Gå til innhold
Lambrex

Mugg lukt i A/C når vi starter!

Anbefalte innlegg

Hver gang vi starter vår 166 kommer det sterk mugg lukt fra luft ventilene! Ikke noe særlig. Er det noen som har noen idè om hva det kan være? Trenger også tips om hvor i Bergen man får utført service på A/C anlegg. Må man på Motorforum?

Takknemlig for tips.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper filteret står greit til under et plastdeksel helt inntil frontruta (det gjør i alle fall det på 147/156 - hvis ikke tror jeg 166-eksperten Weie er på pletten og korrigerer meg :)).

Filteret byttes på noen minutter, inklusive leting etter verktøy og bilnøklene så det er absolutt en overkommelig operasjon.

Hvis det er sopp andre steder i systemet så kan man kjøpe en rensespray som tar livet av muggen. En liten dæsj rett inn i luftinntaket med filteret gjør underverker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt en spraygreie som man sitter i bilen mens A/c går på full guffe. Luktet tyggis, men det ordnet problemet, ihvertfall midlertidig :) pollenfilter kan være løsningen ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynn med å skifte pollenfilter, om ikke det funker så er det sopp i kjøleren inne i varmeapp. og må renses.

Har prøvd forskjellige produkt på jobb men de fleste funker bare en kort stund. 

Bruker nå Tunap sitt rensemiddel, har bare fått gode tilbakemeldinger...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper filteret står greit til under et plastdeksel helt inntil frontruta (det gjør i alle fall det på 147/156 - hvis ikke tror jeg 166-eksperten Weie er på pletten og korrigerer meg :)).

Filteret byttes på noen minutter, inklusive leting etter verktøy og bilnøklene så det er absolutt en overkommelig operasjon.

Hvis det er sopp andre steder i systemet så kan man kjøpe en rensespray som tar livet av muggen. En liten dæsj rett inn i luftinntaket med filteret gjør underverker!

Du har så rett så rett, hr Dahl! Først et lokk, så ei rekke med rele, så to skruer på selve holderen til filteret, Trekk opp!

Derimot vil det nok ikke ta vekk lukta, da den kommer fra oppsamlet kondens,fukt og dritt som ligger og råtner i kriker og kroker i luftkanalene.

Så den nevnte sprayen vil nok gjøre susen, for akkurat det. Men bytt filter også, ellers vil bilen dugge ned til vinters (hvis det er gammelt og tett)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

166 har tydeligvis flere skruer enn 156 og 147 ;D

Filteret får du på Meca (trur eg), Motor-forum eller Mekonomen, sprayen får du på ymse bilrekvisitasjapper. Det fins flere typer spray, en slik som den jeg nevnte og slike som AlfettaGTrond nevnte. Den jeg har prøvd var noe Toyota-greier (!) så den tipper jeg du får hos første og beste Toyota-forhandler. Litt klissete skum, men fungerte bra og bilen var klar til bruk i løpet av to minutter.

Jeg så en litt barskere variant her om dagen fra Omega (eller no' sånt): Da skulle man sette inn boksen med luftanlegget på full blås og resirkulasjon i 20 minutter, deretter lufte godt og kjøre i 20 minutter på tomgang med anlegget på full utlufting. Mer som en kakerlakk-behandling, men antageligvis veldgi effektiv!

Og nei, sprayen var ikke med Toyota-lukt  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk igjen alle sammen. For et deilig forum med så mange hyggelige mennesker som hjelper med svar på

allslags underlige spørsmål. Er det rart jeg kjører Alfa?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt dette INNOTEC-produktet etter anbefaling av Ren Bil Trondheim. De hadde tre varianter i hylla, men hadde best erfaring med Innotec. Tror det kosta kr 245.

Har ikke fått prøvd produktet ennå. Merket imidlertid kraftig reduksjon i lukt etter tur-retur Trondheim-Vålerbanen samt en liten tur på banen under ID. Det tyder på at "ut og kjøre" også hjelper!  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

meca:

1460-80000376  Kupéfilter

• for kjøretøy med luftkondisjonering

• L x B x H = 292 x 226 x 21        173,75 kr 

1460-21651954  Kupéfilter

• for kjøretøy med med luftkondisjonering

• aktivt kullfilter

• L x B x H = 292 x 226 x 21        348,75 kr 

Gå for det dyreste!

Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...