Gå til innhold

Frederik77

Apprendista
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

    Aldri

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutro

Om Frederik77

  • Rang
    Apprendista

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  1. Jeg mener å ha lest meg til at Saf-x oljen er litt tjukkere enn Taf-x, og da vil det kanskje være et bedre alternativ...? Det var jo snakk om å ha i et slags middel i tillegg her også for å smøre ting ekstra godt....(et såkalt "lurium"....) Eller holder det med denne litt tjukkere oljen tro? Da ser det ut til at jeg har litt å leke med i helgen. Girstangen skal i det minste få sjansen til å gli litt lettere igjen:) Frederik
  2. Jeg bor sammen med en trønder, så den delen er allerede i boks verbalt sett. Skal ta en titt på det til helgen tenker jeg. Alfaowner-karen påstod at det bare tok en liten time å gjennomføre det her....så vi får se. (litt spent om jeg får det til) (men bilen må da altså opp på bukk for å gjøre det her.....) Frederik
  3. Åh....fikk inntrykk av at den måtte på bukk for å ta dette også i følge han karen i forumet til alfaowner.com - ref den linken du sendte.... Vet ikke 100% sikkert om problemet han beskriver er identisk heller forresten.... Sitat: "if you get stuck in 4th gear or the gear lever will not centre itself properly" Altså...girstangen er treg på den måten at det kjennes som om giroljen har blitt 10 ganger så tjukk. Litt sånn tannpasta-aktig, og klebrig. Den sentreres iallefall ikke av seg selv når jeg setter den i fri. Er det iflg dere samme problem som han her i Alfaowner beskriver? Frederik
  4. Jeg skal prøve både det ene og det andre før jeg evt setter bilen inn på Verksted. Skal sjekke litt med den oljen (Castrol Taf-x) og muligens få bilen opp på bukk sammen med en kompis - så kanskje tregheten i girstangen kan fikses også - etter tips fra "Haga". Takker og bukker:) Om noen kommer på hvor jeg kan få tak i en original girkule, så for all del skrik ut også Thanks Frederik
  5. Høres greit ut det. Jeg bor på Majorstuen og jobber i Vika, så om du kan vise, er jeg absolutt med på en guidet tur ned i egen girkasse Frederik
  6. Noen som vet hvor jeg lettest kan bestille en original girkule? Det skal helst være en med skinn rundt, samt tallene nedfelt i en metallskive på toppen. Slik som det er på de nyere originale som kommer i 147-serien... De har en del på ebay, og diverse styling-nettsteder, men de er temmelig uoriginale i utseendet. Kan godt tenke meg å få denne bestilt på nettet selv, eller må jeg via en forhandler? Frederik
  7. Hei, Dersom du har prøvd dette, kan du gi meg et hint om hvordan dette gjøres? Alt for å spare noen kroner før jul... Frederik
  8. Veldig hyggelig at så mange har noe å si når jeg lufter et slikt emne....det kommer til å bli vanskelig å kjøpe noe annet enn Alfa neste gang jeg skal kjøpe bil mye pga dette..... Jeg har nok vært rimelig uheldig med kjøpet av den bilen. Forrige eier var en ung gutt som neppe har tatt særlig godt vare på bilen annet enn en vask i ny og ne. Servicer har vært fulgt, men kjørestilen hans var nok ikke så bra for noe som helst av bil. Jeg måtte bytte sommerdekk&felg med en gang pga at tre stk var skeive, og det samme med ett av Giringen... Dersom jeg girer pent og pyntelig til 3.gir, kommer det ingen lyd i det hele tatt, og dermed får jeg selv nesten aldri denne lyden, men potensielle kjøpere blir jo skremt. Det ble byttet girolje for en drøy måned siden, og det hjalp en del på denne lyden, men den kom gradvis tilbake, og ble aldri helt vekk. Det kan hende at en tjukkere girolje vil hjelpe, og jeg skal teste dette til uken....så får vi se. Er denne Castrol-oljen så mye tjukkere altså? Og må jeg ha i noe i tillegg til denne for å "smøre" ekstra på metallet på noe vis? Selve spaken oppleves også som rimelig "seig" til tider. Det virker som om den fjær-funksjonen ikke vil dra spaken tilbake til utgangsposisjonen i midten.....det er litt surt også. Bytte girkasse.... Jeg har sett litt på alternative girkasser, men det vil uansett koste en del å ta ut kassen som er i, og sette i en ny....sant? Dersom jeg får en brukt kasse for ca 3-4000,- -vil det da egentlig bli noe særlig billigere enn om jeg får den jeg har overhalt? Jeg finner en kasse på bildelsbasen som er markert som "OBS - plock-låda" fra en 2003-modell. 1,6. Ellers hadde de en fra en 2,0, men da blir vel utvekslingen litt feil igjen...Usikker på om dette er en god idè eller ei ja....? Jeg har hørt at selve sync-ringen koster kr 700,- og Auto-Ital skulle visst kunne skaffe denne.....til min kasse iallefall.... Dempere... Dette med demperene.....de foean har begynt å lage en liten skrapelyd over fartsdumper når det er litt kaldt ute, og det har tidligere vært tegn på andre biler at de må byttes, men hva sier dere? Når det er varmere i været merker jeg lite til dette. Den er ikke treg i dempingen når jeg prøver å bare gynge litt på bilen heller.....? Noe annet jeg kan gjøre med det, eller må jeg begynne å tenke på skift av disse også? Luftmassemåler... Bare for å ha nevnt dette også: Sist jeg var på service, fikk jeg "nullstilt" denne (til den grad det er mulig....?), og bilen ble faktisk litt bedre å kjøre. Symptomene var at det "lugget" litt når jeg kjørte i jevn hastighet.... Hvert 10.sekund mistet jeg noe sånt som 1km/t hastighet et øyeblikk....veldig ubehagelig når man skal kjøre et stykke på landeveien... Jeg har hørt at disse symtomene kan være andre ting også, men for å være ærlig, er jeg litt redd for å spørre hva som kan være feil her. Huff!! Ja det er mye galt her, men det er bare girkassen som er utenom hva jeg evt kan få fikset selv på et vis. Hadde det ikke vært for alt surret med den, ville jeg vært langt mer glad i denne bilen fremdeles. (det skal sies....når den er nyvasket og jeg går mot den på en dag det ikke regner - glemmer jeg alt som er feil når jeg ser hvor lekker den er.....den er jo bare nydelig) PS Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en original girkule? Det skal være skinn rundt, samt at tallene må stå skrevet nedfelt i en alu-plate på toppen. Altså....som de originale. Helst vil jeg bestille på nettet, men finner ikke den jeg beskriver noe sted...? Frederik
  9. Det kom en del råd om at det ikke ville hjelpe noe særlig i mitt tilfelle..... Har vurdert å ta med bilen til Tyskland en tur, og ta en saftig service på en del ting der. Det er ganske mye som må sjekkes på den bilen, og det er mulig at det vil lønne seg å ta den med på en liten tyskertur ja.... - Girkassen må ut - skifte syncring - Bytte clutch - Bytte luftmassemåler - Generell 90"km Service - Fikse høyre - Dempere foran må kanskje byttes.... - Må ha reservenøkkel (forrige eier mistet sin) - Bytte dørstopp venstre dør (allerede byttet på førersiden) - Reparere èn felg med skade (evt kjøpe ny felg) ....bare for å nevne noe. Det er selvsagt noe annet småpirk også.... Lyspære må byttes i bagasjerommet, dårlig kontakt i tåkelyspære bak, bagasjeromslåsen må byttes pga en ødelagt sikring ellerno slikt som gjør at luken registreres i kjørekomp som åpen eller lukket..... Ja det er litt av hvert ja......huff. Tror du Tyskland er løsningen?
  10. :'( Rett på sak.... Jeg trenger hjelp til å få byttet en syncring i min stakkars 147 som skraper fælt i 3.gir. Jeg vil helst at jobben gjøres skikkelig framfor å bare bytte girolje til en mer tyktflytende type. Noen som har litt tid til å ta ut og demontere en girkasse? (jeg forventer på ingen måte at dette gjøres gratis - selvsagt) *håpe håpe*
  11. Du har fått svar:) Takker for alle innspill - jeg er visst i en læreprosess her, og innimellom føles det faktisk som at jeg blir bittelitt klokere.
  12. Beklager - burde ha vært mer spesifikk. Alfa Romeo 1,6 T-Spark - 105hk. Passer den du har, og hva vil det evt koste meg å få den som er i min Alfa byttet ut med tanke på selve jobben i tillegg? Bakgrunnen for at jeg spør, var at en anbefalte meg å sjekke det ut i og med at det er grådig dyrt å ta ut kassen som er i min bil nå, samt åpne denne for å bytte syncringen.... (har fått mange priser, men ca 9" og oppover er ca snittet)
  13. Noen som har en som er i god stand liggende? Fra et vrak eller noe slikt? (egentlig ønsker jeg at ingen 147 er vrak, men likevel....donor kan man vel være?) (ref samme emne tidligere om skraping i 3.gir og slitt syncring....)
  14. Det er nok ikke clutchen det er noe feil med tror jeg....den henger ikke på vei ut av gir - kun inn i 3. Jeg tror nok også at syncringen er sprukket, og dersom noen olje/lurium etc ikke vil ta bort lyden - er jeg stadig på jakt etter et menneske som "utenfor arbeidstid" vil bruke litt tid på denne bilen for meg. De som føler at de kan Alfa girkasser ser imidlertid ut til å være litt mangelvare her i landet. Å ta dette på SnapDrive vil visst faktisk bli dyrere har jeg hørt....til og med disse anbefaler å ta bilen til Alfa-verksted. Hmm.....
  15. Det kan nok tenkes at jeg skal gjøre dette ja.....dersom det funker, har jeg spart mange mange tusen på en jobb på en bil jeg ikke engang skal beholde. Trist å ikke få det fikset helt med tanke på at jeg er glad i den bilen, men dersom dette ikke skaper noen mer skade, er det jo bare knall:) Tusen takk for tips
×
×
  • Opprett ny...