Gå til innhold
Arve V

Fingjenget hylsemutter

Anbefalte innlegg

Trenger å få tak i ett par hylsemuttere 3 - 5 cm lange, så har jeg litt å tilpasse. boltdiameter er 6mm og gjengene er fingjenget. (ikke vanlig M6)

Skal brukes til å forlenge staget til gassarmen på en WEBER, så jeg går klar av ting og tang.

1. Hva heter gjengetypen som brukes ??

2. Hvem kan ha noe slikt i sortimentet??

Har vært innom 6-7 sjapper i dag og ingen kan hjelpe.. Würth ( første som falt meg inn), Tools (anbefalt av foregående), Eik maskin (skudd fra hofta), AK maskiner(Fiat traktorer), Lena maskin (har mye gammelt ræl), + to jernvarer som også har mye gammelt ræl

Skulle gjerne hatt 127'en ut og Alfaen inn i garasjen snart.....

Ærbødigst

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har mange navn (Skjøte mutter / høy sekskant mutter etc)

Normal stigning på M6 fingjenger er 0,75mm (grovgjenger er 1,0mm)

Er redd du sliter med å finne noen som har slike liggende.

Det enkleste er nok å lage den selv, om du har flaks så finner du et mekanisk verksted som har 6 kant profil i Messing eller stål inne, eventuelt kan du bruke en rund eller firkantet profil og borre og gjenge med riktig gjenge tapp (gjenge tapp får du på de fleste ordentlig jernvare handler, om ikke verkstedet har  ;))

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arve, mulig at jeg har noen slike liggende på kontoret. Jeg bruker ofte slike mutre både til feste og som avstandstykker i forbindelse med feste av prototyp kretskort til underlag. Skal ta en titt. Eskene jeg har liggende er forresten merket med Sifvert Skruv AB (type DHM), så kanskje det kan være verdt og sjekke ut dersom jeg ikke kan hjelpe deg? Hører du ikke noe ifra meg så kan jeg ikke hjelpe deg med fingjenger...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arve, mulig at jeg har noen slike liggende på kontoret. Jeg bruker ofte slike mutre både til feste og som avstandstykker i forbindelse med feste av prototyp kretskort til underlag. Skal ta en titt. Eskene jeg har liggende er forresten merket med Sifvert Skruv AB (type DHM), så kanskje det kan være verdt og sjekke ut dersom jeg ikke kan hjelpe deg? Hører du ikke noe ifra meg så kan jeg ikke hjelpe deg med fingjenger...

Der kom jeg på noe.... det ligger jo noe gammelt PC-tjafs i garasjen  :D :D

Sjekk om du har noe du, Stian.

Mulig Hatteland kan ha noe også.... de har jo "alt mellan antenn og jord"  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sifvert Skruv er en stor svensk grosist

DHM = dobbel høyde mutter  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leverandører av fjærnstyrte fly, bil og båter har jo ofte et breidt spekter av småskruer med fingjenger, de har sikkert div. stag og andre ting som også kan være passende til ombygging av gjenstander med mindre dimmensjoner. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja, det strømmer på med tips. Har en mistanke om at det er UNF ja. Vil det da hete UNF6 ? når hullet er 6mm i diam.? 

Ser på ELFA sine sider at de har hylsemuttere i UNC4-40 gjenger, men hva er det?? Noe US greier? ELFA har også M3 opptil 25mm lengde, men det blir for smått.

Modell sjappe skal sjekkes ut..

Junior har vært i garasjen, så det PC-tjafset var molekylisert og delene over alle hauger...

La det strømme på med tips...

Arev V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja, det strømmer på med tips. Har en mistanke om at det er UNF ja. Vil det da hete UNF6 ? når hullet er 6mm i diam.? 

Ser på ELFA sine sider at de har hylsemuttere i UNC4-40 gjenger, men hva er det?? Noe US greier? ELFA har også M3 opptil 25mm lengde, men det blir for smått.

Junior har vært i garasjen, så det PC-tjafset var molekylisert og delene over alle hauger...

Arev V

UNC = Unifieded Corse tread (= grovgjenger :o)

4 = no 4 bolt (= 2,845mm diameter)

40 = 40 gjenger / tomme = 0,635mm

Desom det er tomme gjenger såå er det mest sannsynlig 1/4" UNF (28 gjenger / tomme) men den er ganske nærme M6 grovgjenger (standard)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Arve

Kan lage en slik hylse for deg, men da må du ha nøyaktig gjengedim.

Kjøp deg et gjengelære som måler antall gjenger pr. tomme og et metrisk(gjengeavstand i mm), disse koster ikke mange kronene og kan være kjekke å ha en annen gang også.

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk mikka sammen noe i går vha. sortimentet på Biltema  :o :o :o. Nå får jeg dratt full spiker, lett som bare fanken...... skal si det bla fart i kjærra.  ;D ;D ;D ;D ;D

Våååååp, vååååååp

;) Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arev V

UNF blir beregnet på tommer så det jeg den ene gangen trodde var M12 var vist UNF 7/16 hva da en M6 lignende blir i UNF er jeg usikker på men du kan sikkert søke litt rundt. Grunnen til at jeg tror det er UNF er fordi bilfabrikanter bruker ofte UNF gjenger av en merkelig grunn... Men går du til en jernvarehandel som Tools el. så hjelper de deg med og finne det rette....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1/4" UNF er det som kommer nærmest M6. Denne gjengen har stordiameter 6.35 mm og 28 gjenger pr. "

Men finn ut hvilke gjengedim. det dreier seg om  du Arve så skal jeg lage hylsene. Det finner du ut av ved å måle utvendig diameter på gjegene + stigning.

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1/4" UNF er det som kommer nærmest M6. Denne gjengen har stordiameter 6.35 mm og 28 gjenger pr. "

Men finn ut hvilke gjengedim. det dreier seg om  du Arve så skal jeg lage hylsene. Det finner du ut av ved å måle utvendig diameter på gjegene + stigning.

Terje

Som du ser litt lenger oppe så fant jeg en midlertidig løsning.

Det som jo er noe spesielt er at jeg målte feil mutter  :-[ :-[ :-[..... jadda, jadda.... mange muttere som ligger å slenger i garasja mi....... men den det skulle være er ikke lettere, den er 7mm........ Fikk anbefalt ei sjappe på Hamar som har "alt" innen skruer, men de måtte melde pass de også. Så jeg får kjøpe meg ett gjengelære så skal jeg se om jeg finner ut av det. Enn så lenge nyter jeg det fine høstværet med klampen i bånn. Kommer tilbake med virtale mål når jeg har fått kjørt fra meg.....

;D Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit det Arve, forstår deg godt jeg! :)  Som du sikkert vet så er det snart elgjakt og da er ikke jeg så god å få tak i.........  Og husk, du må ha 2 stk. gjengelære, et til tommegjenger og et til metriske!

Bare si fra du, hvis jeg kan hjelpe deg.

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...