Gå til innhold

Alfanatiker

Don
  • Innholdsteller

    10 576
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    32

Alfanatiker vant sist dagen den 12. november 2019

Alfanatiker hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

397 Splendido

Om Alfanatiker

  • Rang
    Don
  • Bursdag 09.10.1984

Demografi

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Christer får få ræva i gir, ellers kommer jeg Rotnes/Nittedal rett nedenfor stasjonen, sant?
  2. Men er det egentlig noen kåring? Trådstarter etterspør jo bare folks subjektive mening. Man må da vel kunne få gi den uten å kunne arresteres for å ha sagt noe galt?
  3. Siste Alfa som beviser Alfa sitt opphav mot konkurentene, Giulia Q. Siste Alfa med gammelt DNA er vel 164 ettersom det var den siste bilen som ble utviklet av det selvstendige Alfa Romeo. Jeg liker flere av de nyere bilene og, men på andre argumenter. Og ikke av samme følelsesmessige årsak. Beste nytelse jeg har av "org" Alfa er av GTV6´ene. Morsomste Alfa jeg har kjørt, Bertone med skikkelig understell, turtallsvillig motor, skikkelig diff og gateslicks.
  4. Det kan godt være noen anbefaller overfylling på bakgrunn av at M32-kassene i Alfa mangler oljekanal til det øverste/ytre lageret til girkassen, og det er derfor de havarerer. Pga manglende smøring til dette lageret. Dersom noen hinter til overfylling for å løse prøblemet, ville jeg undersøkt det litt mer nøyaktig om folks erfaring rundt dette. Ellers er den eneste egentlig løsningen på problemet, å bytte ut den delen av girkassen som dekker til de ytterste drevene, med en fra senere biler med M32-kassen. Jeg mener skall fra diverse opel brukes. Getrag gjorde en heller dårlig jobb når de produserte disse girkassene. Derfor "havarerer" nært sagt alle som ikke har fått denne utbedringen.
  5. De fungerer til daglig bruk og da de biter godt selv som kalde. Mine "knirker" litt, men ikke ekstremt mye. Dog kjører ikke jeg med skrikdempingsplater/belegg. Monterer man dette så blir det nok ikke veldig merkbart. Jeg kjører forøvrig ikke med slissa skiver, men kun vanlige glatte fra autodoc/skruvat el.l. Det jeg har er gode klosser og god væske. 😊
  6. Hva skjer her? Har du kjøpt igjen superen din? 😉 Dersom du ikke er så opptatt av utseende, så holder det i massevis å bytte til klosser fra Carbon Lorraine. Jeg har det på 164 turboen min, og bremser meg forbi små BMW´er og mye annet ved banekjøring med dem. De er i en helt annen klasse enn f.eks Pagid Racing og Ferrodo DS2500 og DS3000. Det er ikke sammenlignbart engang. 😊
  7. Jeg har nå spurt, samt fått det bekreftet at min hukommelse var korrekt. Men en medvirkende årsak var en sil fra oljekjøleren som hadde løsnet og blokkert videre tilførsel. Han anbefaler samtidig å bytte til denne slangen når man først må bytte turbo https://jtd-performance.com/en/product/oil-feed-hose-modified-1-750-tbi-qv/?v=c2f3f489a005&fbclid=IwAR3J3YTaNfzuWnmEEq0ctyjnDGzi45jEe6ZYsXV0HW_at6c7QW6otuLghvs Så bytt turbo, rengjør sil og bytt slange. Bytt og helst olje i kortere intervaller enn det serviceboka anbefaler. P.S Min kompis har hatt bilen fra den var ny i 2011 og kjørt den nå rundt 200k km. Så hans observasjoner er over mange år og mange km som eneste bruker. Dermed har han god kontroll på bilens historikk og svakheter. 😊
  8. En kompis opplevde nøyaktig det samme på sin TBI. Jeg lurer på om bakenforliggende årsak der var en sil i oljetilførsel til turboen fra motoren, som var "tett" eller da hadde veldig mye oppsamling av koks. Trolig skyldes dette at de anbefalte 30kkm (?) skiftintervalene. Dette er ingen lur idé og særlig ikke i kaldere klima.
  9. Hva gir du evt for en hel bil som starter og går? Rusten, sliten og svensk. Men den starter og høres bra ut. Sitter og et slikt grenrør på den. https://www.supersprint.com/ww-en/alfa-romeo-75/alfa-romeo-75-20-twin-spark-145-148-hp-87-92/manifold-stainless-steelbravailable-on-demand.aspx#!/
  10. Da kunne man jo like gjerne sagt at i corsa italiana er "alt" lov så sant kroppen og hjertet er italiensk Og igjen. Jeg er ikke mot at Bjørnulv skal få delta med 155´en. Det er ikke poenget. Jeg er bare mot ulogiske handlinger som ikke har noen egentlig gode argumenter 😉
  11. Fordi det er svært ulogisk å ha en regel dersom den ikke blir fulgt. Hvorfor sletter man ikke da regelen? Alternativt må den spesifiseres mer dersom begrepet faktisk er SÅ vidt at man ikke engang trenger den samme støpeformen til blokka for å bli kalt "merkeriktig motor". Ikke engang veivlagerene i de blokkene er like. Dvs at selv linjehoningen til veiva er ulik. HVA er egentlig likt? Finnes det en eneste del som er lik? Merk at jeg er ikke motstander av at han får kjøre med den motoren i corsaen. Jeg syntes egentlig det er utrolig kult!! Men å ha en regel man ikke følger, eller tøyer slik at måten man bruker den på, nærmest blir å regne som løgn, syntes jeg blir litt tullete. Da skulle den åpenbart ikke ha eksistert.
  12. Ja de milanohjulene må du hive av. Du får si ifra om jeg har noe du kunne tenkt deg å bytte i. Så jeg får satt de der på en 164, der de hører hjemme 😉
  13. Jeg sier ikke det gjør noe. Jeg sier det er noen som har vært svært "kreative". Og jeg kom da med et eksempel som er mer beslektet, men som høyest sannsynlig åpenbart ville blitt gitt avslag?
  14. Dette hørtes utrolig tullete ut. Hvor beslektet er egentlig jtd-motoren med den femmeren? Jeg har da et annet eksempel som er langt mer beslektet men fortsatt far-fetched; 159 er levert med 3,2 JTS. Dette er en GM high feature motor med Alfa topper. Fler enn Alfa leverte denne i ulike utgaver selv som 3,2. Tilfeldigvis leveres og high feature V6´eren som 3,6 liter med 2 turboer i et par utgaver med Cadillac med 470 hk. Det er samme blokka som i Alfaen, men litt andre topper og annen innmat vil jeg tro. Men fortsatt langt mer beslektet til 3,2 i 159 enn det 2,4 jtd motorene er til coupeblokka. Ville det da vært "merkeriktig" å ta en 470hk Cadillac twin turbo v6 og sette i en Bertone og kalle det "merkeriktig" da, fordi "motoren sitter i 159. De er jo faktisk mer beslektet og går i det minste på det samme drivstoffet... Her syntes jeg det virker som om noen har vært heller kreative i regelverket....
×
×
  • Opprett ny...