Gå til innhold
Arve V

Gåen vannpumpe ???

Anbefalte innlegg

Tyttebæret vårt nærmer seg den skumle alder av 10 år... For en Italiener er det tiden da elektronikken begynner å leve sitt eget liv, så også med vår kjære....

Kona har i det siste klaget over kald bil enda tempen står på fullt som hu sier...... Vel, i dag kjører hu Alfa og jeg har kjørt Tyttebær.... I løpet av de 600 første meterene "kokte" den 3 ganger, temp.måleren har tatt på seg swing skoa og danser opp og ned som en gal, "overopphetingslampa" blinker i takt med dansen.... Det er IKKE mulig at en iskald bil har maks temp, og vel så det, etter to minutt, tenker jeg, og vrir maks varme på varmeapparatet for å få ut varmen...... der skjer det ikke en puck, den blåser like iskaldt som i sommer.

Da sier mitt hode; -ingen varme til varmeapparatet, ingen sirkulasjon i vatnet, ergo gåen vannpumpe...

Noen bedre forslag?

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller for lite frostveske. Det første som tømmes hvis kjøleveskenivået er for lavt er varmeapparatet. Stemmer også bra med "dansende tempmåler" hvis føleren ikke har veske rundt seg. Sjelden at vannpumper slutter å pumpe. Blir som regel lekkasje først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig med 916, men holder likevel muligheten åpen for at skovelhjulet på vannpumpen kan ha løsnet. Det skjer noen ganger med vannpumper hvor hjulet er av plast (orginalpumper), mens de som har disse i metal (uorginale) holder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, der er rikelig med både vatn og olje.....

Har hatt en diskusjon med MF verkstedet mitt, og deres tips er topp-pakning.

Tror nok at vannpumpa likevel er i orden, for både øvre og nedre slage på radiator blir varm.... altså må der være sirkulasjon, og termostat må åpne.... Om topp pakning lekker vil det komme luftlommer over i kjølesystemet, altså dansende måler og luftlomme som hindrer sirkulasjon til varmeapp.

Rådet er å rulle ned bakken til min lokale Automester helt og be de måle CO i kjølevannet. Har jeg det er det bare å traske hjemmat og be de skifte topp pakning + regreim og strammer +++

FAEN! så dyrt det skal være med tre (snart fire) biler i drift

:P Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du nok vann i systemet så er min gjetning toppakning....... Dessverre. Hadde samme symptomene som tyttebæret ditt på min Marea 1.8 og der var det defekt pakning mellom sylinder 4 og en vannkanal. Det du kan gjøre hjemme i garasjen er å ta ut pluggene. Finner du en plugg som er ren som en nyvasket barnerumpe så lekker det vann inn i den sylinderen. Samtidig,for å være helt sikker,så kan du tørne motoren slik at stempelet kommer på topp. Er i tillegg stempelet helt rent og uten sot så har du funnet problemet. Motoren tørner du enkelt ved å skubbe bilen i 5'te gir.

Arvid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JIPPI!!!!

0,1% CO i kjølevatnet.........

Det ble 10 laken det.  :'(

Da sliper jeg toppen og tar med regreim, strammer og vannpumpe i samme slengen...

Snart jul også....... HURRA!!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde samme symtomer som Arve V's Punto på min, den ble glovarm, men ingen varme i varmeapparatet. Ble litt skeptisk da jeg hadde nok vann i beholderen. Men der skulle jeg ta feil.. jeg startet bilen og da forsvant det meste. lot den stå å gå mens jeg etterfylte, og problemet er nå borte. Heldigvis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har ikke noe med flaks eller uflaks i flaksen, eller flaks i uflaksen.... slik er det å være eier av Italienske kvalitetsbiler  ;)

- du kan tro mor er fornøyd  ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JIPPI!!!!

Da sliper jeg toppen og tar med regreim, strammer og vannpumpe i samme slengen...

Hvorfor ikke gjøre jobben selv ? Du er da en eminent mekaniker Arve og formann i Scuderia Toten  :) Sliping av topp setter du selvfølgelig bort men demontering og montering er faktisk ganske rett fram skruing. Ingen hokus pokus der,eneste som kanskje trengs er spesialverktøy til å skru toppboltene med og den kan du evt. låne av meg. Da slipper du unna med innkjøp av deler og sparer ihvertfall 2/3 av de 10000,-.

Da kan det bli jul allikevel  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JIPPI!!!!

Hvorfor ikke gjøre jobben selv ? Du er da en eminent mekaniker Arve og formann i Scuderia Toten  :) Sliping av topp setter du selvfølgelig bort men demontering og montering er faktisk ganske rett fram skruing. Ingen hokus pokus der,eneste som kanskje trengs er spesialverktøy til å skru toppboltene med og den kan du evt. låne av meg. Da slipper du unna med innkjøp av deler og sparer ihvertfall 2/3 av de 10000,-.

Da kan det bli jul allikevel  ;)

Joda, vi setter brillene på vår nese og Haynes boken til ansiktet...... så holder vi på en par tre ukers tid......

Det er nå en gang slik at det koster å ha dårlig med tid..... i IT bransjen er høsten ett levende helvette, og begge bilene går i daglig produksjon (les jobb, skole, unger i hytt og pine) så jeg må nok dessverre bare bite i det kjempesure eplet og sette bort spetaklet.... en fattig trøst er jo at det er mange som var myyyye dyrere.... Drømmen er jo at jeg til enhver tid har to Italienere som er fit for fight, så kan jeg pludre litt med de andre to....

Men, takk for tilliten  ;D

Arve V

EDIT: Har hørt fra nordpolen at det blir nok jul for de som er snille i år også  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...