Gå til innhold

Ragnar

Uno dei ragazzi
  • Innholdsteller

    138
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

    Aldri

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutro

Om Ragnar

  • Rang
    Uno dei ragazzi
  • Bursdag 22.05.1970

Profilfelter

  • Nettside
    http://www.home.no/sportwagon/

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  • Lokasjon
    Oslo
  1. ... Og da var kontrakten underskrevet med en heldig Alfamilie!
  2. Ny pris folkens. 223 000 ferdig prutet. Se oppdatering i første post.
  3. Ekte bensin-alfa som bare har hatt en eier! Annonsert for 239' men jeg er åpen for forslag. Se annonse på FINN: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36400808 ... Jeg har kommentert bilen min flere ganger på forumet her. Klikk på brukeren for oversikt over mine innlegg. Update: Jeg har latt meg prute ned til 223 000 eks. reg. som en fair pris. Vedkommende er dog uskker og får ikke sett på bilen før etter høstferien - så tilbudet - ferdig prutet - på 223 eks. reg går derved til dere alle.
  4. Flere som har lyst på bensin-alfa? Har en 159 Sportwagon 2,2 JTS 185 HK av litt eldre årgang liggende ute: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36400808
  5. Fikk nettopp oppgitt 4 200 inkl. koding hos RSA i Oslo. De måtte bestille fra Italia så det kunne ta 1-2 uker. (De oppga først nesten dobbelt pris men det viste seg at det var prisen på et "sett" - altså to nøkler).
  6. Nå med ny annonse og lavere pris: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35137787
  7. Min 2,2 JTS er for øvrig lagt ut for salg: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35137787 (Jada - jeg vet det er en egen salgs-seksjon men dette er nå en gang en 2,2 JTS tråd og det er ikke mange av dem...)
  8. Den er vel ikke særlig mye større totalt sett (i antall liter bagasjerom etc.) men den har de avgjørende 10 centimetrene mere mellom førerseteryggen og baksetekanten som gjør at guttungen på 5 får plass til beina. Det skyldes nok både at den er litt lenger totalt sett (tror jeg), at selve seteryggen ikke er like tykk og at jeg får en lavere sittestilling som gjør at knærne bøyer seg litt mer uten at det blir ukomfortabelt. Ellers har vi merket oss at vi aldri brukte bagasjeplassen over rulletrekket i 159'en og da blir differansen i lastekapasitet til A5 liten. ...så får vi se hvordan det gåt og hvordan Giulia blir når den kommer
  9. Da er det gjort! Takker igjen for alle forslag! Arve: Nestemann kommer ferdig utklekket fra Korea, snart 2 år gammel og må derfor sitte fra start. Derfor ryker bag-løsningen. Det ble en A5 sportback til slutt - men i stedet for en ny 170 hester tok jeg inn en 2 år gammel tysker med quattro og DSG kasse. Jeg er rett og slett nødt til å innrømme at jeg er litt fornøyd...! Separasjonssmertene er dog tunge! Uansett: Lenke til en høyt elsket 159 SW 2,2 JTS finner dere på denne forumsiden: http://cuoresportivo.no/index.php?topic=34303.0
  10. Jeg har etter lange og tunge betenkninger valg å legge min 159 ut for salg: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33850654 Jeg importerte den ny fra Danmark på tampen av 2006 og den har gått temmelig problemfritt siden det. Den fikk en liten trykk i fronten i fjor vinter (akkurat nok til å ta grill, panser og begge lyktene...) alt ble byttet, lakkert og rebehandlet med Permashine - og det ble satt inn helt nye xenon-lykter som derved vil leve en del lenger enn de originale ville gjort :-) For den triste historien om hvorfor jeg velger å selge, kan du lese denne tråden: http://cuoresportivo.no/index.php?topic=33612.0 Ta kontakt via Finn hvis du er interesert!
  11. Hadde de vært litt nyere så... ... og med kombiløsning i stedet for sedan-lokk. Det gjør ganske stor forskjell i praksis.
  12. Takker for mange gode forslag!! Syntes jeg måtte gi en statusoppdatering selv om jeg fortsatt har tenkt å bruke en stund på å bestemme meg. Nå var altså ikke målet å få så stor bil som mulig - heller motsatt så lenge guttungen får plass til bena bak far. Og helst vil man jo fortsatt ha litt bilglede selv om plassen må til... I dag testet vi en A5 sportback (jeg og guttungen) og konkluderte med at den faktisk HAR de nødvendige centimetrene! Jeg må inrømme at jeg er svak for sportback-kupeene til Audi - de har litt egenart, god historisk avstamning - og så er de jo et vaskeekte forsøk på å lage en familiekupe. Rett og slett ganske nydelig til å være en ikke-Alfa. Utfordringen er kjøreegenskaper. Det er dessverre ikke tvil om at såpestykke-filosofien har slått igjennom til ingeniørene - alt er perfekt - og litt kjedelig. Har man råd til 211HK, Quattro og DSG blir det litt bedre - men da sprekker budsjettet mitt. MEN: Den nye 170HK bensinmotoren har egentlig det som trengs og oppleves omtrent like sprek som en 159 med 185HK. Utfordringen er resten av oppsettet. Her har jeg imidlertid kommet frem til at nøkkelen er "Drive Select". Det er nå standard på A6, men leveres bare med feks. luftdempere på A4/5. Når det først er på plass, påvirker innstillingene imidlertid både gassrespons, girskift og direkthet i styringen (også uten "dynamisk styring"). Blir det en A5, blir det derfor med Drive select og regulerbare (luft-)dempere samt "vanlig" sportsunderstell og multitronic-kasse med gir-paddles på rattet. Med Driveselect i "Dynamisk" blir gassresponsen og styringen OK samtidig som sport-programmet i girkassen blir strået hvassere. Med Paddles på rattet kan man dessuten gire ned inn i svingen og derved få opp turtallet og dosere gass gjennom svingen uten at girkassen tror den skal gire. Luftdemperne i seg selv har fått ganske mye skryt - så understellet burde også henge med i "Dynamisk" - og så kan man jo sette hele greia i "komfort" når man skal ha guttungen over fjellet uten bilsyke.... Ganske sikker på at dette kan bli en bra løsning med mye kjøreglede, men det er ikke mange andre som har tenkt slik, for det er langt mellom drive select pakker på mindre motorer i bruktmarkedet. Ligger derfor an til at dette evt. må bli en ny bil. Nuvel - dette tøyde vel grensen for detaljert pølsesnakk på Alfa-forum... Jeg har ikke testet BMW enda. De mangler jo en familievennlig kupe - så da er det touring som gjelder - og spørsmålet blir om 3-serie har plass eller om jeg må opp i 5. Nå tilhører jeg det mindretallet som alltid har syntes BMWer ser grusomt kjedelige ut. (Syntes Bangles var det beste som hadde skjedd på flere år...). Får derfor ikke helt opp lystfaktoren selv om kjøreopplevelsen sikkert er en vinner... Lancia er et skikkelig spennende forslag - men ikke helt min tekopp. Citroen D5 så jeg ganske ordentlig på - men den blir nok litt for liten i sum (bagasje) og så er det jo en tragedie at en så nyskapende, spennende og sannsynligvis dyr modell fra Citroen selges UTEN hydraulisk understell! Kjøreegenskapene har jo heller ikke fått særlig med skryt. Alt som smaker av SUV er forkastet og da står jeg igjen med Opel/Mondeo. Jeg tenkte disse kunne være noe. MEN - når man skal ha motor og godsaker på plass så blir de temmelig dyre de også - og da blir litt av poenget borte. Verditapet på toppspekkede opler og forder kan dessuten bli drøyt. ...det var der jeg står nå. Takker igjen for alle svarene og beklager tysker-banning her i kirken. I øyeblikket ville jeg som dere forstår landet på en A5 - men jeg har god tid og ser nok saken an noen uker og måneder ennnå. Må jo prøve de nye somerdekkene på Alfaen før jeg selger de!
  13. 5 år. :'( 5 år og drøyt 60 000 km med strålende bilglede. :'( Men nå - nå har du blitt for liten. Med et barnesete gikk alt bra - men nå som vi snart må ha 2 barn baki - ja da holder det bare ikke med de fattige 10-12 cm. som er igjen bak førersetet når mine 192 cm har satt seg godt til rette. Gutten må jo faktisk ha plass til bena sine! Og jeg som håpet på Giulia - at den skulle ha noen få cm. mer å by på - men så utsatte de den enda en gang! Jeg har som dere forstår innsett at mine dager som 159-eier snart må være over ettersom bilen i praksis er en 3-seter med meg i førersetet. Jeg drister meg derfor til følgende lett provoserende spørsmål her på forumet: Når Alfa rett og slett ikke er stor nok - hva er det minste ondet? Hva er det minst deprimerende alternativet? Det er altså benplass bak førersetet som er kritisk - ellers ønsker jeg egentlig det samme som fra en 159 SW: Skjønnhet og Kjøreglede og sån passe med plass... Så langt har jeg testet Peugot 508 (En del skjønnhet men akk så fattig på kjøreglede) og nye A6 (Klart bedre og ganske pen - men uten sjel og med styggdyr utstyrsliste...) Kan noen av de mindre modellene (A4/5 eller 3-serie) ha de nødvendige centimetrene? Noen høye alfisti med erfaring fra fiendens leir? Andre gode forslag på mindre opplagte alternativ? (Temmelig allergisk mot diesel-putring men A6'en var vel til å leve med også i diesel...) Forslag til andre kandidater mottas med takk. Tid og kunnskap til mekking er sterkt begrenset så i praksis ser jeg på nye eller nesten nye biler... ----- Den enes død kan jo også bli den andres brød - og det kan altså dessverre bli en nydelig 159 2,2 JTS Alfarød Sportwagon registrert i desember 2006 med rundt 70' km på telleren, natur skinn, Bose, el.seter, xenon, Permashine etc. ledig i løpet av året... Poster selvsagt under korrekt heading her på forumet hvis den går på Finn...
  14. Lydkvaliteten min er jeg godt fornøyd med, men det er BOSE utgaven, og det betyr nok litt. Har vel knapt spilt en CD, så det er kun MP3. Den evig lange "Building Media Library" tiden henger nettopp sammen med dårlig tagging av filer og/eller i overkant mange filer. Jeg syntes dette ble en del bedre med den forrige oppdateringen (5.4.11?) og på Alfaowner.com rapporteres det at problemet visstnok skal være borte(?) med den nye 5.5 som jeg har tenkt å legge inn over helgen. Selv ville jeg IKKE overlatt oppdatering til bilmekanikere da det er helt avgjøre å følge instruksjonene helt nøyaktig og det fort tar 15 min. på de første B&M utgavene. Såpass lenge tror jeg ikke de gidder å sitte uvirksomme med stengte dører - noe du må gjøre for å sikre at B&M har full kontroll over displayet i dashbordet under oppdatering. Frakobling av batteriet er bare å løsne hurtigklemmen på negativ pol et par minutter. Du må stille klokken på nytt - men ellers er det problemfritt. At stemmestyringen er vanskelig for norsk uttale er det ikke tvil om, men med litt innlevelse i engelsk uttale av norkse navn (feks. "dsjårdsjensen" for "jørgensen") synes jeg det funker imponerende bra til å være et system som ikke skal "læres opp" til å forstå hvert navn.
  15. Når den var helt ny (og 2,0JTS var friskt i minne) var intrykket at det var ganske likt - litt tyngre bil og litt flere hester (fra 165 til 185). Så synes jeg den har frisknet til litt etterhvert - men det er vanskelig å bedømme presist når man ikke veksler biler så ofte... Ang. bensintype, har jeg alltid forsøkt å fylle 98 etterssom det er det det står i boken, men de gangene jeg har måttet ta til takke med 95 har jeg aldri opplevd problemer. Ragnar
×
×
  • Opprett ny...