Gå til innhold

alfa33

Don
  • Innholdsteller

    7 527
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutro

Om alfa33

  • Rang
    Don

Profilfelter

  • Nettside
    http://henrixen.net

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  • Lokasjon
    Østenfor sol og vestenfor måne

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Jaha? Det finnes riktignok ikke-gategodkjente oljer med høy andel ZDDP som er veldig gode for gamle konstruksjoner (men les på forpakningen før man bruker disse sammen med katalysatorer). Agipen er en API SL olje, noe som er en gammel standard som kom før det store miljøhysteriet (les; longlife) med API SM og SN. Bil #10 i Corsaen har jo gått et og annet løp med denne olja, ser ikke ut til at den har tatt skade ihvertfall.
  2. Motoren ser meget bra ut Rakis! Blir morsomt å se deg på banen. Men husk på at det er stor forskjell på rustfritt A2 og syrefast A4. Vær også oppmerksom på spenningsrekka og galvanisk tæring. Selv om bilen neppe skal se saltholdig vann (elektrolytt) kan man fort oppleve galvanisk tæring når man blander alu og rustfritt stål. Det er jo en grunn (ikke kun kost) til at det orginale festemateriellet er sort stål med belegg av elzink evt gullkromatisering.
  3. Har en Tierra Tech vasker. Mener at merket er spansk og at jeg kjøpte den derfra. Rensevæsken blandes med vann i konsentrasjon avhengig av bruksområde.
  4. Jeg har hatt ultralydvaskere i noen år nå og har gjort meg følgende erfaringer: 1. Billige vaskere fungerer heller dårlig grunnet begrenset effekt (antall piezoelektriske elementer). 2. Pass på at vaskeren har innebygget varmeelement. 3. Det beste er en vasker med multifrekvent ultralyd som varierer trinnløst mellom 40 og 90 kHz. 4. Vann og Zalo fungerer heller dårlig. Best resultat med Brulin 815GD-NF. Jeg har også god erfaring med OK 2045 fra OK-Kjemi.
  5. Tviler på at TA-motoren er så kresen på oljespec at den ikke tåler en SN-spec olje. Dette er en moderne motor som er designet for en moderne SM-spec olje. En annen ting er viskositet, i og med at innsugsventilene styres av elektrohydrauliske ventiler så tror jeg nok at man her bør følge viskositesanbefalingene fra motorprodusenten ganske så slavisk. Blir spennende å lese tilbakemeldingene i tråden etter skift av olje. ZDDP som det nevnes i denne tråden er en viktig faktor, men for eldre motorkonstruksjoner av "flat tappet" type, som f.eks. Nord, TS, Busso og Fiat Lampredi. Her er en grei oversikt som forenklet sammenligner API SM med API SN: http://www.oilspecifications.org/articles/api-sn.php
  6. Dette var garasjegulvet sitt det tenker jeg!
  7. Gratulerer med flott bil! Når man først skal ha stasjonsvogn med diesel så skal det godt gjøres og treffe bedre enn dette. PS. Godt å se at Stuttgartdrosjene er på utgående.
  8. Garasjebesøk er hyggelig det, bare så synd det er på våren da det er så altfor mange andre gjøremål. Så siden både Hans Rune og jeg har jobber som gjør at det blir begrenset med tid til å dra på garasjebesøk om dagen så lodder jeg stemningen for en felles årskontroll Lørdag 5. April kl 10. Vertskapet holder pølser, brus og kaffe. Fører bringer bil, godt humør og 400,- Stedet blir i lokalene til HR på Flesaker like ved Vestfossen (E134 mot Kongsberg dersom man kommer sørfra). Fint om de som kan være interesserte i dette flagger sin interesse i denne tråden, så tar vi der derfra. For årskontrollanter tilknyttet Corsaen i andre steder av landet kan man kontakte følgende personer: Avd. Sørlandet: Rune Risholt (tlf 90656676) Avd. Grenland: Jens Hagen (tlf 99553966) Avd. Østfold og dalstrøka innafor: Vegar Johannesen (tlf 45206066) EDIT: Endret nr til Vegar. Hilsen Stian Henriksen Teknisk leder Corsa Italiana
  9. Ser bra ut dette! Tøft panser! Buret ser jo også meget seriøst ut. Blir spennende å se denne i aksjon.
  10. Han må nok lenger ut på jordet med den...... Også i et skoleområde.... Har denne komiske fyren blitt siktet nå eller? Dersom så ikke er tilfelle så begynner jeg å stille et stort spørsmålstegn til dette med likhet for loven overfor våre nye landsmenn. 40 km/t - yeah right... http://www.f-b.no/nyheter/her-kjorer-han-ferrarien-for-flere-maneder-siden-1.8332385
  11. På tide med en liten update: Er fremdeles utdannet ingeniør med fagfelt eletronikk, men jobber nå på utviklingsavdelingen til et lite firma som for ikke lenge siden ble kjøpt opp av franske Valeo. Organisasjonsmessig er vi underlagt PTS (Power Train Systems) og "vårt" lille firma består kun av ingeniører, lokalisert i Norge og Tyskland. Ansvarsområdet er utvikling av OBC, on-board laderen (230V) som benyttes av el- og hybridbiler. Vi har også utviklet ladere til amerikanske el-motorsykler. Etterhvert blir det også andre relaterte produkter. Det å være leverandør til bilbransjen er spennende, men også veldig krevende. Mye av tiden i oppstartsfasen går med på å lære seg et svært omfattende kvalitetssystem i form av omfattende kursing i Frankrike, prosjektmøter med kunder og besøk hos fabrikken i Ungarn. Føler også at jeg trenger å lese meg litt opp på listen over rundt 300 forskjellige akronymer. Både kvalitetsystem, ord og uttrykk som idag benyttes av bilprodusentene i vesten er hentet fra japansk bilindustri, Toyota. Dette så jeg bl.a. når jeg var på Fiat sin fabrikk i Polen, systemene som man benyttet der var helt likt det man f.eks. kan se hos BMW og Volvo. Også de store underleverandørene benytter tilsvarende kvalitetsystem. Det er faktigst japaner(e) som ens eneste arbeidsoppgave er å bedrive audit av vestlige bilprodusenter. Så det nytter nok ikke med noen italian shortcuts med de gutta der. Som italofil syntes jeg jo at det var litt trist at man ble kjøpt opp av froskemenn og ikke av italienere (Magnetti Marelli). Men det kunne dog ha gått langt verre, les; Bosch. Må jo innrømme at jeg så for meg en firmahytte oppi fjellsiden med utsikt over Lago di Como, men den gang ei... http://en.wikipedia.org/wiki/Valeo
  12. alfa33

    Abs 156

    Evt kjøper du denne http://www.ebay.co.uk/itm/V1-5-ELM327-OBD-II-OBD2-CAN-BUS-USB-Car-Diagnostic-Interface-Scanner-/151008138100?pt=UK_Diagnostic_Tools_Equipment&hash=item2328c95374 og laster ned software gratis her http://multiecuscan.net. Dette verktøyet gjør feilsøking på ABS til en lek, annen feilsøking også for den del.
  13. Jeg har et sett gta-lykter (fabrikat TYC) liggende som jeg ikke trenger. Avhendes for en rimelig penge.
  14. Linnerud er i den posisjonen at han er den eneste i Norge som er sertifisert av NBF til å produsere sikkerhetsbur. Man får av han et bur med velsignelse fra NBF/FIA, noe kravet er i bl.a. rally. Han er også den eneste i Norge som kan gjøre endringer i et eksisterende FIA-bur uten at dette mister FIA-sertifiseringen. Hverken mer eller mindre. Nå skal det også sies at materialkunnskap rundt dette med burbygging ikke akkurat er noen rakettforskning, og at det også finnes svært dyktige sveisere der ute som ikke innehar sertifiseringen fra NBF.
  15. Når TEM og jeg hadde nr 24 så hadde den kort styring uten servo. For en utrent kar som meg var den altfor tung på rattet. Jeg ble så sliten at det rett og slett tok bort mye av moroa. Lasse som kjøpte bilen bare lo i skjegget av dette, men det tok ikke mange rundene før elektrisk servo fra en (gud forby) Opel ble montert Standard utveksling blir en helt annen greie, den er mye lettere på rattet.
×
×
  • Opprett ny...