Gå til innhold

Rosso 4C

Artigiano
  • Innholdsteller

    72
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    20

Rosso 4C vant sist dagen den 13. april

Rosso 4C hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

175 Eccellente

Om Rosso 4C

  • Rang
    Artigiano

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Gammelt verkstedbord, mest sannsynlig laget i '65, gis bort. Solid konstruksjon med to skuffer. Skrustikka medfølger. Cirkamål 160 x 70cm. Bygger om garasjen og har ikke plass til den lenger, dessverre. En må hente den selv. Asker.
  2. Ble tilsendt denne, en liten guide om oppsett av bil. Nyttig sak ;o) Radical_Handling_Guide_Master_v1.1.pdf For de som ikke er logget inn;
  3. OK, et par videoer. Artig fighting med Pårsjer i første videoen. Planen var egentlig å skulle kjøre kontrollerte runder, men våryrheten tok overhånd. Sleit hele økta nede i Slakteren, får virkelig ikke til utgangen. Men, men vi er i gang! For første gang har det faktisk kommet en merkelig feilmelding under kjøring. Fikk opp melding om for lite bremseveske et par ganger, men reservoaret var fullt. Sjekket det flere ganger i løpet av dagen. Kjapp kommunikasjon med Alex bekreftet at det er noe de opplever hele tiden; "Just ignore it!" Bremsene har aldri fungert så godt før ;o)
  4. Jeg skal være såpass ærlig at jeg kan innrømme at jeg trenger all den hjelp jeg kan få. Det fungerer faktisk fint å ha den ca midtplassert nede på frontruta, jeg får med meg lysene. Og, det fungerer lynkjapt, slepper rumpa litt så er lysene endret fordi en mister tid. I tillegg er jeg en kløne med data, selv om jeg jobber med det hver dag, så jeg liker at systemet ordner alt selv. Har sett litt på videoene fra i går, det ser frekt ute, men jeg må vurdere litt om jeg kan legge det ut ;o)
  5. Jo takk, den får frem en sinnsstemning i meg som får meg til å se ut som jeg er et resultat av et mislykket medisinsk eksperiment når jeg sitter bak rattet ;o) Jeg brukte en Racelogic VBOX Laptimer i fjor. For meg som har mye å lære er den utrolig effektiv fordi den i tillegg til datalogging har en funksjon som de kaller "Predictive Lap Timer". Det sitter to lysdioder oppe på displayet som gir en indikasjon på om hvordan du ligger an i forhold til beste runde mens du kjører. Anbefales! https://www.vboxmotorsport.co.uk/index.php/en/applications/predictive-lap-timing For at det skal funke betinger det selvsagt at du i tillegg til displayet husker å få med GPS-antennen. Jeg ble så satt ut av hvor nær vi har vært en total katastrofe med felgene foran at jeg mistet litt fokus. Du ser den i bruk på noen av videoene fra i fjor.
  6. Kort innpå; Torsdag 25. april ble årets første track day for min del. Veldig lite folk på Rudskogen, men utrolig fett å komme seg ut på bane igjen. Bilen klarte seg nok bedre enn en veldig ustrukturert og rattrusten sjåfør. De endringene vi gjorde i oktober kom virkelig til sin rett. Bilen er mye enklere kontrollerbar ved hard innbremsing, ser bedre ut med nye felger og sitter bedre i svingene. Jeg hadde ikke satt felgene på bilen før i morges. Lysten hadde selvsagt vært der, men tiden har manglet. Det ser utrolig kult ut. Samtidig har vi hatt helt usannsynlig flaks, det er kanskje vanskelig å se på bilde, men det er maks 2mm(!!!!) klaring mellom bremsecaliperen og eikene på felgen. Det var ikke planlagt, kun ren og skjær flaks... Selvsagt bedre at det går den veien ;o) Hadde rotet litt med å få med tidtakningsutstyr, men tror det ble noe video. Ser på det i morgen og laster opp hvis jeg tror det er severdig
  7. Jeg skal våge meg frempå og påstå at alle 4C'er er råe ;o) Besøk i garasjen for et par dager siden. Novitec eksos - også kul, dyp eksoslyd.
  8. Tredje 4C'en på besøk på litt over en uke... Nydelig utgave med Akrapovic titaneksos. Tøff lyd!
  9. Kort innpå med en liten oppsummering om nye ting og endringer fra i fjor. Jeg får komme tilbake med detaljer ;o) Status våren 2019, tillegg og endringer siden 2018 Motor Koshi carbon motordeksel med metalldel sandblåst og pulverlakkert i samme farge som felger Girkasse Drexler Motorsport LSD Custom reservoir, hydraulisk olje til TCT-girkasse (i bestilling) Understell Nye vinkler i understell, 3,5 grader camber og 0,5mm toe out, på hver side, i fronten og 2,4 grader camber med 1,0mm toe in, på hver side bak OEM 18/19" felger, sandblåste og pulverlakkert i gull etter fargeprøve fra Alfaholics GTAm felg Michelin Pilot Sport 4 215/40 18" og PS4S 245/35 19" Motec Nitro MCR1, custom motorsportfelger, 8,0x17" og 9,5x18" (2 sett) Zestino Gredge 215/45 17" og 265/35 18” Novitec N11 felger, sorte, 7,5x17" og 8,5x18” med Toyo R888R (selges, ny pris!!) Laptime Racing forsterkede og justerbare nedre bærearmer, komplett med rose joints bak (i bestilling) Alfaworks cross axis joints i øvre og nedre bærearmer foran (ligger klart i Papenburg) Bremser Ferodo DS 2500 bremseklosser bak Kjøling bakbremser (i bestilling) Fysisk temperatursperre for varme for ABS følerene på bakhjula (ligger klart i Papenburg) Eksteriør Laptime Racing track day vinge og splitter, avtakbare (nesten ferdigstilt, men må monteres i Papenburg) Laptime Racing custom karbondører (i bestilling) Interiør Custom girhendelfeste med custom magnetstyrte girhendler, til bruk med OMP Cubic ratt (ligger klart i Papenburg) Holder til Racelogic VBox Video HD2 Addendum 24.04.19; Det var et sterkt ønske fra min side at bilen skulle få mer traction ut av sakte svinger på bane, f.eks Slakter'n på Rudskogen. Valget fullt på en ren race-LSD fra Drexler. Dette er en clutch/plate-operert LSD, ikke Torsen-modellen som Alfisti.net selger. Forskjellen er ganske dramatisk, der en før bare fikk en masse blinkende lys i instrumentpanelet og ingen reaksjon på gass så kjenner du nå at bakhjula tar skikkelig tak i underlaget og skyver bilen frem. En meget berusende opplevelse og en opplagt anbefaling for alle som tenker å kjøre mye på bane med 4C'en. Jeg fikk beskjed om det i forkant om at det ville være å anbefale å installere en egen oljekjøler til girkassa. Det er med andre ord en litt omfattende ombygging, blant annet fordi det også må gjøres endringer inne i girkassa. Jeg fikk tak i forsterkede foringer til både bærearmene bak(Gale Motorsport) og foran (Alfaworks) i høst. Alt kommer, nær sagt selvsagt, uten noen form for instruksjoner og en del timer med måling i garasjen senere skjønner jeg at dette mildt sagt ikke er 'plug'n'play'. I og med at Alex allerede da jobbet med å lage en forsterket, justerbar bærearm bak så sendte jeg alt til Papenburg. Morsomt nok ble det første jobb på de nye maskinene der. Det er ikke bare å presse ut gammel gummiforing og så inn med uniballs'ene. 4C'en har deler det er forskjell på fra bil til bil ;o) Jeg hadde håpet å ha dette klart nå, men det får vente til neste gang jeg er i Tyskland. Rose jointene til forstillingen fra Alfaworks er også litt artige, men uten å gå for mye i detaljer kan de se ut til at de gir litt ekstra caster, og det sier vi ikke 'Nei takk!' til. Ferodoklossene jeg kjørte med på bakbremsene i fjor er byttet tilbake til DS 2500. De var rett og slett for aggressive og resulterte mer enn ofte i at ABS'en på bakbremsene slo inn først. Bilen har slik den står nå fantastiske bremser, jeg tror ikke det er mange biler med nummerskilter som matcher bremselengden. Varmt blir det og jeg håper vi får til lufting på bakbremsene også. Ideen med en avtakbar track day-vinge fikk jeg gehør for hos Alex. Vi bruker rett og slett samme vinge som han har på løpsbilen sin, men bygger inn fester til vingen i bakramma. De gjemmes lett til hverdags bak nummerskiltet og kan monteres på bane. Splitteren foran er vi ikke helt mål med fordi vi ikke blir helt enige. Jeg mener den børe være løs, gjerne i to deler, og skrues opp i et premontert feste når du kommer til banen. Han mener den bør sitte fast på bilen og kunne trekkes frem til banekjøring. Mitt innsigelse er at jeg tror det blir for lite bakkeklaring. Vi kommer nok i mål med det også. I et anfall av galskap bestilte jeg karbondører til bilen. For mange år siden fikk jeg sitte på en en Ferrari 360 CS. Har aldri helt klart å glemme den racefølelsen de ga (OK, det var en sinnssyk fet motorlyd også ;o)). Å spare 30 kg (Ja, originaldørene er tunge) ble litt for fristende. Etter det jeg skjønner er det problem med produksjon, så vi får se hva de får til. Slik det ble så ble de originale girhendlene skrudd av rattet og festet på et customfeste bak på det OMP-rattet jeg har i bilen nå. Utenpå beholdt jeg hendelforlengerene fra Centerline. Det fungerer helt greit, men det har vært åpenbart at det kan gjøres bedre. Mitt feste var det første de prøvde å lage så de har kommet en del videre etter det. De har også klart å finne girhendler med magnetkontroll som jeg tror vil bli mye bedre til banekjøring, samtidig som det hele kommer til å se litt penere ut (i den grad det har noen betydning). Den store bonusen er at da kan jeg sette på plass de originale girhendlene på originalrattet. Det gjør jobben litt kjappere ved neste PK ;o)
  10. De røverne her fyller skjermene helt ut...
  11. Gullfelgene ble bare helt utrolig kult. Av en eller annen merkelig grunn hadde dekkfirmaet en kjempejobb med å få dekka på felgene foran. Det tok sin tid og krevde alle triksene i boka. Imens sto nervøs eier å tenkte på hvor mye merarbeid det ville være hvis felgene ble ripet opp osv. osv.. Det sterkt subjektive førsteinntrykket på veien var en litt mer 'voksen' kjørefølelse med kanskje ikke så direkte (go-cart) styring. Nå skal også track day-felgene være in transit (for 2. gang...) så da begynner det å nærme seg banesesong også ;o)
  12. Satser nok mer enn enn evnene egentlig skulle tilsi, men sånn er jeg skrudd sammen. Tror egentlig ikke jeg hadde giddet å dra ut på banen hvis jeg ikke hadde 9/10 satsing som en plan. Utviklingen av bilen og meg som sjåfør går slikt sett hånd i hånd. Jeg trenger litt hårete mål, og 1:35 på Rudskogen i år er noe som både skremmer og trigger meg ;o) Også alltid kjekt å se folk som går langt utenpå meg i galskap, men den karen her må ha veldig dype lommer. En kan lett skippe til 8:30, eller så, på videoen; Kom for all del bortom så vi får hilst og du eventuelt får sittet på en tur på Rudskogen/Vålerbanen i år. Er sikker på du blir mer gira på 4C etter det ;o)
  13. Hei integrale, Et godt poeng du kommer med, det er på en gang både svært enkelt, men også veldig komplisert. Jeg tenker at de om leser denne tråden vil finne interesse i den hvis de føler at jeg ikke bare lesser ut selvfølgeligheter. Det jeg prøver å få til er teknisk vanskelig. Det er det mange årsaker til; egen kompetanse, andre (firmaers) kompetanse, tilgang på deler m.m., hvordan bilen settes opp, osv osv. Slik jeg ser det kan det for enkelhets skyld deles i to; Enten bruker man 4C slik den er satt opp fra fabrikken. Den fungerer fantastisk bra på veien og er en herlig lykkepille på hjul. Noen opplever, kanskje mest de tidlige årsmodellene, at den sporer mye og at du alltid bør ha begge hendene på rattet, men det kan fikses. Ellers er bilen meget godt skrudd sammen fra fabrikken. En absolutt anbefaling er å anskaffe en ECU med mer trim, det gjør bilen mer lettkjørt. Eller så begynner en å endre på ting, og her har mitt fokus fra starten vært ønsket om en mer baneorientert bil. Her har det vist seg å være mange fallgruber, jeg hadde ikke tenkt på i forkant at en midtmotorisert bil er mye mer sensitiv på endringer i chassiset. Ei heller lett å finne folk som har peiling, mange som prater mye, men som egentlig ikke veit hvordan de gjør dette selv. Viktig også å forstå at dette er en bil som ble laget i ganske få eksemplarer og det setter en del begrensinger på hva som blir utviklet videre. Det kan nevnes at bare noen ganske få knepp på justeringsskruene på coiloversene gir svært store utslag. Du går fra å ha en bil som er forutsigbar til plutselig å overstyre i en sving. Jeg var meget overrasket hvor stor forskjell det er på Toyo R888R og Zestino Gredge på Rudskogen på min bil. Toyo er et svært respektert merke, men var bare søppel på min bil og med mitt oppsett. Tid og tålmodighet er stikkordene hvis du skal gå veien jeg har valgt ;o) Dagens tips, Pers gule 4C ligger på Finn.no til en meget hyggelig pris.
  14. Kort innpå; Ble nesten nødt til å lakke spacerene og stammen på ventilene i gull også. Det er en spinnvill underdrivelse å påstå at jeg gleder meg til å få gullhjula på bilen nå ;o)
×
×
  • Opprett ny...