Gå til innhold
Kristian V

Forsterkning av fester ved bruk av kraftigere stabstag foran på 116-serie?

Anbefalte innlegg

Noen som har bilde eller bra tegning om hvordan dette gjøres?

lager denne tråden som en fortsettelse på det vi nå snakker om på min egen prosjekttråd, der jeg nå skal montere 30mm RSR stabstag foran på min GTV 2.0

Bilen er satt opp med Bilstein Sport dempere og Eibachfjærer fra før.

Skal ikke være noe problem å få sveiset inn fester jeg lager selv bare jeg vet hvordan og hvor.

Bildet fra Performatek sier meg ikke stort:

front%20sway%20bar%20bracket%20reinforcement%20.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo hele poenget er å forankre festepunktet for stabstaget videre oppover i karosseriet. Du trenger ikke disse delene fra performatek. Klipp til et stykke 2mm stålplate og sveis det fast der som du ser det vil ta opp strekk kraften fra staget. har ikke noe bilde desverre.

mvh

mats

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo hele poenget er å forankre festepunktet for stabstaget videre oppover i karosseriet. Du trenger ikke disse delene fra performatek. Klipp til et stykke 2mm stålplate og sveis det fast der som du ser det vil ta opp strekk kraften fra staget. har ikke noe bilde desverre.

mvh

mats

Stabb staget gir trykk opp i karosseriet, ikke strekk nedover.

Disse forsterkningene som vist over gir minimalt tilskudd til styrken i karosseriet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det er trykk på ene siden, blir det strekk i det andre festet. Forsterkning er absolutt lurt å sveise inn. Ikke spesielt vanskelig heller.Jeg satte på performatek varianten i bildet. Fordelen med den er at den passer perfekt, så ingen tilpassing av plate er nødvendig.

Montering av denne gjorde jeg slik:

Skru fast platen med skruene til stabstagsfestet. Sveise rundt kanten på platen. Ta vekk skruene igjen, og lakkere med grunning/understellsmasse. Montere stabstag. Dersom du har sveieapparat, går denne jobben på ett par timer.

Skal klippe egne  plater tar det mer tid + pluss at vanlige hobby klippere ikke klarer å få samme passform som Performatek platen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det er trykk på ene siden, blir det strekk i det andre festet. 

;)

Det blir aldrig strekk i stabbstag festet i chassis. Strekk kreftene finner du i festet mot nedre bære armer (d.v.s linken mellom bære arm og stabb stag)

Jeg kjørte lenge med doble stab stag på 75'en (er en billig måte å få stivere stabb stag på) Det undre staget var bare festet med et par slange klemmer til det øvre staget. Slange klemmene var plasert like ved siden av de orginale bøylene imot chassis. Hadde det vært strekk krefter der ville slangeklemmene røket tvers av :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, jeg røsket nå av festet før jeg sveiset inn forsterkningsplater. Hadde det vært trykk hele tiden så ville ikke det ha skjedd. Men det kommer selvsagt an på hvordan du kjører...  hvis vi snakker om kjøring til Rimi + barnehagehenting, så er jeg enig. Da er det trykk hele tiden. Jeg forutsetter at de som setter på 30mm stabstag også skal bruke det til noe (hindre seriøs krengning ved hard kjøring)  ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, jeg røsket nå av festet før jeg sveiset inn forsterkningsplater. Hadde det vært trykk hele tiden så ville ikke det ha skjedd. Men det kommer selvsagt an på hvordan du kjører...  hvis vi snakker om kjøring til [b]Rimi + barnehagehenting[/b], så er jeg enig. Da er det trykk hele tiden. Jeg forutsetter at de som setter på 30mm stabstag også skal bruke det til noe (hindre seriøs krengning ved hard kjøring)  ;)

Det må jo være noe av det mest useriøse arguementet jeg har hørt til nå.

post-8-14779320198783_thumb.jpg

post-8-1477932019913_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du argumenterer ikke så bra selv, ellers takk. Prøv deg på denne:

1. Når bilen står i normaltilstand er stabilisatorstaget ubelastet. Fjærene er derimot forspent av vekten av bilen.

2. Når bilen svinger skifter belastningen på fjærene. Den på ytterhjul komprimeres og den på innerhjul avlastes (løfter seg). Vekten av bilen er fremdeles den samme så summen av krefter blir den samme. Kjører man uten stabstag og med orginalfjærer merker man denne effekten bra.

3.  Stabilisatorstagets oppgave er å forhindre karroseriets rullning mot ytterhjulet. For å forhindre dette må karroseriet tilføres ett moment med motsatt fortegn av det rullningen gir. Dette oppnås ved at ett kraftpar virker på karroseriet i stabilisatorstagets fester. En kraft rettet oppover (på ytterhjul siden) og en rettet nedover (på innerhjul siden)

4. Dersom begge kreftene virker samme retning f.eks. oppover så vil karroseriet løfte seg. 

(jeg skrev forøvrig feil forrige gang. Når du kjører til Rimi så har du ikke trykk i begge fester, du har da ingen belastning på festene til stabstaget)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm... jeg prøvde meg på et "tricks" nå..

Nærmeste jeg hadde av noe som ligner et stab.stag var faktisk brillene mine.. ja hørtes jo teit ut og vet ikke om det gir samme effekt.

tok tak på hver ende som er ved øra, drar den ene ned, den andre opp.. hva skjer med glassene? jo de bare roterer så vidt hver sin vei, de dras verken opp eller ned. Vil det si at stab.staget egentlig bare roterer i gummiforingene foran med svært liten kraft både opp og ned da?

Men dytter man ned bare en side, blir det noe annet..

Jeg prøver bare å lære her, sååå ja..

Hva om den som tar feil sveiser festene for meg om de ryker?  ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

he he.. da blir det ikke meg  :)

Min anbefaling er; sveis på platene slik jeg forklarte ovenfor. Selv uten fartstid innen sveising i karroseriplåt er det ikke noe vanskelig. Siden festene er under bilen, så spiller ikke finish så stor rolle. Bare husk å fjern nok av den gamle understellsmassen. Den har en lei tendens til å ta fyr når man sveiser.

   

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ja

Det spiller liten rolle hva folk sier om dette. I praksis er det enkelt.  Mine original fester raknet også nedover. Hadde det kun vært krefter oppover så skjønner jeg ikke hva man skal med disse forsterkningene... Det er mer enn nok stål i bilen til å ta imot trykk oppover. Innfestingene i karosseriet får nok juling begge veier på en eller annen måte. Mye geometri beveger seg i forhold til hverandre under de ulike påvirkninger.

det har ikke vært problemer etter jeg monterte forsterkningene så det funker:)

m

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så stålet ryker før gjengene i festeskruene, og forsterkningplatene blir bare sveiset fast mellom bilens org.stål og gummiforing/brakett... om jeg ikke har missforstått noe her nå?

hadde jeg bare hatt et lett tilgjengelig sveiseapparat hadde det ikke vært noe problem egentlig. knekke, plate og målinger er ikke noe problem.. har jo vært både sveise-/platearbeiderlærling så skulle nok fått det til...  ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke helt.

bøylen som holder foringen forblir original. det rakner på oversiden av foringfestet. under kasterstaginnfestingen.

m

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilens orginale stål i dette området er kun punktsveiset. Alfa designet ikke for standardfjærer + 30mm monster stag. Derfor er det fare for at festene går istykker over tid ved denne løsningen. Når man legger på slike forsterkningsplater sveiser man hele veien rundt platen, noe som gir en veldig mye bedre heft, da den bla kan sveises direkte fast i den vertikale veggen foran festene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki, tror jeg får det inn med t-skje her nå, så nå begynner det å danne seg et bedre bilde. ikke alt er like lett å ta over nettet uten bilder. Mats har fått et bilde han skulle tegne inn på..Supert!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du argumenterer ikke så bra selv, ellers takk. Prøv deg på denne:

1. Når bilen står i normaltilstand er stabilisatorstaget ubelastet. Fjærene er derimot forspent av vekten av bilen.

2. Når bilen svinger skifter belastningen på fjærene. Den på ytterhjul komprimeres og den på innerhjul avlastes (løfter seg). Vekten av bilen er fremdeles den samme så summen av krefter blir den samme. Kjører man uten stabstag og med orginalfjærer merker man denne effekten bra.

3.  Stabilisatorstagets oppgave er å forhindre karroseriets rullning mot ytterhjulet. For å forhindre dette må karroseriet tilføres ett moment med motsatt fortegn av det rullningen gir. Dette oppnås ved at ett kraftpar virker på karroseriet i stabilisatorstagets fester. En kraft rettet oppover (på ytterhjul siden) og en rettet nedover (på innerhjul siden)

4. Dersom begge kreftene virker samme retning f.eks. oppover så vil karroseriet løfte seg. 

(jeg skrev forøvrig feil forrige gang. Når du kjører til Rimi så har du ikke trykk i begge fester, du har da ingen belastning på festene til stabstaget)

Når bilen står på bakken er stabstaget "forspent" av vekten på bilen, kan selvfølgelig finnes biler som har dårlig oppsett hvor det ikke er slik.

Tror nok de største kreftene som virker på stab stagets inn festning i karrosseri er oppover/fremover/bakover.. Så om kreftene som virker forover/Bakover fører til revning av festene kan det visuelt synes av revnen som kreftene har virket nedover. Det som er litt intresant er om noen kan belyse  om festene revner oftest i for eller bak kant.

Kreftene som virker nedover på innfestningen til stab staget er nok minimale i forhold til de andre retninger nevnt.

Vil tro slag i hjul medvirker sterkt til revning av fester, med et stivere stab stag vil festene få større belastning fordi staget flexer mindre.

Summen av kreftene som virker på fjærer og stabstag er ikke fast,  senterfugal krefter virker inn på belastningen i stor grad, forskyvning av tyngdepunkt, massens treghet etc og disse er som kjent variable.

En annen og meget viktig oppgave stab staget har er og  motvirke "nose dive".

Om stab staget ikke er forspent, når bilen står på bakken, vil bilen tippe godt ned i front ved oppbremsing, kan føre til at man mister kontrollen.

Om man legger en kloss mellom stabstag festet  til karrosseri på 2 cm vil man merke at fronten av bilen tipper langt mindre ned ved bremsing. Dette er en velkjent metode for de som oppgraderer undestellet på bil. Om man gjør dette øker belastningen på orginale innfestnings punktene.

Tvilerne kan jo demontere stab staget og prøve en oppbremsing uten.

Senking av bil vil ofte føre til at presset forover på stabstag festene i karrosseriet øker,  så om dette er utført i tillegg til stivere stag kan belastningen ha økt betraktlig på festene. Har ikke bilprodusenten tatt høyde for dette kan man fort få problemer.

 

Demonterer man stabstaget vil bilen normalt få litt mindre bakke klaring, dette pga at stabstaget er "spent" når bilen står på bakken og derved virker kreftene oppover i festet til karrosseriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

neida. det er veldig likt som på biler flest. Så ikke kast din viten på båten enda.

Capritoo: Det er lurt å fundere litt over det engelske navnet til stabstag: "Anti Roll Bar". Ett stag som skal hindre rotasjon av karroseri. Det heter hverken "Anti Dive Bar" eller "Caster Bar".. Nedre bærarm er festet til karroseri med to stålforinger så hva som skal gi frem-bak kreftene du snakker om er uvisst for meg.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

forsøket til kristian er ikke dumt, ligner mye på det som virkelig skjer.

Men ta tak i brillene stengene igjenn og vri oppover (mest på den ene stangen) og du er i nærheten av hva som skjer i virkeligheten ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Capritoo skrev:

Når bilen står på bakken er stabstaget "forspent" av vekten på bilen, kan selvfølgelig finnes biler som har dårlig oppsett hvor det ikke er slik.

Denne klarer jeg ikke forstå. Hvordan forklarer du at det skal oppstå et forspenn? Stabilisatorstagets innfesting til karroseriet består vanligvis av 2 stk gumm/plast foringer med innvendig hull på samme størrelse som staget. Flere produsenter leverer til og med smørenipler til  disse foringene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Capritoo skrev:

Når bilen står på bakken er stabstaget "forspent" av vekten på bilen, kan selvfølgelig finnes biler som har dårlig oppsett hvor det ikke er slik.

Denne klarer jeg ikke forstå. Hvordan forklarer du at det skal oppstå et forspenn? Stabilisatorstagets innfesting til karroseriet består vanligvis av 2 stk gumm/plast foringer med innvendig hull på samme størrelse som staget. Flere produsenter leverer til og med smørenipler til  disse foringene...

Så lenge bilen står på plant underlag så skal det ikke være noen krefter i staget ;)

Oppstår ikke krefter i staget før en begynner å bevege understellet forskjellig på høyre og venstre side ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når bilen står plant er det vel ikke noe spenn i staget? Det er først når ett av hjulene beveger seg (vertikalt) i forhold til det andre at staget vris og kommer i spenn.

Staget ruller fritt i innfestingene foran og i lenkarmene på hver side. Når bilen står plant med lik belastning på hvert hjul skal ikke lenkarmene til staget sette det i spenn.

Hvis man tar høyde for vekta av sjåføren kan kanskje staget stå i spenn med tom bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...