Gå til innhold
Ween

Oljetrykksføler - Veglia?

Anbefalte innlegg

Jeg har ganske nettopp kjøpt en '69 GT1300 Junior med 2000-motor fra en 79-modell Alfa av et eller annen slag. Jeg kommer nok til å stille en del spørsmål på forumet i tiden fremover, da jeg er fersk Bertone-eier... Jeg er takknemlig for all hjelp jeg kan få.

Første spørsmål: På motoren er det en oljetrykksbryter for oljelampa like bak peilepinnen og en oljetrykksføler over starteren. Begge lekker forresten ganske mye... Men saken er: jeg finner bare en ledning. Den er nå tilkoblet bryteren til oljelampa. Er det en kombinert bryter/føler med kun en ledning originalt på 1300? Eller skal det finnes en ledning til for føleren fra måleren?

Og; er det noen i Norge som selger brytere/følere til Veglia instrument, som ikke lekker..?

Andre spørsmål: Er det noen i Møre og Romsdal som kan å tune Webere? Det er ingen jeg har spurt som vil ta det på seg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På begge trykkbryter så skal de gå en ledning til hver av disse. Vis de lekker så er det i gjengene de lekker igjenom som ofte. Skru de ut, rengjør gjengene og sett på ny kobber ring. Da skal det være tett, husk å sjekk anleggs flaten på motorblokken. Er det ujevnheter så kan en pusse flaten med litt smergel papir, bare pass på at det ikke kommer noe dritt inn i m.blokken.

Disse får jord igjennom blokken og giver. Vis du tar ledningen til giveren mot jord-motoblokken så skal du få full utslage giveren.

Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!

Giveren som sitter bak peilepinnen er til oljetrykkslampe, den som sitter rett over starteren er til oljetrykksinnstrumentet.

Det er ikke så reint skjelden disse lekker i overgangen mellom metallet og plasten, giver for lampe  kjøper du til Volvo 140/240 serien, passer rett på. Til innstrumentet må du nok til Carrozzeria Alfa i Drøbak, eller ut av landet f.eks Eb-Spares eller Alfaholics i UK, Bertelsbeck i tyskland eller International autoparts USA.

:)

Dessuten!!!  gratulerer med suverent bilvalg ;D ;D ;D ;D ;D

H.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysan: Er du sikker på at jord skal gi fullt utslag? Jeg har nylig gjort en test på min bil det uendelig motstand ga fullt utslag, jord ga null utslag.

Ween: Kunne vært artig om du gjorde samme ekperiment på din bil og rapporterte resultatet. Det tar to minutt: av med ledning -tenning på- se resultat, jorde ledning - tenning på- se resultat. 

Grunnen til jeg lurer er for jeg trodde i utgangspunktet at måleren skulle oppføre seg slik som Dysan sier her..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, takk. Jeg er stort sett fornøyd med bilen og kommer nok til å ha mye moro i den. Om jeg da ikke tar bunnpanna en av dagene..den er veeldig lav og veiene er ikke de beste her..

Følerne lekker ikke ut gjennom gjengene, men mellom plast og metall som Romeo sier. Så de må skiftes ut. Oljertrykksbryteren til lampa virker bra, bortsett fra lekkasjen. Så da gjenstår det å finne ledningen fra instrumentet til føleren over starteren. Nå er det montert en Biltema-føler Y-koblet med lampebryteren som for så vidt funkerer greit, men ser ikke så bra ut. Har sjekket den mot et 0-10 bar manometer, så den viser rimelig korrekt. Kanskje bedre enn en original Veglia? Det er jo sikkert en grunn til at den er erstattet med en Biltema... Det aller beste er kanskje å bare montere manometer med slange inn i bilen.. da får jeg det faktiske trykk uten ledninger.

Men er du sikker på at en Volvo-bryter passer? Jeg har lest her på forumet at gjengene skal være 1/8" rørgjenger, mens bryteren min hadde M10x1 fingjenger..de går nesten overens, men oppdaget det da jeg holdt på å ødelegge gjengene i blokka når jeg plugget den lekke føleren som som ikke er i bruk..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, jeg tror fordundre meg du har rett, men ta en M10 x 1 gjengebakk og dra over gjengene på Volvo føleren, eller sjekk hvilken gjenger det er på giveren som sitter i VW golf / passat motoren.

H.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, Peab. Jeg har ennå ikke funnet ledningen til oljeføleren, så der kan jeg ikke hjelpe deg ennå...

Oljelampen lyser når den ledningen er koblet på bryteren og tenning slått på, men slukker når motoren starter. Så det fungerer som det skal. Oljelampen lyser også om jeg kobler fra og jorder lampeledningen når motoren er i gang. Derimot ikke med stoppet motor og kun tenningen på. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...