Gå til innhold
Vi opplever for tiden problemer med enkelte bilder. Vi jobber hardt for å rette feilen!

Gruagarasjen

Capo
  • Innholdsteller

    522
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    31

Gruagarasjen vant sist dagen den 12. mars

Gruagarasjen hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

305 Splendido

1 følger

Om Gruagarasjen

  • Rang
    Capo

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Grua

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. En stor takk til de som holder forumet i live på nett. jeg etterlyser at klubbens ledelse og leder også bruker dette forumet når det skjer noe nytt av betydning. Ledelsen er veldig flinke og ivrige på FB, men her er det ingen aktivitet fra øverste hold. Det hadde kanskje vært naturlig at også ledelsen bidro her inne, eller?
  2. GTV 116 i denne fargen og sølvgrå er så fine. Nydelig bilde og eksemplar
  3. Samme her. Byttet reim og justerte ventiler samtidig. Vannpumpe lageret var like fint. Men det bør man sjekke tilstanden på før man setter på ny reim..
  4. jo, det er i hvert fall de største rørene som sitter montert på. det er vel 45mm som er riktig. mente 2,5 har 39mm? ganske stor forskjell fra de originale er det i hvert fall.
  5. Nix. har 43mm innsugsrør og alle 232hk i denne.
  6. Her i huset har vi sansen for detaljer og jeg lover deg at dette blir smakfullt. Vi skal ha en mørkere farge på QV settet som matcher hovedfargen på bilen. Og dette er reversibelt når som helst. Paneler og kjolesett kan byttes på 164, og bilen får et helt annet uttrykk. Det er derfor vi synes at 164 er kule biler. Blir ikke en QV? Bjørn Steinar på Hamar har en 93 QV 24v. Jeg kan ikke se andre forskjeller på vår 93 Super og hans QV enn at det er andre fjærer. Ellers har vi det samme utstyret, samme interiør og elektriske dempere. Og den samme gode 5 trinns kassa. Dette blir en fullgod QV.
  7. Lenge siden oppdatering her. QV er fortsatt på lagring på Hamar hos Bjørn Steinar. Lageret i klima pumpen tok kvelden på nest siste tur i 2018. Men fikk kjørt for egen maskin opp til vinterlagring. Ny klimapumpe og tørkefilter er innkjøpt og ombyggings sett til R134a gass. Kjøpte 4 nye Zender Milano til min grønne 164 3.0 i 1997. De kostet selvsagt litt, men ingenting i forhold til nå. Får du tak i «greie» Milano felger nå så må du ut med 10.000.- for 4 som trenger TLC. Det er vanskelig å spå i framtid, men jeg burde sikkert innsett at Zender Milano og Siena ville bli ettertraktet, siden de sitter som et skudd på visse Alfa modeller. Så jeg skulle jo aldri solgt de jeg kjøpte den gangen. Men fikk tak i noen greie Milano hjul etter at jeg kjøpte QV. En felg var litt skadet, som jeg har rettet litt på. Så hva gjør man ikke når det kommer en helt fabrikkny Zender Milano felg til salgs i Tyskland? Jo man betaler det det koster for å sikre seg felgen. Med frakt og toll ble det såpass dyrt at det passer seg ikke å poste summen her. Men nå er den kommet i posten og den ser heldigvis like fin ut som på bilder. Har også fått tak i et sett med originale 93, 164 QV / 164 Q4 felger. Disse skal pusses opp. Jeg bruker de som trening på å få den fine blanke men børstet effekten som både Milano felgene og Speedline felgene skal ha. Klarlakk slipp er dessverre ganske vanlig på disse felg typene, men de blir ikke like fine når man lakkerer hele felgen i sølv. De skal ha en blank børstet kant. og jeg har kjøpt meg inn i Stians 164 3.0 24v og jeg har kjøpt et komplett QV kjole sett med dørpaneler og alt. Så Super skal bli QV. Denne Super har QV spesifikasjoner fra før. Elektriske dempere, 232hk og Recaro interiør. Så hvorfor ikke.!
  8. Jeg synes dette ikke er så smertefullt lengre. Hvis du ser på product portifolio bildet, og de bilene som kanskje skal lanseres framover, så blir det biler hvor det inngår en viss form for elektrifisering. Og en viss form for hybridisering. Og med EUs forslag i dag om at det om allerede 3 år, at alle biler skal ha en maksimal hastighetsgrense på 130km/t så skjønner vi alle hvor dette bærer. Så, gjør som meg og mange andre. Kjøp deg drømme Alfaen nå før de blir for dyre. En Alfa fra da Alfa var Alfa og kos deg med kjøreturer på fritiden. Hverdags kjøring blir aldri det samme igjen som det var fra den tiden da Alfa var Alfa. Det er på nåtidens biler restriksjoner på hva man kan foreta seg i bilen uten å bli overprøvd av støtte systemer. Det er restriksjoner på hvor man kan kjøre uten å punge ut for hver km. Bilene er designmessig mer og mer usmakelige romskip. Man er i mer eller mindre grad passasjer bak rattet. Og for en bil entusiast som liker å kjøre selv, så skal framtidens biler i så måte, bare bli enda verre. spar energien, kjøp en eldre Alfa eller behold den man har. Det som kommer det kommer, og jeg er helt likegyldig til hva som skjer med merke. Jeg har jo 2 stk 164 3.0 V6 ( en sammen med sønn) og en nydelig analog Guzzi 1200 Sport og snart en Guzzi til ( kanskje) hverdagsbilen driter jeg i. Den skal bare gjøre jobben
  9. Negativ til alt nytt? Da kan du ikke ha lest det jeg mente om Tonale litt lenger opp? Et stilfullt karosseri er ikke til å ta feil av. Det faller lett for øynene og linjene stemmer. Det er også derfor jeg opprettholder min kritikk av Giulia og Stelvio. Selv om det ikke er det denne tråden handler om, så er det nå så lett å se når ting stemmer, og når det ikke stemmer, hvis man sammenligner Stelvio og Tonale. Man ser at det er tatt hensyn til tidligere design med Tonale. håndtaket til bakdørene. hele vindusflater bak ala 166, 156, Giulietta. lyktene foran kan minne om både Brera, SZ, og til dels Montreal, og lykte arrangementet bak er i hvert fall ikke likt noe annet enn kanskje 164, med sin heldekkende lyktestripe. og om det er innfelte dørhåndtak eller ikke er ikke poenget. for 156 hadde jo ikke det, men et veldig pent håndtak i alu, var det virkelig. Tonale er i design igjenkjennbart for oss Alfister. Giulia og Stelvio er det ikke! hybrid, el må det gjerne være. jeg skal ikke ha det. Men at Alfa designet bæres videre er veldig viktig.
  10. Nå blir det helt åpenbart, det flere av oss har hevdet hele tiden. Giulia blir bare et helt gjennomsnittlig bildesign i forhold. liker spesielt ikke de områdene jeg har ringet ut. det 3dje lille vinduet bak som ser ut som en hastverkløsning og som gjør bakvinduet veldig lite. og de helt ordinære utvendige dørhåndtakene som er tatt fra hylla til fra hvem som helst. og den si rumpa stilen på fangeren. ser ut som den har driti på seg. Huff:
  11. Fra siden er den brå lik Giulietta, hvilket ikke er så negativt. og den var fin foran og bak. Og den ligner ikke på noe annet pr nå. Veldig bra. Designet kan jeg like. Men det er jo dessverre alt for høy. Det er høyt tyngdepunkt folk ønsker seg for tiden. Mulig pga høyvann og oversvømmelser?? Klima vennlig modell 😂 Fronten og bak også forsåvidt på Giulia liker jeg fortsatt ikke. Fronten er stygg og bakenden kunne vært fra hvilken som helst Japansk/ Europeisk bil. Men dette er bedre.
  12. Hadde samme problem på ene kanalskjøten bak på min 166. Samme hva jeg gjorde så kom rusten tilbake. Og kanalen var full av Fluid film.
  13. Leser du hva jeg skriver om dekkstøy, så vil du lese at jeg brukte samme hjulsett på begge bilene vekselsvis! Sammenligningen er derfor helt 100%. For meg utgjorde disse endringene at jeg gikk fra å like tidlig 166 og at senere utgaver for meg er helt uaktuell. De ser like ut for den som ikke kjenner bilen, men her er det ganske store endringer under skallet. også innføringen av Euro3 struper både lyd og effekt. Ikke bra i det hele tatt.
  14. Delvis riktig Odd Atle. passasjer stolen hadde jo ikke minne og den gikk heller ikke like langt ned som '99 modellen. i tillegg var sitteputen vesentlig hardere, noe faktisk kona klagde på. Vi har jo kjørt vår 99 166 til Italia 2 ganger. senest i fjor vår. og etter min kones uttalelse om at det ikke var aktuelt å sitte i Super setene helt til Italia, og at setene i 99 har vært så gode at dette aldri har vært et tema i det hele tatt. Så forskjellen var så pass stor at bilen (Super) aldri ble den Italia cruiser den var ment å bli. Dermed solgt! Har man ikke kjørt de tidligere utgavene, så er det ikke så lett å se eller kjenne forskjell på disse punktene jeg nevner. Det som gjorde 166 til en så bra bil, ble etter min mening ødelagt på senere utgaver. Jeg trodde først at endringene kom når FL utgaven kom, men endringene kom altså mye tidligere. Jeg vil tro at det her var snakk om å kutte kostnader etter bare 3 års produksjon.
  15. her spriker sikkert oppfatningene av hva som er bra og ikke bra. Jeg har selv erfart med mine 2 166er at endringene skjedde allerede i 2001 når Euro3 motorene ble introdusert. Min 2,5 var produsert i 99 og hadde: bedre stopping i setene, bedre skinn (mindre slitasje etter bruk), bedre kvalitet på plast, bedre støydemping. mer høyderegulering på stolene. Min 3,0 Super hadde Momo skinn. Skinnet var mykt, men stoppingen i stolene var for harde og formen på stolene mistet dermed sin støtte funksjon. begge bilene hadde gått like langt, så sammenligningen er reel. stolene fikk du ikke regulert helt ned, slik som på 99 modellen og man ble sittende høyere i bilen. plasten rundt stolelektronikken var helt klart av en dårligere/sprøere kvalitet. Brukte de samme originale 17" hjulene på disse 2 bilene (byttet om) og 2001 hadde vesentlig mer dekkstøy. Teppe i bagasjerommet var av en billigere variant. Den manglet også støtten som var sydd inn i teppe under ifra. når man løfter på reservehjulet ser man at det på 99 var teppe under reservehjulet. ikke på 2001. Panser klukke lyden i dørene var nesten borte på 2001 og ikke som '99. Min mening er at skal du ha 166, så er '98-'99'og 2000 beste årgang. helt klart de best bygde bilene. Og euro3 motorlyden er jeg ikke begeistret for. hvor katalysatoren sitter i selve grenrørene. Gir en veldig "surrete" lyd inne i kupeen. 3,2 er også Euro3 som sikkert de fleste vet. Dette er det inntrykket jeg sitter igjen med etter 12 år med min 2,5 og knapt 6 mnd med 3,0 Super. Super likte jeg ikke i det hele tatt. Det er nå min mening.
×
×
  • Opprett ny...