Gå til innhold

Pål Arthur

Uno dei ragazzi
  • Innholdsteller

    172
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    11

Pål Arthur vant sist dagen den 26. oktober

Pål Arthur hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

122 Eccellente

Om Pål Arthur

  • Rang
    Uno dei ragazzi
  • Bursdag 30.11.1963

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Tårnåsen
  • Interesser
    Bil er hobby - én om gangen.
    Entusiast med mange biler på to do-lista - og noen på not to do.

Nylige profilbesøk

693 profilvisninger
  1. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=158946268 Tenker ved påsketider neste år er bedre.
  2. Han kjøpte for nærmere 200K i mars, visstnok. Hadde forventninger om noe i nærheten. Jeg tror en strøken på privatsalg kan ligge på mellom 130 og 150 et sted. Vi ble ikke enig. Jeg hadde nok byttet Abarth med 80'ish i min favør.
  3. Hva er markedspris for en 2010 SW som har gått 130'000+ En defekt parksensor, reim byttet 2018 på ca 120' - selger sier videre: Jeg gikk gjennom bilen før sommer ferien i år å den ble 100% friskmeldt (verksted) hadde tenkt å ta bremser foran (kjøpt) og så har jeg kjøpt en Sachs clutch med tilhørende svinghjul (dyrt 😅) som tilbyr litt muligheter med tanke på evt oppgradering til forsterket clutch. Det gir meg naturligvis et rødt flagg, fordi hvorfor kjøper man clutch og svinghjul? Han vil bytte mot 2015 Abarth Turismo 12000 km. Det er ingen 200 hk å sammenligne med, men KVD sier ned mot 130'000 kroner. Jeg tror det er for høyt. Finn har ikke nok statistikk til å gi anbefaling.
  4. Her hos oss har fruen resignert. Jeg pleier å si "jeg har kjøpt..." og så sukker hun oppgitt og kan svare noe sånn som "Hvor lenge har du tenkt å beh..." Greia er mere at vi har denne ene bilen, og den står i hennes navn. Går på strøm. Jeg førte den over på henne for at hun skal ha noe som er hennes. Så får jeg styre med mitt. Hvis jeg gjør noen kroner på en bil av og til, så setter jeg en tiende inn på hennes konto, fordi vi er "partnere". Tidligere hadde vi tre biler - hennes, min og min lekebil. Vi er nå nede i to, for vi trenger ikke mere enn en. Det går jo buss og tog - men så er det dette med andre menneskers armhule og melkeånde, eller man sitter ved siden av noen som har stekt pomes frites hele dagen. Så da trenger vi vel kanskje to likevel. Men det har vært en laaaang kamp å komme dithen at jeg har fått ballene mine tilbake og kan gjøre litt som jeg vil. Det pleide å være "Jeg har tenkt å kj..." og hun bare "NEI!" eller "Jeg har kjø..." og hun bare "IDIOT!" - så det gjelder å komme til et sted der menn er menn og kvinner vet det. Uten at det går ut over fellesøkonomien.
  5. Skulle flyttet over tråden til Fiat, men pytt. Abarth'en er nå tunet hos TS Racing på Lørenskog. Den var gøy å kjøre i går. I dag er den hysterisk morsom. Jeg skjønner naturligvis ikke bæret av hvordan de gjør det, og derfor betaler jeg også 5800 kroner for at akkurat TS gjør jobben, og ikke en gjøk i Indre Østfold som har fått standardprogrammer fra en annen gjøk i Polen. Spinner på første og spinner på 'an, og jaggu spinner den ikke litt på tredje også. fra 160 hk til 170 hk pluss og fra ca 230 Nm til over 300. Turbonåla spinner som en snurrebass, der den knapt hadde trykk på 0,8 tidligere, går den nå nesten i bunn. TS hadde en før- og ettertest og før var det litt sån mneehh og etterpå var mannen bare et stort glis. (Hadde jeg turt, så ville jeg forsøkt meg på Rudskogen på lørdag. Aner ikke om jeg slipper inn.)
  6. Dråpp i trusa, løft i shortsen. Den gode nyheten er at jeg nok ikke vil trenge tekniske råd fra forum på en bil som kun har rundet 10500 km, kanskje bortsett fra om det faktisk er nødvendig å skifte reima etter fire år. Den var en fryd Tønsberg - Oslo i går kveld, og jeg gleder meg til en svingom på bakveiene Enebakk - Trøgstad osv. Dette er en karamell å smatte på en stund fremover.
  7. Det ble ingen Jag, men dette duger i massevis.
  8. Takk, Morsom å kjøre, kjapp nok. Litt liten til denne kroppen, men det visste jeg fra før, etter å ha eid en e500 et halvt års tid. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=152722905
  9. Jeg kjøpte denne istedenfor. Så kan vi ha en poll: A) Selge med fortjeneste B) Selge break even C) Selge med tap (mest sannsynlig - etterhvert) D) Beholde til den er kjørt i filler It's still all about the fun.
  10. Når nå @Landmann påpeker mammon (med stor M) - så er det alltid et element av denne gud i et godt kjøp. Kuppet tråd eller ikke, jeg kupper den tilbake. Denne innkjøpte bilen var tiltenkt om lag 1600 km i tjuetjue - etter først å ha gjort Europa på langs. Min venn Henrik har plottet ruta inn på GPS allerede. Bilen skulle derfor ikke flippes, men holde - i min bok en evighet - med et perspektiv fra til august neste år. At jeg ikke har flippet nok biler med såpass fortjeneste at jeg med letthet kunne ta den ekstra uventede kostnad, tar jeg ansvar for. Nå arbeider jeg i en ideell stiftelse, men jeg er likevel ikke motstander av utbytte. Men sosialisten i meg (det lille som er igjen) forstår at noen kan reagere negativt på at andre kan tjene penger på menneskers a) godhet b) dumhet eller c) nød. Fastleger, begravelsesagenter, teppe- og bruktbilhandlere, dagligvaregrossister og finansieringsselskaper. Mannen jeg kjøpte bil av, fin fyr, hadde seks biler i garasjene, som jeg aldri vil hatt råd til en av, i hele min levetid. Bentley hybridbilen han betaler noen titusener for å være først i køen på, slik at kona får den konebilen hun helt sikkert fortjener (kjører 60 km på strøm), vil være to liv uoppnåelig. Men mannen er smartere enn meg og har helt sikkert jobbet hardere enn meg - og jeg misunner ham ikke så mye som en planke i en av garasjene hans. Også han opplevde jeg som entusiast. Og hva er bedre enn å være entusiast og ha ræva full av cash? (jeg rører her mens fruen får øynene sjekket. Hun skulle kanskje sjekket hele hodet istedenfor. Det er en grunn til at menn fisker, eller drar på bilturer, eller padler kano. Man må på et vis vekk noen ganger)
  11. Det finnes moralpoliti også her. Jeg kjører ikke rundt Island mot klokka på vinteren, eller Hochalpenstrasse på sommeren, eller forsåvidt på lunsj i Humlebæk fra Oslo en lørdag bare for maten. Det er kameratskapet, bilen og reisen. Jeg planlegger ikke Mille Miglia uten å være entusiast, eller drar til Paris på retro bilutstilling bare for å spise foie gras. "Sportsbar" er et oksymoron, men det hindrer ikke meg i å drikke der. ...og jeg trenger forsåvidt ikke forsvare meg i forhold til noe form for moralpoliti.
  12. Jeg så den sto parkert i gata på Manglerud også, etter at jeg solgte den. Han som kjøpte den av meg, en fyr oppi Maridalen, solgte den noen uker etter at han kjøpte den av meg, til en lavere pris. Jeg kjøpte den i god stand, og solgte den i like god stand. Det var ikke nødvendig å gjøre noe som helst med den og jeg gjorde 22000 kroner på den. Den er fremdeles en av de største gledene jeg har hatt - uansett hvor kort tid jeg hadde den. Da er jeg vel en korttidsentusiast, da. Vi kommer i alle valører. Poenget mitt er fremdeles at du ikke har noen som helst forutsetning for å anta noe som helst om mitt bilhold. Jeg gidder da heller ikke å bry meg om ditt.
  13. Det var da som pokker! Du snakker om "second guessing" her. Som om det er noen motsetning i å like biler og en ørliten fortjeneste? Akkurat denne i trådstarteren, hadde issues som gjorde ta det ikke var et godt kjøp, dvs rett i vedlikehold og ekstra kostnad på minst 30K. Den nevnte Jaguar var for å fikse, kjøre og selge - eventuelt å flippe umiddelbart. Det ble flippe fordi finn ga napp - og kostnaden var en finn-annonse. Boxsteren jeg kjøpte 6. juni, solgte jeg med 30'000 i tap. Den gjorde likevel jobben og var en fryd å eie i tre måneder. Få biler har gitt mer glede enn den, bråkete og ukomfortabel - men utrolig morsom å kjøre (og når jeg selger, er det vanligvis i bedre stand enn da jeg kjøpte). Det der var en sånn brønnpisserkommentar. Nå skal det sies at jeg har gått på kurs i å gi feedback, men fikk "Ikke bestått". Jeg eier fem - seks biler i året, og hvis jeg går i balanse eller tjener noe på totalen, så er jeg fornøyd. Det kompenserer for det daglige tapet jeg har på Leaf'en.
  14. Takk Arvid, Jeg tar det i alle fall videre til selger og til Techno Classics, som ikke finner det i sine delekataloger.
  15. Jeg kjøpte en -87 XJ6 i forrige uke for 63000 av en journalist i Finansavisen. Nydelig bil, bortsett fra heng i taket (som vanlig). La den ut på finn samme dag for 88000. Så ringte en fyr, ga bud på 80, jeg sa 85, og han kom til Lovisenberg og hentet bilen tjue timer etter at jeg kjøpte den. Det viste seg at det var samme mannen som hadde solgt Jag'en sin til journalisten ti dager tidligere - for 63000 kroner. Han angret på salget. Det kostet ham 22000 kroner. Bilen hadde tilhørt Kloster-familien og hadde historie (og stor affeksjonsverdi).
×
×
  • Opprett ny...