Gå til innhold

Kristian V

Don
  • Innholdsteller

    8 528
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    11

Kristian V vant sist dagen den 22. mai

Kristian V hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

143 Eccellente

Om Kristian V

  • Rang
    Don

Profilfelter

  • Nettside
    http://www.flickr.com/photos/kristianjv

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Tvedestrand

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Fikk bilen tilbake fra EU-kontroll i dag - Ingen merknader! - Byttet begge hjullager foran, høyre var kaputt, derfor det bråket ekstra når jeg kjørte uten interiør! Valgte å bytte på venstre også, siden jeg ikke har noe papirer om disse er byttet tidligere. Eneste jeg har papirer på er at hjulllagerne bak er byttet ved 65,000km og 75,000km. - Samtidig ble motorolje m/filter, bremsevæske og luftfilter byttet. Luftfilteret ble erstattet med et K&N-filter, med samme specs som orginalt. Har eid bilen i 4 år nå, hentet den 12. Mai, men første gang reg. på meg er 23.05-2016. Begge EU i mitt eie har vært helt uten merknader. Alfa 159 er jo en drøm å eie Bilen har nå gått 106.300km.
  2. Slik en du tenker på? https://www.bruktdel.no/nbf/Bildeler/alfa/159-2005-/innredning/rollo-innsynbeskytelse/3004-674778/ Eller er det til sedan du skal ha??
  3. Kom over denne kjekke spillelisten på Youtube, med en rekke videoer om hvordan man utfører diverse reperasjoner på Alfa 159: https://www.youtube.com/playlist?list=PLWep5LzT0sxldURmVSOWcmRWqr8lp6kxM (Ligger fler spillelister der på andre biler også)
  4. Sport har jo TI-interiøret da... Men kanskje det er der de har "spart".
  5. Har vurdert, men det blir ikke noe av nå.. syntes ikke 159 er så støyete. Har kanskje litt med hvilke biler jeg er vant med fra før, Fiat 131 Racing, 116 GTV, Fiat Coupe, Punto mk1 og Alfa 155.. Måtte bruke bilen litt her om dagen, og da var det fortsatt helt ribba bortsett fra førersetet som ble satt inn, DET støya det, så alt etter det blir nok bare kos
  6. Tar jeg mer i nå, så kommer jeg til å rive av skinnet og evt fyllet inni istedenfor.. sikkert rusta fast eller noe Men ikke så farlig, har jo ikke noe grunn til ha den fremover egenlig. Men ser det er andre som ikke får det til å funke, og det nevnes at det står i manualen at det kun er på noen modeller, og etter å ha sjekket, så stemmer det. https://www.alfaowner.com/threads/central-armrest-help-pls.168398/
  7. Det var nytt for meg og, så jeg løp ut for å teste med en gang.. men det gikk ikke på min bil. Noe pre MY08 opplegg? Kun på høyrestyrte biler, pga formen på armlenet?
  8. Eneste jeg kjenner til nå er dørene, så jeg ville hvertfall sjekket dreneringene nederst i dørene, og evt kanskje gjort slik jeg har gjort med pakningen som er over disse under døra. Vil du ta det enda lenger, så er det jo bare å ta av dørtrekkene og fuge før det blir et problem.
  9. Vannlekkasje del 2. I dag sto demontering av dørene for tur, for å fuge, samt gå over alt av dreneringer i alle dørene. Var igrunn ganske lett og kjapt, brukte ca 1,5-2t på alt som ble gjort i dag. Når dørtrekket på bakdøra på førerside ble tatt av, så jeg og merker som tydet på at vann hadde kommet inn der. Så da har jeg nok hatt to syndere for vannlekkasje her.. Alle dreneringer i dørene ble gått over, og pakingen som er under dørene og over dreneringshullene ble kuttet til med en trekant, slik at vannet lettere skal komme ut. Denne pakningen ligger tett inntil døra, og kan fort pakke seg med dritt, som igjen kanskje kan hindre vannet i å renne lett ut. Skal noen gjøre det samme, så pass på å ha noe bak om dere kutter med kniv, for å ikke få skade på lakk og evt rust i fremtiden! Så var det fugetid! Nå er det meldt masse regn i morgen, så da får man jo se om det er tett.....
  10. Det er det som er planen, orker ikke mer demontering nå alikavel
  11. Gøy med bil og vann... Da var det min tur til å få skikkelig vannlekasje i bilen. Eller rettere sagt, den har vært der en stund, men har hatt metoder på å forhindre at det renner inn på, helt til det nå har vært et helt for jævlig regnvær for noen uker siden. Oppdaget at det var kommet mye vann bak, bilen har stått med fronten pekende oppover i svak bakke, og mistenker at lekkasjen er kun i førerdøra, den klassiske pakningen i døra som ryker for de fleste 159. Det var så mye vann at når jeg trykket hardt og fort ned der disse plastskruene til mattene går gjennom teppet, så sprutet det en liten stråle opp I dag var det heldigvis fint vær og god temperatur, så da var det bare å sette i gang, et bilde sier mer enn tusen ord sier de: Nå skal den stå slik å tørke med en kupevarmer noen dager, mens teppene/skumgummien tørker inne. Etterhvert skal dørtrekkene av, mest sannsynligvis på alle når man er i gang, og fuge igjen der denne pakingen pleier å ryke. Men jeg syntes det er litt rart, er det ikke en drenering som skal ta seg av vannet FØR det i det hele tatt skal komme opp til denne pakningen som er kjent for å ryke? Får se om jeg evt finner disse dreneringene og hvordan tilstand disse er i. Fuger man der pakningen er, vil ikke vannet da bare gå høyere opp? Kanskje det går opp et lys når jeg får av dørtrekkene og ser det selv... Skal bli spennende å se om man får alt på plass igjen.... PS: Har du hatt lekkasje i bilen og det har kommet inn en del vann, så bør teppene ut og alt må tørkes! Skumgummien i disse teppene er tykk og holder lenge på vannet,som en svamp, og tørker svært dårlig..!
  12. Er det ikke krav til merkeskorrekt motor i Corsa Italiana lenger? Og av ren nyskerrighet: finnes det noen bilder av dette prosjektet, med tanke på motoroppsettet osv?
  13. Siden det ble postet en ganske rund kilometerstand på julaften i fjor, så får man vel poste en i år også, dog ikke sååå rundt tall:
  14. Opplever stadig med vindusviskeren på min 159 går rolig og tar bort vann i ok tempo. Men noen ganger er den jo helt på bærtur, noen ganger går det alt for lang tid før den tar det bort, så man ser ikke en dritt og må overkjøre manuelt, noen ganger er det nesten ikke vann på ruta og viskerne tar helt av og går på full guffe.. Instillinger på bryteren er den samme. Det er vel det de kaller for "bil med sjel"... Har heller aldri skjønt det med intervallen på hastigheten, skjer aldri noe, har gitt opp. Men leser man manualen, så lærer man sikkert noe.. Men hvorfor merke med streker? Lite logisk, hvis den skal styre sensorfølsomhet som det blir nevnt, og ikke intervallhastighet. De kunne markert med regndråper feks. Lav følsomhet: En regndråpe, ikke en kort strek. Neste hakk, to regndråper, tre regndråper osv.. Jeg hater og det siste draget viskeren tar over ruta.. spylerveska renner ikke nedover i fart! Står man stille eller kjører seint, så er det selvsagt noe annet. Men jeg hater den funksjonen, spesielt når det regner lite og man ligger i spruten bak andre biler, da drar bare det siste draget ny dritt enda mer utover..
  15. Forløpig helt greit, men siden jeg bor på sørlandet, så har det vært mangel på skikkelig vinterføre her, og jeg har vært mye på jobb siste tiden, så har jeg ikke fått testet de skikkelig enda. Kun på litt slapseføre på E18, og der gikk det nå greit, selv i 100 km/t.. Men hadde håpet å fått testet de på litt mer normalt vinterføre snart. Men bilen kom seg jo godt fram tidligere vintere på snøføre, selv med de gamle skeivslitte vinterdekka uten særlig mønster på innsiden, så håper jo ikke de er værre enn de gamle
×
×
  • Opprett ny...