Gå til innhold
nappy

spørsmål om registerreim til 156

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen har nettopp vært på verksted og der fikk jeg beskjed om at det var ulyd fra kamvariator/registerreim

han jeg snakket med mente at jeg kanskje måtte skifte registerreim.

bilen fikk sist skiftet registerreim i mai 2005 på ca 50.000. Bilen har nå gått ca 70.000 og vi er nå i august 2007. Er dette ett normalt

intervall for skifte av register reim? er det vanlig at den skal skiftes etter bare 2 1/2 år ?

hilsen

kenneth

ps: bilen er en 156 2.0 TS. 2001 modell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 år og 80.000 hvis du henvender deg til importør. For din bil er det da 1/1 år, 1lt 10.000 km før tiden å bytte i henhold til off retningslinjer fra Alfa Romeo.

Siden du har 2 literen skal du også bytte rem med tilbehør for balanseaksler. Som KARN medlem har man rabatt på flere verksteder som for sparer inn kontigenten i seg selv :-)

Alfahilsen

Øyvind I

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter å ha regnet litt på det ca 2 år og 3 måneder siden registerreima sist ble skiftet. Altså er det nå 9 måneder til jeg

egentlig burde skifte registerreim... Er det noen slags forsikring på denne hersens reima ?

kenneth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos vanlig bilverksted er det normalt et år, hos merekverksted skal den holde de oppsatte intervallene, men dette forrutsetter selvfølgelig at alle servicer er fulgt. Er usikker på om servicene må være merkeverksted eller ikke?

Skal du ha bilen lenge?  Jeg skiftet min med det samme jeg kjøpte den da jeg sjeldent har bilene mere enn 2 år og jeg mått uansett skifte innen et år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

i følge denne http://forbrukerportalen.no/faq/1024487505.95

ser det ut til at registerreim skal holde mere enn 2 år. uansett.

Hvis det er noe galt med den slik at den må skiftes før det er gått 3 år, er det opp til verksted/importør å betale utskiftningen samt eventuelle skader som er påført bilen hvis den ryker før du kommer deg på verksted.

Dette gjelder selv om bilen har vært på merkeverksted eller ikke.

Jeg tolker det videre dithen at hvis registerreim er ødelagt av en 3-part (noe annet) så dekkes ikke dette av garanti..

Jeg har vært i kontakt med alfa verkstedet her i byen og har fått beskjed om å få tak i dokumentasjon på at registerreima

er skiftet i mai 2005 så det ser ut til at de er på gli (refererte til håndverkertjenesteloven)

hva vet jeg? jeg er en kontorrotte som ikke har peiling, men som synes det er kjipt å måtte betale 10.000 for å skifte noe som normalt skal holde i 9 måneder til. . . skal jeg plutselig begynne å skifte den reima hvert 2 år blir det en ganske stor utgiftspost etterhvert.

Jeg har ingen konkrete planer om å selge bilen med det første.. men hvem vet. registerreima var også skiftet rett før jeg kjøpte bilen i 2005.

kenneth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hele saken er som følger.

kjøper bilen brukt fra bil24 i sarpsborg i mai 2005. bilen har akkurat vært på 50.000 service der registerreim er skiftet.

mai 2007 har bilen inne på service på merke verksted i tromsø. ingen feil funnet på registerreim eller kamvariator.

bilen igjen på samme verksted 28 august 2007 pga ulyd fra venstre forhjul. får beskjed om at det er ulyd fra registerreim/kamvariator. får også beskjed om å bruke bilen minst mulig til de får sjekket dette.. er minst 3 ukers vente tid

på verkstedet. Bilen har nå gått ganske nøyaktig 70.000 og registerreima ble da skiftet for ca 2 år og 3 måneder siden.

kenneth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noen vits å pirke ut variatoren uten å skifte regreim og strammehjul evt. andre ting i samme rennet. Men hør om et verksted i nærheten som kan gjøre jobben for deg om du skaffer delene selv. Skiftet regreim, variator, vannpumpe, viftereim med alle hjul på min bil for et halvt år siden. (På verksted) Samt at jeg byttet oljefilter, olje og tennplugger selv. Alt av deler kom på 4500Nok fra england. Motorforum skulle ha 15000++ for jobben. Så mitt råd er at du mååå ikke gå til merkeverksted for å få utbedret disse tingene. Du kan spare mye penger på å forhøre deg litt omkring, og finne et verksted som kan hjelpe deg mens du skaffer deler selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge Alfa Romeo er gjeldende intervall for registerreim-skift 3 år, eller 36.000 miles(60.000 km) for TS-motorene. Ikke 80.000!

Her kan du lese den originale serviceordren.   AR TBN1106

Terje

post-1397-14779320210663_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...