Gå til innhold

Chirm

Apprendista
  • Innholdsteller

    43
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

Chirm vant sist dagen den 18. april

Chirm hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

55 Superbo

Om Chirm

  • Rang
    Apprendista

Demografi

  • Kjønn
    Kvinne
  • Lokasjon
    Eidsvoll Kommune
  • Interesser
    Hm, Alfa Romeo?

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Starter en min bil tråd. Har under prosjekter en 916 GTV som kanskje i fjor var årets mest uheldige kjøp? Kan lese om det her >link<. Utover dette så har jeg fra før en Sort TI 159 som er dailydriver. Denne er nå til salg da jeg ble så heldig å finne en Q4 Sportswagon, noe jeg over tid har siklet litt på. Par av ulempene var lang avstand og ingen i nærheten av selger til å se på bilen. Jeg hadde nesten slått fra meg tanken da jeg fikk vite at en kjenning kjenner til bilen så litt info ble å oppdrive. Utover dette måtte jeg bare stole på selgers ord. Flyet gikk fredag morgen kl 09:00 fra Gardermoen. Klokka 1030 ca landet jeg på Bardufoss Flyplass. Og 11:00 overtok jeg bilen. 12:29 dagen etter tok jeg bilde av bilen, parkert ved resten av familien hjemme. For en tur, for en bil!! Kommer til å oppdatere tråden etterhvert som ting dukker opp. Har allerede oppdaget en del "småtteri" som ble noe ergerlig. Men imøtekommende selger tok dette med ett smil. Og ting ordner seg. Trenger ett reg.reim skifte i nær fremtid, men utover dette så har jeg lite å si på! Skulle du komme over en Bluetooth compatibel adapter sak fra Dension, Loudlink eller tilsvarende. (Få mini-jack eller bluetooth istedenfor CD skifter) Så gi lyd, kjøper gjerne. Vi høres! - Chirm
  2. Har det siste gjort noen forberedelser og rengjøring inne i bilen. Driver litt både med motor og bil og prøver å gjøre alt på en gang. Er glad jeg orker å gjøre noe hele tiden, hehe. Da er det alltid noe mindre å gjøre siden! Startet med å ta ut setene for å ta de med inn, hvor jeg skal gjøre ett godt forsøk med skinn-rens med kost ifra Autoglym. Ble tidligere prøvd litt damp men bare noen små flekker til test da det enda da bare var 5 grader ute og faren for at fukta ikke fordampet var der. Ble ikke sånn veldig stor begeistring når jeg satte alt på trappa, men fikk sniket meg unna med noen unnskyldninger. Etter dette har jeg tatt av dørpanelene for å fikse høyttaleren på den ene siden, de små diskantene ved dørhåndtakene. Mens jeg venter på en ny, brukt en, ifra England, så har jeg etterisolert litt for å se om det kanskje blir noe bedre å bruke bilen til lengre turer når dette er ønskelig. Gammel isolasjon under for sammenligning. Bak på hatthylla så ser høyttaler trekkene litt lilla ut, og jeg har spurt noen andre med 916 GTV for å høre om det er tilfelle der og. Noe det var. Tok de ut og oppdaget at det kanskje er solskade, solbleiket. Dette tror jeg fordi at de på baksiden på kanten hvor trekket er festet er sort. Forsatt god påske! I morgen skal jeg fly og hente en 2.4l Q4 JTDm 159. Så blir mer moro i gården!
  3. Tja, hvor skal en starte? For motoren sin del, så ble den timet og gjøres snart klar for siste innspurt. Det gjenstår litt lakk før innsug og manifold blir satt på. Oppsummerer derfor bare kort med noen bilder. Lar de tale for seg selv i dag også, som vanlig. Deksler og slikt satt på for å sjekke plassering av ting, og tidligere bilder fra demontering blir brukt som referanse. Kamhjul, vannpumpe løpehjul og strammer skrudd på, noe løst for å justere til riktig plassering. Kammene låses på plass med låseverktøy. Glemte å ta nærbilde av avstanden fra de blå kamlåsene og lobene på kamakselen. Avstanden var i allefall noe betydelig da Colombo&Bariani ble montert på denne bilen tidlig etter at den kom inn i landet. Det ble selvfølgelig dobbeltsjekket at kamlåsene passer trimkammene. Regreim satt på og strammet til, tight og fin. Og tennplugger satt i for å ikke tillate støv og andre ting i å komme inni motoren. Den er nå tett, og straks klar til å fyres opp! Sagt det før, og sier det igjen! Jeg gleder meg masse!
  4. Det ble ikke til at jeg rakk å skru nevneverdig mer på motoren denne helgen da min mor har en el-bil som måtte på pkk. Jeg la også om til sommerhjul på 159' Dailydriver. Så i dag så fant jeg ut at siden jeg var så snill med mamma i går, så kan jeg tjuvlåne dampvaskeren hennes! For noe heftige greier, fryktelig overrasket over resultat! - Merk dere at jeg kun har prøvd veldig kjapt i lav temperatur ute og derfor ble det ingen stor vask. Dumt å dampvaske når det ikke er nevneverdig varmt ute da dampen blir til vann, og det tørker ikke opp med en gang. Jeg brukte en mikrofiber klut til å tørke opp i dag. Før til venstre, etter til høyre. Gjelder både bildene. Samt at jeg slenger med ett stemningsbilde. Jeg ble ganske positivt overrasket over resultatet og vurderer å ta setene ut av bilen og bære de med meg inn. Enklere å komme til overalt og gjør at det har muligheten for å tørke litt. Samt at jeg kommer til teppet i bilen. Vi får se hva jeg ender opp med å gjøre! Utover dette har jeg sett på nye dekk til de TI felgene jeg har handlet inn tidligere. 2 av de er for slitte til at det er forsvarlig å bruke dem. Diskutert med en i miljøet og kommet frem til at prisen på gateslicks ikke er nevneverdig dyrere enn normale dekk hos forhandler så blir å prøve dette når den tid kommer! Av andre planer fremover så vil det bli vurdert coilovers for å erstatte nå 15 gamle Koni dempere og Eibach fjører som ikke er skrevet i vognkort.
  5. Tiden har gått fort grunnet kurs og oppstart i ny jobb. Men bilen er ikke glemt av den grunn! Har fått ordnet litt småtteri og ting skjer. Slet litt med at etter at blokka og bunnpanna ble rengjort og rester av tidligere pakning skrapet vekk at boltene ble for lange. Og vi ble i tvil om det faktisk er pakning eller ikke på en 2L TS bunnpanne. Verken jeg eller verkstedet klarte å finne en slik pakning og Workshop Manual hadde kun ett bilde av en sprøytepistol. Det ble derfor bestemt at vi oppdriver nye bolter og legger ett lag med silikon. Silikon påført, bolter skrudd til litt og litt rundt om og fikk stå over natten før videre jobbing dagen etterpå. Endelig resultat under. Utover dette så har jeg måttet finne en løsning på å tette hullet der balanseakselen kommer ut. Denne braketten har en vesentlig funksjon på motoren da den holder det ene strammehjulet til registerreima og vi er derfor nødt til å bruke den. Løsningen ble rett å slett å plugge den. Men hvordan? Etter litt dreiing, prøving og feiling så endte det opp med at det ikke ble noe av det. Det er forskjellige størrelser på akslene, samt at hullet er kont på yttersiden. Løsningen ble til slutt å skaffe en liten gjengetapp (Ifølge Pon CAT som driver med gravemaskiner så er den liten), for å gjenge opp og skru inn en propp/plugg fra Ford. Beklager tidvise dårlige bilder. En sprekk i linsa på mobiltelefonen gjør at det samler seg fett og støv slik at telefonen ikke alltid klarer å fokusere så godt. Der ser dere løsningen. Pluggen er skrudd inn bak, på innersiden og vil bare se ut som en slett flate når braketten settes på motoren. Så nå er det bare å skru sammen resten av bits and pieces begynne å time motoren. Jeg gleder meg, gjør dere?
  6. Og vi gir oss ikke når vi først er i gang! Av flere ting som blir gjort er det primært oppbygging av motor som det jobbes med. Fridagene nytes godt og blir brukt tildels effektivt med tanke på prioriteringer. (Kan diskuteres, men spør jeg dere er vi enige om at min prioritering er noe riktig) Har montert kamakslene og fått dette på plass. Er nøye med at det skal passe, at de er noenlunde riktig timet så ikke stemplet og ventiler koser seg for mye. Og jeg må bare innrømme at valg av farge, ser bare så utrolig rått ut! Så utrolig morsomt å se motoren ta form og se så gøy ut. Og litt harry. Videre har jeg behandlet bilen litt snilt i dag. Fortjente litt sol og frisk luft. Samt en vask. Utover dette benytter jeg som nevnt i tidligere innlegg mener jeg, tiden til å glassblåse og fjerne rust på de delene jeg kan som er løse. Har fjernet og behandlet rust fra radiator support, støtfanger fester og festebraketter samt at andre ting blir glassblåst og lakkert til motoren. Du kan så vidt tyde de brakettene avbildet i glassblås-kammeret er glassblåst bak radiator support. (Glemte å ta bilde av de ferdig glassblåst før lakkering.🙄) De delene jeg vet er fine og i orden, og ikke skal sveises i, blir behandlet med zink-spray før lakk. Tøft eller? Jeg har rett å slett bare bestemt meg for at fordi jeg kan, har muligheten, og eier bilen selv. Så kliner jeg på med noe unikt, morsomt og egentlig altfor harry. Jeg synes dette blir egentlig drit tøft og gleder meg skikkelig til jeg nærmer meg ferdig. Ble litt mange bilder på innlegget så måtte bare gi meg der i følge forumet. Så prøvde å velge de bildene som hang est sammen. Vi sees snart igjen da!
×
×
  • Opprett ny...