Gå til innhold
chiti

Etterlyser anbefaling av chip/powerboks til 1.9jtd 110hk(multipla-01)

Anbefalte innlegg

Prøv www.ultimo.no

De selger ikke powerbox, men omprogrammerer ECU'en som står i bilen.

Jeg gjorde dette på min forrige 1.9 JTD 110hk  (Alfa Sportwagon) og var meget fornøyd.

Jeg mener jeg betalte ca. 4800,- men da kom firmaets representant hjem til meg og foretok tuninga.

De hadde også pengene-tilbake-garanti om man ikke var fornøyd.

Min Sportwagon gikk ihvertfall perfekt etter tuning, og det var ikke mange (normale) biler som holdt følge  :)

Gassrespons og kjørbarhet ble merkbart bedre, i tillegg til bra øksning i effekt og dreimoment.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker! Jeg tenkte å ta en prat med de ja. Jeg kan vel sende ecuen til de for omprogrammering da.? Jeg bor et stykke unna østlandet. (Ålesund)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker! Jeg tenkte å ta en prat med de ja. Jeg kan vel sende ecuen til de for omprogrammering da.? Jeg bor et stykke unna østlandet. (Ålesund)

Autopower har en forlenget arm i Ålesund

De kan multiplisere hestene i multiplaen ;)

Tommy Nerås Tuning

Kontakt: Tommy Nerås

Adresse: Røykeriveien

6017 Ålesund

Telefon: 92 82 78 83

Forhandler:    Autotech Kårvåg AS

Kontakt: Jan Olav Åsheim

Adresse: Kårvåg

6530 Averøy

Telefon: 71 51 49 00

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er boks du vil ha så er vel KCR en rimelig grei leverandør.

Denne f.eks: http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pageid=33&vehicleid=92

Og den får du lokalt også:  Tommy Nerås Tuning Ålesund  92 82 78 83

Vil understreke at jeg IKKE har erfaring med dette...  ;)

Arve V

Jeg har heller ingen erfaring med KCR, men dette ser da ut som ekstern "effekt-boks"??

Jeg ville ihvertfall aldri betalt så mye for en ekstern boks, når man kan få omprogrammering av ECU (inkl "fornøyd-garanti") til en lavere pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arve V

Jeg har heller ingen erfaring med KCR, men dette ser da ut som ekstern "effekt-boks"??

Jeg ville ihvertfall aldri betalt så mye for en ekstern boks, når man kan få omprogrammering av ECU (inkl "fornøyd-garanti") til en lavere pris.

Det er vel det som er poenget med denne "dingsen" ; -at en skal kunne ta den med videre til neste bil uten å etterlate noen spor. Ser at for FIAT så er det samme boksen for alle 1,9/2,4, mens det for Alfa er forskjellige bokser til de forskjellige utgavene av 1,9 og 2,4. Så for Alfa sin del er vel mye av det flyttepoenget borte....

Boksen skal være justerbar i inntil 8 trinn, og det følger med en "anbefalt" innstilling som skal gi den mest gunstige virkningen på den aktuelle motoren. Men som du sier Dan, det vil jo være det beste å få tilpasset til sin egen motor av folk som har utstyr og peiling.....

Men som sagt dette kan jeg ikke noe om  ;D

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arve V

Det er vel det som er poenget med denne "dingsen" ; -at en skal kunne ta den med videre til neste bil uten å etterlate noen spor. Ser at for FIAT så er det samme boksen for alle 1,9/2,4, mens det for Alfa er forskjellige bokser til de forskjellige utgavene av 1,9 og 2,4. Så for Alfa sin del er vel mye av det flyttepoenget borte....

Boksen skal være justerbar i inntil 8 trinn, og det følger med en "anbefalt" innstilling som skal gi den mest gunstige virkningen på den aktuelle motoren. Men som du sier Dan, det vil jo være det beste å få tilpasset til sin egen motor av folk som har utstyr og peiling.....

Men som sagt dette kan jeg ikke noe om  ;D

Arve V

Har en sånn "dings" liggende som jeg fjernet fra 166'en, om du ønsker å bruke opp motoren i multiplaen fort kan du få den :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Rune R! Fikk du havari pga denne boksen altså? Jeg er ute etter dreiemomentøkning på Multiplaen min, men den må være utviklet av noen som har peiling. Etter hva jeg har lest, er både KCR og i alle fall BSR høyst seriøse. Men hvis noen der ute har lest tester etc, er jeg nysgjerrig!

post-1408-14779320177766_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Rune R! Fikk du havari pga denne boksen altså? Jeg er ute etter dreiemomentøkning på Multiplaen min, men den må være utviklet av noen som har peiling. Etter hva jeg har lest, er både KCR og i alle fall BSR høyst seriøse. Men hvis noen der ute har lest tester etc, er jeg nysgjerrig!

Nei havarerte ikke da jeg tok den av ganske tidlig, men hele innsuget var sotet ned da motoren fikk alt for mye diesel ved de belastnings områder der egr ventilen var åpen, i tillegg gir en slik power boks ekstra belastning på svinghjulet, og var nok en medvirkende årsak til at jeg måtte bytte svinghjul.

Problemet med disse er at de kun er en signal forsterker, det de gjør er å øke signalet fra trykkføleren, styringen tror derfor at trykket er høyere en det er og pøser på med mere diesel. på lave turtall fører dette til en solid dose svartrøk når du gir på samt ett skikkelig rykk i motoren.

Det finnes moderne utgaver som også har turtall innput og på disse så går det an og redusere problemene betraktelig, men en omprogramering er å foretrekke uansett.

BSR er seriøse ja, men tviler på at du får BSR til multiplaen desverre, Squadra er nok det beste alternativet til Multiplaen, men da må du jo sende fra deg styringen. Tommy Nerås har program fra CMC som passer til Multiplaen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært i kontakt med ultimo.no, de virker kompetente og seriøse. Et annet alternativ er Turbo Teknikk (Turbo Karlsen) i Mjøndalen. Langt bedre med datatuning enn powerbox, da har man kontroll på alle parametre og unngår at motoren kokser ned. Den boksen som f.eks. www.chiptuning-direct.dk selger øker i likhet med mange andre powerboxer kun mengden diesel...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skal sende en mail til squadra om de kan anbefale noen, eller selge meg noe. Så  de har stengt til oktober. Men jeg fant bare oplysninger om bensin alfaer der...

post-1408-14779320178249_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du finner masse om dieselbiler hvis du går inn på den nederlandske siden. Men ingenting til Multipla ser det ut som........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratis med ny bil da, tøff og praktisk den der ja. Du stiiller vel ikke på autosalom med den ;D

På  tide du drar igang et nytt treff nå da. Du jeg og din naboen så er vi jo oppi 7 biler allerede ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje vi skal ta et lite garasjetreff? Ta en titt på en rød 33QV-85 på Sula og så en tur for å se på Mondials Bertone, f.eks? Det er jo så inni gr... dårlig vær, så da kan vi like godt se på biler som står inne?

post-1408-14779320201781_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Back to subject: snakket med en dreven Fiat/Alfa mekaniker igår, og han kjente ikke til motorer som hadde kokset ned. Er problemet med powerbox'er overdrevet? De selges jo i bøtter og spann, ville ikke produsentene fått bunker av erstatningskrav mot seg hvis mange motorer ble ødelagt av dette? Skyldes problemet kanskje at man skrur boksene for høyt opp? (man har jo en justering, og etter hva jeg har forstått så skal denne max ligge på 85% og helst ikke over 75% - skrur man den høyere så kan bilen også gå i over i såkalt nødprogram). Eller skyldes det rett og slett at noen har vært uheldige med bokser fra useriøse produsenter? Eller kan det være relatert til mye småkjøring med bånn gass?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med chiptuning vs. powerboks har jeg lite greie på, men at det ene skulle være så mye bedre enn det andre høres ikke riktig ut.  Hvem vil betale full pris for noe som bare soter, øker dieselforbruket og på sikt ødelegger motoren?

Et annerkjent firma som Novitec selger bokser tilpasset motorene fra Fiat-gruppen.  Særlig bedre enn disse kan det neppe gjøres. 

At noen norske amatører finner ut at alle bokser "kun tilfører mer drivstoff" muligens basert på egne erfaringer, er noe man bør ta med en klype salt.

Selvfølgelig er min erfaring heller ikke særlig å legge vekt på, men jeg har bare godt å si om Novitecboksen på 2,4 jtd'en som sitter i min Lybra.  Soter ikke, går bra, bruker lite diesel.

Tviler jeg tar boksen med meg til neste bil, så dette argumentet for en boks kontra chiptuning, holder ikke, men det er greit å kunne nullstille alt i en fart om det skulle være påkrevet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellene ligger ikke i box kontra chip men i hvordan softwaren er laget.

De fleste power boxer overstyrer også mange parametere inkludert at man har lavere trykk på kald motor mao ikke spes seriøst el bra for motoren.

Når man så har satt inn en sån box el chip som soter oppdager man ikke at den soter ned motoren før etter 50-100.000km

og da ryker gjerne turboen først så no annet så no annet osv mao man mistenker da ikke boxen.

Og få dekket utgiftene til det av noen av box el chip gutta... lykke til...

Nå kan man få nedsotings problemet uten chip også hvis EGR ventilen henger seg opp.

Men sef den henger seg lettere desto ner motoren ryker.

Amatører, tja du får kalle hvem du vil hva du vil.

Men ha i bakhue at det jobber flere av oss her inne med elektronikk og it mere avansert en motorstyring.

Mao det kan hende noen av oss vet mere om motorstyring en du tror...

Erik A

Som fortsatt bistår flere verksteder med feilsøking.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk i praksis prøve en alfa 156 1.6 før og etter squadra chip. Og jeg er overbevist at de gutta veit hva de holder på med bare etter en test tur. En helt annen motor som gikk mer harmonisk, merkbart bedre drakraft i hele turtallsområdet(noe den trengte). Jeg kommer til å sende de(squadra) en mail med forespørsel. Håper de vil hjelpe meg selv om det ikke er Alfa. Motoren er etter hva jeg forstår temmelig lik Alfa jtd 115hk utgaven, men dette veit de mye bedre enn meg.

post-1408-14779320204528_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har box fra scandinaviachiptuning.no på min Crosswagon, fungerer meget bra og et villt skyv(200hk!!). Gir 147 hk på din bil. Klart programmering er det beste, men denne boksen har også tilkobling til map sensoren, så den gir noe høyere turbotrykk i tillegg til å øke dieselmengden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styr unna bokser, gå for datatuning ala Ultimo.no. Det finnes kanskje bokser fra seriøse produsenter som er bra, men da er de som regel også minst like dyre som hva datatuning koster. De billigste boksene øker ofte bare dieseltrykket og kan medføre at motor, turbo og/eller EGR soter ned. Bladet Motor testet faktisk endel slike bokser på rullende landevei, og klarte knapt å måle noen effektøkning (innenfor normalt avvik). Men bilene kan føles sprekere pga at gasspedalen oppfører seg annerledes som følge av det økte dieseltrykket.

Vær også forsiktig med å øke dreiemomentet for mye på Multipla, det tåler hverken clutchen eller svinghjulet på Multiplaen (har det blitt meg fortalt) og kan bli en dyr fornøyelse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en Multipla stående og blir noe oppgiret når jeg ser den gule Novitec`en....

Har lyst til å senke men sliter med å få tak i godkjente fjærer. Fant disse på ebay: http://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-MULTIPLA-30mm-Lowering-Springs-2629-1-6-/130823575568?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1e75b15810

Noen som kjenner til dette merke og/eller selger? Reklamerer med full TUV, men når en går til liste står dette sett uten TUV :(    http://www.ventura-springs.pro/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...