Gå til innhold

Gabor K.

Primo Capo
  • Innholdsteller

    1 358
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

5 Neutro

Om Gabor K.

  • Rang
    Primo Capo

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  • Lokasjon
    Oslo

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Hei, Enig i at konfilteret er bortkastet, originalboksen har nok filterflate som det er, og kald luft trekkes inn rett forfra. Eneste man kunne gjort er å utvide inntaket litt, ellers så er nok luftmengdemåleren som er restriktor. Den kan jo fjernes hvis man går til ECU. Det koster noen kroner , men det ser originalt ut og er bedre. Skulle kommet slik fra fabrikk G.
  2. Sommerdrømmer til neste år, mens det er mørketid her! G.
  3. Hei Per, takk for tipset om Italiatur, hadde vært morsomt fortsatt, men man må være ganske tøff å kjøre GTV6 en nedi varmen uten AC og med lav gearing. Etter siste langtur ble vi enige om at sydentur med disse var historie! Kunne dog være morsomt med besøk i nyåpnede Alfa museet med fly Vi treffes vel på bane her hjemme til neste år. Hadde vært morsomt å se nærmere på 4C en din og Espen har også litt krutt å teste på bane. Må bare lufte bremsene først. G.
  4. Gratulerer med flott bil Per! Har jo sett den på avstand uten å treffes. Lurer litt på hvordan en stor mann(rundt 1,90) får plass i en liten bil, og hvordan den føles etter 1000km på Autobahn? Med GTV6 en var det jo ikke noe problem, liten bil det og, bare at det ble så varmt at konfekten i baksetet smeltet sammen! Til Kroatia er det enda lengere enn bare Tyskland, blir nok en liten prøve det! Gabor
  5. Selv synes jeg at 280 Hk er kjempebra for en 3L V6 med uportet eksos, fordi der er flowen ganske beskjeden (og faktisk lik 2,5L motoren), spesielt sammenlignet med 24V motoren. Ronny har bevist at det kan tas ut vesentlig effekt med uportet eksos. Men, som han sier så er det mer å hente. Sammenligner man med andre prosjekter som ga 315 hester så kan det ligge 35 hester til på lur eller mer. Så kan man se om man er villig til å hente ut enda mer. Jeg tipper de nåværende 280 kommer til å holde godt en stund! G.
  6. For all del Ronny, jeg skal ikke legge meg borti hvor du setter dine sensorer! Jeg skulle bare vise enkel løsning som jeg selv har brukt. Jeg tror ellers at vi er godt ening i hvordan utviklingen på motorstyringer har vært, hvor vi kommer fra (fordeler og enkel coil) og hvor vi har endt hen (med digital motorsytring, kamsensor, veivsensor og COPS). Alt dette kan nå fås på markedet. Siste nå er direkte innsprut med 200 bar trykk rett i brennkammeret(nye Giulia) - her blir det vanskelig for amatørene å følge etter! Når det gjelder vår kjære 12V Busso motor så har den vært med nettopp denne teknologireisen fra fordeler og coil, til i hvertfall kamsensor(samme som på min 24V GTA motor), veivsensor og coilpack. Må si at det var litt av en teknologiutvikling, det eneste den motoren ikke fikk var COPs, men det fikk den som jeg viste på min bil. Det kunne de godt ha gjort fra fabrikk også hvis de ikke hadde valgt de klumpete typene som sitter på 24V motorene! G.
  7. Ja-ja, jeg er av den gamle skolen (eller nye?), der kamsensor skal sitte på kammen og veiavakselsensor skal sitte på veiva, da blir det mest presist. Så får fordeleren hvile seg i kassen for oveflødige deler. Her vår første løsning for kam, med sensor bak kamhjul. G.
  8. Argumentet for å måle rett på kammen er jo at da måler du direkte, mens på fordeleren så er det mekanikk i mellom, så noe presisjon blir borte, en presisjon som man gjerne trenger for å få maksimal stabilitet. Vi har som jeg nevnte alltid målt direkte på kammen ved egenmonterte sensorer. Er ikke rare teknologien akkurat, så slipper man måle kamposisjon via omveier. På 24 Ventileren blir det veldig enkelt for oss, der er det kamposisjons sensor direkte fra fabrikk, bare å koble seg til. Ettersom jeg aldri har brukt fordeleren på den måten du nevner vet jeg ikke hvor stort utslag det har, men vi har diskutert dette før med en som begynte med fordeler på den måten du nevner, men som gikk over til direkte sensor og fant at motoren gikk mye stabilere etterpå, og anbefalte derfor ikke å bruke fordeler i en moderne innsprut. Her sitat om akkurat den delen. Accurate timing of both spark and injection is where you get power. And getting the map right should be a given. For example on the alfa v6 2 valve 3L going from dizzy trigger to crank trigger made the motor very very noticeable smoother Both in driving and idle. At idle with the dizzy trigger looking at the motor you would see it bounce around and there was a lot of small movements. Put you hand on it and you could feel it kinda almost like a out of balance feel but very random. Also looking at it with a timing light the line seems fat/blurry. After switching very smooth put you hand on it and you just feel a very even tick tick tick. and no visible movement at all. look with a timing gun now the line looks just like is does with the motor off, thin and crisp. G.
  9. Ser bra ut det der, blir etter forskriften liksom! Vi har brukt blindplugg med trøstelager for oljepumpen fra AHM, den kjenner du sikkert! Skal bestille en til da den egentlig var ment til en annen bil! Vi har brukt en av kam pulley-ene som feste for kam sensor og det har funket fint. Så dukket det opp en fyr som ville bruke koblingen til venstre kammen på baksiden der du skal lage et lokk. Det er jo et ideelt sted, men vet ikke om det er plass og om hvordan resultatet til fyren ble. Kanskje noe å vurdere? G.
  10. Ser veldig bra ut det der! Var jeg deg, så ville jeg droppet fordeleren og plugget igjen det hullet også! Den medfører en smule ustabilitet som du ikke har råd til med tenning nære plinging med høy komp! Også coil on plug(COP) selvf. fordi pluggkablene brenner opp innvendig og motstanden blir større etter hvert. I et prosjekt jeg kjenner til ble kablene så dårlige (oppbrent inni) at de måtte kastes. Nå sitter det COP der i hvert fall! Et bilde av vår midlertidige COP løsning, skal jo over på 24V når det nå blir... G.
  11. Artig med låve funn som går an å redde! Fikk beskjed før at GTV ene kommer til å overleve, mens sedanene kommer til å forsvinne. Godt at noen av sedanene overlever også. Hadde en Alfetta 1,8L selv i lys blått. Den fikk kjørt seg skikkelig: tur retur Ankara! Ellers så er det låvefunn å finne også i ditt nærområde, en Alfetta GTV 8 2,6, som jeg var med på å bygge en gang i tiden. Hadde vært artig med et gjensyn hvis eieren kunne overtales ! G.
  12. Christian Schneider i Østerrike oppga 315 Hk på sin, så da burde det være innenfor rekkevidde med litt tålmodighet! http://www.meinbezirk.at/schwaz/lokales/heisser-ofen-alfa-alfetta-gtv-d564489.html G.
  13. Nei, Production, der hadde de andre kammer og forgassere, samt at de hadde andre ressurser bakom som tålte et ras eller to! Gjelder jo å ha en bra strammer og bytte remmen ofte. Her er det bare et tiips for å unngå det. Er du heldig så unngår du et ras, men får du et så er det trist. G.
  14. Remmen må rimeligvis være lengre enn opprinnelig siden veien blir lengre! Skulle gå an å spørre hvilken rem som brukes med en slik løsning! Ellers ikke så relevant å sammenligne med Gr.A motorene da det der var en bestemmelse at ventilløft ikke kunne være større enn originalt, mens åpningstid og timing var fritt. De kammene rev vel ikke så fælt! Ellers så brukte de orignal remstrammer som hydraulikken var satt ut av spill og ble holdt fast manuelt med strammeskrue, så da seilte ikke strammeren rundt slik som på gatemotoren! G.
  15. Tips: Som kjent er 12V motoren notorisk til å hoppe over tennene på høyre kamdrev! Har opplevd skrekken med høye kammer og stive ventilfjærer, spesielt ved start! Grunnen er at remmen har for liten kontaktflate med tanndrevet. Har sett en løsning på å plassere et ekstra strammehjul mellom kammene slik som på 24V motoren, men den så litt hjemmesnekra ut. Men her var det en med twin turbo prosjekt som plasserte et slikt strammehjul med en løsning som ser ut til å være tatt fra 164 24V motoren. Enkelt og greit og pent! Kanskje greit å ha på en motor med høye kammer og stive ventilfjærer slik som din? G.
×
×
  • Opprett ny...