Gå til innhold

Pål Arthur

Uno dei ragazzi
  • Innholdsteller

    248
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    12

Pål Arthur vant sist dagen den 27. juni

Pål Arthur hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

180 Eccellente

Om Pål Arthur

  • Rang
    Uno dei ragazzi
  • Bursdag 30.11.1963

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Tårnåsen
  • Interesser
    Bil er hobby - én om gangen.
    Entusiast med mange biler på to do-lista - og noen på not to do.

Nylige profilbesøk

1 056 profilvisninger
  1. Takk Rookie, Det ble for mye usikkert. Selger sender antakelig den til Bergen til helgen. Likevel mulig at han har rettet opp i de tingene som heftet ved bilen.
  2. Så, tør man? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=181522608 Pris, kvalitet - den har omtrent ikke blitt kjørt siden den ble kjøpt i 2017. Eller skal jeg bare la den fare? Selger bytter sannsynligvis hvis jeg ønsker..
  3. Hyggelig fyr. Mulig jeg har sagt det, men vi fikk omvisning i garasjen hans. Han har en makan til denne også - En av åtte produsert. https://www.galeriemagazine.com/queen-elizabeth-rolls-royce/
  4. Scroll litt på siden hans, hvis du er på face, eller søk opp Carl August Ameln https://www.facebook.com/carl.ameln Eller bare:
  5. Nå er den ute igjen - + 20000 kroner i forhold til hva jeg betalte i fjor. Går ut fra at manglene er fikset, men er ikke sikker. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=157587227 Det er ikke sånn at selger har pengeproblemer. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10217823924366256&set=a.1749711059042&type=3&theater
  6. Det ligger en kostbar en på finn nå - 149000 "samlerobjekt". Da kan man vurdere en lengre tur, eksempelvis til Spania, der man eksempelvis får en "lik" 1999 20V til 6500 Euro. Titusener spart, og bilene der er også prutbare. Proformafaktura på halve kjøpssum gir vel også lavere mva-grunnlag, selv om jeg naturligvis ikke foreslår en slik... https://www.coches.net/segunda-mano/?MakeId=14&ModelId=172 Spansk oversettelse (hvis nødvendig) på PM.
  7. Du kan så si. Hun er litt "I don't like Soup With Things floating in it" selv om suppa er god. Forsøk oksehalesuppe, for eksempel. "It was Close to a cow's ass!" Men når hun sier "Car is Your thing," og eventuelt blir sur fordi hun ikke blir tatt med på råd, så får hun være det. Jeg mener, jeg gidder bare å forholde meg til ting som blir sagt - og ikke verken blikk eller sukk. Skal man surre rundt å tolke sukk, liksom? Hun kjørte den i går. Hun synes den er lettere å kjøre enn å sitte på med, og hun skjønner at "it's a Nice and modern car… Inside!" Jeg kommer til å beholde den en stund, bare på kødd.
  8. Jeg har vært svær i kjeften og sagt at jeg styrer med bil #2 - og det er for så vidt riktig. Det betyr ikke at konemor automatisk liker det jeg styrer med. Peugeot/Citroen har levert bra produkter de siste årene - jeg gikk på en smell på en 308 GTI. Konemor liker ikke. Hun sier det er setene. Akkurat som Sheldon Cooper i Big Bang Theory som bare kan sitte på den ene sofaputa og alt annet er galt. Hun får ikke "lagt hodet bakover". Jeg har forsøkt å si at hun er velsignet med nakkemuskler. I tillegg har jeg kjøpt en Sparco hodestøtte på Thansen. "Den er for hard," sa hun da jeg spurte om det ble bedre. Bilen har vært i mitt eie i noen uker. Først i går måtte hun krype til korset, sette seg inn i bilen for å kjøre et ærende, fordi jeg hadde tatt strømbilen til byen. Hun ringte rasende: "Hvordan starter jeg..?" Det står i displayet. Trykk inn kløtsj. Trykk på start-knapp. "Men jeg klarer ikke å rygge ut." Kjære, trå på bremsen. Trykk ned elektronisk håndbrekk. Det står i displayet foran deg. "Men, jeg trodde vi skulle ha en morrobil." Honey, (vi snakker mye engelsk - og blandings engelsk/norsk, med noe katalansk innimellom) 272 hk is fun. "Pero, el design is horribile!" Dette er en bil som vi kan kjøre til Plantasjen med, honey - under 0,5 på mila, og samtidig kan far ha det gøy mens du kjører elbil. Det er et kinderegg. Og ingenting i eksteriøret som skriker GTI. Ingenting flashy. "Well, I don't like it!"
  9. Helt siden jeg begynte å kjøpe bil hos forhandler en gang på åttitallet, har selgerne alltid vært nødt å "snakke med sjefen". Så, når de har "snakket med sjefen" kommer de gjerne tilbake med et mottilbud. Første gang sier du bare ja, fordi man har jo respekt for "sjefer". De vet vanligvis hva de snakker om og hvor grensen går. Etterhvert som årene går, begynner man å lure på om det er noen bak den veggen eller på det kontoret der selgeren "snakker med sjefen". Jeg tror "snakke med sjefen," er pensum på prøven på (brukt)bilselgerskolen. Jeg pleier å si jeg må spørre kona. Ingen tror at hun har peiling på hva hun snakker om, men ingen betviler hennes myndighet.
  10. Beklager sent svar. Jeg googlet Puma Swede og gikk glipp av nyttårsaften og mange av dagene etter. Fruen kaller det "hjemmelekser". Bilen er fin, men kan bli finere. Den står nå og får rundet to vinterfelger. Det ristet litt. - I never came this way, the lady said cyceling down the road. - Oh, it's the cobbelstones, her friend answered.
  11. Tar med meg tips videre, Landmann. Jeg har hatt en ørliten runde i dag. Bestilte bilen vasket, inn- og utvendig men måtte kjøre en børsteløs for at den skulle se noenlunde standsmessig ut. Skiftet viskerblader også. Noe issues med p-sensor, jeg slår den av når jeg starter, og det dryppet litt fra takluka under høytrykk. Motoren sviver flott, olja er glatt og fin. Fylte 75 liter og fikk 44 mil rekkevidde. El-speil funker ikke. Noe må man regne med på en 15 år gammel bil. Det er ei føkkings vogn. To av dekkene er 2012, to er 2015. Sommerdekkene henter jeg på mandag ett eller annet sted på Sandaker for sjekk. Den er konge å kjøre. Setene er flott, skinnet er fint. Det er satt inn Pionéer-skjerm med Dab og Blåtann og alt som følger med - og den er ikke "vinglete som en engelsk setter" på motorveien, selv om det nok er formålstjenelig med en sjekk av aktive stabilisatorstag. Forsikring er på pene 12000 med kasko (KLP), 8000 med delkasko (inkl årsavgift) 75/6. Jeg tok en måned gratis fra If før jeg går en runde på alle fire bilene i januar. Det er en garasjebil, så den er fin rundt om. Den trenger (foreløpig) noen finere felger på vinter, for at de skal være så standsmessig som jeg ønsker den - og jeg vil ha et nytt nøkkelhus på den mest brukte nøkkelen, som nesten er slitt i filler. Det kan settes ulik memory på de ulike nøklene, slik at førersete stiller seg inn om det er jeg eller det er konemor som skal ut å kjøre. Og om du er i markedet, @Landmann - så er jeg (som alle vet nå) nesten like glad i en god handel, som jeg er bilentusiast. Når tiden kommer, har jeg gjort en såpass god handel på denne at den kan selges for en hyggelig pris til fine folk. Betydelig mere hyggelig enn hva den lå ute for opprinnelig.
  12. Takk Silly, Hva med et veddemål på forum? 😄 Jeg gleder meg litt til i morgen formiddag, når fysisk bytte skal gjøres.
  13. Da er RR kjøpt. Det blir med denne som med kvinner, a gentleman don't tell - men jeg har gjort et rimelig godt kjøp og Abarth gikk i dragsuget. Det kan være at engelskmannen får seg en tur til Polen for full shine inn- og utvendig, pluss service på AC, pussing av felger, og fiks på aktive stabilisatorstag, som Martin påpeker her over. Jeg gleder meg til den første bensinfyllingen. Kjørecomputeren sa 1,6. Dette er altså bilen John Fredriksen har gjort fete avtaler fra når han har vært i Norge, og fåglarna vet om døtrene hans har hatt det gøy i baksetet når de har lånt den. Her lar jeg fantasien løpe litt løpsk, uten å korrigere. Det er i alle fall plass til litt funkytime bak der.
  14. Takk Martin, mulig jeg går en runde til med selger. Jeg skrur lite selv. "Engelsk setter" er en god beskrivelse av kjøreopplevelsen - og handlig på nett har jeg god kompetanse på. (For øvrig er Abarth'en salgbar til 195K nå før våren slår inn. Jeg tenker det er en god pris for en såpass ukurant, men gøyal bil. Fikk tilbud på 190 fra forhandler i innbytte, så jeg tenker 195 privat er fair. - SOLGT) Arthur
  15. Hehe, Silly - jeg har alltid de beste intensjoner, og tenker vanligvis at "dette er en keeper". Det er den jeg leter etter. Kompis har hatt sin 2CV siden -84. Den er en del av ham. Han kvitter seg med kona før bilen (hvis man kan kalle det bil) ryker. En keeper kan ikke være en GTE eller en PHEW eller en Avensis. Jeg tenkte Lanciaen kunne være greia, men som du sier - det må kjøpes, om ikke på topp, så veldig i nærheten. Kjørte Abarth i dag. Den kunne vært, bortsett fra at den er to nummer for liten.
×
×
  • Opprett ny...