Gå til innhold
Gjest JEJ

Kalde eller varme plugger?

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare meg dette?

På abarthen sitter det nå 7´er-plugger, men usikker på om det er riktig... Forrige eier mente at et sett kaldere plugger var å foretrekke.

Motoren er ganske hardtrimma med høyere komp, racekam og mod. topplokk.

Hvordan kan jeg i ut hva som er passe?

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!

Hva sitter det orginalt i Abarthen??  regner med at det er NGK plugg du snakker om, jo høyere tall dess kaldere plugg.

Bosch: jo lavere tall dess kaldere plugg.

PÅ en hard trimmet motor med riktig blandingsforhold og rundt 11:1 i kompr bør pluggbetegnelsen på NGK være ca 9, kanskje 10 ved banekjøring.

Mvh H.R. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke Abarthmotor er det snakk om ? Hvis det er Abarth 130 TC så har den 7'er plugg originalt (NKG spec). Til sammenligning så er 131 Abarth,16v 140 hk oppført med 8'er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 2 liter sitter det Golden Lodge 2HL, og motoren er trimmet en god del.. hvordan ser man 'tempen' på disse da? er det rett plugg på trimmet motor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NGK 7 er en veldig vanlig varmeverdi på std biler, kan ikke skjønne at motorbyggeren mente at du burde benytte 7'er, Ola.

Dette hadde ikke jeg tatt sjansen på, bedre og benytte en kald plugg for så og gå over til varmere ved behov.

Hvorvidt du kan se på pluggen om det et rett varmeverdi eller ikke avhenger mye av om motoren er rett dyset eller ei, men ta f.eks. en corsa bil og kjør et normalt pass på banen og kjør derefter rett i depo og stopp, la motoren bli kald og skru ut pluggene, porselenet skal da ha en farge som FREIA melkesjokolade ved rett varmeverdi og rett dyset forgassere og riktig tenning.

Går motoren for fett så oppnår du ikke rett temp i forbrenningen og følgelig feil indikasjon på pluggen, ikke bare ekelt dette :o

PÅ hardt trimmede motorer er det ikke skjelden og varmkjøre på et sett varmere plugger en det man benytter under løpet.

Mvh H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt med Golden Lodge 2 hl eller hva de heter? Vanlige alfa plugger.. Virker som de tilsvarer NGK 7'er plugger da de ser omtrent like ut etter kjøring. Fargen ser helt riktig ut..

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt med Golden Lodge 2 hl eller hva de heter? Vanlige alfa plugger.. Virker som de tilsvarer NGK 7'er plugger da de ser omtrent like ut etter kjøring. Fargen ser helt riktig ut..

:)

Har du NORD-motor hadde jeg ikke kjørt noe annet en Lodge plugger.

Et lite utdrag den gangen jeg monterte NGK plugger på min tidligere Alfa 90 NORD-motor (etter NGK sine spesifik til den bilen).

Konklusjonene er hentet hos Teknologisk Institutt i Oslo da jeg faktisk gikk til sak mot NGK importøren (Automateriell i Drammen).

http://i79.photobucket.com/albums/j160/TonsbergE30/Teknologisk%20Institutt/TI.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j160/TonsbergE30/Teknologisk%20Institutt/TI1.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j160/TonsbergE30/Teknologisk%20Institutt/TI2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke Abarthmotor er det snakk om ? Hvis det er Abarth 130 TC så har den 7'er plugg originalt (NKG spec). Til sammenligning så er 131 Abarth,16v 140 hk oppført med 8'er.

1050 Abarth Ladycup-motoren. Riktignok usikker på hva som er gjort med den, men med en litereffekt på rundt 100 hk er den jo trimmet litt... ;)

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som en digresjon kan jeg nevne at mekanikerene på Alfa-museet alltid kjører på Golden Lodge når det er oppvisninger og NGK når det skal småkjøres ved flytting og opp på hengere. Synd at sjefsmekanikeren ikke kunne et kløyva ord engelsk, men etter fektiingen med armene og dømme så var NGK ikke noe tess når det skulle gasses. Mulig at det har noe med å gjøre at GL er italiensk mens NGK er japansk. :D

Kjører selv alltid på GL der denne er spesifisert, men det er egentlig mest av nostalgiske grunner. Noen som har en oversikt over varmeverdiene til de ulike GL-pluggene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite utdrag den gangen jeg monterte NGK plugger på min tidligere Alfa 90 NORD-motor (etter NGK sine spesifik til den bilen).

Konklusjonene er hentet hos Teknologisk Institutt i Oslo da jeg faktisk gikk til sak mot NGK importøren (Automateriell i Drammen).

http://i79.photobucket.com/albums/j160/TonsbergE30/Teknologisk%20Institutt/TI.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j160/TonsbergE30/Teknologisk%20Institutt/TI1.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j160/TonsbergE30/Teknologisk%20Institutt/TI2.jpg

Intressant at du poster dette. Ser at NGK ikke lister plugger til 90 2.0 i dagens oversikter. Har 2-literen i 90'en en spesiell topp i forhold til tilsvarende 2-litere fra samme årgang? Har den større ventiler? Ser også at du har brukt BP6E, mens en 2.0 Alfetta er listet med B7ES. En P-plugg vil stikke lengre ned i forbrenningsrommet enn en uten....

Er det mulig og få vite utfallet av saken mot NGK (Automateriell)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

[quote author=Alfist tilbake :) link=topic=17854.msg180860#msg180860 date=1188781351]

Intressant at du poster dette. Ser at NGK ikke lister plugger til 90 2.0 i dagens oversikter. Har 2-literen i 90'en en spesiell topp i forhold til tilsvarende 2-litere fra samme årgang? Har den større ventiler? Ser også at du har brukt BP6E, mens en 2.0 Alfetta er listet med B7ES. En P-plugg vil stikke lengre ned i forbrenningsrommet enn en uten....

Er det mulig og få vite utfallet av saken mot NGK (Automateriell)?

Toppen ble videresendt til NGK i Tyskland hvor de selv kikket på den, de kunne ikke påse med sikkerhet at skaden kom fra deres plugger.

Rettsaken ble også overholdt i Tyskland, så de vannt saken der nede. Jeg anså også som enkeltperson var det unulig å vinne over et stort selskap på deres hjemmebane og anket derfor ikke saken videre.

Saken kjørte jeg gjennom Forbrukerrådet her hjemme og gjorde allt motparten nevnte og vannt i min favør her hjemme bla. med å få toppen analysert av et upartisk selskap (nemlig Teknologisk institutt).

I følge gjengen på Alfasenteret i Oslo den gangen, fikk jeg også beskjed at det var mange NORD-motorer som hadde blitt skadet av å bruke plugger med "bøyle" under. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist syn. Men er det ikke slik at produsenten som blir saksøkt må bevise at skaden med sikkerhet ikke kom fra deres plugger? Svaret du har fått kan jo alle skjule seg bak....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist syn. Men er det ikke slik at produsenten som blir saksøkt må bevise at skaden med sikkerhet ikke kom fra deres plugger? Svaret du har fått kan jo alle skjule seg bak....

Desverre er det slik at de store foretakene ofte kan overkjøre enkelt mennesker, da de heller ofrer gigantiske summer på advokater for å ikke inrømme en feil som kan forårsake at kansje 50 andre kommer i ettertid å sier deres motor har fått skader av samme grunn.

Ofte vil en innrømmelse ang. skader fra noe som er omsatt og solgt i store opplag føre til store ringvirkninger for en bedrift.

Derfor går de langt for å motverge et rettslig regress. Enkeltpersoner har generellt sett ikke mulighet ti å ofre like store midler til advokater og saksopptagelser og sitter derfor ofte igjen som den tapende part, selv om de har de beste kortene i utgangspunktet. :(

Beklager att det har blitt så OT nå, men ville bare advare ang. bruk av "ikke Alfa deler" på en Alfa.

(Får slenge ut fullt navn da jeg har rakket ned på et firma selv med bevismateriale.)

Lars Pedersen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...