Gå til innhold

Enfemni

Apprendista
  • Innholdsteller

    35
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

1 Neutro

Om Enfemni

  • Rang
    Apprendista

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Takk for mer hjelp. Kjørte hjem uten at problemet dukket opp og virker også som at den har blitt generelt kvikkere igjen. Tror jeg uansett skal ta en liten rens av MAP-sensoren. Googlet litt rundt på MAP-sensor, men var mer å finne på MAF-sensor, og er vel det samme? Sitter den hvor ring er tegnet ? Altså på luft inn før turbo?
  2. Trodde bare ikke sot kunne være problemet, når det ikke er konstant og forsvinner med restart av motor, men er fortsatt åpen for å lære nytt. 😊
  3. Ok, flott, takk, da skal jeg prøve det.
  4. Ok, tusen takk, for hjelp, også for tilbakemelding fra hentor om lekk i systemet. Har som sagt fått sjekket for lekkasjer på vekstedet, men stoler absolutt ikke på kompetansen, selv om det er et merkeverksted. Er jævlig dyrt å ha de til å synse, rote rundt og skifte ting på måfå. Skal prøve å "herje" litt på hjemtur i morgen og se om jeg kan få provosert fram oppførselen med halvt trykk og når det skjer. Skjedde en gang på veg ned i går, uten at jeg bet meg merke i hva som var gjort før.
  5. Ja, vet om regenerasjon. Dette er tatt på en tur hvor jeg har kjørt ca 750 km langkjøring, men kan selvfølgelig være at bilen kjører rensing uansett og at jeg bare har blitt oppmerksom på denne oppførselen nå, når jeg har krøll i systemet. Ikke stoppet motoren med dette i gang. Har kun stoppet den når turbotrykket ikke går mer enn til 50 prosent, da er bilen nesten ukjørbar og turbotrykket ustabilt. Da har vel disse to oppførslene ikke sammenheng med hverandre...
  6. Er på ny langtur og fikk samboeren til å ta en liten video av turbotrykksmåleren som viser feilen. Det er normalt et "resttrykk" på turboen, selv når man går av gassen, men som dere ser stopper den litt på "resttrykket" før den går helt i null. Noen kilometer senere var det helt normalt igjen. Noen ganger klarer den ikke bygge opp mer enn halvveis trykk på turbo, men da er den tilbake til normalt igjen ved restart av motoren. VID_20181220_204450.mp4
  7. Takk så mye for hjelp og beklager sent svar. Tror jeg sjekker vakumventil først, bilen er 90% langkjørt og bør være lite utsatt for soting. Symptomene tyder også på at det er noe som er "on-off", dvs. plutselig gir feil, for så å rette seg ved restart av systemet. Fikk det samme med en kort kjøretur i går. Har skiftet inntaksslangen på turbo, etter at en kobling knakk ved skifte av pakning, og det kan vel være da det har skjedd noe. Er det delen merket SGR 10258 som du mener kan være feil? Står den montert direkte inn på turboen?
  8. Jeg har fått noe hick-up i systemet på min 159 og vil ikke selge den før jeg har fått det utbedret og/eller vet hva det er. Har merket at bilen har dratt litt dårlig og har hatt problemer med turbotrykket. Har hatt den inne på verksted, men de kunne ikke finne annet galt enn at diagnosesystemet hadde anmerket litt til og fra på turtallssensoren. Tok den på langkjøring i helga, og da falt plutselig turbotrykket ned til 0 ved normalt gasspådrag og til maks halvt trykk. Bilen ble ditto "daff". Ved stans fikk jeg maks ruset den opp til litt over 3000 rpm, men ikke mer. Ingen ulyder eller annet tøv. Jeg stoppet, startet bilen og problemet var da borte. Klarte å fremprovosere oppførselen på nytt ved å akselerere kraftig, for så å gå av gassen. Ved ny stopp og start var problemet borte igjen. På hjemturen gikk alt greit, men kjørte da rolig og jevnt, uten å prøve å provosere noe. Det synes vel klart at det er noe hick-up i elektronikken et sted.... Noen kloke hoder her som kan si om denne oppførselen kan komme fra en kranglete turtallssensor? Hvis jeg klarer å fremprovosere dette på nytt, kan man da lese av hva som krangler via diagnosen (med bilen i gang)? (Kan selvfølgelig snakke med aktuelle verksted om dette, men har ikke så veldig stor tiltro til kompetansen....)
  9. Det ble ikke Alfa Romeo Giulia/Stelvio på meg nå på forsommeren, men en BMW med full pakke. Jeg angrer allerede noe JÆVLIG, men nå har samboeren lagt sin elsk på BMW`en med alle praktiske duppedingser. Så nå sliter jeg virkelig med å objektivt begrunne hvorfor vi skal bruke penger på å bytte til Alfa. Note to self: Tenke, tenke, tenke!
  10. Det er en 2.0 JTDM med 170 hk originalt.
  11. Glente å skrive at startmotor nettopp er skiftet. En av mine døtre prøvde gjentatte ganger å starte den som en automat med bremsen inne og clutch ute....
  12. Skal selge min 159 SW TI i stromboli grey. Bilen er gått ca 150.000 km. Kjøpte den for ca 4 år siden og var da gått 40.000 og har brukt den 85% på langkjøring. En fantastisk bil! Bilen er meget godt fulgt opp med oljeskift og servicer. Har nettopp skiftet følgende slitedeler: - begge øvre bærebroer (ene var slitt og skiftet begge) - begge endeledd på styring (litt slakk i ene og byttet begge) - skiver og klosser fremme - skiver bak (klosser skiftet tidligere) - begge drivakslinger fremme (har en egen historie, så ring for forklaring) - registerreim og vannpumpe - hjullager venstre side fremme (høyre byttet tidligere) - ny vindusviskermotor fremme og bak - alle nedre motorfester (er en egen historie hvorfor) Har tunet bilen til 210 hk og 430 nm. Tallene er valgt da den har samme girkasse m.v. som den originale 2.4 liter og dette er samme verdier. Ga en mer lettkjørt bil og langt mer økonomisk. Er en godt voksen mann og bilen er ikke herjet med i det hele. Bilen er kjørt få ganger og langt, istedet for mange ganger og kort. Har fått proffsotet rutene bak. Gode sommer og vinterdekk. Bilen har vært brukt av mine tre døtre etterhvert som de har fått sertifikat og den har dessverre fått en del skrammer utvendig etter en del feilvurderinger. Tenkte å få lakkert opp bilen, men det er jo et spørsmål om det er et poeng... Bilen er HELT tight å kjøre. Tenkte en pris på ca 120.000 ferdig reg., men er usikker på markedet. Om du er interessert, ring 91691842 for nærmere opplysninger.
  13. Takk for svar, da skal jeg prøve selv.
  14. Trenger å skifte fremre stabilisatorstag - altså selve staget - på min 159SW da indre foring(er) er slitt. Er dette en kurant jobb, hvis man kan skru litt selv, eller krever det spesialverktøy/justeringer/så komplisert at det bør gjøres av fagfolk?
×
×
  • Opprett ny...