Gå til innhold
Vi opplever for tiden problemer med enkelte bilder. Vi jobber hardt for å rette feilen!

paalw

Apprendista
  • Innholdsteller

    23
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    4

paalw vant sist dagen den 30. januar

paalw hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

30 Molto bene

Om paalw

  • Rang
    Apprendista

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Takk for det, helt enig, dette er et kunstverk. Det var som nevnt tidligere dette med plass og penger. Hadde det ikke vært noen slike bekymringer så hadde jeg beholdt bilen og koset meg med den sommerstid, og latt den stå og godgjøre seg vinterstid. Det var noen som nevnte at jeg bare bør beholde den og evt sette den bort noen år, for disse kommer til å bli fremtidige klassikere og vil få en prisøkning de kommende år. Nå er det vanskelig å spå i fremtiden, men jeg ser ikke bort fra at det kan være riktig. Uansett, prisen jeg ser for meg er 240.000,- ferdig på skilter. Kan også selge uten engangsavgift, hvis noen vil vente på de nye reglene. Er litt usikker på hva prisen blir da, men tipper rundt 190-200, det kan jeg eventuelt finne ut av nøyaktig hvis det skulle bli aktuelt.
  2. Fikk tatt den røde fare ut i snøen en tur i dag og tatt noen "ferdigbilder". Nå må våren komme!
  3. Oppstart ble gjort i dag, uten dramatikk. Puh. Ingen rare lyder eller lekkasjer, og en jevn og fin motorgange. Så dette ser ut til å ha gått riktige veien Tusen takk for hjelp til de som har bidratt, ekstra takk til HRH som har vært behjelpelig med lån av spesialutstyr, og til alfaweie som sendte utstyret nedover til meg. HRH, jeg sender utstyret tilbake i løpet av et par dager. Hvis noen kommer og ønsker å kjøpe bilen har jeg nok ikke råd til å takke nei, men innerst inne så håper jeg at ingen kjøper bilen før litt ut på våren slik at jeg får nyte den litt selv også. Jeg har iallefall kost meg med å skru på den, det er bare moro når ting går etter planen uten å plages!
  4. Satt og studerte før/etter bilde av motoren nå og ser at jeg har byttet om på de to slangene som går inn på innsuget i bakkant ved montering. Mulig det ikke hadde hatt noe å si, men jeg kommer ihvertfall til å bytte tilbake slik det skal være, har sjekket andre bilder og det var riktig slik det var.
  5. Jo takk for det, nå har det heldigvis gått veldig greit med tanke på at det ikke har vært noen rundede bolter eller dårlige gjenger noe sted, så jeg har sluppet billig unna. Jeg byttet ut boltene til regreim-strammeren da de var halvveis på vei til å runde seg, heldigvis fikk jeg de ut ved demontering, før de ble helt runde. Hadde det for eksempel vært noen strippede gjenger til vannpumpeboltene ser jeg ikke for meg at det hadde vært mulig å få til et bra reparasjonsresultat uten å måtte ut med motoren. Fikk satt sammen alt i dag, men rakk ikke å starte opp. Skal ta en siste gjennomgang og sjekke at alt er ok, jeg gidder ikke stresse med dette. Totalt tidsforbruk endte på ca 15-16 timer effektiv jobb. Det er første gang jeg skrur på en Alfa, men jeg har tatt meg god tid, gjort ting nøye og også rengjort underveis. En del tid har også gått til å lese seg opp, i tillegg til de 15-16 timene. Jeg skal vente med å si at jeg er glad for at jeg gjorde dette selv, til jeg har startet opp og alt forhåpentligvis er ok. Men det har iallefall vært moro å lære seg, og det er jo bare gøy å skru så lenge man ikke blir plaget av noe.. Kommer tilbake med resultat av oppstarten, her et bilde av smykket ferdig satt sammen. Det er jo bare vakkert.
  6. Jeg klarte ikke å finne noe info om moment til denne generasjon V6, fant en tidligere som sa 13NM og brukte det. Jeg så også at lokket har "mothaker" som stopper trykket på pakningen ved et visst punkt, så da blir ikke momentet så viktig som jeg først tenkte det ville være. Har fått satt på topplokkene og coilene, skal mekke nye hylser til kablene til injektorene, da de var sprø som kjeks og det som ikke var gått i oppløsning gjorde det ved berøring. Det var et eventyr å få på plass hjulet til vannpumpa, det er ikke plass til å få den dyttet opp der det skal være, så jeg måtte løsne øvre motorfeste og til slutt fikk jeg det til ved å bruke et hagespett til å flytte motoren mot andre siden, mens en hjelper fikk lirket hjulet opp i posisjon. Men det gikk til slutt og fikk monert resten av rullene og strammer til ytre reim, og montert reima til slutt, uten vanskeligheter. Har også gått igjennom (forhåpentligvis) alle bolter og fester flere ganger i hodet og fysisk, for å være sikker på at jeg ikke driter meg ut ved å glemme å stramme til noe. Noen bilder av hvordan det står til. Totalt tidsforbruk til nå, ca 14 timer.
  7. Da har jeg mottatt måleutstyret, og timing ble utført i dag, veldig kjekt. Spørsmål, er det noen som vet riktig NM på toppdekselboltene? Det er en ganske tykk gummipakning, med riller, ser for meg at den fungerer best med helt riktig moment over det hele. På bildet sjekkes det at låsene fremdeles går riktig på ved TDC etter å ha dreid motor rundt 8 ganger.
  8. Hei alfaweie, aha ja HRH nevnte at verktøyet var på utlån i Trøndelag et sted Jeg vil ikke mase eller blande meg inn i det, men hvis du ikke trenger det nå og siden du tilbyr deg det, så hadde jo det vært veldig kjekt om du kunne sendt det nedover. Så kan jeg eventuelt sende det oppover igjen til deg når jeg har fått gjort meg ferdig. Antar det er gjort på noen få timer Sender deg en pm med adresse, og tusen takk for tilbudet. Det viste seg vanskeligere enn antatt å få kjøpt et slikt instrument. Sjekket med blant annet med SM-produkter i Sande som er spesialister på bilverktøy, de hadde ikke. Men når gasolin får inn et nytt parti skal jeg ihvertfall slå til. kjekt å ha på hylla. Motoren ser ganske lik ut ja, et tannhjul mere enn det jeg har til venstre der, og litt annerledes strammer ja. Det er nok en fordel å få gjort jobben mens motoren er ute, det verste med hele greia er jo plassen som er tilgjengelig(les: ikke tilgjengelig) når motoren står i bilen..
  9. Har kommet litt videre. Fikk montert vannpumpe, løpehjul, strammer, kamdrev og reim på i dag. Fikk også strammet reima. Der måtte jeg lage meg et lite "verktøy" for å få strammet den, som bestod av en trekloss, en jernstang og en jekk. Se bilde Det fungerte helt strålende så nå har reima riktig stramming. Så til punktet med å finne nøyaktig TDC, før kamdrevene strammes til. Jeg var innom det lokale verkstedet for å få lånt måleinstrument, men de hadde desverre ikke, og gasolin.no har fremdeles ukjent dato for når de får inn dette. Så da stopper det litt opp her, da jeg antar at jeg bør ha dette for å måle meg nøyaktig frem, at det ikke holder med å bruke skrustikke og en wire på tvers? Noen bilder fra sist økt. Totalt antall timer, ca 10. Små strips i hullene på vannpumpa for å holde pakningen på plass ved plassering: Ferdig montert og strammet til 10nm: Ny reim rutet og på plass: Spesialverktøy for å stramme reima 😋: Ferdig strammet:
  10. Jeg bruker den som står ved siden på bildet der, https://bandelin.com/chemie_Dr_STAMM/Produktinformation/TICKOPUR_R_33_GB_STAMM.pdf
  11. Vasket boltene til vannpumpa samt en del andre bolter. For å være ærlig så synes jeg ikke ultralyd funker så bra som jeg hadde håpet på. Hadde trodd det skulle være mer effektivt. Har dessverre ingen før/etter bilder nå, skal se om jeg får ordnet det ved en senere anledning.
  12. Da fikk jeg gjort litt i dag. Fikk satt motor til TDC og satt på kamlåsene. Løsna deretter strammer, og fikk av reima, fjernet kamdrevene og løpehjulene og strammeren. Slapp ut 4L kjølevæske i en beholder, ca 1L på gulvet og ca 1L på meg selv?🤣 Så ut med vannpumpen. Etter litt rengjøringer av deler og overflater til pakninger er jeg nå klar til å begynne montering igjen. Har også vasket boltene til vannpumpe + diverse småtteri i ultralydvaskeren. Må si at det er en rimelig plundrete jobb å demontere alt dette på siden av motoren, det er TRANGT! Men det går etter litt knoting og såre knokler...Totalt effektiv tidsforbruk til nå er vel ca 7-8 timer. Litt bilder fra dagens økt.
  13. Takk for tipset Arvid, visst var det det. Enklere enn jeg hadde trodd Ellers så har jeg fått det jeg trenger av deler, så da er det bare å gyve på videre etter helgen og håpe på det beste 😛 En ting til. På kamdekselet er det rester av noe silikonaktig sort pakningstetter eller lignende fra tiligere. Er det noe som løser opp dette enkelt? Ikke så lett å få av, spesielt ikke nede i rillen som dere ser på bildet:
  14. Takker HR, du forklarte meg vel dette da jeg var innom, men man glemmer fort Da har jeg kontroll på punkt 2 (og 8 tror jeg). Angående punkt 6 så antar jeg at det vil være smart å tømme ut kjølevæska før jeg tar av vannpumpa. Da gjenstår bare punkt 11, hvordan måler jeg slik at jeg får riktig stramming på den nye reima?
  15. Begynner å bli klar til fortsettelsen. Hvis jeg har forstått det riktig nå så er dette riktig fremgangsmåte fra punktet jeg er på nå. Håper på en bekreftelse på at dette er riktig før jeg setter igang. 1. Montere DTI-klokke i sylinder nr 1 (den nærmest reima på bakre rekke). 2. Snurre motoren (med klokka) til jeg finner TDC. Etter hva jeg har forstått er det 2 stk TDC, en for innsug og en for eksos. Hvilken er det jeg skal sette til, og hvordan finner jeg ut hva som er hva? 3. Montere kamlåsene. Løsne boltene til alle 4 kamdrevene. Hold imot moment med 25mm fastnøkkel på kammene for å fordele momentet slik at ikke kamlåsene må ta alt. 4. Skru av strammer og ta av regreima. 5. Ta av kamdrevene. Ta av 2x løpehjul. 6. Skru av vannpumpe. Bør jeg tappe kjølevæske fra radiator først? Hvor mye væske kommer ut her? 7. Monter ny vannpumpe. Monter 2x nye løpehjul. Monter reimstrammer. Monter kamdrev. Ikke trekk til strammer eller kamdrev enda. 8. Så kommer punktet der jeg skal finne nøyaktig TDC. Det hadde vært strålende hvis noen som har peiling kunne forsøkt å forklare meg fremgangsmåten på dette punktvis. 9. Merk veiv og blokk når TDC er funnet, slik at man kan verifisere at veiva ikke har flyttet seg. 10. Sett på ny regreim. 11. Stram reima. Fremdeles usikker på hvordan jeg finner riktig stramming. Noen med erfaring? 12. Trekk til boltene til kamdrevene når riktig stramming er oppnådd. Igjen hold fastnøkkel på kam mens man strammer. 13. Demonter kamlåsene, og monter riktige kamholdere tilbake til sine respektive plasser. 20nm. 14. Snurr motor rundt 6-8 ganger. Finn TDC igjen og sett på kamlåsene igjen, hvis de fremdeles passer ned på toppen så er alt ok, og ta deg en øl, som guiden jeg bruker sier 15. Monter resten av det som er demontert. Finito. Håper på bekreftelse på at dette er riktig måte å gjøre det på, og håper også spesielt på utfyllende info angående punkt 2, 6, 8 og 11. Resten tror jeg at jeg allerede har kontroll på Hvilke reimhjul tenker du på? Kamdrevene? I guiden står det at de skal løsnes etter kammene er låst?
×
×
  • Opprett ny...