Gå til innhold

Landmann

Consigliere
  • Innholdsteller

    6 837
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    45

Landmann vant sist dagen den 6. juli

Landmann hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

503 Magnifico

Om Landmann

  • Rang
    Consigliere

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. 🙂 kanskje rette overskriften "Salg AVLYST" til noe mer harmonerende?
  2. Flotters 👏 Kan nok være en tidvis lur kjøreadferd å kjøre dieselpurka som om det var en hvass bensiner; varm motor og høyt turtall! Dævvkjøring av dieselmotorer kan gi framtidig høy verkstedregning.
  3. Litt OT (men siden det er sommer)... men det der vak'ke særli' sjmø æss 🤒
  4. Hentet fra bimmers.no, der man siterer Amcar-nettside... Helst burde jeg funnet regel-siden; alt annet blir copy-copy og gjenfortelling fra någen so' he hørd någe... 🤔 Veltebur i gatebiler kan godkjennes! I kjøretøy registrert før 1971 er det nå gitt tillatelse til at det kan godkjennes montering av veltebur i ordinært registrerte gatebiler. Dette gjelder hel- eller halvbur. Veltebur kan godkjennes under følgende forutsetning: -Buret må være polstret på utsatte steder. -Det må monteres e-merkede 3-punkts bilbelter. -4-punkt e-merkede bilbelter godtas også. -Buret må ikke ha stag som hindrer eller hemmer inn og utstigning. -Stag på sidene må eventuelt kunne demonteres ved kjøring på vanlig vei. -Kjøretøy som det er montert veltebur i kan registreres kun for 2 personer. -Bare bur som er FIA godkjent eller bygd etter Norges Bilsport Forbunds krav kan godkjennes for bruk i ordinært registrerte kjøretøy.
  5. Herrrrrr... https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_31#KAPITTEL_31
  6. Tror jeg hadde gitt beng i å gjette - og heller myst i kjøretøyforskriftens § 31-1. Generelt om vindu. Rull deg ned til nr 3 og les. Spør deretter din frontruteleverandør om deres kvalitet oppfyller det norske kravet 👍🙂
  7. Knekkelyd i dørstoppere... nytt beng-råd følger. Gi f... i første omgang i å kjøpe nye stoppere 😬. Studér bildet av dørstopper jf linken til @Runet "Overfør" bildet til dine dørstoppere; merk deg hvor ledd og "fjærer" sitter. Kjøp f.eks oljen/fettet Fluid film og bruk strålerør påmontert dysen. Døtt strålerøret inn i dørkarm-hullet og sprut på fjærer og ledd. Beveg dørene fram og tilbake til høyrehånda blir like sliten som under lønningspilsen 🤒Jeg tipper knekkelyden blir borte. Knekkelyden skyldes tørre overganger. Jeg har god erfaring med Fluid Film (google). Men alt som smaker av penetrerende fett'e bra godtnok!
  8. Flott farge - og kledelige felger. Og grattis med Alfa 👏😁 Mitt foreløpige tips: gi beng i oppgradering og shining i første omgang; fyll tanken og kjør deg en laaaang tur. Kom deg over på veger med litt fart i. Bedriv en god del forbikjøringer; det er skikkelig fett, knus noen Toyotaer og Bimmere i spurten. Nyt, ta deg en kaffe og Espa-bolle, kjør, nyt... 💪😘 Og så - dersom du vil overgå italiensk formgiving, materialvalg og ingeniørkunst - først da kan du shine og flikke 🤔
  9. En motor må nødvendigvis bruke noe olje, his ikke vil du få det man populært kaller motorhavari. Ett spørsmål blir hvor mye olje? Spørsmål nr x blir om det er tilrådelig å velge et oljemerke herunder viskositet som reduserer oljeforbruket. (Jeg er hverken motorprodusent, motormekaniker eller oljeselger. Jeg tilhører heller ikke noen menighet der det er "in" å nikke med høylydt bifall til alt de eldstetroende prediker.) Hvor bliver saa den fu..s Olien af Motorer har et oljeforbruk, ferdig snakka! (1) Den mekaniske bevegelsen i sylindrene må ha smøring der stempler med sine stempelringer og oljeskraperinger farer hurtig opp og ned. Oljen til sylindersmøring kommer fra oljesump/bunnpannen. Oljepumpen presser oljen opp via oljeringen på stempelet. Oljefilmen legger seg så som en film på sylinderveggen. Når stempelet går opp er sylinderveggen ferdig oljet, så også når stempelet går ned. Denne filmen bidrar til mindre friksjon mellom stempelringer og sylindervegg. I motormekanikkens teoriverden skal det ikke være kontakt mellom stempelringer og sylindervegg pga denne oljefilmen. Gevinsten, i teorien, er minimal friksjon og derav minimal slitasje på sylinderveggen samt på stempelringer. Ting er smurt! Det ligger i sakens natur at hver gang stempelet går opp i forbrenningskammerets eksplosjonsverden så skraper det med seg "galakseminimalt i niende potens kvadrert med vekten av en tiendedel av et kus...hår" med olje. Ergo har du et teoretisk oljeforbruk. (2) Som nevnt av andre galakseanalytikere, så har noen oljemerker herunder tilsettingsstoffer i oljen bedre klebeegenskaper enn andre. De klorer seg fast og vil ikke for ville hæl...ete slippe tak i sylinderveggen. Ergo reduseres oljetapet. (3) Vårs garasjemekkere veit atte koksing er en styggeting. Videre så vet vi at daukjøring gir koksing; som med to-taktsmotorer og quinnfålk så er det lurt av og til, ved varmt redskap, å gønne på. Skikkelig trå til slik at temp'en stiger og driten brennes vekk (jf primuslærdommen fra forsvaret; brenne rein - for ikke å snakke om Petromaksen [Ja - det var jeg som instruerte]). Vi vet også at oljen mister sine egenskaper (klebeevne, forsinket antenning etc) over tid. Altså: manglende oljeskift gir større sjans for bl.a koksing/sot. Denne koksingen legger seg i hulrommet mellom stempel og stempelringer. Ringene skal kunne flyte, men brått står de fuckings fast. Istedetfor å "gli" over oljefilmen i sylinderveggen så skraper de med seg glidemiddelet og sender dette ut i forbrenningskammeret og rett ut i den lufta, som MDG'erne puster inn. (4) Ventiltettinger... Det vet jeg en del om, try me! Ventiltettinger blir harde med årene. Google litt og les hvilken funksjon disse har. Harde tettinger tetter ikke og slipper dermed olje ned i forbrenningskammeret og ut til MDG'erne. Her har du m.a.o et potensiale for oljeforbruk. Så kan du oppleve at ved årets første kjøretur har du et forbruk, men utover i sesongen så minker forbruket. Det skjer fordi tilført olje på tettingene bidrar til å myke opp denne "gummien" - og vips ble det mer tett og mindre forbruk. (5) Jeg har ikke sagt noe om oljelekkasje som et potensiale til oljeforbruk 😁👏 Som han sa kisen: Det er'a fa... så åbbviøs! (MDG = Miljøpartiet De Grønne; de som vil ta rotta på min Busso - og selv, så må de fly til Alicante.) Hvad nuhh? (1) Kig så lige ind i din Manual: de fleste manualer til våre gamle Alfa'er sier noe om akseptert oljeforbruk som f.eks 1 liter/100 mil. Husker jeg feil; sa ikke Mercedes noe om 1-1,5/100? Nervøsiteten omkring oljeforbruk skyldes muligens at menn er blitt pingler, SATS har fått nye nyttårs-medlemmer og Greta Thunberg gir oss vedvarende SKAM. Jeg tror vi skal kul'n ned; chill... og akseptere et oljeforbruk. Selv kjører jeg på Biltemas 10-40 på grønn ti-liters kanne - and I'm happy. (2) Hva med de som har "erfaring"? Vel - den gjengen tror jeg sånn passelig på uavhengig av om det er Busso, Nord-4'er eller Sud-boxer. Ikke kjenner jeg deres motorer, ikke kjenner jeg deres kjørestiler og ikke kjenner jeg dem. Katolske prester liker kor-gutter. Olje er ikke olje, men hvor mye pæengj skal du gidde å legg i. Agip er dyrt. (3) Tør jeg nevne motorflush? Jeg, jeg tør 😁 Google og sjekk ut. (4) Tør jeg nevne flush av forbrenningskammeret med vanntåke inn i forbrenningskammet. Yiezz - æ tørschia my. Gjorde det på min harkete 127, ble litt mer snerr i målet. Du får google sprayflaske med vann. Ligger en del på youtube. Kanskje har du en eldre maskinist i slekta eller sågar en fra forsvarets verksteder, som ga Leoparden hostesaft. Og avslutningsvis - gjorde jeg deg usikker? 🤔 Eier du kjerra økonomisk og juridisk så er du sjæf. Go for it!
  10. ...jeg glemte: snurr alltid hjulet rundt og sjekk at de hæ....s boltene ikke stikker for langt ut og tar tak i navkroppen 😩😡 (Ask me why I fu... know )
  11. Stålstreng-metoden Jeg har lært at hjulbolter må flukte med enden av gjengehullet i navet. For å måle lengden ville jeg satt på felgen - og deretter bøyd en stålstreng til en 'L', dyttet L'en gjennom bolthullet slik at den grep fast i baksiden av navet og merket av på strengen der hjulbolten har dypeste anleggsflate i felgen. Ettersom jeg bytter felger i ny og ne (gidder ikke legge om dekk på felg) så bruker jeg stålstreng-metoden. Boltdiameter : gjengestigning En annen regel jeg har lært om hjulbolter er at boltdiameteren i millimeter skal være lik inntrengning i millimeter. På en M12 x 1,25 blir svaret i antall runder for å oppnå sikker inntrengning: 12 : 1,25 = 9,6 omdreininger
  12. Ok. Nå er det kun vrakpant på topp av kjøpesummen. Så skal muligens SVV ha noen kroner i saksomkostninger i fbm visning etc.
  13. 😁 der byttet du ut det karakteristiske ved Spideren nemlig: "...though the driving position for our pair of spiders is decidedly "italian ape" with your arms outstretched and your knees up under your chin" 👏
  14. @rotor Men hva mente du med at avgiftstabellene justeres? Hvilke tabeller og hvilken veg justeres de; opp eller ned i kroner og øre?
×
×
  • Opprett ny...