Gå til innhold

k_man

Apprendista
  • Innholdsteller

    13
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

    Aldri

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutro

Om k_man

  • Rang
    Apprendista
  • Bursdag 27.04.1977

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Stavanger
  1. Jeg vurderer å ta en kjøretur til Berlin i sommer og i den forbindelse lurer jeg på om jeg skal ta service på bilen med det samme. Derfor lurer jeg på om det er noen som vet om noen verksted/forhandlere i nærheten, eller på vei til Berlin som er bra. Jeg kommer til å kjøre fra Stavanger og ta ferje til Hirtshals og derfra retning Berlin. Jeg har tidligere tatt service på et verksted i Paderborn (Kasselmann), noe jeg har utelukkende god erfaring med, men siden dette ligger så langt sør og utenfor reiserute, blir det litt tullete. Så dersom noen har noen gode tips så hadde jeg satt pris på det! På forhånd takk!
  2. Jeg har bare 2 års bruktbilimportgaranti, (ooh.. langt ord) slik at det er ikke så mye mer å hente der. Jeg hadde uansett ventet til garantitiden er utløpt.
  3. Det helt klart en risk med at du må ut med en del laken dersom effektøkningen blir oppdaget, men det er er allikevl viktig å tenke litt realistisk på saken, samtidig som du har litt is i magen. Etter hva jeg har hørt så finnes det ikke mye mobilt utstyr for å teste en eventuell effektøkning - faktisk bare en plass på østlandet. Når det er sagt, så tror jeg heller ikke at dersom en slik kontroll hadde blitt satt opp at jeg hadde vært i faresonen. De som derimot kjører rundt med neonlys, dumpventil og firdoble eksosrør bør være litt nervøse. Alt i alt så er risken med å bli tatt, en risk jeg er villig til å ta. Orginalprogrammet er backet opp på tre forskjellige plasser og kan lastes tilbake innen time. Tilbakestillingen er gratis uansett. Jeg kan ellers melde om at jeg kjørte til Bergen i helgen og med forsiktig kjøring på turen, inkludert bykjøring i begge ender, lå forbruket på 0,41 l/mil. Og det er bra. Synes jeg. Sparer miljøet vettu
  4. Heisann ja! Va ikkje deg eg traff på Rovik her om dagen då? Med ein "gullfarga" SW? Anbefale deg uansett å tuna den motoren! Kjøre bare rondt å smile for tidå...
  5. 6.500,- inkl. mva , but worth every penny!
  6. Det merkes ekstremt godt. Bunndraget er helt enormt! Merker svært mye forskjell i 3. og 4. gir rundt 2500 omdreininger. Da blir du trykket inn i setet når det gasses på! Som jeg nevnte; veeeldig gøy!
  7. Jeg kan informere om at tuning av min Sportwagon 156, 19 JTD 16v nå er gjennomført med stort hell. Ytelsen i HK gikk fra 140 til 185 og dreiemoment fra 305 til 390. Prosessen tok faktisk 4 timer da orginal software tok veldig lang tid å laste ut. Computeren i bilen er en Bosch EDC16, noe som gjorde at det ble litt dyrere (men også mer effektivt!) i forhold til den litt eldre Bosch EDC15. Dieselforbruket på langkjøring gikk ned fra ca 0,55 l/mil til rundt 0,46 l/mil. Bykjøring har jeg ikke noen tall på ennå, men det ble lovet at det var mest å hente her. Alt i alt; veldig gøy!
  8. Til dere som vurdere å tune bilen i Stavangerdistriktet, kan jeg informere om av Jæren Truck og Maskinservice er Ultimo sin samarbeidspartner her. I tillegg finnes det to ulike tuningprogrammer (til min bil), et som øker HK med 27,5 og et annet på 40,8. Det betyr at en 140 HK 16v kan tunes til 167,5, eller 180,8 HK. Prosessen tar mellom 30 minutter og en time. God speed
  9. Genialt! På hjemmesiden til Ultimo står det at de har lokalavdeling på Bryne... og det er jo tross alt nærmere enn Oslo/Drammen Har allerede sendt mail! Er du fornøyd med jobben som Ultimo utførte? Har du hatt noe klatt i ettertid?
  10. Kool! Jeg tror uansett at jeg skal innse mine tekniske begrensninger når det kommmer til motormekking og overlate bilen til noen som vet hva de holder på med Men det høres jo ut som om jeg skal sjekke litt videre på alternativer her lokalt dersom det er muligheter til å jazze den opp i 180. Skal si i fra når jeg har funnet ut mer. Inntil videre, takk for hjelp!
  11. Traff vi hverandre på Rovik? Jeg var der i morges for å programmere ny nøkkel... Jeg traff en der med samme bil, bare gullfarget. Men du mener det går an å tyne mer utav en 140HK 16v altså... Noen konkrete tips til hvor jeg kan henvende meg da
  12. Holder til i Stavanger. Bruker Rovik på Sandes som verksted. Det var der jeg fikk litt lyst til å jazze opp motoren et par hakk. De har nemlig en "dings" som øker dreiemoment fra 305 til 350 og HK fra 140 til 163. Ut i fra den kopien fra brosjyren jeg fikk, så er dette et "CRD-System", hva nå enn det er. Prisen ligger på 7.000 inkl. montering. Jeg aner jo ikke om dette er bra og det er litt derfor jeg prøver å fiske litt på andre løsninger. Alle tips mottas med takk. Dersom jeg går i gang med tuningen, skal jeg uansett gi tilbakemelding om resultatet
  13. Jeg er relativt fersk i Alfaverdenen og for å være helt ærlig er Sportwagonen min første bil! Og jeg utrolig fornøyd med bilen! Det jeg lurer på nå er om jeg skal investere i noe snacks til motoren, da i form av en chips, eller annen form for ytelsesforbedring i dreiemoment og hestekrefter. Siden jeg er relativt grønn på dette området, hadde jeg satt pris på om det er noen i dette forumet som har noe erfaringer med dette. Hva er lurt? Hvor mye skal det koste? Er det skadelig for motoren? Hvor gjør man det? Hvilke typer finnes det.... osv... På forhånd takk! - Morten
×
×
  • Opprett ny...