Gå til innhold
franka

Sikkerhet Alfa 156, 2002 modell

Anbefalte innlegg

Har søkt etter informasjon om kollisjonssikkerhet på Alfa 156 Sportswagon 2002 modell, men har ikke funnet noe...

Er det noen som kjenner til sikkerhetsnivået på denne bilen, gjerne med referanse.

Alfa hilsen

Frank

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å være ekkel men den ser unektelig like myk ut som visse av dagens kinesiske modeller  ;) Men sikkert ikke verre en samtidens konkurrenter.

EDIT : Etter det jeg finner på nettet så er 156 ikke offisielt testet av Euro NCAP. Denne videoen var en uoffisiel test gjort tidlig i utviklingsarbeidet. Får håpe de forsterket den endel etterpå.... Til sammenligning så fikk 147 tre stjerner men den er 2-3 år nyere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

156 er utviklet lenge før Euro NCAP testene var tema. Allerede i 1993 begynte de første skissene, og lanseringen var først i 1997,  så en må sammenligne den med biler fra det tidsrommet. 156 er som Arvid sier aldri kollisjonstestet, men det ble gjort betydelige forsterkninger i forbindelse med facelift i 2002/3. De har rikelig med ballonger rundt om, så helt gæli er det jo ikke. Etter facelift har de fleste biler 8 ballonger og VDC, før det har de fleste 4 ballonger. Alle har beltestrammere, ABS med EBD og mange andre artige bokstav kombinasjoner

Sammenlignet med samtidige biler er det en sikker bil, sammenlignet med dagens biler ikke fult så sikker. Det er min påstand, og den har jeg ikke dekning for  ;)

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem vil du sitte på med? Her kommer du kjørende med din fine 2002 modell alfa 156 SW i en hastighet av la oss si 60 km/t,og i motsatt retning kommer jeg i halvsvime i en volvo v70 fra 2002 i samme hastighet, GUD vet hva som skjer og vi begge kan takke oss for at det ikke er en Volvo FH16 som kommer imot, men i allefall blir det en smell front mot front.....  Er ganske overbevisst at det er mest au til de i alfa'n, synd og si det men det finnes knapt italienske biler som er laget for passiv sikkerhet,for alfa's del så er vel den nye fine flotte 159 det eneste beviset på at de endelig har forstått hva som skal til for å være på høyde med andre merker, det er ille synes jeg at til og med japsene ligger forran italienerne hva kollisjons sikkerhet anngår. Så er du etter en gammel bil og må ha kollisjonssikkerhet ja da skal du iallefall ikke tenke på alfa romeo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, har liggende en artikkel fra Autobild hvor de hadde langtidstest av 156 2.5 V6, Saab 9-3 (Opel Vectra plattformen), BMW 3 serie og Mercedes C-klasse i 1998. En del av dette var avsluttende kollisjonstest. AR og Saaben kom klart dårligst ut på kollisjonstesten men var relativt like. Saaben har jo fått gode resultater i undersøkelsene som Folksam har gjort i Sverige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Quattroroute i Italia gjorde en sikkerhetstest for noen år siden før 2002. Ikke bare en kollisjonstest, men både kollisjon, bremsetest, unnamanøver og andre momenter og der kom 147 og 156 best ut av alle.

Så dersom du er interessert i slik "viljeløs kjøring rett i muren" så er dette ikke bilen for deg. Og dersom du sjekker statistikken er sannsynligheten for den slags kollisjon liten.

Mens dersom du vil kjøre bil og ha en bil som hjelper deg til at du ikke kommer opp i kollisjoner ved å ha kjøreegenskaper og oppførsel som er forutsigbar, så har du valgt helt rett!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fiat Bravo/Brava/Marea er biler fra samme periode og gjennomsnittlige på sikkerhet ifølge folksam. Ellers er det jo positivt at det nå satses enormt på sikkerhet. Fiat Idea, Stilo og Punto II har fire stjerner i EuroNCAP, mens Alfa 159, Fiat 500, Grande Punto, nye Bravo og nye Croma har fem stjerner. Men uansett vil jo en hard Volvo eller Saab snylte på andre bilers deformasjonssoner.

Har forøvrig sett både Fiat Tipo og Marea Weekend som har klart seg fint etter kollisjon med hhv hest og elg... Marea Weekend'en ble faktisk reparert etter elgkollisjonen. Så helt håpløst er det ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva i all verden er så fint med satsing på (passiv)sikkerhet? Det fører bare til tunge biler med dårligere kjøreegenskaper. Mye bedre med en lett og ledig bil som sørger for at du unngår ulykkene.

Sikkerhet er blitt en besettelse hos folk som går over alle grenser, vi må bare lære å leve med at det å være i live er noe av det farligste som finnes. Vi dør garantert før eller siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke alltid en selv er skyld i ulykken eller har mulighet til å gjøre unnamanøver for å unngå den. Et eksempel på dette er hvis en selv står stille, noe jeg selv har erfart kan være virkelig skummelt. Så litt "polstring" er kjekt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...156 er som Arvid sier aldri kollisjonstestet, men det ble gjort betydelige forsterkninger i forbindelse med facelift i 2002/3. De har rikelig med ballonger rundt om, så helt gæli er det jo ikke. Etter facelift har de fleste biler 8 ballonger og VDC, før det har de fleste 4 ballonger...

Arve V

Jeg har en 2002 156 sw pre face-lift og den har åtte sekker.  Dette fulgte vel med den innvendige face-liften som kom samme året (?).

VDC har den også, så det er den sikreste bilen jeg har hatt noen gang :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...