Gå til innhold

Alfanatiker

Don
  • Innholdsteller

    10 514
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    31

Alfanatiker vant sist dagen den 14. oktober

Alfanatiker hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

374 Splendido

Om Alfanatiker

Demografi

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Bildene er tatt av forrige selger. Som hadde den ute til 5k. Bildene fra nåværende selger er tatt rett bortenfor der forrige selger bor.
  2. På et tidspunkt skal jeg til Jens å hente 944 min (jeg kjøpte den tilbake tidligere i år). Dekker du litt drivstoff kunne jeg da sikkert tatt med 75 på tur over
  3. Det er bare å beholde den. Driver litt nå og da å sveiser på en 75 selv. Snart 50% ferdig 😂
  4. Poenget mitt var vel egentlig det at selvom det er sang som har vært sunget i 90 år, så er det vel ikke dermed gitt at det er noe galt i påstandene eller at det er kritikkverdig? 😁
  5. Like fullt har han vel rett i at bilene blir mer og mer kjønnsløse og gir færre tilbakemeldinger til sjåføren?
  6. Er det ikke over 17? Jeg har frekventert siden i over 16 år selv 😮
  7. Det er skrevet om den i historien (primært forfattet av Peran ser det ut til?). Og det er tydelig at bilsport/kappkjøring har vært en viktig del helt fra dag 1 i klubben. Med "akselrasjonsprøver" det første året i 1982 og "Alfaslalom" fra 1983. Så ja Corsaen bør absolutt regnes som en viktig del!
  8. http://www.klubbalfaromeo.no/omoss/KlubbensHistorie/ Dette er en av de beste tekstene jeg har lest noen sinne! Må klubben leve i like mange nye år!
  9. Relevante variabler er allerede kjent. Han har normal temperatur oppover og synkende nedover. Flere termostater er testet. Hva er forskjellen på å kjøre oppover kontra nedover? Den ene veien forbruker man energi, den andre veien ikke. Skulle det være nødvendig å kverulere på? Dersom han da ikke har en dieselvarmer eller bensinvarmer i bilen for å opprettholde temperaturen, så gir forklaringen seg selv.
  10. Jeg poengterte biler med innsprøytning. Og det gjelder selv biler fra midten av 80-tallet. Jetronic på 70-tallet hadde og fuel cut. Hvilke biler med innsprut kjenner du til som ikke har fuel cut på over run? Så i den grad det er en bil med innsprut (som jeg allerede har nevnt), så spiller det ingen rolle hvilken bil det er. Bruker den ikke drivstoff så utvikler den heller ikke relevant varme. Den må bruke drivstoff enten i form av motorforbrenning eller en webasto el.l (som er vanlig på nyere dieselbiler grunnet såpass lavt forbruk at selv normal bruk på vinterstid ikke utvikler nok varme til å får driftsvarm motor).
  11. Det er irrelevant hvilken bil det er. Mindre forbrukt energi=mindre utvikling av varme. Da vil temperaturen før eller siden synke.
  12. Det skal nok mye til før det hadde blitt nevneverdig varme ut av det ja. Jeg lurer på hvordan det står til med luftkompressoren i garasjen til Landmann. Står vel å gløder den? Eller har den kjølesystem med flytende nitrogen? Snål motor som blir kaldere ved forbrenning enn når den kun fungerer som en luftpumpe. Rent praktisk så må dette være en "forbrenning" som stjeler energi istedenfor å frigjøre det. Og da har man per definisjon ikke en forbrenning.
  13. Artig å sammenligne tunglastet henger og masse turtall og lavt gir, med en vanlig bil og normal kjøring ned en lengre bakke. Det har seg nå en gang slik at "alle" biler med innsprøytning har overrun fuel cut som en del av funksjonen for å spare drivstoff (som og hjelper som motorbrems når man går av gassen). Kjører man da en normal bil og triller nedover uten å røre gassen på typ 3000 rpm el.l, så har man INGEN forbrenning i motoren. Og heller ingen annen varmeutvikling enn det kompressjonen skaper, eller friksjonen (som bør være heller liten dersom det er olje på motoren). Og temperaturen vil synke. Det er rett og slett bare fysikk. Å sammmenligne det med "ekstreme" tilfeller der du blir dyttet av en 3 tonn henger og ligger på 1. gir med 10k rpm ned en 40% helling er intet mindre enn et forsøk på å dra det hele ut av kontekst ved å finne teoretiske tilfeller der den normale fysikken ikke gjelder.
×
×
  • Opprett ny...