Gå til innhold
Thomazo

166 TS - Rådebank

Anbefalte innlegg

På finn selges det en 166 TS.... billig på grunn av ulyd i motor.

Jeg har mailet med selges som tror ulyden er rådebank.

Hvis det er rådebank, er det da lagrene i råden som er defekte?

Er det mye jobb / vanskelig å utbedre dette (bytte rådelagre / og evt. råde)?

Må motoren ut av bilen, eller kommer man til underfra...?

Tacksam for tips!!

Mvh

Thomazo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja motoren må ut og i værste fall må både veiv og råde byttes. Sannsynligvis er det en sylinder det er "rådebank" sannsynligvis syl no 1,alle lager må byttes. Om du er heldig så er det ei stålveiv "smidd" denne kan sveises på og slipes, men den er sannsynligvis herdet om det er en slik veiv,denne må da selvfølgelig herdes. Men er det en vanlig grautjerns veiv kan denne slipes og benytte ditto lager, bla bla

Det billigste er å få tak i en pent brukt motor..... Det blir nok billigere for deg å kjøpe en bil med en motor som er i orden,da disse bilene er omtrent gratis fra ca. 100000 og der omkring er det ikke?

En motoroverhalig blir alltid mye dyrere enn mann tror. Det kommer en masse utgifter mann ikke kan forutse, bare tenke seg til, om motoren har gått noen mil kanskje den bør totaloverhales? Clutch? Reg.reim? Vannslanger,Vannpumpe,Olje ja det spiser på seg....

Uansett hva du velger så lykke til... Og d kan fort bli dyrt å handle billig!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar du urtenlands å henter brukte deler selv (Sverige) kommer det nok på 10000-15000 for delene. Kjøper du i Norge blir det nok ca 25000+ og postordre fra det store utland et sted midt i mellom. 

Ny veiv i norge =ca 19 000 pluss lager, ca 800 stk. pluss lagerene som holder veiven mot blokka. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du kjøper deg en brukt motor med xxx antall km så følger det gjerne med endel skiftig der også, reg reim osv. Det billigste er vel å kjøpe en bil med god motor til noe mere peng.

Er ikke bilen solgt ennå, han sa telefonen var rød glødene når jeg snakket med han. Har en skadet 166 her oppe som jeg kunne tenkt å skiftet over motor fra, men slo det fra meg da det virket som om man måtte hive seg rundt helst sammme dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan få kjøpe en 166 av meg for 114000 ferdig pruta. Uten ulyd i motoren, og som en bonus på kjøpet får du en lavere kmstand(114k) og en reg.reim som er bytta i våres...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På finn selges det en 166 TS.... billig på grunn av ulyd i motor.

Jeg har mailet med selges som tror ulyden er rådebank.

Hvis det er rådebank, er det da lagrene i råden som er defekte?

Er det mye jobb / vanskelig å utbedre dette (bytte rådelagre / og evt. råde)?

Må motoren ut av bilen, eller kommer man til underfra...?

Jeg har både sett på bilen og hørt på motoren. Hadde med meg stetoskop og kom frem til at det måtte være rådebank. Lyden kommer fra bunnen og blir kraftigere jo når oljens temperatur øker. Banker fra tomgang og er mest hørbar rundt 2-3k.

Man kommer til rådelagrene fra undersiden uten og ta ut motor. Det man derimot ikke skal ta for gitt er at rådebanken ikke kommer igjen etter kort tid. Sjekk sidene til Andy (http://www.alfa156.net) og søk på 'con rod bearing' eller tilsvarende så er det massevis av tråder der man sliter med lagerbank i moderne TS-motorer....

Jeg hadde kjøpt den på sparket hvis det ikke var for den stygge lakken. En lokal helt har vært og tatt steinsprut på panser og bllåst hele bilen med klarlakk. Dårlig jobb, dårlig maskering og matt slør over hele bilen. Mulig at dette lar seg poleres opp. Men totalinntrykket jeg fikk gjorde at jeg ikke handlet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...