Gå til innhold
FulviaDelta

Blyerstatning eller ikke blyerstatning, det er spørsmålet...

Anbefalte innlegg

Da jeg er i ferd med å handle meg en 69 Giulia 1300 ti lurer jeg på om den er avhengig av blyerstatning eller ikke. Forrige eier har ikke brukt det jevnlig men når jeg tenker på min X-Fulvia så skulle denne ha det ???

Har ennå ikke bestemt meg for å holde bilen orginal eller ei men om noen har erfaring med å dytte nedi en 2 liter fra 164 er jeg takknemlig for all info vedrørende dette. (1750/2 liter Nord motor er vel umulig å oppdrive?)

Takk

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den trenger nok ikke blyerstatning.. Men jeg pleier å slenge på en skvett før banekjøring.. Skader vel ikke..? :)

TS motor fra 164 er ikke et enkelt valg i alle fall siden blokka er kortere. TS motoren fra 75 derimot har riktig lengde og passer rett i. Men så har du en liten utfordring med innsprut og tenning..

Det er absolutt ikke umulig å få tak i 1750 eller 2 liters nord motorer.. jeg hadde nok gått for det valget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den trenger nok ikke blyerstatning.. Men jeg pleier å slenge på en skvett før banekjøring.. Skader vel ikke..? :)

TS motor fra 164 er ikke et enkelt valg i alle fall siden blokka er kortere. TS motoren fra 75 derimot har riktig lengde og passer rett i. Men så har du en liten utfordring med innsprut og tenning..

Det er absolutt ikke umulig å få tak i 1750 eller 2 liters nord motorer.. jeg hadde nok gått for det valget.

Må nok skuffe deg der gitt 164/155 motoren er nesten klin lik 75TS motoren mao blokka er lik men register dekselet, vannpumpe, bunpanne, servopumpe mm er forskjellig

Vet de bruker 155TS topper når de trimmer max da det er den beste av 8v TS motorene.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med en tilsats som heter Alron som både renser, smører og fjerner kondens og brukes både på diesle og bensin som bly ersatning.

Motorer ja tilsalgs sidene her dukker det stadig opp noen sto akkurat to TS motorer fra 75TS.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nok skuffe deg der gitt 164/155 motoren er nesten klin lik 75TS motoren mao blokka er lik men register dekselet, vannpumpe, bunpanne, servopumpe mm er forskjellig

Vet de bruker 155TS topper når de trimmer max da det er den beste av 8v TS motorene.

Erik A

Jasså? Tror du tar feil..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jasså? Tror du tar feil..

Fortell oss hvorfor han tar feil, da...

Sitat: The Twin Spark engine

This power unit, equipping the naturally aspirated 2-litre used on the Alfa 164, is a direcLdeflvative of the engine fitted on the 2.0 Twin Spark version of the Alfa 75, a recent addition to the Alfa car range.

Hentet fra: http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/pb87/pb87-10.htm

Edit: link

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg sa, blokka på 164 TS er etter det jeg har hørt kortere enn på 75 TS. Bunnpanna fra Nord motoren går derfor ikke rett på osv.

Folk som har prøvd dette i norge.. senest i vinter.. :)

Så hvis du skal ha TS motor i 105 serie så er det 75 motor som gjelder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg sa, blokka på 164 TS er etter det jeg har hørt kortere enn på 75 TS. Bunnpanna fra Nord motoren går derfor ikke rett på osv.

Folk som har prøvd dette i norge.. senest i vinter.. :)

Så hvis du skal ha TS motor i 105 serie så er det 75 motor som gjelder.

Heheheh hørt at ja den er fin.

Men 75TS er klart enklest da alt stemmer med langsgående montering.

Noen av oss har skrudd og studert det noen timer i garasjen for nettop og stappe den i 105 serie.

Har sett de bruker 155 toppen med høyere innsugskanaler på en 75 bunn så hvordan kan da blokka være kortere?

Men det er endel forksjeller som ligger i fremere register deksel som gjør at motoren måler kortere da vannpumpa, servopumpa mm står på siden av blokka.

Så setter du de hved siden av hverandre ja da ser 155 motoren kortere OBS! 164 motoren er ulik fra 155 motoren.

Hvorfor forandre blokka KUN for 155 (litt dyrt for fabrikken kanskje) og hvordan få plass til samme cylinder foringer med samme slag/borring i korterer blokk?

Bare noen tanker.

Så de som prøvde, prøvde nok ikke hardt nok ;)

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

190 hk!! Da er jeg redd gearkasse og kardang jobber seg opp igjenom gulvet og hevner seg ved å påføre meg stor skade :D

Får kjøre orginalt inntil videre og ta det som det kommer tror jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bare for meg at mellomakselen går som en hjulvisp i kupèen.. ;D Kunne jo blitt ett spennende prosjekt men siden bilen er kliss orginal tror jeg gjerne jeg venter litt med oppgraderingene... ::)  1300 går vel noenlunde likt med Fulviaen og det var jo greit nok!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra den svenske alfa klubb sia..

Dyrt, men men..De finnes iallefall  2,0 Nord:

Motorn är byggd av MT motor på den tiden då Christos jobbade där, den är bromsad till 170 Hk. Den går fantastiskt bra från låga varv och upp till 7000 rpm. Man behöver byta vevaxeltätning på den annars är den redo att stoppa

i en ny bil. Den är komplett med grenrör, förgasare, luftburk och koppling.

Jag säljer motorn eftersom jag ska bygga en TS motor med lite mer effekt. Mororn finns i Göteborg. Priset är 21000 Kr.

Axel,

tel 0733 989022

mail [email protected]

Axel Lind:

Motorn är byggd av MT motor på den tiden då Christos jobbade där, den är bromsad till 170 Hk. Den går fantastiskt bra från låga varv och upp till 7000 rpm. Man behöver byta vevaxeltätning på den annars är den redo att stoppa

i en ny bil. Den är komplett med grenrör, förgasare, luftburk och koppling.

Jag säljer motorn eftersom jag ska bygga en TS motor med lite mer effekt. Mororn finns i Göteborg. Priset är 21000 Kr.

Axel,

tel 0733 989022

mail [email protected]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...