Gå til innhold

Rosso 4C

Artigiano
  • Innholdsteller

    77
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    21

Rosso 4C vant sist dagen den 25. juni

Rosso 4C hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

181 Eccellente

Om Rosso 4C

  • Rang
    Artigiano

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Jeg tror nok at en QV gir mer glede i det daglige. 4C'en har egentlig ingen nyttige egenskaper til et normalt bilhold, eller som Mats sier i videoen over; 'Leketøy!'
  2. Ferielektyren kom med posten. Noen uker til ferie ennå, men kommer nok til å tyvtitte litt. 320 sider...
  3. Det ble etterspurt litt info om hva en kan få ut av info fra VBox Laptimeren. Har bare tatt en printscreen av Circuit Tools som er et gratisprogram fra Racelogic. Dataene er fra Rudskogen 22. juni. Noen rundetider blir preget at det er trafikk på banen, men det er også tydelig at sjåføren er ganske ujevn. Nyttig verktøy for de som ønsker å forbedre seg, absolutt å anbefale. Skal se om jeg finner video av noen fine runder
  4. Jeez, tiden flyr. Fikk rota meg på Corsaen på Rudskogen lørdag 22. juni. Litt utpå ettermiddagen, men bedre sent enn aldri tror jeg må være gjeldende for tiden. Jeg har nevnt det før, men stor, stor takk til klubbens medlemmer som stiller opp og arrangerer. Man må bare bøye seg i støvet. Justerte hardheten på coiloversene når jeg satte på track day-hjula kvelden i forveien. Gikk tilbake til det anbefalte oppsettet fra KW. Ikke det at det ikke har fungert med det oppsettet vi satte i fjor høst, men det er utrolig vanskelig å vurdere de forskjellige endringene når det gjøres flere ting på en gang. Det endte med å være litt 'mykere', noe jeg tror passer bra på Rudskogen. Møtte den blide bergenseren Mats Andersen som atter en gang hadde litt uflaks med GTV'en sin. Den dagen alt stemmer der tror jeg han blåser fra alle. Isteden fikk han en liten tur i 4C'en... Jeg tror han likte bilen og prøveturen... Takk også til Mats for kjøretips, jeg var bare for sliten til å få det til å funke lørdag 🐵
  5. Gammelt verkstedbord, mest sannsynlig laget i '65, gis bort. Solid konstruksjon med to skuffer. Skrustikka medfølger. Cirkamål 160 x 70cm. Bygger om garasjen og har ikke plass til den lenger, dessverre. En må hente den selv. Asker.
  6. Ble tilsendt denne, en liten guide om oppsett av bil. Nyttig sak ;o) Radical_Handling_Guide_Master_v1.1.pdf For de som ikke er logget inn;
  7. OK, et par videoer. Artig fighting med Pårsjer i første videoen. Planen var egentlig å skulle kjøre kontrollerte runder, men våryrheten tok overhånd. Sleit hele økta nede i Slakteren, får virkelig ikke til utgangen. Men, men vi er i gang! For første gang har det faktisk kommet en merkelig feilmelding under kjøring. Fikk opp melding om for lite bremseveske et par ganger, men reservoaret var fullt. Sjekket det flere ganger i løpet av dagen. Kjapp kommunikasjon med Alex bekreftet at det er noe de opplever hele tiden; "Just ignore it!" Bremsene har aldri fungert så godt før ;o)
  8. Jeg skal være såpass ærlig at jeg kan innrømme at jeg trenger all den hjelp jeg kan få. Det fungerer faktisk fint å ha den ca midtplassert nede på frontruta, jeg får med meg lysene. Og, det fungerer lynkjapt, slepper rumpa litt så er lysene endret fordi en mister tid. I tillegg er jeg en kløne med data, selv om jeg jobber med det hver dag, så jeg liker at systemet ordner alt selv. Har sett litt på videoene fra i går, det ser frekt ute, men jeg må vurdere litt om jeg kan legge det ut ;o)
  9. Jo takk, den får frem en sinnsstemning i meg som får meg til å se ut som jeg er et resultat av et mislykket medisinsk eksperiment når jeg sitter bak rattet ;o) Jeg brukte en Racelogic VBOX Laptimer i fjor. For meg som har mye å lære er den utrolig effektiv fordi den i tillegg til datalogging har en funksjon som de kaller "Predictive Lap Timer". Det sitter to lysdioder oppe på displayet som gir en indikasjon på om hvordan du ligger an i forhold til beste runde mens du kjører. Anbefales! https://www.vboxmotorsport.co.uk/index.php/en/applications/predictive-lap-timing For at det skal funke betinger det selvsagt at du i tillegg til displayet husker å få med GPS-antennen. Jeg ble så satt ut av hvor nær vi har vært en total katastrofe med felgene foran at jeg mistet litt fokus. Du ser den i bruk på noen av videoene fra i fjor.
  10. Kort innpå; Torsdag 25. april ble årets første track day for min del. Veldig lite folk på Rudskogen, men utrolig fett å komme seg ut på bane igjen. Bilen klarte seg nok bedre enn en veldig ustrukturert og rattrusten sjåfør. De endringene vi gjorde i oktober kom virkelig til sin rett. Bilen er mye enklere kontrollerbar ved hard innbremsing, ser bedre ut med nye felger og sitter bedre i svingene. Jeg hadde ikke satt felgene på bilen før i morges. Lysten hadde selvsagt vært der, men tiden har manglet. Det ser utrolig kult ut. Samtidig har vi hatt helt usannsynlig flaks, det er kanskje vanskelig å se på bilde, men det er maks 2mm(!!!!) klaring mellom bremsecaliperen og eikene på felgen. Det var ikke planlagt, kun ren og skjær flaks... Selvsagt bedre at det går den veien ;o) Hadde rotet litt med å få med tidtakningsutstyr, men tror det ble noe video. Ser på det i morgen og laster opp hvis jeg tror det er severdig
  11. Jeg skal våge meg frempå og påstå at alle 4C'er er råe ;o) Besøk i garasjen for et par dager siden. Novitec eksos - også kul, dyp eksoslyd.
  12. Tredje 4C'en på besøk på litt over en uke... Nydelig utgave med Akrapovic titaneksos. Tøff lyd!
  13. Kort innpå med en liten oppsummering om nye ting og endringer fra i fjor. Jeg får komme tilbake med detaljer ;o) Status våren 2019, tillegg og endringer siden 2018 Motor Koshi carbon motordeksel med metalldel sandblåst og pulverlakkert i samme farge som felger Girkasse Drexler Motorsport LSD Custom reservoir, hydraulisk olje til TCT-girkasse (i bestilling) Understell Nye vinkler i understell, 3,5 grader camber og 0,5mm toe out, på hver side, i fronten og 2,4 grader camber med 1,0mm toe in, på hver side bak OEM 18/19" felger, sandblåste og pulverlakkert i gull etter fargeprøve fra Alfaholics GTAm felg Michelin Pilot Sport 4 215/40 18" og PS4S 245/35 19" Motec Nitro MCR1, custom motorsportfelger, 8,0x17" og 9,5x18" (2 sett) Zestino Gredge 215/45 17" og 265/35 18” Novitec N11 felger, sorte, 7,5x17" og 8,5x18” med Toyo R888R (selges, ny pris!!) Laptime Racing forsterkede og justerbare nedre bærearmer, komplett med rose joints bak (i bestilling) Alfaworks cross axis joints i øvre og nedre bærearmer foran (ligger klart i Papenburg) Bremser Ferodo DS 2500 bremseklosser bak Kjøling bakbremser (i bestilling) Fysisk temperatursperre for varme for ABS følerene på bakhjula (ligger klart i Papenburg) Eksteriør Laptime Racing track day vinge og splitter, avtakbare (nesten ferdigstilt, men må monteres i Papenburg) Laptime Racing custom karbondører (i bestilling) Interiør Custom girhendelfeste med custom magnetstyrte girhendler, til bruk med OMP Cubic ratt (ligger klart i Papenburg) Holder til Racelogic VBox Video HD2 Addendum 24.04.19; Det var et sterkt ønske fra min side at bilen skulle få mer traction ut av sakte svinger på bane, f.eks Slakter'n på Rudskogen. Valget fullt på en ren race-LSD fra Drexler. Dette er en clutch/plate-operert LSD, ikke Torsen-modellen som Alfisti.net selger. Forskjellen er ganske dramatisk, der en før bare fikk en masse blinkende lys i instrumentpanelet og ingen reaksjon på gass så kjenner du nå at bakhjula tar skikkelig tak i underlaget og skyver bilen frem. En meget berusende opplevelse og en opplagt anbefaling for alle som tenker å kjøre mye på bane med 4C'en. Jeg fikk beskjed om det i forkant om at det ville være å anbefale å installere en egen oljekjøler til girkassa. Det er med andre ord en litt omfattende ombygging, blant annet fordi det også må gjøres endringer inne i girkassa. Jeg fikk tak i forsterkede foringer til både bærearmene bak(Gale Motorsport) og foran (Alfaworks) i høst. Alt kommer, nær sagt selvsagt, uten noen form for instruksjoner og en del timer med måling i garasjen senere skjønner jeg at dette mildt sagt ikke er 'plug'n'play'. I og med at Alex allerede da jobbet med å lage en forsterket, justerbar bærearm bak så sendte jeg alt til Papenburg. Morsomt nok ble det første jobb på de nye maskinene der. Det er ikke bare å presse ut gammel gummiforing og så inn med uniballs'ene. 4C'en har deler det er forskjell på fra bil til bil ;o) Jeg hadde håpet å ha dette klart nå, men det får vente til neste gang jeg er i Tyskland. Rose jointene til forstillingen fra Alfaworks er også litt artige, men uten å gå for mye i detaljer kan de se ut til at de gir litt ekstra caster, og det sier vi ikke 'Nei takk!' til. Ferodoklossene jeg kjørte med på bakbremsene i fjor er byttet tilbake til DS 2500. De var rett og slett for aggressive og resulterte mer enn ofte i at ABS'en på bakbremsene slo inn først. Bilen har slik den står nå fantastiske bremser, jeg tror ikke det er mange biler med nummerskilter som matcher bremselengden. Varmt blir det og jeg håper vi får til lufting på bakbremsene også. Ideen med en avtakbar track day-vinge fikk jeg gehør for hos Alex. Vi bruker rett og slett samme vinge som han har på løpsbilen sin, men bygger inn fester til vingen i bakramma. De gjemmes lett til hverdags bak nummerskiltet og kan monteres på bane. Splitteren foran er vi ikke helt mål med fordi vi ikke blir helt enige. Jeg mener den børe være løs, gjerne i to deler, og skrues opp i et premontert feste når du kommer til banen. Han mener den bør sitte fast på bilen og kunne trekkes frem til banekjøring. Mitt innsigelse er at jeg tror det blir for lite bakkeklaring. Vi kommer nok i mål med det også. I et anfall av galskap bestilte jeg karbondører til bilen. For mange år siden fikk jeg sitte på en en Ferrari 360 CS. Har aldri helt klart å glemme den racefølelsen de ga (OK, det var en sinnssyk fet motorlyd også ;o)). Å spare 30 kg (Ja, originaldørene er tunge) ble litt for fristende. Etter det jeg skjønner er det problem med produksjon, så vi får se hva de får til. Slik det ble så ble de originale girhendlene skrudd av rattet og festet på et customfeste bak på det OMP-rattet jeg har i bilen nå. Utenpå beholdt jeg hendelforlengerene fra Centerline. Det fungerer helt greit, men det har vært åpenbart at det kan gjøres bedre. Mitt feste var det første de prøvde å lage så de har kommet en del videre etter det. De har også klart å finne girhendler med magnetkontroll som jeg tror vil bli mye bedre til banekjøring, samtidig som det hele kommer til å se litt penere ut (i den grad det har noen betydning). Den store bonusen er at da kan jeg sette på plass de originale girhendlene på originalrattet. Det gjør jobben litt kjappere ved neste PK ;o)
  14. De røverne her fyller skjermene helt ut...
×
×
  • Opprett ny...