Gå til innhold

Gabor K.

Primo Capo
  • Innholdsteller

    1 367
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

6 Neutro

Om Gabor K.

  • Rang
    Primo Capo

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  • Lokasjon
    Oslo

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Jeg var gjennom det samme da jeg selv skulle ha reimhjul til GTA motoren, omtrent umulig å skaffe og alltid på vrakmotorer så har alltid noen fjernet det hjulet ! Vel, jeg ville forsøkt hos firma SAVALI (Sam van Lingen Alfa parts) De har både en 2L turbo motor til salgs og veivaksel til forskjellige V6 motorer. Det kan vel slumpe til at de også har reimhjulet til den motoren da! http://www.vanlingenalfaparts.nl/ENG/search-parts/model--gtv-spider-95-05/
  2. Jeg ser på bildet at vannpumpa har poly-V rem, så da har nok dynamoen og reimhjulet det også. Vel, det har ikke hjulet mitt, så hvis det skal brukes så må både hjulet på vannpumpa og dynamoen byttes til vanlig V-rem hjul. Da har man jo et valg om hva som er enklest. Kanskje det da blir enklere å fortsette å få tak i riktig remskive enn å bytte de andre to.
  3. Hvis Leif finner hjulet interessant kan jeg ta bilde, så kan alle telle antall tenner i alt, og antall til TDC merket. Burde være likt siden det er samme motor. På dette hjulet er det altså vanlig V-rem spor, mens på nyere hjul så er det poly-V spor. Jeg vet så langt ikke hvilken modell motoren til Leif hører til og hva slags spor det er på den.
  4. Det er kanskje håp i mørket! Jeg har ikke den reimskiva, men en annen remskive til 164 2L turbo. Den har nummer 60513717. Anskaffet den i forbindelse med min 3,2GTA motor, men så viste det seg at den er jo ikke riktig. Til og med sandblåst den før jeg fant ut at den var til 164 V6 2L turbo. Hvis det er av interesse så kan jeg vel hjelpe en Alfist i nød. Telte tenner: 58 tenner mellomrom 2 tenner. aksel diameter 38mm. Den er for V-remmer. Her ser jeg den til salgs, men altså utsolgt, men i alle fall bilde. https://alfa-restoration.co.uk/shop/product_info.php?products_id=893
  5. Ser på andre fora at CSC har gått konk 3 ganger og mistet de beste folkene og at andre forsøker å drifte videre. Kvaliteten ser ut til å ha sunket, så enten blir det bedre eller endelig slutt: https://xwebforums.com/forum/index.php?threads/euro-csc-time-muffler.36899/ Når det gjelder pakningen rundt starteren så er det nok lange slangeklemmer med isolasjonsmatte som er klippet passe og dandert rundt starteren. Det må da stamme fra de tre store, Biltema, Mekonomen eller THansen (tidligere Torshov rekvisita). Jeg tipper den første. Ellers så var alt klargjort og montert på motoren idet den ble senket nedi bilen.
  6. OK, da snakker vi altså CSC kopier! Spørs da om det er riktig bend og rørtykkelse (UD 38mm) på disse kopiene. Synd i grunn at de gikk konk, men kvaliteten var kanskje ikke det beste. Men man tar det man får når ikke annet er å få. Håper ny produsent får toleransene riktig etter hvert. I vårt tilfelle ble motoren senket nedi med øverste grenrørene på. Det gikk så vidt. Da det på et senere tidspunkt skulle tas av var det nesten umulig og jeg hørte noen gloser fra en frustrert eier. Har et par bilder til minne, som kanskje kan være interessant. På venstre side ser jo ganske romslig ut, men på høyre er det trangt.
  7. Hvis du har kjøpt disse grenrørene ho EB Spares, så ville jeg i hvertfall gitt de tilbakemelding om dårlig passform. Har du begynt å banke de flate på enkelte steder så er det jo ingen vei tilbake, men så lenge installasjonen er stoppet opp pga at de ikke passer, så har de i hvertfall mulighet til å skaffe noe som passer bedre. På den gamle generasjons rørene var det ikke så store problemer å få de montert. Disse rørene er jo også laget for å passe på 75 V6 og der er det litt bedre plass, så hvis de har brukt en 75 som mal, så kan det blitt mer trangt på GTV6.
  8. Jeg mener å ha lest en rapport at de nye rustfrie grenrørene var korrigert på de feilene som de gamle hadde. Altså bedre passform og rustet ikke lenger. Vi hadde skikkelig trøbbel med tidligere variant med å skru inn de 3 boltene i flensene. At det ikke passformen er bedre er jo dårlig produktutvikling. En av flensene mot toppen passet heller ikke og måtte bores opp. At den nyere varianten i rustfritt fortsatt ha problemer er jo litt pussig og kanskje litt tilfeldig italiensk. Siterer en annen kar som hadde samme problemet nevnt ovenfor og som fikk tilsendt andre grenrør som passet bedre, men fortsatt ikke bra. Rørene skal jo ikke banke bort karosseriet! Ville heller bedt om å få nye grenrør som passer enn å fortsette å tilpasse disse. Sitat fra en som gjorde det samme okt 2018.: After much trouble I finally got the CSC headers installed to my satisfaction. Here's what happened. I got the header to clear the starter by grinding some of the metal off of the edge of the flange and also raising the engine a bit off of the mounts. Once the right header was tightened to the head, there was no clearance between the bottom flange and the body of the car. I contacted EB Spares and they contacted CSC and after much delay they shipped me a new right header. This one fit better and left maybe 2mm clearance between the bottom flange and the body. Then I started with the downpipes. Again there was clearance problems which I discovered after having the whole exhaust assembled and hearing the rumble of exhaust hitting body.The right side flange was hitting the body in the front corner. I had to remove it and do some grinding to create minimal clearance. Also, one of the left side tubes was hitting the frame. I had to use a ball-pean hammer on the frame to make some room (ouch). After reassembling a second time with the straight center pipe, also from EB Spares, I think it's good. The sound is raucous when you get on the throttle, but I like it There is also much better ground clearance than the old Shankle headers - and no more exhaust leaks. Would I recommend them? The final result is good, but installation is a bear. I guess it depends on your skill level and your how patient of a person you are.
  9. Bilen er/blir fin den, bare å glede seg til neste vår. Samtidig bidrar du med å heve levestandarden i Litauen med dine oppdrag! Artig med 505 Turbo injection prosjektet også. Kjørte selv en god tur med en nesten ny slik, til en venn med Matra Murena, som har samme motoren uten turbo. Prøvde å friste ham med å montere inn Turbo motoren i Murenaen. Han endte opp med Murena S oppsettet med to doble forgassere, i stedet for turbo til slutt, ville ha det originalt.
  10. Hei, Enig i at konfilteret er bortkastet, originalboksen har nok filterflate som det er, og kald luft trekkes inn rett forfra. Eneste man kunne gjort er å utvide inntaket litt, ellers så er nok luftmengdemåleren som er restriktor. Den kan jo fjernes hvis man går til ECU. Det koster noen kroner , men det ser originalt ut og er bedre. Skulle kommet slik fra fabrikk G.
  11. Sommerdrømmer til neste år, mens det er mørketid her! G.
  12. Hei Per, takk for tipset om Italiatur, hadde vært morsomt fortsatt, men man må være ganske tøff å kjøre GTV6 en nedi varmen uten AC og med lav gearing. Etter siste langtur ble vi enige om at sydentur med disse var historie! Kunne dog være morsomt med besøk i nyåpnede Alfa museet med fly Vi treffes vel på bane her hjemme til neste år. Hadde vært morsomt å se nærmere på 4C en din og Espen har også litt krutt å teste på bane. Må bare lufte bremsene først. G.
  13. Gratulerer med flott bil Per! Har jo sett den på avstand uten å treffes. Lurer litt på hvordan en stor mann(rundt 1,90) får plass i en liten bil, og hvordan den føles etter 1000km på Autobahn? Med GTV6 en var det jo ikke noe problem, liten bil det og, bare at det ble så varmt at konfekten i baksetet smeltet sammen! Til Kroatia er det enda lengere enn bare Tyskland, blir nok en liten prøve det! Gabor
  14. Selv synes jeg at 280 Hk er kjempebra for en 3L V6 med uportet eksos, fordi der er flowen ganske beskjeden (og faktisk lik 2,5L motoren), spesielt sammenlignet med 24V motoren. Ronny har bevist at det kan tas ut vesentlig effekt med uportet eksos. Men, som han sier så er det mer å hente. Sammenligner man med andre prosjekter som ga 315 hester så kan det ligge 35 hester til på lur eller mer. Så kan man se om man er villig til å hente ut enda mer. Jeg tipper de nåværende 280 kommer til å holde godt en stund! G.
  15. For all del Ronny, jeg skal ikke legge meg borti hvor du setter dine sensorer! Jeg skulle bare vise enkel løsning som jeg selv har brukt. Jeg tror ellers at vi er godt ening i hvordan utviklingen på motorstyringer har vært, hvor vi kommer fra (fordeler og enkel coil) og hvor vi har endt hen (med digital motorsytring, kamsensor, veivsensor og COPS). Alt dette kan nå fås på markedet. Siste nå er direkte innsprut med 200 bar trykk rett i brennkammeret(nye Giulia) - her blir det vanskelig for amatørene å følge etter! Når det gjelder vår kjære 12V Busso motor så har den vært med nettopp denne teknologireisen fra fordeler og coil, til i hvertfall kamsensor(samme som på min 24V GTA motor), veivsensor og coilpack. Må si at det var litt av en teknologiutvikling, det eneste den motoren ikke fikk var COPs, men det fikk den som jeg viste på min bil. Det kunne de godt ha gjort fra fabrikk også hvis de ikke hadde valgt de klumpete typene som sitter på 24V motorene! G.
×
×
  • Opprett ny...