Gå til innhold

Rosso 4C

Uno dei ragazzi
  • Innholdsteller

    108
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    30

Rosso 4C vant sist dagen den 13. november

Rosso 4C hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

248 Splendido

Om Rosso 4C

  • Rang
    Uno dei ragazzi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Ser kanskje ut som dette var et bomskudd. Takk for bildet. Var ikke kjent med akkurat dette firmaet, men har bragt info videre om de sekvensielle girkassene. Jeg tror det er Alex sin våte drøm å få en skikkelig girkasse i løpsbilen sin, det har vært noen turer for å finne noe som passer inn i 4C'en, foreløpig uten hell.
  2. Ja, det stemmer. Det ser ut til å bli eksosanlegget fra Gale - GMS, Alex har allikevel kontakt med ham og bestiller direkte. Jeg liker godt ideen med det modulære anlegget og 200 cell katalysator. Røret inn i OEM katalysatoren ser helt vilt ut, det kan bare bli bedre. Fordelen med denne løsningen blir at vi kan spisse kraftuttaket maksimalt. Jeg har selvsagt en liten greie på lur her også, ny justerbar overtrykksventil i turboen som holder bedre på turbotrykket når vi går av gassen i kortere øyeblikk. Grisen får vinger 😉
  3. Hei Rune, Dette har interesse. Jeg var ikke klar over at noen brukte denne girkassa i Corsaen. Har du noen bilder eller annen info om endelokket? I og med at motoren er ute av bilen er dette et godt øyeblikk å gjøre endringer. På forhånd takk! 🙂
  4. Øh, ja for å ta det siste først. Til forskjell fra motoren som så vidt jeg vet, ble utviklet til 4C'en, så er girkassa hyllevare fra Fiat. Navnet er FTP 635 DCT eller liknende. Den skal ha blitt brukt på bl.a. både Mito og Giulietta, Fiat 500L, Fiat 500X og Dodge Dart (ikke noen succebil??) Det kan kort fastslås at dette ikke er noen girkasse som er utviklet for særlig tøff bruk, i hvert fall ikke på bane. Det innebærer noen kompromisser, bl.a. har FCA bestemt at girkassa ikke tåler mer enn 350NM osv.. Alle som har en eller annen form for ECU-tune har som regel omlag 300HK/400NM og da ligger problemene i kø... Nei, dette er litt nytt for Marco, Alex og meg også. Det bunner nok litt ut i at de fra før har kjørt banebilene med en tune som er tilpasset kjøring med mye fullgass. Da har de tatt ned momentet litt for å spare clutchpakka. Jeg tror nok vi prøver noe sånt på min bil også. Men, dette blir noe som ikke de har gjort før, så vi starter litt på nytt med ny IC, Inconel rundt eksosmanifold/turbo og 3" eksos og lager en ny tune på rulla. Maks HK og sette en maksgrense på NM for å hindre problemer fremover. Det kommer til å gå fort uansett... Jeg vet ikke så mye enda om hva som egentlig har skjedd med de andre girkassene, men at det er 3. giret og at dette kommer av banekjøring er for så vidt ikke så overraskende. Den største delen av belastning kommer nok her med mye pådrag og nedbremsing.
  5. Kort innpå; Årets julefortelling kan fort dreie seg om kultur, tysk grundighet versus italiensk røre. Deler til girkassa tar vente på seg. Det er ikke mulig å søke på nett etter eller ringe til leverandør/forsendelse for å finne ut av hvor delene er i systemet. Det gjør at jeg har vært inne i en tankeprosess den siste uka. Jeg har også fått vite at Alex planlegger å kjøre løp med den røde 4C'en sin neste år. Det er lett for meg å skjønne at de ikke kommer til å ha så mye tid til overs til våren hvis det skal kjøres løp på Oschersleben, NEC 500 i mai neste år. I og med at motoren er ute av bilen går jeg for å få full Inconel wrap på turboen og eksosmanifolden. Muligvis også på nytt eksosanlegg. Skifter hele skiten, OEM anlegget er ganske dårlig etter mitt syn, satser på fullt 3"-anlegg med senterutstøting. Ny og større IC. Det vil løse varmeproblematikken i motorrommet en gang for alle og vi er klargjort for eventuell effektøkning i fremtiden. Først må i såfall girkasseproblematikken løses. Jeg har vært heldig, det viser seg at ganske mange har hatt store problemer med girkassa og spesielt tredjegiret. Etter det jeg skjønner så har flere hatt fullt girkasseras etter å ha fortsatt å kjøre etter at kassa har begynt å lage mye lyd. Til slutt har deler fra drevet til tredjegiret blitt kastet rundt med katastrofale følger. Dette blir spennende 😉
  6. Hei Erik, Hyggelig du følger med. Prøver å skrive noe som pirrer nysgjerrigheten til alle som måtte være interessert her på forumet. Svaret på spørsmålet er vel i utgangspunktet 'Ja!', men hvordan og når er litt uklart enda. Jeg kan ikke helt ta av, dette er en forholdsvis dyr hobby og jeg må ta det etappevis. Akkurat nå har de laget et høl i panseret mitt og må gjøre om litt under der også. Det vil ikke ha videre betydning på vekta. Bilen står stadig uten motor/girkasse i Papenburg i påvente av deler. Det som deff blir gjort nå er å bytte ut 'endeplata' som er skrudd fast mellom alubjelkene som motoren og bakvogna henger i. Det blir satt inn en forsterket plate med fester til den avtakbare karbonvingen bakpå bilen. Delen er ferdig lagd og kan enkelt monteres inn nå som bakfangeren er tatt av. Den vil øke vekten litt, men det blir for svakt ellers. Det vil kanskje øke vekta litt med spoiler/splitter-ideen vi har i fronten også. Jeg tror bilen vil veie under 1000kg med full tank og med spoiler og splitter montert. Ellers er fokus å få til en forsterket/forbedret intercooler. Jeg skal ikke gå i detaljer her (får skrive en egen post om det), men på ECU-tunede motorer som belastes hardt så kommer det så mye varm luft inn i inntaket på OEM intercooleren at plasten smelter og deformeres. Her er det noen uløste problemer vi kommer til å jobbe med i vinter. Det eneste jeg vet som kan gjøres fremover for å senke vekten vesentlig måtte være å begynne å bytte ut karosserideler med karbondeler fra Scara73, men etter husken regnet de vel en pris på € 50.000,- på en totalpakke. Her er sikkert litt motorting medregnet. Jeg har ikke sett karbondelene Scara lager enda, men regner med å få se noen deler når jeg (forhåpentligvis snart) får hentet bilen.
  7. Ja, men det har gått tregt hos kara med å få ferdig deler. Jeg hadde håpet å ha både rose joints i understellet og girhendler i begynnelsen av sesongen. Nå står uheldigvis bilen der og da passer det bra å få gjort det nå. Planen var først å gjøre dette til våren, men Alex har opplyst meg at han satser på å kjøre løp med den røde 4C'en neste sesong. Da er det ikke sikkert de har tid til en kunde fra nord som er helt propell og hoster opp nye ideer hele tiden 🐵
  8. Kort innpå; Rose joints fra AlfaWorks i forstillingen. Er alt et helt år siden disse ble innhandlet, så kjekt at de kommer på nå. SuperMarco informerer at det er 'plug and play' installering, men de er asymmetriske. Som nevnt tidligere blir de montert slik at jeg får mer caster, men også mer camber i svingutslag på ytterhjulet. Det vi ikke hadde tenkt så mye på er at de gir mye bedre bevegelighet i det vertikale planet, se video. Bedre sent enn aldri ;o) 7E6CB088-4E82-494C-8308-F06DF7898894.mp4
  9. Nei, vi leker ikke butikk ;o) Det er selvsagt frustrerende at de ligger der de ligger, jeg vet SuperMarco gjerne ville at jeg skulle vært med å hjelpe til. Det er både bra og litt synd. Du har jo kontaktinfoen til Alex, så det er vel dine kontakter også. Bestilt felger?
  10. Biter negler nå... Har heldigvis sett det montert på en av bilene de har for noen uker siden ;o)
  11. Moooahhaaahaa!!! AC19D9DC-511D-40A3-8F24-A2427732D9C4.mp4
  12. Tanken er at form og funksjon går hånd i hånd. Her er det flere ting som gjøres. Jeg har vært skeptisk til at lufta fra radiatoren presses ut under bilen. Nå kommer den i steden opp over og på siden av frontruta. Formen i bunn og grunn rappet fra Porsche 911 Cupbiler, du får noe downforce, og 'vingene' er formet slik at de gir luftvirvler (vortex?) langs siderutene og bakover mot luftinntakene. Dessuten vil det kanskje gi bedre kjøling. Jeg tror Alex planlegger samme løsning, men en større radiator og å fjerne airconanlegget på banebilen. Testene i Papenburg har vært positive i forhold til rundetider, men det er ikke testet i vindtunnel. (Skulle tatt seg ut) Jeg fokuserer på å få mest mulig downforce foran på bilen nå så jeg kan få maks effekt av vingen som kommer bak 😉
  13. Kort innpå; bilder kom akkurat og jeg kjente at jeg sluttet å tygge (lunchen) og at pulsen steg...
  14. Kjøp en 4C mens de ennå er tilgjengelige ;o)
  15. Jeg er enig trekkelg, men slik er det og det kunne lett vært verre. Det var ikke alle på banen i Spa som var særlig hensynsfulle. Sikkert ikke gøy å bli forbikjørt av en stakkars 4C når du har 2-3 ganger mer hester i kjerra. Måtte bare backe av når folk bevisst ignorerer blåflagg og nærmest prøver å stenge døra på en ganske skummel måte. En småkrank girkasse veid opp mot å ha med rattet i en bærepose hjem er til å leve med. Jeg vet Marco presser på for at delene kommer så fort som mulig. Nå står bilen veldig i veien på verkstedet så han er nok like interessert som meg i at den blir klar. Han har begynt å skifte til rose joints både foran og bak i understellet i dag og lekre karbondeler ligger klart. Blir fint dette ;o)
×
×
  • Opprett ny...