Gå til innhold

Rosso 4C

Artigiano
  • Innholdsteller

    84
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    24

Rosso 4C vant sist dagen den 7. oktober

Rosso 4C hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

201 Splendido

Om Rosso 4C

  • Rang
    Artigiano

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Noen fine biler i høstsola fra Rudskogen i går. Ny bestetid på tross av alt for lite banekjøring i år og slitte dekk; 1.38,04 Stor takk til de frivillige i klubben som stiller opp og arrangerer. Bra jobba, karer!!!
  2. Rappet et bilde av testbilen til Alex. Gleder meg til å se og teste, og fremfor alt montere på egen bil...
  3. Mine preferanser har et langt bakteppe av mer eller mindre vellykkede optimeringer av understellet på tidligere biler. Da jeg begynte å undersøke om muligheter for 4C'en sommeren 2015 var det lite å velge i, og en del kontakt med firmaer ga både gode og til dels også svært dårlige råd. Slik jeg ser det: Kompromisset mellom økt camber og redusert stabilitet på rettstrekk er vanskelig fordi du kan miste noe av kontakten med dekkbanen. En bør alltid søke å ha mest mulig av dekkbanen, fra innerst til ytterst, i kontakt med asfalten. (Jeg hopper her helt og holdent over enhver diskusjon/tanke om unødvendig dekkslitasje.) Fordelen er bl.a. at du har mer dekkbane på ytterdekket i kontakt med underlaget i svinger og derfor kan holde høyere fart. Ideelt sett burde camberen være 0° ved apex for optimalt grep og tidligst mulig gasspådrag. Økt caster vil øke evnen til selvoppretting, men som du påpeker, da blir også styringen suksessivt tyngre. Mitt poeng med forrige svar (som med hell kunne vært bedre formulert) var at økt caster gir også økt camber på ytterhjulet i sving. Derfor synes jeg at AW blokkene har noen gode kompromisser mellom camber og caster. Jeg kan ikke direkte forklare hvorfor min bil ble mer stabil etter at jeg økte camberen mye da jeg monterte coilovers. Det står egentlig i direkte motsetning til alt jeg har skrevet over. Som nevnt, det fungerte på Alex sin bil og det gjorde valget enkelt. Til dette kommer alle mulige andre faktorer som dempere, dekk, felger og spacere. Ikke lette valg, men fryktelig gøy når det funker. Hadde lang telefonsamtale i går kveld med Alex om hva vi gjør fremover og det ser vanvittig spennende ut. Neste år tror jeg alt kommer til å falle på plass med bilen. Men, med stor vinge bak og frontsplitter må vi tenke på nytt omkring oppsettet på bilen. Nå begynner F1 på Spa 😉
  4. Det er en interessant problemstilling du presenterer her og jeg er ikke uenig i vurderingene dine. For å svare litt 'bredt', så finnes det vel egentlig ingen endelig svar på problemstillingen. For at andre skal forstå noe av dette må jeg få lov til å nevne at selv om vi har samme modell, så er din original i understellet med unntak av Alfaworks 'blokker'. Min bil er endret mye (folk for lese over hvis de vil vite alt), så jeg er redd det blir litt å sammenlikne epler og appelsiner. Endringen jeg har gjort i forstillingen foran har gitt mulighet for mye mere camber, har 3,5 grad nå hvis jeg husker rett, men det har ikke gitt mer caster. I seg selv bør dette gi en mer ustabil bil på rakstrekkene. Selv om jeg liker at bilen har en aggressiv 'turn in', så er også kjøreegenskapene i min bil et kompromiss. Den må fungere på vanlig vei også, både i høy og lav hastighet. For å sitere Alex fra Laptime da han hørte at jeg hadde kjørt i 280 km/t (speedometermåling) på Autobahn; "You are a brave man!" Det er vanskelig for meg å komme med noen anbefaling om du skal beholde eller fjerne alfaworks 'blokkene'. Det jeg kan si er at jeg aldri kjørte med bare en hånd på rattet før jeg skiftet til coilovers og endret forstillingen for å få mer camber. Det kom litt overraskende på meg at jeg opplevde bilen som mer stabil første gangen jeg dro hjem fra Papenburg. Jeg kan ikke forklare hvorfor, jeg fikk prøve bilen til Alex og valgte å sette den opp ganske likt som hans.
  5. Litt nye greier på gang etter sommerferien. Brukt siste feriedag til første forsøk på å lage en holder til nytt kamera og kjøredatasystem, Racelogic VBox Video HD2. Brukte de gamle festene til seteryggen. Tror dette kan funke selv om det er litt knotete å ta videoboksen inn/ut av bilen. Tenkte først på å ha boksen på gulvet foran passasjersetet, men eventuelle passasjerer har lite nok plass til beina som det er... Tror dette vil bli mye bedre enn GoPro kameraet som begynner å få noen feil. Det har vist seg å bli litt vanskelig kontrast mellom kupé og banen når solen skinner. Gikk for to kameraer. Da vil jeg forhåpentlig få mer oversikt over posisjon på banen samt hva jeg driver på med, slik at det kan sammenliknes direkte med kjøredataene. Har brukt opp en mengde jule- og bursdagsgaver, både tidligere og fremtidige, så spent på om dette funker 😉
  6. Jeg tror nok at en QV gir mer glede i det daglige. 4C'en har egentlig ingen nyttige egenskaper til et normalt bilhold, eller som Mats sier i videoen over; 'Leketøy!'
  7. Ferielektyren kom med posten. Noen uker til ferie ennå, men kommer nok til å tyvtitte litt. 320 sider...
  8. Det ble etterspurt litt info om hva en kan få ut av info fra VBox Laptimeren. Har bare tatt en printscreen av Circuit Tools som er et gratisprogram fra Racelogic. Dataene er fra Rudskogen 22. juni. Noen rundetider blir preget at det er trafikk på banen, men det er også tydelig at sjåføren er ganske ujevn. Nyttig verktøy for de som ønsker å forbedre seg, absolutt å anbefale. Skal se om jeg finner video av noen fine runder
  9. Jeez, tiden flyr. Fikk rota meg på Corsaen på Rudskogen lørdag 22. juni. Litt utpå ettermiddagen, men bedre sent enn aldri tror jeg må være gjeldende for tiden. Jeg har nevnt det før, men stor, stor takk til klubbens medlemmer som stiller opp og arrangerer. Man må bare bøye seg i støvet. Justerte hardheten på coiloversene når jeg satte på track day-hjula kvelden i forveien. Gikk tilbake til det anbefalte oppsettet fra KW. Ikke det at det ikke har fungert med det oppsettet vi satte i fjor høst, men det er utrolig vanskelig å vurdere de forskjellige endringene når det gjøres flere ting på en gang. Det endte med å være litt 'mykere', noe jeg tror passer bra på Rudskogen. Møtte den blide bergenseren Mats Andersen som atter en gang hadde litt uflaks med GTV'en sin. Den dagen alt stemmer der tror jeg han blåser fra alle. Isteden fikk han en liten tur i 4C'en... Jeg tror han likte bilen og prøveturen... Takk også til Mats for kjøretips, jeg var bare for sliten til å få det til å funke lørdag 🐵
  10. Gammelt verkstedbord, mest sannsynlig laget i '65, gis bort. Solid konstruksjon med to skuffer. Skrustikka medfølger. Cirkamål 160 x 70cm. Bygger om garasjen og har ikke plass til den lenger, dessverre. En må hente den selv. Asker.
  11. Ble tilsendt denne, en liten guide om oppsett av bil. Nyttig sak ;o) Radical_Handling_Guide_Master_v1.1.pdf For de som ikke er logget inn;
  12. OK, et par videoer. Artig fighting med Pårsjer i første videoen. Planen var egentlig å skulle kjøre kontrollerte runder, men våryrheten tok overhånd. Sleit hele økta nede i Slakteren, får virkelig ikke til utgangen. Men, men vi er i gang! For første gang har det faktisk kommet en merkelig feilmelding under kjøring. Fikk opp melding om for lite bremseveske et par ganger, men reservoaret var fullt. Sjekket det flere ganger i løpet av dagen. Kjapp kommunikasjon med Alex bekreftet at det er noe de opplever hele tiden; "Just ignore it!" Bremsene har aldri fungert så godt før ;o)
  13. Jeg skal være såpass ærlig at jeg kan innrømme at jeg trenger all den hjelp jeg kan få. Det fungerer faktisk fint å ha den ca midtplassert nede på frontruta, jeg får med meg lysene. Og, det fungerer lynkjapt, slepper rumpa litt så er lysene endret fordi en mister tid. I tillegg er jeg en kløne med data, selv om jeg jobber med det hver dag, så jeg liker at systemet ordner alt selv. Har sett litt på videoene fra i går, det ser frekt ute, men jeg må vurdere litt om jeg kan legge det ut ;o)
  14. Jo takk, den får frem en sinnsstemning i meg som får meg til å se ut som jeg er et resultat av et mislykket medisinsk eksperiment når jeg sitter bak rattet ;o) Jeg brukte en Racelogic VBOX Laptimer i fjor. For meg som har mye å lære er den utrolig effektiv fordi den i tillegg til datalogging har en funksjon som de kaller "Predictive Lap Timer". Det sitter to lysdioder oppe på displayet som gir en indikasjon på om hvordan du ligger an i forhold til beste runde mens du kjører. Anbefales! https://www.vboxmotorsport.co.uk/index.php/en/applications/predictive-lap-timing For at det skal funke betinger det selvsagt at du i tillegg til displayet husker å få med GPS-antennen. Jeg ble så satt ut av hvor nær vi har vært en total katastrofe med felgene foran at jeg mistet litt fokus. Du ser den i bruk på noen av videoene fra i fjor.
×
×
  • Opprett ny...