Gå til innhold

Gruagarasjen

Capo
  • Innholdsteller

    735
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    43

Gruagarasjen vant sist dagen den 8. november 2019

Gruagarasjen hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

535 Magnifico

1 følger

Om Gruagarasjen

  • Rang
    Capo

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Grua

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Ja der har du løsningen og fasiten Øyvind. Du har jo alltid rett! Det er nok brukerfeil ja. Der var 0,68 det skulle være skjønner jeg. Vi får innrette oss etter det. Vi kjører nok veldig uøkonomisk på RV4 der vi ligger i samme fart som alle andre.
  2. Produsentene gjør mye rart for å få ned utslippsverdiene. Mange tekniske nyvinninger som skaper problemer for eiere som ikke følger med i timen. Multiair på 1.4 gir i hvert fall ikke den helt store drivstoff reduksjonen man skulle tro. Vår 170hk havner på ca 0.78 på blandet kjøring. Noe snillere på langkjøring, men ikke i nærheten av 0.6. Da må du i så tilfelle ta det svært piano. En gammel 3.0 12v Busso bruker 0,73 på langkjøring, så framskritt er det i hvert fall ikke.
  3. Tror det er omvendt. 150 hk utgaven er en nedtrimmet 170hk utgave av Multiair motoren. 120hk utgaven er en vanlig Twin cam motor.
  4. Alfa livet fortsetter i aller høyeste grad her på Grua. Vi har for tiden ikke mindre enn 7 Italienske kjøretøyer. 1 Guzzi og 6 Alfaer. 4 av Alfaene har Busso. I år skal det skilt på 164 Super, så da har jeg startet med understellet. Det blir nye fjærer, nye bærearmer, og nye bærekuler og nye klosser og nye nedre fjærskåler og nye svinglage. Etter dette er det å få byttet reg reim og løpe hjul og vannpumpe. Samt å få innjustert understellet etter all skruingen. Her er noen bilder fra høyre foran som nå er helt ferdig. Ikke noe rust. Visste at denne bilen var et bra prosjekt. Hadde vært fint om Masi kunne se og kjøre den når den er ferdig. Men ferdig skal den bli til ære for Masi.
  5. Dette rattet er til ‘94 modell. Ingen airbager på 164 opptil 93 modell
  6. Uff, gikk ikke så bra med døra til 166
  7. Den har vært der hele tiden. I følge Sebastian så kan det føre til litt redusert effekt, men den skal fortsatt dra bra og rykkfritt.
  8. Plugg ledningene kan selvsagt ha fått en skade ved litt uvettig håndtering fra tidligere eiere. Men gamle er de ikke og ikke utslitt. Nei, de sitter ikke like godt som de originale, men de gir mer enn god nok kontakt. Har samme på 164 QV. nå har jo 12v V6 lett for å sote litt. En lengre tur på 5-10 mil hvor det brukes litt turtall en gang i blant pleier å gjøre underverker. La turtallet stige naturlig på feks 3 gir til rundt 5500 før man girer. turbo er ikke skiftet av oss og er mest sannsynlig original. Ta en lengre tur og så får du konkludere etter det
  9. Nei, ikke skift ut pluggledninger. De er Magnicor. Satt på nye litt før vi solgte den. De er spesial bestilt. den skal dra helt til rødmerket uten nykker.
  10. Utrolig synd å se den slik. Vi brukte 2 år på å få den i god stand. Skulle aldri solgt den, det mente jeg da, og det mener jeg fortsatt. Sønn er også enig i det nå.
  11. Starten på korona påsken ble benyttet til å besøke et gammelt hyggelig bekjentskap (person & bil) og ta med bilen hjem igjen. man skal vel egentlig ikke dra noe sted i påsken, men vi holdt 2 meter avstand til alle og vasket hender etter alle kontaktpunkter. det ble en 2 dagers kjøretur med overnatting på Scandic Maritim i Haugesund. De trenger overnattingsgjester. Tror det var under 5 gjester på hele hotellet. Startet hjemmefra med Rune Taklo sin tidligere GT 3.2. Kjørte gjennom Telemark på tur og retur. Der er det masse fine veier og stort sett godt dekke. Samt at vi kjører nesten alene, kontra å kjøre i kø på E18. Å kjøre på vinterslitt E18 med dekk som har støyindeks på 72, gir øresus og hodepine i GT. Mykere dekk må på (sønn sin bil) vel framme hos Arnulf Stakkestad møter vi en vel assortert garasje med svært mye fint. Og ekvipasjer i en høyere prisklasse. Likevel, det er den billigste bilen som skal bli med hjem igjen. Jeg takker Arnulf for at han var villig til å selge den tilbake til meg og at han har tatt godt vare på den i de 1,5 år som han hadde den. Å ratte 166 er litt merkelig i begynnelsen. Først og fremst så går den så stille at det er en helt annen verden enn alle andre Alfaer. Tok litt tid før jeg fant tilbake til rett sittestilling. Men, du verden for en BIL! Nå starter et livsprosjekt hvor 166 skal brukes på jevnlig basis og langturer. Reservedeler kan bli en utfordring etter hvert, men noen må jo ta vare på den siste luksus Alfa som ble produsert. Noen ny Alfa i denne kategori kommer ikke!
  12. En epoke er definitivt over ja! Egentlig for mange år siden, er nå min mening. Den friske satsningen mot hovedkonkurrenter fungerte heller ikke denne gangen. Ikke lett oppgave å tekke de som likte Alfa slik de var før, og samtidig tekke de som liker alt nytt, og samtidig ha begrensninger på formgivning for å få 5 stjerner på NCAP. Og i tillegg være miljøvennlig. Jeg sa stopp med 159. En Alfa må ha et hjerte som er en Alfa verdig. En motor som går på bunkersolje har ingenting å gjøre under panseret i et merke med den race historien. Lukter vondt gjør det også! Nå får vi antagelig Lancia utvanningen en gang til, med modeller som bærer Alfa logo men som er satt sammen av hyllevare fra PSA. Ikke sikkert bilene blir dårlige biler, men da er det heller ingen Alfa! Og Tonale er vel først ut.
  13. Enig! Eneste ettermarkedfelger som fungerer foruten disse 2 er Zender siena. Meget sjelden i 5x108
  14. Jeg støtter deg i ha originale 17» på 166. Lekkert. nei, de er vel ikke så lett å få tak på nå. Fikk tak i mine fra Tyskland. Fikk tak i 2 helt nye. Og det kostet litt, men det var verd det. Lekker bil!
  15. Veide min egen 166 v6 Sportronic på vekta på Stryken. Husker ikke hvor full eller tom tanken var, men den vekta stoppet på 1630😬 og 930 på forakselen. Vekt i vognkort tilsier 1520. Twin spark er nok vesentlig lettere. Med Eibach fjærene virker 166 litt tung, men med original fjærene er den mer lettbent. Fordelen med 166 og Eibach er at du får bilen ned på bakken. Og at den med Eibach pro, sluker de aller fleste smådumpene uten at du kjenner det engang. Men når svingene kommer ligger den flatt! Digger 166, selv om den ikke vinner noe bakkeløp. Beste hverdags Alfa noen sinne. Aldri noen tvil om at dette er en Italiensk bil med det utsøkte designet.
×
×
  • Opprett ny...