Gå til innhold

Rosso 4C

Artigiano
  • Innholdsteller

    57
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    18

Rosso 4C vant sist dagen den 8. mars

Rosso 4C hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

132 Eccellente

Om Rosso 4C

  • Rang
    Artigiano

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Blir et litt nerdete innlegg dette, men noen overraskelser dukker opp og gjør at en må revurdere valg som er gjort. Noe av det som virkelig kjennetegner 4C'en er vektfokuset. Det er fra fabrikkens side lagt ned et betydelig arbeid for å holde vekta nede. Slik har jeg også tenkt, senest da vi bestemte oss for å bestille felger til banekjøring fra Motec. Vi har antatt en produksjonsvekt ut fra tabeller som står på Motec sine nettsider i forkant av bestillingen. Ved mottak av felgene har de blitt behørig veid. Med tallene er på bordet kan følgende fastslås; felger fremme 17x8 ET 32 - 8220g, felger bak 18x9,5 ET - 10030g. Felgene bak er 200g tyngre enn beregnet og det er litt skuffelse at vi kom over 10kg. Ja, jeg vet det bare er med noen gram... Det at det er valgt et annet innpress enn på originalfelgene har også sitt å si. På den annen side ble felgene foran 200g lettere pr. felg, så alt i alt har vi truffet riktig på totalvekten. Slik sett så ligger jeg an til å nå målet med at bilen skal veie 970kg med full tank. I går kveld kom dekkene som skal sitte på 18/19" gatefelgene. Gikk for Michelin Pilot Sport 4/4S. I og med at jeg har dekk som skal sitte på trackday-felgene når jeg får dem fikk jeg plutselig for meg å veie fordekkene jeg har. Jeg har ikke hatt annet tilgjengelig enn en badevekt, så vekten kunne vært litt mer nøyaktig. Alle dekk som er veid er nye/ubrukte. Vekta har stått på flatt underlag, hjulene har blitt veid tre ganger hver for å eliminere feil. Et litt overraskende resultat; Michelin Pilot Sport 4, 215/40-18 9,3kg Zestino Gredge, 215/45-17 10,8kg Michelin Pilot Sport Cup 2 215/45-17 9,1kg (ved en av målingene 9,2kg) Vekten på Pilot Sport 4 dekkene har jeg tatt med fordi jeg hadde muligheten. De ser bra ut, har beskyttelseskant for felgene og jeg tror de er et supert valg til gatebruk. Zestinodekkene brukte jeg på hele banesesongen i fjor. Veldig fornøyd med dem; lett å få riktig temperatur, gir god tilbakemelding på styreinnput og er et kupp til prisen. Forskjell i vekt mellom disse og Cup 2 dekkene er stor; 1,6 - 1,7 kg pr. forhjul og kanskje mer på bakhjulene synes jeg er mye. Totalt for 4 dekk kan forskjellen være omlag 7 kg. Og dette er udempet masse. Jeg har vært ganske sikker på at jeg skulle bruke Zestino denne sesongen også, men nå kom tvilen. Fristende å knipe 7 kg til ;o)
  2. Trackdayfelgene har kommet til Papenburg. Nytt sett med R-dekk ligger klart i garasjen. Ute er det snø. Vanvittig fornøyd tross alt ;o)
  3. Jo, takk! Jeg jobba på en del i går for å rekke ut til Drøbak etter at Tom sendte bilde. Det er så mange bra folk i miljøet at det er gøy å dele litt av galskapen ;o)
  4. Må bare kort innom. Det her ble så frekt ;o)
  5. Jeg kan jo legge ut denne her også; Jeg regner med at min bil med nye felger vil veie 970 kg med full tank. En effekt på 350HK vil gi et hyggelig forhold mellom vekt og effekt ;o)
  6. Jeg har soft compound foran og bak på Zestinodekkene. Det var Alex som kom med disse. Jeg trodde de ville slites kjapt, men der tok jeg feil. De opplevdes som de mistet en del grep på slutten av sesongen, men kanskje ikke så rart med så mange timers bruk på bane og antall heat cycles. Glemte også nevne Advanfelgene som Alfa9 Supply fører. Der får du også mulighet for 18/9.5 bak og 265/35-18. Tror du trenger det med 350 - 400HK ;o) Alex (eller Marco) har nevnt at de jobber med en innsats som gjør at du kan bruke 4 punkts belte i bilen med standardsetene alt. 6 punkts med andre seter. Noe lik den Sector111 solgte før de gikk konk. Denne festes i originale festepunkter i bilen og er fullt reversibel. Se eksempelbilde. Vi har vært innom dette ja. Jeg spurte Alex om hva som skulle til for å få 400HK med OEM girkasse i fjor våres og han kom tilbake med et seriøst forslag. Men, det innebar følgene; ny innmat i motor, større turbo, 2 Ecu'er, vanninnsprøyting, custom intercooler +++. I tillegg ville jeg måtte være med å betale utviklingskostnader selv. Han anslo selv minst €30.000. Den gang ble vi enige om å avvente til noen hadde utviklet dette på grunn av risikoen og kostnadene. Alex hadde hjulpet til med prosjektet nedenfor så han vet nok litt hva som kreves. Som du ser holder de seg på 420NM med 475HK på 8000 o/min! https://www.avl.com/-/avl-hyper-200-concept-engine Det er en dårlig skjult hemmelighet at de driver på å utvikle en widebody 4C med nytt karosseri i carbon. De hadde ikke brukt så mye tid på 4C motoren fordi man allikevel maks fikk lov å ha 325HK i løpsmotorene. Dengang var tanken i stedet å bruke en Giulia QV motor fordi de hadde målt at de ville få plass. Jeg fikk tilbud om å kjøpe en motor med en manuell girkasse selv for en ganske billig penge, eller i hvert fall vesentlig billigere enn en ombygd 4C motor. Det hadde jo vært snasent med en V6'er med 600HK. Jeg vet ikke helt hvor de er i prosessen med dette nå, men en slik ombygging ville måtte typegodkjennes i Tyskland også.
  7. Har ikke akkurat hatt det helt store tiltaket selv her inne på forumet den siste tiden. Har vært så misfornøyd med garasjen at jeg har gått igang med å bygge den om innvendig nå i vinter. Jeg synes hele Zender-settet er stilig, men personlig er jeg litt på å senke vekta siden det ser ut til å være vanskelig å få girkassa til å takle mer effekt. Jeg har sett litt på karbondelene som Scara73 har på nettet. Mye lekkert: https://www.scara73.com/web1/en/alfa-romeo/3725-4c/2424-4c Jeg er lite lysten på å fronte at jeg har et Novitec 17/18 sett til salgs her på forumet, men det er en enkel måte for deg å skaffe noen OK banefelger. Jeg har latt meg fortelle at det er totalt 20 4C'er i Norge, så de blir nok ikke borte med det første ;o) I farten husker jeg ikke helt, men de kan kjøpes uten dekkene som de står sammen med i annonsen. Nå har jeg gått litt mer ekstremt til verks enn det de fleste har gjort, men hvis jeg skulle gjort det litt mer forsiktig kunne det vært noe sånt; 1. 17/18 felger med R-dekk. Bruker selv Zestino semislicks som fungerer helt fabelaktig og er svært rimelige. https://www.rennsportshop.com/de/reifen-felgen/Zestino-Sportreifen-semislick-schotter-reifen.html 2. Oppgradere bremseklosser. I hvert fall bak, OEM er helt håpløse. Brukte Ferodo DS2500 foran og bak en stund og ble gledelig overrasket over det. 3. Jeg har Centerline forlengere i aluminium på girhendlene. https://www.centerlinealfa.com/catalog/performance-paddle-shifter-set-4c Disse endringene vil du merke forskjell på på bane, men skulle man ta det litt lenger; 4. Noen coilover med stivere fjærer så ikke bilen dykker så mye. Før jeg skiftet understellet på min bil slo ABS'en inn på bakhjula når jeg gikk hardt på bremsene. Antakelig fordi de mistet noe av bakkekontakten. Kanskje disse; http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-4C/Suspensions/Alfa-4C-Novitec-Coilover-Suspension-Kit-Corse-Black-Series::7338.html 5. Det blir vanskelig å komme utenom å skifte sete og montere 4/6-punkts belte hvis du skal kjøre mye på bane. Jeg hadde forresten en slags låseanordning på det originale sikkerhetsbeltet som låste beltet som gikk over hofta bedre. Da ble jeg ikke så fort sliten. Jeg kan sjekke om jeg har den i garasjen. Du få den, den gir ganske stor effekt. Kan monteres på og av uten å endre noe på selve sikkerhetsbeltet. 'Problemet' blir mer merkbart når du får på bedre banedekk/bremser og g-kreftene blir større...
  8. Skjønner hvorfor du ikke er helt fornøyd med hvordan monteringen er laget på Alfaworks ECU'en. Litt merkelig, fordi Alfaworks virker ellers som et veldig seriøst firma. Dessverre, må vi nok si, så er volumet på produserte 4C'er så lite at det ikke at vi ikke får så mange firmaer som utvikler deler til bilen. Jeg synes i hvert fall at sentereksosen ser mye bedre ut enn på min. Du har kanskje ikke heller den 'durelyden' som er ganske slitsom når du kjører lenge på motorveien? Jeg ser etter litt andre løsninger på egen bil, men har ikke landet noe enda. Jeg vet ikke om andre enn Novitec-felgene som har TÜV papirer. Jeg synes de ser OK visuelt også og liker spesielt at de fyller ut skjermen bedre. Jeg brukte 215/45-17 og 245/40-18 dekk på disse, men jeg kan definitivt ikke anbefale Toyo R888R til 4C'en. Jeg fikk aldri opp noe varme i fordekkene og da fungerte dette dårlig. I fjor brukte jeg noen prototyper 10x18" med 265/35-18 dekk bak for å få kraften ned i asfalten etter vi satte inn en Drexler LSD i bilen min. Det fungerte superbra så de nye Motecfelgene er bestilt på bakgrunn av erfaringene derfra. http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-4C/Rims/Alfa-4C-Rim-Set-Novitec-N11-Graphite::6807.html?language=en Det finns en del forskjellige felger, men jeg vet ikke om andre enn Alfa9 som har satset på mange forskjellige modeller. Mye lekkert... http://www.alfa9supply.com/4c-wheels/ Du har selvsagt rett med turboen og det er supert for meg at du har brukt tid på å sette deg inn i dette. Spennede lesing og informasjon du kommer med!
  9. Når det gjelder kjøreegenskapene på bane kan du i hvert fall være i ro. Det er fullt ut mulig å komme langt lengre der og jeg garanterer du vil bli positivt overrasket når/hvis du velger å gå for dedikerte 17/18" trackdayhjul. Så blir det selvsagt et spørsmål hvor mye tid du vil investere i å fintune oppsettet ditt så det passer deg best. Hvis det skulle passe seg sånn kan du sikkert henge på en tur ned til Papenburg til våren/forsommeren så du får møtt og snakket med Alex og Marco selv. Jeg håper de blir klar med det slik at jeg kan dra ned og hente nye track day-felger og avtakbar vinge/splitter i april/mai. Akkurat nå sikter jeg litt inn på banedagen siste lørdagen i april, men har ikke banket planene på dette ennå. Det er nok mer å hente enn 1.5 Bar også ut fra original ECU'en, men hvordan ligger ikke ute for alle og enhver til å sjekke selv. De fleste firmaene som driver med tuning holder kortene tett til brystet. Jeg har fått litt info gjennom Alex og ser ingen grunn til å tvile på det han sier. Jeg var tidlig ute og da var det bare Pogea Racing som leverte tunede ECU'er til 4C'en. Jeg har vært veldig fornøyd med den hele tiden, men lysten på mer 'pulver' melder seg selvsagt når folk kjører forbi på rettstrekket på Rudskogen. Her har vi, og jeg er sikker på de fleste andre, møtt på 'den store elefanten i rommet', clutchene klarer ikke mer enn litt over 400Nm (AlfaWorks sine carbonclutcher medregnet). Sikkert ikke det største problemet hvis du bare kjøre på vei, men på bane går det fort til helvete. Jeg skal utdype dette mer senere, men jeg vet at den sølvfargede 4C'en ødela helt nye clutcher sist gang vi var på bane i oktober. Det eneste som er sikkert her at det blir dyrt... Veldig rart at du har mindre drag i bunnregisteret. Tuning av en turbomotor foregår ofte med å øke turbotrykket, dvs at turboen spoler opp tidligere, og da bør du definitivt ha mer kraft i bånn. Min bil er mye sterkere over hele turtallsregisteret. En mulighet her er at Alfaworks har lagt inn litt sikkerhet i den ECU'en du har kjøpt for ikke å ødelegge clutchen... Det kunne vært interresant å få sett bilde(r) av montasjen i bilen din. Jeg har bare sett bildet som ligger på nettsiden av boksen og det forteller lite. Såvidt jeg husker hadde du den lekre titaneksosen med klaffer fra Akrapovic? Eller blander jeg? Jeg synes lyden ble bedre på egen bil etter at den fikk gått noen tusen kilometer, men noen Busso blir det nok aldri ;o)
  10. Så bra! Da har vi noe å glede oss til og at det blir et overordnet mål for banekjøringa i år! Forza!
  11. Kort innpå, bestilt plass. http://www.granturismoevents.com/gran-turismo-spa-2019/ En lever bare en gang...
  12. He-he, det er ikke slik at jeg tror at jeg rekker alt, mer for å se mulighetene ;o) Kudos til den som tør bruke 4C'en som vinterbil...
  13. 2019 er her og jeg er sikker på at dette blir et kanonår med mye fet kjøring og sosial omgang med andre Alfistier. Har samlet noen foreløpige datoer til banesesongen og litt annet som en bør få med seg. Mars 30.; Lør Laptime Papenburg April 8.; Man Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19) 14.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20) 25.; Tors Trackday.no Rudskogen (16 - 21) 27.; Lør Laptime Papenburg Mai 6.-7.; Man/tirs RSR Spa Premium Trackday 10.; Fre Trackday.no Rudskogen (17 - 21) 11.; Lør Autovia vårslipp 12.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20) 14.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19) 17.-19.; Fre/lør/søn Classic Race Århus 21.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19) 25.; Lør Laptime Papenburg 26.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20) Juni 6.; Tors RSR Spa Premium Trackday 9.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20) 11.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19) 16.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20) 22.; Lør KARN Corsa Italiana Rudskogen 24.; Man RSR Spa Premium Trackday 25.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19) 29.; Lør Laptime Papenburg 29.; Lør Trackday.no Rudskogen (8 - 20) Juli 6.; Lør KARN Minnesundtreffet 6.; Lør Trackday.no Rudskogen (8 - 20) 17.; Ons RSR Spa Premium Trackday August 6.; Tirs RSR Spa Premium Trackday 11.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20) 13.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19) 17.; Lør KARN Corsa Italiana/Italiensk dag Vålerbanen 27.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19) 31.; Lør Laptime Papenburg September 8.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20) 9.; Man RSR Spa Premium Trackday 10.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19) 14.-15.; Lør/søn KARN, Spettacolo Nordico, Ring Knutstorp 15.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20) 28.; Lør Laptime Papenburg Oktober 6.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20) 8.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19) 12.; Lør KARN Corsa Italiana Rudskogen 13.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20) 15.-16.; Tirs/ons Gran Turismo Events Spa 18.-19.; Fre/lør RSR Spa Premium Trackday 26.; Lør Laptime Papenburg November 7.; Tors RSR Spa Premium Trackday En av årets store mål er å senke persen på Rudskogen. Jeg er veldig spent på hvordan bilen er etter de siste justeringene og oppgraderingene og hvordan dette vil fungere på en bane jeg etterhvert kjenner godt. Alex har gitt beskjed om at han ønsker seg å komme opp på en banedag. Han tror 1.34 er mulig slik bilen er nå. At han har kjøreferdighetene kan jeg borge for. Ellers er håpet å komme seg til Spa med bilen i år. Jeg har aldri vært der, men det er en bane som virkelig står høyt på ønskelista. Mest sannsynlig prøver jeg å få til dette etter sommerferien så jeg har fått mest mulig tid bak rattet. Gode menn jobber også med ny Italiatur i mai/juni. Jeg skal passe på å ikke rote med datoer som jeg gjorde i fjor. Da gikk jeg glipp av turen og fikk ikke med meg besøket til produksjonslinjen på 4C'en på Maseratifabrikken. Nå er det for seint og jeg gremmer meg ennå :o( Vi ser også litt på muligheten å dra innom Monza på turen. Det er så mye bagasjeplass i 4C'en at det er ikke noe problem å få med seg hjelmen... Til dere som leser litt av alt jeg skriver, men som jeg ikke har snakket med på klubbens banetreff før, så håper jeg at også dere tar kontakt hvis dere har lyst å sitte på en tur. Selv om jeg har en del å gå på som sjåfør er bilen spektakulær nok til en stor opplevelse. Godt nytt Alfaår!
  14. Hei AAaF, Takk for sist og hyggelig tilbakemelding. Velkommen også på forumet, i den grad jeg er berettiget til det. Du drar inn (veldig) mange problemstillinger her, så du får ha meg unnskyldt om jeg svarer litt summarisk i denne omgang. Det viktigste er at du som 4C-eier er på forumet og at vi kan dele tanker og ideer til felles nytte fremover. Som du siterer så var jeg ikke videre fornøyd med min bil første gangen på Rudskogen. Det må i ettertid tillegges at jeg også har innsett at jeg hadde en manglende forståelse av hva jeg kunne forvente av å kjøre en midtmotorisert bil hardt på bane. Det må læres, selv om man har mye baneerfaring fra før. Det har jeg tatt til meg, og etter å ha sittet på med/kjørt sammen med reelt sett dyktige banekjørere, anser jeg meg selv som en novise i så måte. Jeg har luftet litt tanker om å lage en tråd om stradale/track day-kjøring/førerutvikling/track day-videoer, men har ikke kommet så mye videre med det. Etter min mening er det viktig å forstå at man trenger tid bak rattet for å bli bedre. Da må en også prioritere å sette av tid til å komme seg på bane og helst også ha noen læringsmål for dagen. Våre kjære 4C'er har et enormt uforløst potensiale som banebil slik jeg ser det. Det finnes mange veier til mål her og jeg forstår ønsket om å gå gradvis frem. For kjapt å problematisere litt så kan det skape noen problemer. Gitt at du f.eks bestemmer deg for å prøve å skifte 'uniballsene' i bakstillingen så er ikke det en 'plug and play' oppgradering. Først må du nesten ha en 'baseline' for hvor du er og hvis du ikke er svært dyktig til å tolke kjøreinput må det nesten prøves så nær 'back to back' som mulig. Jeg synes å minnes at du bodde sør i landet og da har du ingen bane i nabolaget... (Vi får håpe Telemark Ring blir realisert) Dernest er ikke innfestingene til A-armene bak like fra bil til bil så de må antakelig til et maskinverksted for tilpasning. Så må bilen hjulstillingene justeres på nytt osv.. Det blir fort tidkrevende og mye dyrere enn man først hadde tenkt og det uten at du egentlig vet om det blir noe bedre. Jeg har vært på den båten før og lei av å være 'sjøsjuk' valgte jeg litt annerledes. Jeg kjente ikke Alex og Marco på Laptime fra før, men de ble anbefalt av André hos Alfisti som jeg kjente litt fra før. I mangel av andre som hadde reell kunnskap om utvikling av bilen valgte jeg dem. I det øyeblikket jeg fikk kjøre en revidert 4C falt brikkene på plass for meg. Noen ting som garantert vil ha en markant ytelsesforbedring på bane. Å skaffe seg egne track day-hjul er et must! Det er ikke bare evnen til å takle g-kreftene i sving som blir kraftig forbedret, men også bremsene. De fenomenale bremsene er nok 4C'ens fremste våpen på bane, men det krever at du også har dekk som tåler oppbremsingene over tid. Til forskjell fra mange andre oppgraderinger kan de kjøpes fix ferdig og det finnes etterhvert litt å velge i. En annen kjapp forbedring er å skifte bremseklosser bak, de som sitter på bilen fra fabrikk kan knapt kalles annet enn søppel! Ny ECU og spacers fra Alfaworks har du allerede, så da har du kommet et godt stykke på vei ;o) Vi gleder oss til vår! Jeg skal prøve å sette sammen lista over datoer på track days mm i 2019 og legge den ut her ASAP!
  15. Tre vise menn og italofil frelse Våren 2017 var jeg så heldig å få være med gode menn på biltur i Nord-Italia. Gruppen besto av en håndfull Abarthister og to Alfister med hver sin 4C. Det var i sannhet en storslagen opplevelse med fantastisk kjøring og svært hyggelig sosial omgang. Etter turen var over bestemte imidlertid den ene Alfistien seg for å selge sin 4C. Forgjeves prøvde jeg å argumentere for at dette ikke var en videre klok avgjørelse. Bilen ble solgt. Selv husker jeg utrolig godt øyeblikket interessen for italienske biler ble vekket. Fattern hadde gått i læra hos onkelen sin som eide et Fiatverksted på Lilleborg i Oslo. En dag kom onkelen på besøk hjem til oss, tror jeg var cirka ti år gammel. Jeg var helt fjetret av lyden motoren i bilen lagde i det han kom kjørende. Det var en en blå metallic Fiat Dino Coupe. Det ble til slutt slik at jeg fikk sitte på i forsetet med onkelen. Han syntes det var stas at jeg ble så oppstemt av å sitte på, så han lot Ferrarimotoren synge høyt godt og lenge. Øyeblikket er for evig innprentet. Mange år senere kjører jeg over fjellet på vei hjem fra Bergen. Hadde samme dag gjort en hyggelig bilhandel med en like lang som blid bergenser, og var den lykkelige eier av en 156 2.5. Jeg koste meg skikkelig mens Bussoen sang for fulle mugger og gliste for meg selv i skrekkblandet fryd over den myke fjæringen og de noe vage bremsene. Planen med bilen ble snekret ferdig på turen. Det ble en skikkelig oppgradering bl.a. med grundig ombygget understell og oppgraderte bremser. Etter en påkjørsel bakfra ble også hele bilen omlakkert. Det endte opp med å bli en utrolig potent og god bil som fungerte like godt på bane som svingete vestlandsveier. Jeg må ærlig innrømme at jeg har angret på at jeg solgte den, men etter 4C'en kom i hus hadde jeg ikke plass. Realitetene er ofte triste. Denne høsten har gitt meg noen store overraskelser. To av Abarthistene har noe overraskende konvertert og kjøpt seg hver sin 4C! I tillegg har den gode herren som solgte sin 4C gått hen og kjøpt seg en ny 4C!! Tre vise menn.... God jul!
×
×
  • Opprett ny...