Gå til innhold
Landmann

Hvilket trykk på luftjusterbare dempere: AR 90 V6 1985 mod

Anbefalte innlegg

Alle fire støtdempere på min AR 90 V6 er justerbare med luft (det sitter påfyllingsnippel på siden av hver demper). Dette er ettermontert i "sin tid" av en eller annen eier. Jeg har ingen opplysninger om lufttrykk.

Hva er anbefalt trykk ved normal kjøring; kan noen hjelpe meg?

(Btw: Det finnes vel ikke mange AR'er med senkbar spoiler justert av lufttrykket under fart  ;D)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte med melom 2 og 2,5 bar når jeg hadde juserbare med kompressor å måler inni bilen. (Det er i allfall innenfor det "grønne feltet" på biler med måler på systemet.)

Spoileren forran er unik for Alfa 90. Desverre er disse demperne til denne både vanskelige å dyre å fa tak i når de blir utslitt.

På min gadd jeg ikke å bytte dem pga. prisen den gangen og den lå da alltid i fra halvt nedfellt og litt skjevt til fullt nedfellt. :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for "trykk-tips" ... Da pumper jeg i ettermiddag  :)

(Ikke-fungerende dempere på spoileren løses ved å sette på ekstra fjærer; dermed trekker fjærene spoileren tilbake i stilling ved sakte fart eller stillstand)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(Btw: Det finnes vel ikke mange AR'er med senkbar spoiler justert av lufttrykket under fart  ;D)

Mine beskjedne og hullete kunnskaper forteller meg at Alfa 90 var den først serieproduserte bilen i verden med "aktiv spoiler"!

Lurer litt på om de ikke også var først ute med digital klokke (116 Giulietta) og variabel innsugsgeometri (Alfetta QO).

Bare for å spore av litt...  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og for å komme tilbake til tema så tror jeg du har o.s.t.r.a.v dempere... Og disse demperne er overhalbare, og skal det ikke være olje som skal ut eller inn av de ventliene?????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Heldigvis" rakk jeg ikke å gjøre noe med demperne i går.

(FrJ og Uhu)

Jeg skal gjøre demperne rene og sjekke om mulig hvilken produksjon dette er. Samtidig skal jeg sjekke om dette virkelig er luftventiler eller oljepåfyllingsventiler. (I halvmørket på bukken så det ut som luftventiler både av dimensjon og konstruksjon).

(For å spore litt av: Jeg smiler bredt når jeg kjører denne kultbilen: diodelys i bøtter og spann på dashbordet (det meste funker, og det som ikke funker finner jeg nok ut av) .... og lyden: salige Anton hvilken eksoslyd 6'ern gir  :) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(For å spore litt av: Jeg smiler bredt når jeg kjører denne kultbilen: diodelys i bøtter og spann på dashbordet (det meste funker, og det som ikke funker finner jeg nok ut av) .... og lyden: salige Anton hvilken eksoslyd 6'ern gir  :) )

Henger meg på avsporingen.

Alfa 90 er en herlig vogn. Skulle gjerne hatt en slik i perfekt stand. Jeg synes den er direkte vakker! Synd det er nesten ingen igjen av disse bilene...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og jeg angrer at jeg ikke satte min på låven i påvente av tid og mulighet til og strekke den opp.

90 har potensiale som retro ride så det holder  ;) for en bil !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda - det var justerbare OSRAV-dempere (Officina Specializzata Rigenerazione Ammortizzatori Veneta), av typen KIT-SPORT ... italiensk vare av beste kuriositet  ;)

http://www.osrav.it/home_eng.htm

http://alleggerita.ld.infoseek.co.jp/osrav/osrav.html

Demperne kan justeres med 1, 2 eller 3 bars gass(?)trykk. De svetter, så det spørs om ikke det er billligere å kjøpe nye dempere (av annet merke) enn å overhale disse. Dermed rengjøres OSRAV-demperne, beina smøres inn med owatrol-olje og henges opp i garasjen i brunbeiset gran-ramme  :)

(Kuriositeten er at demperne, jf kvittering, er kjøpt og montert i Italia :-))

Takk til dere alle for svar og engasjement.

Og som premie får dere denne linken http://www.youtube.com/watch?v=OJSyrBHyENk&search=Alfa  8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må man alltid velge second best pga pris? Dessuten tror jeg ikke paknigssettene til demperne er dyre,så om du ikke har ti tommeltotter.... så ser æ bare en fornuftig løsning her... evt nye o.s.t.r.a.f dempere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må man alltid velge second best pga pris? Dessuten tror jeg ikke paknigssettene til demperne er dyre,så om du ikke har ti tommeltotter.... så ser æ bare en fornuftig løsning her... evt nye o.s.t.r.a.f dempere.

Hvorvidt andre dempere er "second-best" har jeg ingen kunnskap om. Men som oftest handler det om å få bilen på vegen fort som fy .... Og ettersom jeg har sendt en e-post til produsenten med spørsmål og ennå ikke fått svar, så ligger det vel i luften at T:T:T.

Men hadde tiden vært der, så hadde jeg fulgt din tanke.

[email protected]: Nei, det er ikke min bil, selvom min er både "look-a-like" og "sound-a-like"  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og disse demperne er overhalbare, og skal det ikke være olje som skal ut eller inn av de ventliene?????

Nysgjerrigheten tok ... dessverre ... overhånd: Et litt for langvarig trykk på ventilen på fjærbeinet og ut sprutet lysgul olje.

Nysgjerrigheten lenge leve  :P 

Hvor kan man få etterfyllt olje og korrigert trykket i OSRAV-demperne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...