Gå til innhold

bjaa

Apprendista
  • Innholdsteller

    19
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

bjaa vant sist dagen den 2. desember 2016

bjaa hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

5 Neutro

Om bjaa

  • Rang
    Apprendista

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Låsecylinderne er helt like. Dersom jeg forstår deg riktig har du låser og cylindre inntakte i bilen din, men mangler nøkkel. Jeg har sikkert en nøkkel liggende som du kan bruke, men vær på vakt ved ombygging, og ta deg god tid, da dette er urmakerarbeid. Det kan være lurt å ha en ekstra cylinder og ta deler fra ( små innvendige stempler med marginalt forskjellige lengder samt ditto fjærer som kan fly veggemellom ) så det er sikkert ikke dummt å kjøpe en ekstra cylinder før du begynner.
  2. Låsspesialisten som i sin tid hadde verktøy for å bygge om Alfa GTV låsesylindre til like nøkler måtte desverre medgi at spesialverktøyet med deler var kastet under en opprydding. Jeg har ikke lykkes med å finne noen som kan dette så lang, og låsesylindre er ikke akkurat hyllevare. Nye sylindre selges for ganske høye priser. Man kan selvsagt prøve ombygging selv, men det er litt pirkete å få til uten spesialverktøy.
  3. Min 86 GTV 6 med 120.000 km går på halvsyntetisk Mobil og bruker vel 1 liter på ca 400 mil . Det er vesentlig mindre en min 1962 Giulia spider bruker, men siden forbruket er jevnt og jeg peiler regelmessig bekymrer det meg ikke.
  4. Pass på når det monteres nye pakninger. De er ikke nødvendigvis like smidige som originale, så i tillegg må det benyttes ikke herdende pakningsmasse mot karrosseri.
  5. Et litt dumt spørsmål. Hvis du har en standard 2 liter motor, hvorfor ikke benytte standard dysing? (antar at du har startet med en dellorto som har korrekt dysing tilpasset en alfa 2 liter) Med synkronisering av forgasserparene og påfølgende grunnjustering skal motoren gå helt rent i hele turtallsområdet. Dersom du ikke får bilen til å gå jevnt, så er det andre feil. De må du først finne. Du kan ikke dyse deg ut av dette.
  6. I 1998 modellen blir passasjer airbag løst ut ved at vekt av passasjer i setet trigger en sensor. Dette ble siden endret til utløsning uavhengig av passasjer i setet. Er usikker på om dette skjedde i 1999 eller senere. Har du denne modellen får du feilmelding med senere sete. bjaa
  7. Hei Hans Jørgen

    God Jul og takk for sist.

    Synes disse nøklene og Cylindrene ligner svært meget på GTV 6 sine? Jeg har i lengre tid forsøkt å finne en slik til min bagasjelokk. Jeg gjorde et forsøk på en reparasjon i 2017, men da det var litt slitasje/slark i cylinder, ble ikke dette en fullgod rep. 

    mvh

     

    Bjørn

     

    Låsecylinder GTV 6.docx

  8. Fyll snekka med Molycoat. Har kjørt siste 10 år med denne løsningen.
  9. bjaa

    Har du nøkkel til GTV dørlås?

    Mvh

    Bjørn

     

  10. Jeg kjenner ikke prisen som Stelvio ønsker, men motoroverhalingen er sannsynligvis ingen billig sak. Vår innom Stelvio utenfor København for ca et år siden, og de gjorde et meget godt inntrykk. Farge valg om modell valg er selvfølgelig en individuell sak. Jeg ente opp med å importere en GTV6 fra Belgia som hadde gått hele sitt liv i Madrid, også helt uten rust ( original lakkering i hele under-vognen). Prisene er ikke lenger spesielt lave. Se forøvrig hva David Cirone mener om denne fargekombinasjonen på Youtube. Og velour er på nytt kommet tilbake, selv innenfor Skandinavisk moderne møbelkunst:
  11. Hei. Isteden for å kjøpe motstander og lodde disse sammen, finnes det et firma i Irland som selger en liten boks som kan plugges direkte inn i utgangen fra gulvet. Denne simulerer at det sitter en passasjer i passasjersetet til enhver tid. Koster ca 450 kroner. Boksen som er på størrelse med en fyrstikk eske kommer ferdig testet og med garanti. Brukte den på min 156, airbag lampen slukket umiddelbart. Bjørn
  12. Hei Prøv denne hvis du ikke allerede har sett den. http://www.stelvio.dk/product_detail.asp?mode=master&maID=402 Bjørn
  13. Hei

    Du bruker nok bilen på samme måte som meg, har ikke vinterkjørt min 156 siden 2007. Men denne begynner nå å nærme seg 20 år, og med 2 andre veteran Alfa er jeg begynt å vurdere noe nyere, da 3 gamle biler muligens blir en for mye.  Har du flere detaljer om bilen, og hvilket prisnivå tenker du at denne vil ligge på.

    mvh

    Bjørn

     

    1. Vis tidligere kommentarer  %s flere
    2. bjaa

      bjaa

      Hei. Da har jeg endelig fått tilbake bilen min , eller rettere måket frem bilen min hos Autovia. Den løsningen som jeg selv foreslo, og delen som jeg selv hadde tatt med virket, slik at kostnadene ble ok, heldigvis ingen ny airbag.  Jeg har bestemt meg for å gi den gamle bilen min en ny sjanse, et år til avgangen. Bilen din var fristende, og prisen tror jeg er rett. Du bør vel egentlig beholde den selv, da denne bilen må ha flere 10 år videre i seg med samme  bruk. Ser flere biler med disse motorene til salgs med flere hundre tusen kilometer på klokken. 

      mvh

      Bjørn

       

    3. Håvard S

      Håvard S

      Hei igjen! Det var jo gode nyheter for gamle bilen. Fikk den hjem, vasket og satt garasjen for vinteren? Ja, det var jo meningen jeg skulle beholde bilen, men så har jeg jo kjøpt en 4C, og tre biler blir litt i meste laget. Skal jo ha tid til bruke dem også.

      Hilsen Håvard!

       

    4. bjaa

      bjaa

      Hei. En 4C høres ut som et meget godt valg.

      Dette er vel den mest spennende bilen som har blitt bygget på mange år, og som viser veien mot lettere biler med mindre motorer, slik Alfa var på 50 tallet med Giulietta serien  sin. Min gamle Giulia spider har eksempelvis samme vekten som din 4C, 860 kg, uten sammenlikning ellers. 

      Min 156 er grundig vasket og plassert i garasjen frem til våren neste år.

      Det med 3 biler ser jeg er en utfordring med hensyn på bruk, særlig hvis bilene overlapper hverandre med hensyn på hva du benytter dem til. Det riktige er kanskje å ha en bil til hver sin anledning, men alt har jo en økonomisk ramme som enhver selv må finne ut av, og 3 biler koster alltid mere en 2.

      Min Spider er  en bil hovedsakelig for sommer og fint vær, men også for langturer i klubbsammenheng. GTV 6 tenkte jeg å benytte på turer i Skandinavia om våren/sommeren.(og ellers for motoren og kjøregleden sin del) 

      Giulia spideren min har vært svært driftsikker, og enkel å vedlikeholde, starter opp hver vår uten problem. Det eneste problemet jeg har hatt var moderne elektronisk tenning ved en eneste anledning, men denne har jeg har fjernet til fordel for stifter. Jeg er mere spent på  min GTV 6, som muligens er mere lunefull, og hvor jeg fremdeles arbeider med mindre forbedringsdetaljer . Min 156 har vært i samme familie siden ny i 1998, og den har gått med minimale driftsproblemer helt til i år, da jeg fikk havari på støtdemper opphenget i McPerson bakhjulsopphenget, samt airbag feilen.

      mvh

      Bjørn

         

×
×
  • Opprett ny...