Gå til innhold
nero164

156 med romle/banke-lyd

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som har opplevd en romle/bankelyd når en kjører, som er mest fremtredende når en slipper gassen og bruker motorbremsen, for så å nesten forsvinne når clutchen trykkes inn ??? ????

Det virker for meg som at lyden kommer fra høyre side, ganske langt fram. Lyden dukker opp etter ca 5 minutters kjøring og utarter seg som rumling inne i coupe`n (trudde et hjul var løst, men....nei) og som en kraftig banke/kakkelyd utvendig.

Alle tips og ev. råd mottas med takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

jeg mener at det høres ut som hjullager/forstillingsproblemer. Når du har belastning på hjulet så blir det mer lyd enn når du triller uten at hjulet "prøver å dra bilen".

Ettersom du hadde lyden fremme til høyre ville jeg prøvd å ta en lengre høyresving en dag du har lyden tilstede for å høre om det blir mindre lyd i svingen. Da slipper du gjerne gassen eller drar på alt du kan for å fremprovosere lyden. Men belastningen på høyre hjul er mindre i en høyresving så du bør høre mindre lyd da enn ved rett frem.

Dersom så er tilfelle bør det være hjullager eller bærearmer fremme.

Du kan også jekke opp bilen på høre side fremme og ta tak øverst og nederst på hjulet og forsøke å vippe det. Du må ta i alt du kan! Dersom du kjenner at det gir etter eller kommer en klonkelyd så bare fortsetter du til du finner ut om det kommer fra hjulet eller om det er mer som beveger seg. Men du må herje skikkelig med hjulet for å påvirke dette til å bevege seg selv om det er like før det ramler av.

Lykke til!

Alfa^2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Det er nettopp skiftet både hjullager og bærearmer. Det som gjør saken enda mer merkelig er at kakkelyden er borte i perioder.... Kan det være noe med eksosen (skjøt/fleksirør, osv..)? For å beskrive lyden bedre, høres den ut som lyden man i virkelig unge dager fikk fra sykkelen når man festet papp til hjulet på den.

Takker ellers for tipset, og ønsker gjærne flere tips  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville sjekka at alt av plastdeksler var på plass og ikke tok i noe.

Tror egentlig ikke det er det som er problemet, men det er definitivt det enkleste og fikse....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan ikke rett og slett være dekselet som sitter over manifoil`n din da?

Der sitter det et tynnt deksel av presset stålplate. På min bil så var begge festene virbrert i stykker og dekselet lå mer eller mindre løst på de to festeskruene. Spesiellt når jeg ga gass og slapp opp så kom det masse rare lyder fra dette dekselet. Nå har jeg tatt det av og er litt usikker på om jeg orker å reparere det og sette det på igjen.

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være at du er inne på noe der ja, Terje. Den løsningen hørtes jo faktisk billig ut... noe som kaklelyder innen bilverdenen ikke har for vane å være  ;) Takker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...