Gå til innhold
Runet

Kjøpe AR 156SW 2,5 ? Kjøpte 05 1,9jtd 150hk!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vært og er, Mercedesentusiast og har vel hatt MB siste 15 årene. Har en Viano som familietralle. Har i mange år hatt lyst på en Alfa og tenkte den nå som tillegg til Vianoen og skal brukes hele året.

Har tidligere forhold til 92 Alfa 33 (1,7 boxer) da de var nye, Ritmo Abarth 130TC og Fiat Croma 2,0ie.

Vil helst ha skinn og manuell 156SW og ikke 1,6 literen. Var først bestemt på 1,8 eller 2,0 fra 2000 til 2003 og har brukt ca 14 dager på å orientere meg der. Fine biler for ca 130 til 150000 :) Diesel kan også være interessant.

Har fått med meg dette med regreim som man skal være nøye med.

Men så kom jeg over en SW med 2,5 og da blir det litt vanskelig å være fornuftig. Kan noen av dere som har erfaring med Alfa si noe om valget mellom 1,8/2,0 og en 2,5? Hva kan man betale ekstra for en 2,5 kontra de andre? Blir den for fremtung?

Forskjell i opplevelse på disse? Takknemlig for tips her :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,kjørte 156 2,5 V6 for første gang forleden kveld, denne var stivet av med tårnstag og Eibachfjærer, kjørte en veistump med noen svingkombinasjoner som jeg kjenner godt, og for å si det enkelt; Det var MORO!  Føltes ikke tung foran med dette oppsettet, ihvertfall.

Lykke til uansett valg!

(takk for test-turen, Terje!)

Rune Weie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2,5 frister ja.  8) De MB jeg har hatt i tillegg til familiebil har også vært motorfriske.

Ser at Motorforum har en:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10113144&sid=xz3cabibG0d951914

Men har en annen 2001 gått 70000 som selges privat, altså uten garantii.

Den er her:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1605151

Hvis vi skal kalle det et godt kjøp, hva bør prisen på denne siste være?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med orginalt oppsett så er 2.5 veldig fremtung, men som Weie er inne på så kan dette rettes uten at det går nevneverdig utover komforten. Av de mindre motorene bør du absolutt satse på 2.0 da den har en betydelig mer harmonisk gange enn 1.8. Noe bedre går den også.

Diesel er jo veldig hyggelig når det gjelde forbruk og motoren er den samme som i dag (med noen modifikasjoner..).

2.5 mest gøy men 2.0 er ikke langt unna. Prøv en og være forberedt på at det ikke skjer noe serlig før ved 4.500 o/min, men da blir det morro :-)

Alfahilsen

Øyvind I

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for repsons så langt :) Ser i mange annonser at bærebroer øvre/nedre er byttet på en del av dem selv med lav km.

Er dette en svakhet på alle 156?

Bytter man bare foringene der eller må man bytte hele broen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en svakhet ja. De fleste bytter innen kjørte 100.000 km. Du kan bytte gummifôringene med Powerflexfôringer. Bilen blir stivere og jeg har sett enkelte advare mot det fordi levetiden på opphengskulene blir kortere. Originale gummifôringer finnes visstnok ikke å skaffe. En annen svakhet er stabstagfôringene. Det er en dyr reparasjon, fordi hele forstillingen må demonteres. Her er Powerflex et godt alternativ.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.5 er en herlig motor, løp og kjøp! personlig syntes jeg ikke bilen er "veldig tung" i forhold til en 2.0, men til gjengjeld - mye mer trekkraft, drar omtrent på hele turtallsregisteret! mener å ha lest et sted at det regnes som en av tidenes beste V6.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sett  de to du har link til? hvordan ser de ut i lakk osv.? bra vedlikeholdt? er mange fine 156 sportwagon til salgs, både 1,8 - 2,0 og 2.5..  (og andre som ikke er behandlet med like mye omsorg,desverre)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk å få sjekket innerskjermer framme. om manglende tectyl vil den ruste under plastskjermen, selv på nyere 156er. ellers er v6 herlig motor med herlig lyd. litt bedre fjører foran, evt tykkere stabstag og du har en rå kjøremaskin 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettop kjøpt 156 2.5 (den alfaweie prøvde), og kan bekrefte at den er faktisk morsommere enn 2.0 med sportspakke (som jeg har hatt tidligere) ;D. Min har som alfaweie nevnte enkle oppgraderinger som gjør underverker, da standard 156 med V6 blir litt sofa. Merk deg også at sportspakken på SW ikke har oppstrammet understell.

Uansett, lykke til med et eventuelt kjøp av Alfa Romeo :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sett de to du har link til? hvordan ser de ut i lakk osv.? bra vedlikeholdt? er mange fine 156 sportwagon til salgs, både 1,8 - 2,0 og 2.5.. (og andre som ikke er behandlet med like mye omsorg,desverre)

Har ikke sett disse nei, men begge hevder de fremstår som nydelige. Jeg bor ikke akkurat i verdens navle, så skal det bli handel må det meste være avklart på forhånd. Trist å reise 550km og gjøre bomtur.

Spesielt den 1,8 er pedantisk holdt, tectylert og har sportspakke. 2,5-selgeren har jeg bedt om mer opplysninger fra og bilder fra interiør, men han er nok ikke like rask som motoren, hehe. Han må skjerpe seg skal det bli noe.

Parallelt med dette regner jeg nå på import av 1,9jtd med 140hk som kom i 2004 slik jeg forstår det.

Ellers takk igjen for gode råd her. :)

Regner med jeg bruker denne uka på litt mer research 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det utstyrsvarianter som Distinctive og Progression. Hva er forskjellen på disse? (sånn i grove trekk)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Jeg har vært hos motorforum å tittet på den sølv 2,5l. Hvis de ikke har gjort noe med den, ser den ikke pen ut(kosmetisk). Mye riper og småskader rundt om....men det er sikkert noe de fikser hvis ønskelig.

Har forresten en 2,0jts som vurderes for salg, sender deg noen bilder hvis det er av inntr. Det er klart at v6 er tingen, men den går ikke så galt denne bilen heller.

G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbudet Goldie, men det ser nå ut til at jeg dropper 2,5 og går for denne:

Ikke bøttevis med utstyr, men fornuftig og med lav km. Er reservert meg til i morgen selv om jeg mest ønsker meg rød eller svart.....

Vanskelig å få alle ønsker oppfyllt når man kjøper brukt.....

http://www.autohusb2b.de/search/druck.php?id=78431&PHPSESSID=bdc161c2a99485cd2e0d2d71267111b8&csSortFld=T&make=55080&model=Alfa-Romeo+156&fzgart=999&power=999&csSortOrd=A&standort=999&cl=1&bk=form&

Men fikk et tips idag ( takk Olav ) om at jeg måtte sjekke om den hadde tilleggsvarmer som er nødvendig her oppe i nord for at den skal holde arbeidstemperatur om vinteren. Noen som vet noe om dette og om det må ettermonteres eller om dere vet om denne har det som trengs? Skal nok finne ut av det i morgen, men jo mer jeg vet på forhånd jo bedre er det......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det MÅ ikke ettermonteres, men bilen blir veeeldig sent varm her i kalde norge.. noe som igjen er hardt for motoren da den går kalt! regner med ca.10000 å ettermontere dette.. skal du ha full pakke med fjernstyring(programerebar motorvarmer, tillegsvarme osv.) må du nok opp i 20000,- 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte min 1,9 8v uten tilleggsvarmer i kalde Trøndelag, men med elektrisk motorvarmer. Det funket meget bra og er en billigere løsning enn tilleggsvarmer. Det var aldri noe problem å holde tempen normal både i motor og kupé.

Nå har jeg en 166 JTD med tilleggsvarmer. Det holder ikke, og jeg teller på knappene om jeg skal montere et tilleggskit til ca 7K som gjør at tilleggsvarmeren også funker som forvarmer, eller om det blir en elektrisk igjen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den så fin ut den.

Men går du fra å vurdere v6 til dette? Diesel er sikkert fint det, men lyden da mann....

G

Det kan du si..... Dette er egentlig to ytterpunkter der hvert har sine fordeler og ulemper i forhold til det andre. Lyden er en ting, men det jeg er mest redd for er at dieselen blir veldig kortbeint og går tom for krefter på ca 3000 omdreininger. Håper den er mer langbeint enn Kia Ceed turbodieselen som jeg lånte 1100km denne uka.....

Blir det for ille må jeg jo bare selge igjen. Det går an det, hehe. At dieselen er aktuell er nå, skyldes vel mer den "fantastiske" norske importavgiftskalkulatoren. Her får jeg "nesten" ny bil med 22000km for 190k på veien for samme pris som for en 6 år gammel 2,5 med 70000km. Føler jeg plikter å tenke litt fornuft her (har ikke vært plaget med det før ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det MÅ ikke ettermonteres, men bilen blir veeeldig sent varm her i kalde norge.. noe som igjen er hardt for motoren da den går kalt! regner med ca.10000 å ettermontere dette.. skal du ha full pakke med fjernstyring(programerebar motorvarmer, tillegsvarme osv.) må du nok opp i 20000,-

Det hørtes da nok ut.....Må sjekkes nærmere skjønner jeg. Takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte min 1,9 8v uten tilleggsvarmer i kalde Trøndelag, men med elektrisk motorvarmer. Det funket meget bra og er en billigere løsning enn tilleggsvarmer. Det var aldri noe problem å holde tempen normal både i motor og kupé.

Hvis dette er en tilsvarende løsning som brukes originalt på en del 200/220cdi hos MB, så kan dette være et godt alternativ ja. Må også sjekkes.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...