Gå til innhold
olsentheking

Høy tempratur på kjølevannet

Anbefalte innlegg

156'en har problemer med temperaturen, den har begynt å få generelt høyere temperatur, veldig høye til tider. jeg har prøvd å helle renseveske på kjøle anlegget og bytte kjøleveske. Det ga liten eller ingen effekt. Har ikke mest peiling på kjøle anlegget men har et par  ider som vannpumpe, Termostat eller kanskje en radiator som ikke ser helt 100 ut men som allikevel ikke burde være så ille at det ikke går.

Er det noen som har noen gode ideer om hva dette kan skyldes?

Hilsen en som har litt for mange To do ting på bilvedlikeholdslisten sin :-[

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

156'en har problemer med temperaturen, den har begynt å få generelt høyere temperatur, veldig høye til tider. jeg har prøvd å helle renseveske på kjøle anlegget og bytte kjøleveske. Det ga liten eller ingen effekt. Har ikke mest peiling på kjøle anlegget men har et par  ider som vannpumpe, Termostat eller kanskje en radiator som ikke ser helt 100 ut men som allikevel ikke burde være så ille at det ikke går.

Er det noen som har noen gode ideer om hva dette kan skyldes?

Hilsen en som har litt for mange To do ting på bilvedlikeholdslisten sin :-[

Jeg hadde det samme problemet med min 2000-modell 156 SW. Ved hastigheter under rundt 70 løp motoren fort varm, og jeg skulle ikke kjøre langt, før temperaturen gikk opp rundt 110-120 -- når den kom over 120 slo jeg på varmen i bilen på maks. for å få ned motortemperaturen, og det hjalp en liten stund, men temperaturen gikk opp igjen ganske fort når jeg hadde slått av varmen (jeg er litt takknemmelig for den elendige sommeren vi har hatt i år).

Etter diskusjoner og veiledning fra andre byttet jeg først vannpumpe og deretter termostat uten det hjalp. Til slutt fikk jeg et Alfa-verksted i Danmark til å se på Trillian (bilen). Deres konklusjon, som viste å være korrekt -- var at radiatoren holdt på å smuldre opp. Jeg fikk ny radiator, og siden har temperaturen holdt seg der den skal. Hvis radiatoren din ikke ser bra ut, vil jeg tro det kan være samme problemet – men det kan sikkert være lurt å få et verksted til å uttale seg, for det er litt surt å bytte og betale for del etter del uten det hjelper (sier jeg av bitter erfaring etter å ha byttet vannpumpe og termostat, før jeg fant ut av at det var radiatoren som var skurken).

Lykke til med diagnosen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at kjøleviften kobler inn når den skal, begynner ikke den å snurre ville jeg sjekket om den gikk rundt med å sette direkte strøm på den. Virker den da kan det være termobryteren som gjør at den kobler inn som hag gitt seg eller en sikring til vifta.

Eller så er lista du satt opp ganske relevant termostat, luft i systemet mm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har ingenting med vifter å gjøre. Det er dårlig kjøleeffekt. Jeg kan ligge i 80 i fjerde gir å få tempraturer på nermere 100'. Den går generelt varmere en det den gjør normalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har ingenting med vifter å gjøre. Det er dårlig kjøleeffekt. Jeg kan ligge i 80 i fjerde gir å få tempraturer på nermere 100'. Den går generelt varmere en det den gjør normalt.

En liten presisering av det jeg skrev: Min ble som regel ikke så varm som 110-120 grader når jeg lå i relativt høye hastigheter, som den gjorde når jeg kjørte ved lavere hastigheter, men den var alltid varmere enn den hadde pleid å være uansett hastighet (tempen kom i hvert fall over 90). Jeg opplevde også ved et par anledninger at den ble skikkelig varm ved høye hastigheter (bl.a. en gang jeg kjørte hjem fra Sverige der temperaturen på motorvei ble høyere enn 110-120. Det var skjitvarmt den dagen, men jeg ble nødt til å sette varmen inne i bilen på for fullt for å få ned motortemperaturen det meste av veien hjem.  :-\

Det høres for meg ut som om du har de samme symptomene som jeg hadde – dvs. at radiatoren holder på å smuldre opp (som verkstedet diplomatisk uttrykte det).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Radiator høres ut som et godt tips, men test termostaten først før du går på noe såpass dyrt. La potetene få selskap av termostaten i gryta. Kok den og se om den åpner skikkelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan prøve å legge hånda på registeret (kjøleribbene)når radiatoren er varm. Hvis du kjenner at noen områder er kaldere en andre, er det sansynligvis tett/defekt register.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sitter med en følelse av at det er radiatoren som er årsaken. Jeg har vert å sett litt på radiatoren under fra og har sett en del irr og løse "kjøle riller" mellom kanalene. Prata litt med folk på Carralfa og de nevnte at de hadde byttet en del radiatorer på 156 i det siste, siden min er en av de første som ble produsert så er det vel mulig at dette er en av svakhetene som kommer etter litt tid på denne bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...