it/Details.aspx?id=101188361

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en dragning mot sportswagon. Liker ekstremt godt alt med de bilene, og personlig foretrekker jeg dem foran sedan. 166 som SW hadde vært en drøm. Leter etter 159 SW på nettet. Ikke splitter ny, men lite brukt og rundt 350.000,- ferdig på veien.

Er vel lettere å kikke utenfor landets grenser antageligvis....?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leter etter 159 SW på nettet. Ikke splitter ny, men lite brukt og rundt 350.000,- ferdig på veien.

Er vel lettere å kikke utenfor landets grenser antageligvis....?!

Samme hvor du kikker da, de er ikke gamle nok til å komme ned i denne prisen ennå. Men om ett halvt års tid tenker jeg nok de er der. Uansett ville jeg ikke satsa på en strippa 159SW når en ser hvilke biler som bestilles nye i norge nå..... tror nok en vil slite med å bli kvitt en "billigmodell" uten skinn osv. når de aller fleste drar til med den superbillige "TI" pakka når de bestiller ny nå....

- Du kan få kjøpe min 156 SW 150 hk diesel, jeg må finansiere ett topp paknings skift på kjæringbilen uansett..  ;D ;D ;D ;D

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er ille med bilen i linken? Det var ment som et eksempel, mener det skal gå an å få tak i en pent brukt 159 1,9JTD for rundt 350.000,-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er ille med bilen i linken? Det var ment som et eksempel, mener det skal gå an å få tak i en pent brukt 159 1,9JTD for rundt 350.000,-

Ikke noe gæli med den, ser jo helt flott ut den!.... det jeg mente var: -Se bort fra mitt innlegg der jeg mente det ikke var mulig å finne 159 SW til 350 laken og bra med utstyr.... for det fant du jo  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akukrat vært runden med Autoital og faktisk lurte jeg på denne bilen som er i linken, det er den billigste med så mye utstyr jeg fant i Tyskland. Fruen bestemte den skulle være svart så da ble det svart. Skal du få Autoital til å skaffe deg en med lav km så må du nok ut med ca 380000kr (pris i Juli).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken Alfa du skal velge? tja.....

som jeg sa i en annen post:

Du lærer deg å pakke, når du har en Alfa. Man drar vel ikke bort for å ta meg seg alt rælet man har hjemme???

Alfa er for å få med seg det mest nødvendige. Får du ikke plass til barnevognen, så får du ta med ungen i seler....... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et spørsmål til:

Min forrige Alfa, en 2000 modell 156 sedan. 1,6 TS, hadde en ekstremt tung clutch. Det var slik at du måtte ordentlig ta i hver gang jeg skulle gire. Det var nesten uholdbart da jeg er plaget med en kneskade. Har ikke opplevd noe lignende med andre biler.

Noen som har erfaringer med dette på nyere Alfaer, f.eks 159?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et spørsmål til:

Min forrige Alfa, en 2000 modell 156 sedan. 1,6 TS, hadde en ekstremt tung clutch. Det var slik at du måtte ordentlig ta i hver gang jeg skulle gire. Det var nesten uholdbart da jeg er plaget med en kneskade. Har ikke opplevd noe lignende med andre biler.

Noen som har erfaringer med dette på nyere Alfaer, f.eks 159?

Jeg opplever ikke min faceliftede 156 Sportwagon 1.9 JTD som tung på klutchen, selv om den sikkert er litt tyngre enn på f.eks en Toyota Yaris.

Klutchen på 159 synes jeg var en tanke lettere enn på 156.

Hvis din klutch var "ektremt tung" så må det ha vært noe galt, for slik skal den ikke være.

Når det gjelder plass så får du fint en kombi-vogn i bagasjerommet på en 156 Sportwagon, det gjelder bare å velge riktig vogn (ser du har et barn på 1år).

En Emmaljunga City Cross går inn i bagasjerommet på 156 Sportwagon'en uten å demontere hverken hjul eller mykbag (overdel).

Velger du en Alfa 159 Sportwagon så bør du ihvertfall ha nok av plass, for her virket bagasjerommet meget romsligi forhold til i min 156 Sportwagon.

Ikke tro på hva du leser i testene, jeg kan ikke skjønne hvorfor "alle" journalister klager over plassen i 159, jeg synes den var enorm når jeg leide en slik i Spania ifjor, og det var sedan-utgaven.

Tror det beste du kan gjøre er nå låne en slik bil og teste ut selv om du får plass til vogner etc.

Lykke til med bilvalget

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...