Gå til innhold

Barten

Apprendista
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

1 Neutro

Om Barten

  • Rang
    Apprendista

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Flott gjennomført prosjekt, og slik en nydelig bil da. Husker da 156 kom at den ble beskrevet som en instant classic. Nå er den vel omtrent på bunnen og det vil være kun slike som din som overlever. Gratulerer !
  2. Egentlig er jeg lei av hele xenon lysa. Som jeg sa har de aldri vært brukbare. Jeg har hatt mange 70 talls biler med mye bedre lys med kun 2 halogenlykter. Så jeg vil helst skifte. Når det er sagt skal jeg prøve og se om jeg kan gjøre noe med lyktene som står på. Verkstedet var litt diffus om hva problemet besto i. Får prøve å ta de ut og se. Blir jo straks billigere hvis det lar seg fikse. Bartebyen er nok 3- 4 timer unna, men der er min nærmeste Alfa forhandler mvh, Barten
  3. Takker for svar folkens. Ser vel at mine 10000 for xenon lykter var litt optimistisk, ser snarere ut som 12 - 13 tusen for to. Og 3,5 for to halogenlykter. Så var det omprogrammering av LCM ; er det noen som vet hvilket utstyr og kunnskaper en må ha for å få det til? Det er desverre temmelig gresk for meg. Tror du at mekonomen verkstedet med en generell computer kan greie dette? Har ikke gjort noe enda. Har vel et på måneder på meg i forhold til EU etterkontollen før det må være fikset. Tenktet at det var lurest å høre om noen hadde gjort dette før. Mvh Barten
  4. Neivel. Det ser ikke ut som om noen har prøvd dette. Litt rart i grunn.
  5. Hei Min kones GT 2,0 2005 modell har vært på EU kontroll. Noen mangler, og den værste var lyset der venstre nærlys (xenon) ikke virker. Verkstedet prøvde å skifte pære, men fikk det ikke til. Et eller annet med justeringsmekanismen som ikke virket. Så etter å ha sjekket priser på lykter tenker jeg å bestille to nye halogen lykter og skifte ut hele xenon dritten. Lyset har vært mildt sagt elendig fra dag en (hatt bilen siden 2010), og det kan ikke bli værre med nye halogenlys. Prisen har jo også noe å si. Ca 3000 for 2 halogenlykter mot ca 10000 for to xenon/halogenlykter som hun har nå. Vet noen hva det innebærer av elektrisk wizardry å gjøre dette? Ser det står på de fleste lyktene jeg har sett på at de er beregnet for elektrisk regulering. Kan samme opplegg brukes som på xenonlyktene da eller? Jeg er takknemlig for gode råd nå. Mvh Barten
  6. La meg omformulere spørsmålet; Passer ei girkasse fra en 1999 Alfa 156 1,8 ts i en 2005 2.0 jts ? Er litt desperat for å finne ei ny kasse til GT' n. Men det er jo mange gamle opprusta 156 rundt omkring så hvis den passer løser det mitt problem. Takker for svar!
  7. Jeg har trøbbel med gearkassa i gt en til kona. Den lager ulyder når jeg kjører, spesielt på gear 1-3. Så jeg lurer på hvilke gearkasser som er kompatibel med denne. Den er 5 trinns. Det er det jo også i 156 og 166. Men jeg vet ikke om det er samme kassene som står i disse. Bilen er en 2005 modell.
  8. Jeg hadde problemer med bakre caliprene på konas 156 (1.8 1999 modell). Måtte ta de av, gjøre de skikkelig rene og demontere glidemekanismen , file den glatt og smøre den opp med kopperpasta. Du ser hvor du må file når du har demontert de. Da fungerte caliprene fint et par års tid, før det var på tide med en ny runde. Når de ligger på blir det en typisk yle lyd som er forferdelig irriterende. hilsen Barten
  9. Jeg kjøpte bilen på en annen kant av landet, så det er ikke praktisk å bruke verkstedet som monterte settet. Jeg får vel bare bite i det sure eplet og reinstallere original fjærer/dempere. Så blir kanskej bilen litt mer behagelig å kjøre også. Med alle telehivene rundt om på veien skjønner jeg godt at myndigheten er strikse på å godkjenne sekkesett. Det er jo mye enklere og billigere enn å få opp veistandarden. Hilsen Barten
  10. Jeg har kjøpt en bil som er modifisert med et coilover suspension kit fra Autodelta i England. Dette ble installert for ca 4 år siden. Når jeg skal få bilen gjennom EU kontroll blir det fra verkstedet riktig påpekt at denne modifikasjonen skulle stått i vognkortet. Den eneste dokumentasjonen jeg har på settet er kvitteringen fra Autodelta samt en regning på installering fra et verksted i Oslo. Jeg har henvendt meg til Autodelta der jeg etter mye purring har fått respons. Den består i at de sier de ikke har noe slags dokumentasjon på settet som TUV godkjenning eller lignende. Er det noen andre her inne som har hatt lignende problem, og som har klart å løse det på en måte der de ikke har måtte gå tilbake til originaloppsettet? Slik jeg ser det er det vel snart eneste løsning igjen, men det koster sikkert bortimot 10000 bare i arbeid å få det gjort. Jeg er takknemlig hvis noen har gode råd til meg. Jeg er meget skuffet over Autodelta som ikke virker interessert i å hjelpe sine kunder overhodet, iallefall ikke når varen er solgt allerede.
  11. Hei, HAr fått beskjed av verkstedet at jeg må bytte ei bærebru i forstillingen. Pris ca 3000 nok. Ser at Powerflex har komplette bushingsett til 156. Er det noen som har prøvd, og hvordan er erfaringene. Er det mulig å skifte ut kun foringene og ikke hele bærebroen? Vet noen om en god leverandør på Powerflex i Norge? takk, Barten
  12. Jeg hadde også dette problemet. Det hjalp en stund å stramme skruene, men lyden var fremdeles tilstede i mindre grad. Etter ei stund hadde den ene skruen løsnet igjen. Tilslutt bet jeg i det sure eplet og tok løs dørsiden. Fikk løsnet dørstopperen og tatt den it, og då viste det seg at metallet var kenkt, slik at kun den ene festebolten fikk ordentlig feste. Jeg sveiset delen og satte det inn igjen - problem solved. Var litt kry etterpå. Dette er den første gjør det selv jobben jeg har gjort på -Alfaen. Har nå fått ei lang liste med ting som må gjøres etter siste EU kontroll. Noen som vet om det finnes en HAynes manual eller annen verkstedmanual for 156?
×
×
  • Opprett ny...