Gå til innhold

Johnips

Apprendista
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

6 Neutro

Om Johnips

  • Rang
    Apprendista

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Ved bytte av bremseklosser, bør håndbrekkfunksjon justeres/ses over. Håndbrekket kan også være årsak til varm(e) bakbrems(er). 1. Fjern deksel. Bruk bare fingrene eller plastverktøy og gå inn fra sidene, sitter fast i fire klips: 2. Løsne håndbrekkwire ved å skru justeringsmutter til du er sikker pa at den er helt løs (skru mot klokka): Tips: dra til brekket hver gang du skrur på justeringsmutteren, så fungerer skrallefunksjonen bedre. 3. Start bilen - pump bremsen hardt 10 ganger - stopp motoren. 4. Stram håndbrekkwire ved å skru justeringsmutter så mye at brekket akkurat løfter av kalipperstoppen bak på bilen med noen millimeter på begge sider: 5. Slakk wire ved å skru justeringsmutter litt og litt helt til brekket akkurat hviler på kalipperstoppene på begge sider: Tips: ta bilder med mobiltelefon. 6. Ta en kjøretur og sjekk at bremsene ikke går varme og at håndbrekket fungerer som det skal.
  2. Før man fyller på ny gass. Før man skifter dyre deler. Begynn med det enkle: Skift kupefilter og rengjør frostsikringen/termistor/evaporator. Termistor eller antifrostføler, er ekstremt ømtåelig. Det skal bare litt støv og skitt til for at denne slutter å fungere som den skal. Resultat er lunkent klimaanlegg når det er som varmest. Løsningen kan være å rense med isopropylalkohol. Spraye på på begge sider og samtidig hold en klut bak. Unngå å ta på føleren. På Giulietta 940 finnes termistoren samme sted som kupefilteret, se bilde. Det går an å måle om termistoren er ok med et multimeter. Jeg er tror det er en 3kOhms NTC termistor som sitter i Giulietta 940, men har ikke målt selv da rens var tilstrekkelig til at det begynte å blåse skikkelig godt og kaldt igjen. I verste fall må termistoren byttes. Det er en enkel loddejobb og det koster cirka en tikroning for en ny sensor - om man unngår OEM.
  3. 1. Ta ut batteriet. Alternativt gå inn fra under bilen. 2. Ta av plasthette over nippel. 3. Sett på slange på nippel og bruk en oppsamlingsflaske med ventil, så kan jobben gjøres alene. 4. Press fjær helt ned med venstre hånd => rød pil, samtidig dra slange ett hakk ut med høyre hånd => blå pil. 5. Fyll bremsevæskebeholderen helt full. Ta mer enn gjerne å tapp av væske ned til minimumsmerket før du fyller på ny væske. 6. Gå inn i bilen og pump clutchen frem og tilbake 7-8 ganger. Sjekk så beholderen og etterfyll. Den skal aldri gå under min-merket. 7. Pump helt til du får klar væske i slangen. 8. Press fjær helt ned samtidig som slange føres helt inn igjen. Slipp fjæren. Test clutchen før batteri settes tilbake. Sjekk at det ikke lekker.
  4. Vær obs på at det også er en antenne i bakvinduet og hvor coax-kabelen knekker alt for lett i overgangen på høyre side. Det bør også sjekkes. Reperasjon med bedre coax-kabel. Jeg fikk tak i en supertynn en og som tåler litt mer enn den som sitter der originalt.
  5. Jeg tenker dette er en jobb hvor du fort ender med ødelagt speilhus... Om du absolutt vil forsøke, så er det vel sugekopp på speilet som gjelder?
  6. Den aktive antennefoten på Giulietta har en tendens til å bli ødelagt av fukt. Selv om elektronikken i foten har god nok kvalitet, så tærer fukten på komponentene og vi får dårlig radio til resultat. Det er slettes ikke vanskelig å bytte denne foten om man er litt nevenyttig. 1. Vi tar først ut lyset i taket bak. Denne lampen er limt fast, men behøver ikke limes på igjen når man setter den tilbake på plass. På bilde ses klaffen som er på begge sider av lykten. Bytt pære samtidig når den alikevell er ute. Pæren byttes fra baksiden. Det er en liten luke som åpnes. 2. Mutteren som fester antennefoten får man tilgang til skrått opp der lykten satt. Her er det viktig med godt verktøy da vinkelen er krevende(!). Jeg bruker en fleksibel fastnøkkel med skralle på 22 mm. Denne kan bestilles på E-bay for rundt 100 kroner inkludert frakt. Ta løs den svarte koblingsboksen i taket og dra forsiktig ut antennestikket. For å få ut antennefoten, klemmer man inn med en flat skrutrekker på to små hvite mothaker. 3. For å være føre var med nye fuktproblemer, dekker jeg de to hullene på den nye antennefoten (der de to små hvite klemmene sitter) med silikon og legger inn en svamp i det midtre hullet for å holde på eventuell fukt og slik at det ikke skal være helt tett. Man kan også legge på silikon i mellomrommet mellom øvre og nedre del i foten om man ønsker. Det går også an å spraye litt silikonspray fra utsiden etter montering. Alternativt kan man sette på en haifinne utenpå for å være helt sikker på at det ikke kommer til ny fukt. Jeg vasker rent kontaktpunkter, mutter og hull med WD 40. La gjerne WD40 få virke litt før det eventuelt også vaskes helt rent med isopropyl-/isoprapanolalkohol. Jeg tar også på litt voks der foten satt. 4. Klem den nye foten forsiktig ned i hullet til den klikker fast. Legg merke til hvordan antennekabelen sitter. Det er litt vanskelig å få mutteren rett på, men ta deg tid så går det bra. Ta bilde med mobiltelefon og se at det ser riktig ut før du trekker til. Stopp opp underveis og gå ut og se at foten sitter som den skal. Dra til. Ikke for hardt. Ikke for løst. Akkurat passe => sjekk at foten dekker godt på taket. Trekker du til for hardt, ødelegger du taket. På med lampen igjen. Ferdig. Nå kan det godt hende at FM overlever på lokalradio også etter dispensasjonsperioden.
  7. Takk for det. Man bør så absolutt gå for den aktive antennen som er suveren når den funker. Da har jeg lagt inn en litt mer omfattende veiledning under "DIY".
  8. Antennefoten på Giuliettaen min har blitt ødelagt av fukt. Jeg leser på forskjellige forum at flere har byttet denne delen opptil flere ganger. For å være i forkant av problemet har jeg derfor tettet to sidehull med silikon og lagt inn en svamp i midtre hull. Elektronikken i foten ser ellers ut til å være av god kvalitet. Glassfiberprint. Det er enkelt å bytte foten ved å gå inn gjennom baksetelyset. For å skru av foten bør man ha en fleksibel fastnøkkel med skralle på 22 mm.
  9. USB funker kun med Iphones og gamle android. Mulig Android Auto vil fungere? AUX burde funket uansett. Alternativt bare koble på en USB minnepinne med favorittmusikken.
  10. Waoh tusen takk for hjelpen Masi.
  11. Takk for svar, synes bare det var litt mye vann? Storkoser meg med Julie. Ikke verst med en bil oppkalt etter en opera.😀
  12. Det trenger inn vann i øvre bremselys på min Julie 2011 modell. Har andre fikset samme problem? Silikon? Tetningslist? Eller er det ikke noe å bry seg om egentlig? Takk for alle gode råd.
×
×
  • Opprett ny...