Gå til innhold

Pål Arthur

Uno dei ragazzi
  • Innholdsteller

    197
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    11

Pål Arthur vant sist dagen den 26. oktober 2019

Pål Arthur hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

137 Eccellente

Om Pål Arthur

  • Rang
    Uno dei ragazzi
  • Bursdag 30.11.1963

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Tårnåsen
  • Interesser
    Bil er hobby - én om gangen.
    Entusiast med mange biler på to do-lista - og noen på not to do.

Nylige profilbesøk

800 profilvisninger
  1. Beklager sent svar. Jeg googlet Puma Swede og gikk glipp av nyttårsaften og mange av dagene etter. Fruen kaller det "hjemmelekser". Bilen er fin, men kan bli finere. Den står nå og får rundet to vinterfelger. Det ristet litt. - I never came this way, the lady said cyceling down the road. - Oh, it's the cobbelstones, her friend answered.
  2. Tar med meg tips videre, Landmann. Jeg har hatt en ørliten runde i dag. Bestilte bilen vasket, inn- og utvendig men måtte kjøre en børsteløs for at den skulle se noenlunde standsmessig ut. Skiftet viskerblader også. Noe issues med p-sensor, jeg slår den av når jeg starter, og det dryppet litt fra takluka under høytrykk. Motoren sviver flott, olja er glatt og fin. Fylte 75 liter og fikk 44 mil rekkevidde. El-speil funker ikke. Noe må man regne med på en 15 år gammel bil. Det er ei føkkings vogn. To av dekkene er 2012, to er 2015. Sommerdekkene henter jeg på mandag ett eller annet sted på Sandaker for sjekk. Den er konge å kjøre. Setene er flott, skinnet er fint. Det er satt inn Pionéer-skjerm med Dab og Blåtann og alt som følger med - og den er ikke "vinglete som en engelsk setter" på motorveien, selv om det nok er formålstjenelig med en sjekk av aktive stabilisatorstag. Forsikring er på pene 12000 med kasko (KLP), 8000 med delkasko (inkl årsavgift) 75/6. Jeg tok en måned gratis fra If før jeg går en runde på alle fire bilene i januar. Det er en garasjebil, så den er fin rundt om. Den trenger (foreløpig) noen finere felger på vinter, for at de skal være så standsmessig som jeg ønsker den - og jeg vil ha et nytt nøkkelhus på den mest brukte nøkkelen, som nesten er slitt i filler. Det kan settes ulik memory på de ulike nøklene, slik at førersete stiller seg inn om det er jeg eller det er konemor som skal ut å kjøre. Og om du er i markedet, @Landmann - så er jeg (som alle vet nå) nesten like glad i en god handel, som jeg er bilentusiast. Når tiden kommer, har jeg gjort en såpass god handel på denne at den kan selges for en hyggelig pris til fine folk. Betydelig mere hyggelig enn hva den lå ute for opprinnelig.
  3. Takk Silly, Hva med et veddemål på forum? 😄 Jeg gleder meg litt til i morgen formiddag, når fysisk bytte skal gjøres.
  4. Da er RR kjøpt. Det blir med denne som med kvinner, a gentleman don't tell - men jeg har gjort et rimelig godt kjøp og Abarth gikk i dragsuget. Det kan være at engelskmannen får seg en tur til Polen for full shine inn- og utvendig, pluss service på AC, pussing av felger, og fiks på aktive stabilisatorstag, som Martin påpeker her over. Jeg gleder meg til den første bensinfyllingen. Kjørecomputeren sa 1,6. Dette er altså bilen John Fredriksen har gjort fete avtaler fra når han har vært i Norge, og fåglarna vet om døtrene hans har hatt det gøy i baksetet når de har lånt den. Her lar jeg fantasien løpe litt løpsk, uten å korrigere. Det er i alle fall plass til litt funkytime bak der.
  5. Takk Martin, mulig jeg går en runde til med selger. Jeg skrur lite selv. "Engelsk setter" er en god beskrivelse av kjøreopplevelsen - og handlig på nett har jeg god kompetanse på. (For øvrig er Abarth'en salgbar til 195K nå før våren slår inn. Jeg tenker det er en god pris for en såpass ukurant, men gøyal bil. Fikk tilbud på 190 fra forhandler i innbytte, så jeg tenker 195 privat er fair. - SOLGT) Arthur
  6. Hehe, Silly - jeg har alltid de beste intensjoner, og tenker vanligvis at "dette er en keeper". Det er den jeg leter etter. Kompis har hatt sin 2CV siden -84. Den er en del av ham. Han kvitter seg med kona før bilen (hvis man kan kalle det bil) ryker. En keeper kan ikke være en GTE eller en PHEW eller en Avensis. Jeg tenkte Lanciaen kunne være greia, men som du sier - det må kjøpes, om ikke på topp, så veldig i nærheten. Kjørte Abarth i dag. Den kunne vært, bortsett fra at den er to nummer for liten.
  7. Ferie blir det uansett, men jeg har ikke lyst å ta en kjapp smell på denne. For ikke så mange år siden var kontoen tom en uke eller to før neste lønning. Det startet på åttitallet, der min ex-fru og jeg trøstet oss med at det var lys i tunnellen. Ikke visste vi at de bare bygde på den. Så var det en tid med to separate spor i tunneller - og et par ganger man kom ut av den for å kjøre rett inn i en ny. Nå - endelig - er ting bedre. Det kommer ikke nytt mørke før pensjonsalder (eller et drypp) er en realitet. Jeg tror selger er i et lite mørke nå, han har handlet med hjerte og har ei forbanna kone som har beordret ham å selge RR'en fordi den koster for mye. Han sa han hadde kjøpt bilen 20 år for tidlig. Jeg føler med ham.
  8. Den malte som en katt, saltskadde vinterfelger (utrolig stygge) og dekk fra 2012. Flott i karrosseri og under, dog ikke like vasket og shinet som jeg liker å ha bilene mine, verken utvendig eller innvendig. Det luktet litt kjølevæske fra motorrommet. Der kunne jeg nok fått til en bedre handel enn utgangspunktet, men så tok jeg den med ut på motorveien på Ring 3. Bilen var ustabil fra 100 - 120 km/h. Virket like løs som en av mine forhenværende. Så jeg kunne kanskje prutet masse og tatt den, med klausuler i kontrakt på at ting som dukker opp er selgers ansvar å utbedre. Vasket og shinet, satt bort til polering (jeg gjør ikke polering selv) - men selger har 218K i restlån på bilen og er familiefar og har gjort avtale leasing på en Seat elbil - og det er ikke en mann jeg har lyst å skvise for fremdtidig vedlikehold. Jeg vil bare ha det i orden før jeg evt overtar. Han gliste da han testet Abarthen. Jeg lot ham få en tur til tross for at jeg visste det ikke kom til å bli en kjapp handel - og kjørte en børsteløs vask etterpå. Så får vi se om han får sjekket opp de "utfordringene" jeg oppdaget med min ringe bilkompetanse. Da er det faktisk mulig vi kan få til en avtale, til avtalt pris. Mulig jeg lager en tråd som heter "Jeg kjøpte nesten denne".
  9. Det ble ingen Giulia på meg, gitt. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=164132312 Da jeg spurte om 1. service var tatt, og sa at andel av innskudd var ok, samt at jeg ikke ville ha eventuelle feil/mangler med på kjøpet som ville innebære kostnader for meg ved innlevering - så ble det stille fra selger. Opprinnelig innskudd var på 70K, som de ber om i annonsen. Istedenfor går jeg sannsynligvis for skipsreder John Fredriksens gamle Range Rover Sport i dag. 390 hk tørst jævel fra 2005. Hvis den ser grei ut - ivaretatt - så byttes den mot Abarth. God handel? Det vet vi ikke enda, men på papiret er utgangspunktet godt. Selger har kostet på bilen 80'000 kroner siden 2018, så den skal funke, med unntak av at påfylling AC må gjøres. Det er ingen hverdagsbil, eller noe å fise gjennom Europa med til sommeren, men kompenserer for det som ikke benyttes av drivstoff i Leaf'en.
  10. Hvis leasinga kostet 100'000 i utgangspunktet, den går over 3 år/45000 (som ser ut til å være standard) - så er det realt med fratrekk 1/3 hvis bilen har gått ett år. Så kan man sikkert kjøre litt ekstra på prutinga om det er viktig for førstemann å komme ut av avtalen. Men det er noen skjær i sjøen som må avklares, har jeg funnet ut. Er service tatt. Er det kantkjørte felger eller andre ting å trekke for, som følger bilen frem til innlevering. (...og er det noe vits eller en dårlig idé å kjøre mer trøkk på bilen, hvis man tilbakestiller det når bilen leveres) Og til sist, har det vært firmaleasing, så har firma fått fradrag for mva - og utgangspunktet for kontantdelen må bli lavere.
  11. Nå er det mulig at Abarth'en ryker i bytte mot en (re-leaset) Giulia 2,2. Det avhenger av kredittsjekk og av pris på bilen. Kredittsjekken bør gå greit. Det betyr i så fall å være stuck med samme bil de neste to årene, noe som er veeeeldig uvant. Kona vil naturligvis ha en SUV istedenfor, men skjønner ikke helt at det ikke bare er å bytte til ønsket mellomlegg på en Abarth som ikke er kurant før sola varmer igjen. Jeg snuste på reder John Fredriksens gamle Range Rover (4,2 l - 390 hk), men dagens eier ble snakket til rette av kona - hun skjønte ikke at han ville gå fra for stort til for smått. X-typen jeg kjøpte, blir bare brukt sporadisk for å holde bremseskivene blanke. Det er en sabla bra bil til veldig lite penger, men dørgende kjedelig. Jeg burde nok ha slått til på budet på 58'500 kroner da det kom, og ikke stått på de siste tusenlappene. Jeg ble litt straffet for grådigheten der, gitt. Abarth'en er fremdeles hysterisk morsom å kjøre. Den har vært ute to ganger i tørrvær etter at den første fuktigheten kom i oktober/november. Men den er et par skostørrelser for liten.
  12. #fiatfriday på twitter https://twitter.com/search?q=fiatfriday&src=typed_query&f=image Hvis mimring er greia.
  13. Den havner nok på finn i løpet av uken, for 65/67'ish. Jeg vet de er tungsolgt, så om den ikke går, blir den kjørt og den går til våren til en grei pris. Det er ingen drømmebil, men fyller en funksjon.
  14. Gikk på en ny smell. Noe annet enn elbil skal man kunne kjøre vinterstid når Abarth'en står parkert. 155 hk diesel til veldig bra pris. 133000 km. Trenger kun et oljeskift. En Mondeo, har jeg forstått. (skulle kanskje ikke postet en slik på forum)
×
×
  • Opprett ny...