Gå til innhold
Mats

Reg reim bytte 156 v6

Anbefalte innlegg

Hei:)

Holder på å bytte reim på 24v'en. Fytti svarte hvor mye skruing og knøling. Ikke akkurat romslig der i gården.

Ser ut til at jeg må av med krank pulleyen for å trekke av reimen nederst. Er det virkelig tilfelle? for et idiotisk opplegg. totalt latterlig! men men.

Har noen erfaring med den operasjonen? hvilket moment skal den strammes til med igjen? Ser ut som en slik 2000 Nm bolt  :-\  ??

håper på noen gode tips :P

mvh

Mats

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Mats,

Jeg har ikke erfaring med 24v, men har byttet reg. reim på min 155 V6 12v. Der trodde jeg også at jeg måtte av med nedre reimhjul på veiva, og begynte å rote rundt etter en diger pipe og saftig muttertrekker. Men etter litt fikling viste det seg at det var grei skurring å få av reima når den bare var løsnet fra de andre reimhjulene. Det er en "beskytter" som sitter rundt reimhjulet nede i underkant, men det er plass til å få reima ut når man vrir litt på reima. Ikke vanskelig å få den på plass heller.

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei og takk for det:)

det er så trangt der med den beskyttelsesgreien på undersiden at reimen kommer ikke forbi der. det er bare noen millimeter...:(

mats

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 156 med V6 må du ha spesialverktøy for å låse kammene i riktig posisjon, slik som på TS motorene.

(Er ikke merker på kammene og i godset på dem i følge Autodata.) :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at jeg må av med krank pulleyen for å trekke av reimen nederst. Er det virkelig tilfelle? for et idiotisk opplegg. totalt latterlig! men men.

Det at man må av med nedre reimhjul ved registerreimbytte er veldig vanlig på de aller fleste biler i dag (8v Lancia har tilogmed veivmerket stanset inn på veiva bak reimhjulet). Før du går i gang med muttertrekker på 1500Nm så skal du være klar over at det ofte er links gjenger der. BTDT. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, laget et verktøy for å  holde pulleyen på plass mens jeg fyrte på med en muttertrekker. Den kom faktisk til kort så med litt varme og kulde så kom den.

Martin T. har hjulpet med dokumentasjon så den mutteren skal strammes til med mellom 200 - 247 NM slik je har forstått det. Det var oppgitt på denne måten:

daNM  20.0 / 24.7      ...?

ringer det noen bjeller?

Så nå håper jeg summelyden fra foran på motoren forsvinner. skal bare skifte vannpumpe å montere sammen de 3452 skruene og 38 slangene.

mvh

Mats

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, laget et verktøy for å holde pulleyen på plass mens jeg fyrte på med en muttertrekker. Den kom faktisk til kort så med litt varme og kulde så kom den.

Martin T. har hjulpet med dokumentasjon så den mutteren skal strammes til med mellom 200 - 247 NM slik je har forstått det. Det var oppgitt på denne måten:

daNM 20.0 / 24.7 ...?

ringer det noen bjeller?

Så nå håper jeg summelyden fra foran på motoren forsvinner. skal bare skifte vannpumpe å montere sammen de 3452 skruene og 38 slangene.

mvh

Mats

daNM står for Decanewtons.meters og må ganges med 10 for at det skal bli N.m Newtons.meters

(Hentet fra Drilling Data Handbook DDH)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...