Gå til innhold

BASTE

Apprendista
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

    Aldri

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutro

Om BASTE

  • Rang
    Apprendista

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  1. Du trenger ikke å tappe ac anlegget. Ta av ledningen til pumpen og løs den fra motorblokken. Løft pumpen til side og heng den opp under bilen. Det er litt bevegelse i slangene til ac pumpen.
  2. Hei. Skru den av. Det er dei to skruene på toppen av tomgangsmotoren. Ver forsiktig når du skal fjerne den fra gasspjelhuset så ikke pakningen ryker. Når du har fått den av. Skru på tenningen. Sett da på stkket slik at tomgangsmotoren får strøm. Vist det klikker i den men spjeldet nedi ikke beveger seg. Ta eit lite skrujern og løs sjeldet. Når det er løsnet så tar du og finner noe elektrorens og vasker nedi tomgangsmotoren. Bruk skrujernet og beveg spjeldet til det går lett. Det er fjøbelastet så det skal gå automatis tilbake til utgangspunktet sitt. Prøv deretter å koble til tomgangsmotoren til stikket og se om det ikke spjeldet beveger på seg. Lykke til.
  3. Skru ut coiler og kikk ned til tennpluggene. Kan vere olje eller vann i tennplugghullene. Kan og vere dårlige plugger. Når var dei skiftet sist.
  4. Har akuratt funnet ut av min GTV med dunkelyder bak. Er slakk i støtdempere bak. Merket det når eg skiftet til vinterhjul. Tok tak i demper og kjente slakken og fikk frem lyden eg har hørt på i hele år. Skal bestille nye demper til den nå. Har skiftet det meste i i hjulopphenget bak på min. det er kun dempere som gjenstår.
  5. Servopumpen på din bil sitter i forkant av motor. Over ac pumpen. er vanskelig å komme til. Er nesten umulig å se den fra oppsiden. Pumpen er dyr. En kammerat bet 4000kr for en brukt som kom fra en knust 156. Vist eg ikke husker helt feil. Så må du skru vekk ac pumpen for å kunne skifte servo pumpe. Eit tips. kontroller at det ikke er noe knekk på tur og retur slanger til servopumpen. Ver spes oppmerksom på rørene som går langs traversen foran under motoren. Spes ved støtdemperen på passajersiden. Der er det en tynn gummislange som returnerer til servobeholderen. det er lett å få en knekk på den når en for eks skifter oljefilter. for da flytter man på servorørene under motor i bak kant.
  6. Har vert borti disse lydene på en 156. Feilen der låg i bremsklossene. Der manglet den fjørnen/klossestøtteren som står montert på klossen som går inn i stepelet i calypteren. Var en fæl lyd ved kjøring i små humper.
  7. Har en sort AR som er til salgs. den er i daglig drift. Er kjørt 152 000 km. EU godkjent i 2005
  8. BASTE

    mer rakling

    Hei. Det kan høres ut som at det er bakre foring i landsgående bærearm. Den er festet under tvergående stag. Det er ikke mulig å kjenne noe slakk i hjulet når den er gåen. Det er lett å kontrollere den. Legg deg ned under bilen bak og ta tak i staget og slit det frem og tilbake. Det som er viktig når verksted eller du skifter foringer eller stag bak, er at hjulopphenget presses opp eller at bilen senkes ned på hjulene før stagene/foringene blir skrudd fast. VIST det ikke blir gjort ryker foringene etter noen fartshumper.
  9. Hei. Prøv med en ny tempsensor som sender sinaler til motorstyringsenheten. Kont ledningsnett til luftmassemåler. Har vert borti brudd i ledning til stikkeren til luftmassemåleren. På den bilen var feilen at ein måtte vente med å gi gass ved oppstart når den var kald. Måtte vente ca 5 sek før bilen gikk skikkelig.
  10. 1. Har fått en mistenksom lyd når jeg girer fra 2. til 3. - høres ut som metallisk klang fra venstre side i motorrommet (actuator )??). Lyden øker jo mer gasspådrag jeg gir. Er forøvrig helt fin når jeg girer ned. 2. Har toknappsnøkler (sentral og bakluke) - den ene regner med at jeg må skifte chip på, men den andre går bananas bare den er i nærheten av bilen. Blinker konstant og låser opp/igjen uten at jeg er borti...ideer? Noe som er stuck? Hvis jeg skifter chip må nøkkelen synkroniseres? 3. Ellers har jeg lest en del steder at å koble fra batteriet kan være godt for mangt (resete systemer regner jeg med), men må ting syknroniseres av merkeverksted etterpå, eller ordner det seg selv? 1. Har du kontrollert hjulopphenget på førersiden foran. Det er en ting som har gått igjen med girkassene. Det er at nedre festeøre for sjaltaksel inni girkasse ryker. MF kan sjekke det med datasystemet som dei har. dei vil kune lese av om det er stor variasjon i stopp punktet for synkronringer mellom 2 til 3 gir. Dei har tekniske beskrivelser på max/min vandring mellom dei forskjellige girene. Når den feilen oppstå, normalt sett går ikke girkassen i inngrep. 2 Sendeenhete i nøkkel må skiftes. Sendeenheter må kodes opp mot bil på nytt. MF kan gjøre det. OBS ta med alle nøkklene til bilen. 3. 90 sek på 90 sek av gjelder kun grunnjustering av motorstyringsenhet. (nødløsning) Kobler du av batteriet må girkasse grunnjusteres av verksted. Den grunnjusterer ikke seg sjøl.
  11. Hei. Kont øvre bærearm begge sider foran. Kont dei på denne måten. La bilen stå på alle 4 hjulene. Stikk neven inn til hjulspindelen under mutteren til bærekulen til øvre bærearm. prøv å dra hjulsindelen mot deg eller å skubbe den fra deg. Er det slakk i kulen da merker du det.
  12. Hei. På din bil sitter utetempføleren i utvendig speil. Den speielen med ein liten tapp på undersiden. Blir nok påvirket av varmen i speielen som blir aktivert når du slår på varmetrådene. Kont ledninger og stikket til speilet. Kont også stikket mellom dør og karosseri. Kan vere irr/fuktighet der.
  13. Hei. Har muligens løsningen på vannlekken inn i bilen din. Dette er noe som alle med alfa 156 bør gjøre. Ta av vindusviskerarmene. Fjern vekk platen som ligger over viskeroverføringen og pollenfilteret. På høgre og venstre side i nedre yterkant av frontruten finner du en ruterutestøtte som er blit motert fra fabrikken da dei setter inn frontruten. Problemet her er at den har ein dårlig pakning/tettefuksjon. Når du fjerner den får du eit hull på ca 8 mm rett inn i kupen. monter ein teipbit over hullet og tett rundt og over teipen med eit godt tettemiddel som foreksempel silikon. Har vert borti fleire biler der det har kommet vann inn der. Har gjort det på fleire biler og det funker. Prøv det.
  14. BASTE

    Frontlys spyler

    hei, den enleste løsninger er å fjerne det sorte dekselet over spylertanken. Dra ut stikket på spylermotoren som blir synlig. Ta av slangen fra spylermotoren. Finn ein slange med passende dia. til spylermotor og blind den i den eine enden. Da er problemet løst.
  15. Hei. Justerte han clutcarmen til 28mm? Vist ikke kjør tilbake til mf. Be dei ta ein skikkelig test på kassen og justere det som kan justeres. Ved hver hoved servicer skal kasen oppdateres og justeres. Det er fleire tester som skal utføres. Som: Slitasje på clutch. dette kan justeres. slitasje på synkronringer i kassen. kan da oppdage om det er stor forskjell på slitasje på synkronringene. For da og se om noen bør skiftes. Motor og girkasse sammarbeider. Det er ein grunnjustering som skal gjøres med dataen i bilen under prøveturen. For å optimalisere motor og gir. Den testen går ut på å starte bilen i 2 gir og når motor er kommet opp i eit vist turtall skal ein aktivere ein knapp på dataen. den grunnjusteringen skal optimalisere inn og utkoblingen av clutchen ved igangsetting og stopping og køkjøring. Husker ikke hva den testen heter men det skal mf vite. Spør du meg. høres det ut som at noen ikke har gjort jobben sin skikkelig.
×
×
  • Opprett ny...