Gå til innhold

Rookie

Artigiano
  • Innholdsteller

    54
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

Rookie vant sist dagen den 19. mai

Rookie hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

110 Eccellente

Om Rookie

  • Rang
    Artigiano

Demografi

  • Lokasjon
    Stavanger

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Grevling i taket Lyddemping, part deux: Etter at dørken var mer eller mindre heldekket med Silent Coat-plater, vendte jeg blikket oppover – bokstavelig talt. Her skal det limes 30mm skum, som igjen skal dekkes av tekstil. Eller limt taktrekk, om dere vil. Disse halvt fjerna, originale dempemattene kunne sikkert gjort en fullgod jobb i all uoverskuelig framtid, men etter å ha forsøkt å lime en bit SilentCoat på ei av dem – uten hell, bestemt jeg meg for å fjerne dem. Taktrekk og skum skal limes med kontaktlim (vil jeg tro), noe som garantert har bedre festeevne enn selvklebende butylplater. Men siden jeg for alt i verden vil unngå å repetere "himlingsjobben" pga sagging, måtte de gamle, sleipe dempemattene vekk. Som dere ser av bildet over, testa jeg ut hvor godt de satt etter fjerning av gammelt skum og taktrekk fra bilen. Da så forøvrig ting slik ut… Disse platene satt godt – veldig godt, og mekanisk fjerning var eneste mulighet. Fikk et tips om å ta i bruk varme, noe som hjalp betraktelig. Hjørnene på sparkelspaden slipte jeg vekk for å unngå de verste ripene. Dog var det fortsatt en helv… jobb. 😰 Etter mye om og men og to-tre runder med silikonfjerner og mikrofiber så flekken slik ut. Absolutt godkjent resultat, men ikke happy med krav til innsats. Hva fungerer bedre enn varme? 🙄 Power tools! Nytt mafioso-laken på plass for å forenkle ryddejobben 😉 Etter å ha vibrert meg gjennom to plater på en brøkdel av tida jeg brukte å den første, var framgangen tydelig. Noen minutter og litt silikonfjerner senere: DA er det endelig klart for å hente inn fagfolk til å bedekke (kan man si det?) himlingen 😊
  2. Grazie mille 😊 Jeg må korrigere meg selv angående den posten. Det å ta gode bilder som gjengir blankpolert stål har jeg gitt opp, men jeg gjør likkavæl et forsøk. Det jeg konkret korrigerte, var listene som skal sitte under sidevinduene. "Blank nok" er et fryktelig relativt begrep, og jeg innså at jeg ikke kunne slå meg til ro med resultatet før jeg hadde lagt meg i selen noch ein mal. Jeg handla inn våtslipepapir og tok for meg listene nok en gang, overbevist om at flere steg svarer seg. Elendig fotograf har jeg alltid vært, men refleksjonen i lista beskriver et ganske så bra resultat. Ja, det er denne lista. Har forøvrig fått henta panseret mitt i Røyken. Mer om det "straks"... 😎
  3. Kult prosjekt dette! Lar meg imponere av progresjonen her. Noe å strekke seg etter 😉
  4. Rookie

    GT 3.2

    Kan gå god for Polytrol som prioritert "hyllevare". Uslåelig på falma 80-tallsplast...og nyere for den saks skyld.
  5. Børsta eller polert stål? Parallelt med nedmattinga – som ennå pågår, forsøker jeg å finne fram alt av eksterne detaljer som skal på bilen. Dels for å få en oversikt over hva jeg mangler, men mest for å teste ut passform og monteringsmetode slik at jeg slipper å fikle med det på nylakkert bil 😖 Ett av "lokkebildene" i salgsannonsen var dette: Disse listene er polert stål, og de skal poppes og forsegles med lim/pakning til hhv A-stolpe, C-stolpe og under takrenna mellom disse. Og ja, poleringsarbeidet er upåklagelig utført. Bildet over viser alt av listverk lagt ut til sortering: Øverst til høyre, på det hvite pleddet, ligger listene nevnt over. Til venstre for disse ser dere terskellistene. Under disse ligger en haug med "leftovers", dvs 2. sortering av det jeg har dobbelt av. På bølgepappen nede til høyre ligger det tre hauger: Til venstre pyntelister av stål som skal på hver av dørene, under vinduene. Til høyre slikkelister som skal monteres over disse. Slikkelistene må lakkeres grå. I midten smale pyntelister i stål til front- og bakvindu. Litt om sistnevnte: Jeg trodde først at listene rundt front- og bakruta skulle felles inn i ei gummipakning. Dette fordi servicemanualen viste dette. Ved nærmere inspeksjon og kløing i huet og ræ…, konkluderte jeg med at jeg må ha fått med en eldre versjon av bibelen. Donna's lister skal tres/skyves inn på klips som er felt inn i vinduslimet. Ref bildene under. Har jeg glemt noe da? JO, Murphy!! 😡 Som dere ser av det siste bildet over, er flere av klipsene knekt flush med glasset. Ideelt sett burde alle rutene blitt demontert før lakkering, men siden både front- og bakrutene mine er i mer enn godkjent form OG nye koster mer enn jeg ønsker å bidra med (regner med at jeg ikke får glassene ut hele, that is), beholder jeg dem montert. Enn så lenge. Jeg ser derfor for meg å lime på "halve" klips oppå glasset for å lage nye listefester. Kan ikke tro at jeg får skjært ut biter av rutelimet for å felle inn nye, hele klips uten å skade noe. Har menigheten noen fantastiske stalltips til meg her? 🙄 *** Mens vi er inne på pyntelister: Med de ferdig polerte listene trygt og mykt pakka vekk, avdekka en nærmere inspeksjon av resten at her måtte det arbeid til. Hvilket arbeid snakker vi så om? Jo, Vasking i murerbøtte fylt med Zalovann. Mekanisk fjerning av gamle pakninger, etterfulgt av silikonfjerner. Rustfjerning/nedmatting med papir (ned til P240) og mattefille. Resultatet "så langt" var absolutt godkjent. Jeg gikk noen runder rundt meg selv før jeg beslutta å beholde terskellistene slik. En kan jo alltids polere dem før montering, men jeg stoppa like godt her: Etter å ha tilbragt altfor lang tid på YouTube med søking, spoling, studering og flere "aha", gikk turen til Feiltema Biltema for å anskaffe en benkesliper. Dro med meg et par poleringshjul og pasta i samme slengen. Av rent fototekniske grunner (hva nå enn det betyr, hørtes fjongt ut), har jeg ingen etter-bilder av ferdig polerte lister. Jeg tok mange, men synes ikke de yter resultatet rettferdighet – om dere er med. Dere får stole på at listene ble polert blanke og fine nok; basert på mitt kompetansenivå. Med maskinen fremdeles montert midt på benken i Lykkeboden (snikkerbua mi bak i hagen), tok jeg for meg verktøysettet i koffertlokket nok en gang. Ble ikke som nytt, men bedre. Samme for emblemet til koffertlokket. Avslutter med et bilde av demonterte gummipakninger. Ferdig rensa og klare til montering. I skåla ligger endestykker til pynte- og slikkelistene til dørene. Ser at flere av disse mangler. Må nok på skattejakt…
  6. Blank matt Er ikke det en glansgrad på maling? Blir litt sånn styggfin eller dritgod? Samme det; jeg vil fram til et av de grunnleggende stegene før en lakkering: Nedmatting av gammel lakk. Med mattefiller allerede på plass, skrensa jeg innom ei lokal lakksjappe og fikk kloa i en boks silikonfjerner. Hissig fyr skulle det vise seg. Innholdet i boksen altså, ikke lakkduden. Gikk over alle lakkflater jeg kom til med silikonfjerner for å gjøre klar til pussejobben. Ble da obs på noen større, men åpenbart forma hull i innerplatene i fotbrønnene, under A-stolpen. Har ikke lagt merke til dem før, da de er dekket av noen halvklissete bytul-matter, som igjen skal tildekkes av teppefliser. Men da de nevnte flisene viste seg også å ha hull, ble jeg nysgjerrig. Målte hulldia til 8cm pluss, og så at det også var små hull til skuer rundt om. Her har altså det enten stått 3,5" høyttalere, eller så er det klargjort for det. I så fall et fristende alternativ til 4" i hattehylla (som jeg nå sterkt vurderer å trekke om – uten høyttalerhull). Lite sidespor der, sorry 😇 *** Tok planmessig for meg mindre partier og begynte nedmatting. Dårhåndtak Pakningsflens/avrenning motorrom Grill Her kom det jo en glimrende anledning til å fjerne og inspisere spylerdyser og -slanger, noe som viste seg nyttig. Godt mulig dysene kan gjenbrukes; slanger og T-koblinger derimot… Ved nærmere ettersyn så jeg at pumpa mangla på spylertanken. Satser på at den dukker opp – i en eller annen eske. Nedmattinga av panserbjelke/lyktefeste var ren kos, helt til detailer-genet ga meg rykninger i øyekroken. Dere husker gjerne de manglende panserlåsene? Her var det bare å begynne rengjøring. Sjelefred 😊 Neste avsnitt i soga: Chrome or not to chrome?
  7. Down under Lakkerer dukket plutselig opp her en dag – ut av det blå, noe som fikk sving på planlegginga. Dvs, datoer og deadlines er fortsatt i det nevnte blå, men vi fikk om ikke annet diskutert stegvis arbeidsmetodikk framover; herunder hvilke oppgaver jeg som malersvenn kunne ta på meg. Da lakkerer har ei trent øye for utbedringspotensiale tar han seg av alle større flater, mens jeg går i gang med rens og nedmatting av alle krinker og kroker som er tidkrevende – selv for fagfolk. Uansett hvilken tidsramme og betalingsmodell vi enes om, vil enhver time jeg legger i prepareringa, være tre minutter spart for ham. Eller noe slikt… TODO-liste til meg kan grovt oppsummeres slik: Vask av bil i Zalo-vann. Demonter fangere. Silikonfjerner før/under nedmatting Prøvemontering av dill-dall, så som listverk, speil mm. *** Siden jeg har bukk tilgjengelig ble bilen løfta for å demontere de nevnte delene, noe som ga meg god utsikt til bilens underside. Kan ikke si annet enn at jeg er meget fornøyd med arbeidet som er lagt ned av mine "forgjengere". Her er det ny eksos og ei jevn, god Tectyl-hinne 😊 Fangere ble tatt av, og de fikk – sammen med resten av bilen, en grundig såpevask. Hekken var full av tørket søle 😦, så jeg valgte å bruke høytrykksvasker. Utendørs. Nærmere inspeksjon av fangere avslørte behov for mindre reparasjoner. Her snakker vi heldigvis ikke bærende konstruksjon, kun skrufester til nedre grill samt kosmetisk pleie av «kantkjøring». Samme gjelder for øvrig rammene rundt hovedlyktene, men jeg vurderer rett og slett å bytte disse istedenfor rep. Time will tell… Grundig vask av gummilistene som er innfelt i fangerne bekrefta at de var hele og pene. Gjengene på baksiden var en helt annen historie 😖 Neste kapittel: Sjakk matt
  8. Morn de! Sorry, vært busy med hamstring av dasspapir og Joikakaker til hytta 😜 Neida, når Erna taler, lytter man. Ettersom min fru kjapt bestemte at all denne ekstra fritiden skal benyttes alle andre steder enn i mekkehallen, har timene/dagene med Donna vært færre enn først forventet. Men, noe har man da fått utrettet. Masse bilder tatt og vil følge opp med en post eller to shortly.
  9. Dem om det. Liker slik grundighet jeg 😏 En kan polere lakk til mannen ser deg med ljåen (eller hvordan det nå var...), men hvis alt under er kjeks blir prioriteringene noe feil. Mener jeg.
  10. Ble rent, pent og vakkert det der? Tre lag med Brunox etter sveis, toppet med Hammerite. Er det riktig oppfatta?
  11. Da er PKK 2020 gjennomført på Saabrina. Null hull...selvfølgelig. Siden den lokale kontrollsjappa også dealer diverse godsaker, deriblant Fluid Film, raska jeg med meg en slik. Ble lei av maset deres... 😉
  12. Hehe. Ikke polert, bare satt inn med olje etter råd fra @trekkelg Å f..., var det kontaktene han mente 😳
  13. Oppdatering Da anser jeg Weber-forma som ferdig, og grillsesongen kan begynne... Vil mest sannsynlig ta noen grep i himlingen før taktrekk legges, samt legge (litt) Silent Coat i bagasjerom. Hensiktsmessig? Aner ikke. Sjelefred? Definitivt... Alle stalltips blir sirlig notert i margen - og fulgt. Jeg har store planer her... Venter ennå på lakkerer...
  14. Uventet og utrolig kjekt at mine famlende innfall for å ro dette prosjektet i land kan være til inspirasjon for andre. Overmot er nok en dekkende beskrivelse... Hadde ikke fått med meg at du "besitter" en QP IV. Gandini-design og V8 er aldri feil 🙂
  15. Det ante meg jo at Donna ikke var sååå spesiell, og at dere i menigheten kjente godt til relé-utvalget. Godt å vite at jeg som fersking kan lene meg på deres kunnskap og erfaringer 👍 At opphavet til denne 30/86-forvirringa ikke er italiensk var derimot en overraskelse. Såpass ærlig må jeg være. Det som er hårreisende, er jo at man ikke kan holde seg til ÉN type reléer i en som samme bil. Behov for sikring eller ikke; det å benytte forskjellig "polaritet" om hverandre gir ingen mening...
×
×
  • Opprett ny...