Gå til innhold

q4_fre

Primo Capo
  • Innholdsteller

    1 517
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

3 Neutro

Om q4_fre

  • Rang
    Primo Capo

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  • Lokasjon
    Eidsvoll, Akershus

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Ikke noe vits å tenke på. Ja du kan montere større rør og innsugsplatene, men toppene må portes MYE om de da skal matche det nye oppsettet.
  2. Jeg har brukt maxspeedingrods i flere motorer - ikke hatt problemer, ikke funnet noe feil med vekt innad i settet / balanse heller. De to motorene de nok har blitt testet hardest sånn sett er nok en Alfa V6 på over 550hk og en 1.6 Nord motor over 350hk.. Det skal også legges til at eier av den sistnevnte motoren nå har en TS på over 400hk som jevlig er over 7500rpm i løpssammenheng og det med helt standard råder. Alltid fint å bytte råder for å være på den sikre siden, gjerne sammen med balansering av bunndel. Tar du en blir det jo fort masse andre skader samtidig. Men jeg hadde vel vurdert hvor mye jeg ville lagt i råder til en slik motor. Effekten blir jo ikke noe å snakke om så lenge du ikke skal henge på en kompressor eller turbo, så det eneste du klarer å utsette de rådene for er turtall - samtidig er det jo begrenset hvor mye turtall den toppen har lyst til å være med å forflytte luft på også kan du si.. Jeg ville valgt et sett nøye gjennomgått / satt opp originale eller maxspeedingrods.
  3. Testet dette i bremsebenken for noen år siden på en 75 3.0 motor. Og da var kurven helt lik hele veien, bortsett fra noen omdreininger akkurat ved maks effekt hvor den mistet en 3-4 hk. Da ble den originale gummislangen inn på innsuget brukt i begge tilfellene, både med luftmengdemåler og uten med et 3" rør istedet. Så da spørs det da om det er noe å hente på en mindre motor. Finnes adaptere da, som du skrur fast med de fire boltene, og som er da feks 2,5 eller 3" filterkobling i andre siden. Du får jo ikke fjernet den noe enkelt - for den gir jo info til ecu om hvordan "alt" skal styres på det oppsettet der.
  4. Her blander dere litt :-) På de tidlige modellene sitter det ikke noe jording på innsuget. Hva godt skulle komme av å jorde innsuget egentlig? Men på de senere motorene - slik som bildene viser - er jo ecu montert på innsuget - så da er det greit at man har en god kobling mot jord også.
  5. Gromt grenrør - har sett deler fra samme produsent tidligere - og det så meget bra ut! Tenkte å gi deg noen kommentarer angående bandasje.. For det første - det "spiser" opp rørene, spesielt på turbomotor hvor man ser en helt annen temperatur enn på n/a. Kjenner ikke til hva som skjer kjemisk / teknisk - men noe foregår ihvertfall. Rørene blir merkbart mer tynnveggede og sprekker gjerne opp i kanten mot sveisen feks. Kollektoren som har mye sveis i seg, ender opp med større hull etterhvert. De delene som forsvinner tar jo gjerne da turen gjennom turbinen (hjelp!) - så da litt avhengig av hvor dyr turbo du har..... ;-) Men det hjelper selvsagt på temperatur - må man så må man. 75 Turbo har jo en interessant plassering av turbo vs bremse pumpen i så måte. Ingen av de du får kjøpt på biltema "holder". Har testet alle og bruker den sorte selv nå, den mistet sortfargen fort gitt - og smuldrer opp, så du må forvente å legge på ny etterhvert. Men selvsagt kommer dette an på hvilke påkjenning de blir utsatt for. Den vanlige hvite / beige, men uten sølv som du har brukt, smeltet faktisk på ett grenrør. Det grenrøret stod "motsatt vei" av ditt, så det rant nedover å samlet seg som en dam nedi "baksiden" av kollektoren. Resten av grenrøret så ut som om det var påført ett eller annet stoff, slo man på det sprakk det opp og knuste. Det var dog et litt ekstremt tilfelle - en nord motor som måtte svelge unna 2.5bar ladetrykk - men dog med stor nok turbo til at baktrykk ikke var noe problem (ganske så 1:1). En mindre turbo på mindre ekstreme trykk kan fint komme opp mot samme eksos temperaturer fordi man gjerne lar den kjøre med en del mer mot- / baktrykk for å holde responsen oppe på turbinen = mer varme tidligere og lengre. Den kobberfargede som nevnes tidligere her (thermo tec) er bedre og varer lengre - men den flasser til slutt den også. DEI har en titanium sak - den har jeg aldri testet men den skal visstnok være gode greier. Gromt grenrør - har sett deler fra samme produsent tidligere - og det så meget bra ut! Tenkte å gi deg noen kommentarer angående bandasje.. For det første - det "spiser" opp rørene, spesielt på turbomotor hvor man ser en helt annen temperatur enn på n/a. Kjenner ikke til hva som skjer kjemisk / teknisk - men noe foregår ihvertfall. Rørene blir merkbart mer tynnveggede og sprekker gjerne opp i kanten mot sveisen feks. Kollektoren som har mye sveis i seg, ender opp med større hull etterhvert. De delene som forsvinner tar jo gjerne da turen gjennom turbinen (hjelp!) - så da litt avhengig av hvor dyr turbo du har..... ;-) Men det hjelper selvsagt på temperatur - må man så må man. 75 Turbo har jo en interessant plassering av turbo vs bremse pumpen i så måte. Ingen av de du får kjøpt på biltema "holder". Har testet alle og bruker den sorte selv nå, den mistet sortfargen fort gitt - og smuldrer opp, så du må forvente å legge på ny etterhvert. Men selvsagt kommer dette an på hvilke påkjenning de blir utsatt for. Den vanlige hvite / beige, men uten sølv som du har brukt, smeltet faktisk på ett grenrør. Det grenrøret stod "motsatt vei" av ditt, så det rant nedover å samlet seg som en dam nedi "baksiden" av kollektoren. Resten av grenrøret så ut som om det var påført ett eller annet stoff, slo man på det sprakk det opp og knuste. Det var dog et litt ekstremt tilfelle - en nord motor som måtte svelge unna 2.5bar ladetrykk - men dog med stor nok turbo til at baktrykk ikke var noe problem (ganske så 1:1). En mindre turbo på mindre ekstreme trykk kan fint komme opp mot samme eksos temperaturer fordi man gjerne lar den kjøre med en del mer mot- / baktrykk for å holde responsen oppe på turbinen = mer varme tidligere og lengre. Den kobberfargede som nevnes tidligere her (thermo tec) er bedre og varer lengre - men den flasser til slutt den også. DEI har en titanium sak - den har jeg aldri testet men den skal visstnok være gode greier.
  6. En del rust - hvor på bilen er dette?
  7. Er det noen som har ett bilde av 156 q4 systemet da? Hvor likt / ulikt er dette 155 q4? Jeg vet iallefall at 155 q4 ikke går å montere på v6. Da havner senterdiffen "inne" i v6 blokka. Dette fordi v6 motoren er en mye bredere blokk enn 4 syl motoren. Da må man montere girkassa for "langt" bakover i bilen - og da liner ikke akselen i girkassa opp mot hullet i clutch-lamellen for å si det sånn :-)
  8. Morn! Jeg mangler et strammehjul ifm. reima til A/C på min SZ. Bjørn-Ivar har nevnt at du har flere V6-motorer stående.... Har noen av dem A/C, og da kanskje den delen jeg mangler? Det er som sagt et strammehjul som står på en avlang brakett festet til blokka..

    Mvh,

    Peer

    1. q4_fre

      q4_fre

      Hei!

      Har ingen eldre motorer med A/C. Så da tror jeg desverre ikke at jeg har noe sånt...

       

      Fredrik,

    2. Peer

      Peer

      Ok, takk for svar. Da får jeg lete videre....:-)

       

      Peer

  9. Og - husk på at GTV TB ikke har samme motor, heller ikke veiv. Mange forskjeller på de to motorene.
  10. Org. turbo gir vel max hk på ca 1.4bar. Lader du mer enn det oppnår du mye mer moment og max hk kommer på lavere turtall, men det hjelper ikke "oppover". 8V motoren ble vel satt opp på 2bar, muligens rett over på E85, GTX3076R turbo. På 16V motoren har jeg selv kjørt 2bar på en Turbonetics T04E-46, litt steinalder men veldig holdbare greier, fungerer bra på toppen, men blir dødt i bunn sammenlignet med std oppsett, det finnes mer utviklede greier å få tak i nå. Snakker du ett tak på ca. 400hk, ville jeg gått for nytt grenrør med ekstern wastegate og GT(X)2871R evnt. GT(X)3071R. For litt mer respons (marginalt), mulig du kunne klart deg med GTX2863R/2867 på det effektnivået. BorgWarner sin EFR serie ser jo også spennende ut, men har aldri prøvd en slik selv.
  11. Jeg monterte "camber-bolter" på min GTV, den ble mye bedre, sliter dekkene jevnere. Husk en sjekk av spissing etter montering, for den blir langt utenfor normalen..
  12. Rundt 250hk på std turbo. Motor tåler en del mer om den er i god stand. Et riktig oppsatt chip utnytter dette fint, men med tanke på oppgraderinger senere er selvsagt et programerbart system lettere å jobbe med. Har selv bremset en 8v motor til 480 på E85 og 440 på bensin 98 - men det er med godt preparert topp, andre råder og større turbo selvsagt. 16v skal jo flowe mye bedre enn 8v toppen i utgangspunktet - så kammer og litt jobb på den så burde det bli bra - men aldri bremset en 16v.
  13. Min GTV TB gikk ikke helt rent på full gass oppover i registeret. Ikke sikker på hva det var. Men etterhvert ble det bare dårligere og dårligere, mistet også lade trykk til tider - det viste seg å være intercooleren som hadde sprukket. GTV TB intercooleren er ca samme størrelse som 155 Q4, men lufta går tur/retur i samme registeret på GTVn, så det er effektivt sett et mye dårligere oppsett. Jeg monterte 155 Q4 intercooler, må bygge om slangene litt, men det går. Og merket ikke forskjell på effekt selvsagt mot original, men den var iallefall tett.
  14. Fant denne på nettet - GTV motor, forhåpentligvis koblet riktig. Mangler da av 166 TB.
×
×
  • Opprett ny...