Gå til innhold

bjaa

Artigiano
  • Innholdsteller

    62
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

bjaa vant sist dagen den 2. desember 2016

bjaa hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

8 Neutro

Om bjaa

  • Rang
    Artigiano

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. En siste kommentar i dag. Tok opp saken med Danske Classico register sin tekniske fagmann og mange årig eier av en Giulia 1600. Han har over årene skiftet mange startmotorer i denne og andre biler i 105 serien og har aldri hatt problem med annet en rett antall tenner. Gulia 1600 hadde både 8 og 9 tenners startere beroende på motornummer.
  2. Hei Her en en film fra Youtube som viser dette steg for steg ( ved remonteringen) . Du har jo allerede motoren ute av karrosseriet.
  3. Denne fungerer som en enveisventil som du antyder og blir sugd åpen av undetrykk i tanken. Du kan jo prøve å fylle den med rensemiddel og la den ligge en stund og deretter spyle igjennom ventilen fra utløp mot innløp for å se om du kan få renset ut gammelt støv og skitt som kan ha satt seg i ventilsetet. Blås begge veier for å prøve og bevege ventil klaffen til og fra setet.
  4. Som linken beskriver. Dersom klaringen er for stor, over 0,5 mm, vil du få en høy skrikende lyd når du kinner før motoren starter. Hvis klaringen er for liten, under 0,5mm vil du få en skrikende lyd når motoren drar igang før starteren trekker seg ut. Resultatet av begge tilfellene er slitasje på tenner og tilslutt havari på hele motor. Du sier at det er kortere tenner på den lille starteren. Det finnes jo forskjellige diametre på pinjongen dvs forskjellige tannlengder på forskjellige type startere, eksempelvis 25mm og 27mm. Du har kanskje for korte tenner, dvs feil pinjongdiamater i forhold til tannkrans og plassering av startermotor? Helt tilbake til det grunnleggende: Sitter det originalt motornummer som for 1600 Giulia i bilen, eller har den blitt skiftet ut med større eller nyere motor på et eller annet tidspunkt? Det må være en logisk grunn til at du ikke kan få justert pinjongen i rett posisjon i forhold til startkrans.
  5. Hei Denne linken gir mye av det man har diskutert på en svært klar måte, inklusive toleranser, mulige feil og avslørende hvinelyder: https://www.autozone.com/repairinfo/common/repairInfoMain.jsp?targetPage=productsHowToInspect&leftNavPage=productsHowTo&pageId= 0996b43f80a0118a&subtitle=replace
  6. Noen sverger til Litiumfett.
  7. Bør vel finne en type som ikke angriper plast, samtidig som den holder konsistensen ved temperatur. Blir vel fort 70 -80 grader under panserert her.
  8. Skjønner ikke helt hva du mener JGR når du som kommentar til bilde av den hvitmalte starter pinjongen skriver at " den ikke er helt 2/3 nede" Tanninngrepet- her avstanden mellom spissen av tennene på pinjongen og bunnen av startkransen skal være som tykkelsen av en binders. Ser ut som om du har langt større klaring, dvs mindre tanninngrep. Kan du som Duetto foreslår vri startmotoren en smule omkring den midtre justeringsbolten for å endre på dette og få et dypere inngrep? Du sier at du vil ta bort en shims. Du har jo allerede mere en 2/3 inngrep horisontalt langs tannkrans. Tar du bort en shims nærmer du deg vel det punkt at Bendixen ligger an mot tannkransen. Starterene skal ikke lage mye mekanisk lyd. Den nye og sterkere typen jeg har montert har en annen og noe sterkere lyd en den gamle, men du sitter likevel ikke med følelsen av at det er en blikkboks med gamle mutre som svirer rundt.
  9. Ta fra hverandre hele gearet, ta ut tannhjulet. På baksiden av dette er det også en masse størknet fett. Også rundt akslingen til samme. Drevet gjøres også rent. Alt pakkes med nytt fett.
  10. Og så er det vel i tilegg til overnevnte også en annen problemstilling. Hva er originalt og uoriginalt på så gamle biler? Her kan tidvis forskjellige eiere ha satt sammen det som passet og var for hånden, gearkasser og motorer og andre deler for den sags skyld, om en annen. Hos Alfa hadde man vel også en tendens til å bruke opp deler fra en serie i en ny serie. Så dette kan være både spennende og ikke minst frustrerende. Men nå har jeg god tro på at de to overnevnte bilene om ikke lenge springer igang, og det før vinteren kommer!
  11. Har handlet fra dem tidligere under navnet Bertelsbeck. Det har vært problemløst. Giulietta register, som vel er den klubben som har størst teknisk kunnskap på de gamle 101 serien benytter Classicalfa. De har også deler til 105 serien, inklusive rekondisjonerte startere såvel som lettvektstartere. Har stor kompetanse.
  12. Og litt mere informasjon. Dersom dere følger denne linken ser dere hva jeg får frem med å søke på min GTV6 under startmotor . Nå ligger det desverre ikke inne data på 105 serien, men man kan henvende seg direkte til Bosh-Automotive elektronisk med spørsmål dersom man har delnummer. Under ligger eksempelvis delnummer til 105 serie TI, fra OKP sin nettside som har en liten endring i betegnelse i forhold til statreren på min n101 serie Giulia spider nederst : https://www.bosch-automotive-catalog.com/en/product-detail/-/product/0001108098?returnPage=https%3A%2F%2Fwww.bosch-automotive-catalog.com%2Fen%2Fvehicle-info%2F-%2Fvehicle%2Fequip%2FALF%2F78%2F-203qmsqetto2qnpbnk9cqfd5bcl351l%3FautoLoad%3D1
  13. Hei Nå er det to toleranser du må passe på: 1. Klaringen mellom tennene på pinjongen og startkransen. Her ser det ut som om en tommelfingerregel at du skal ha en klaring mellom spissen av tenner i pinjong og bunnen av tenner i Startkrans som tilsvarer ca. tykkelsen av en binders, dvs pinjongtennene skal ikke gå for dypt ned i startkrans, eller ha for stor avstand. Når du har en styrebolt i senter som du har, har du jo en liten mulighet til å justere. Men i utganspunktet må jo pinjongdiameter være korrekt i forhold til startkrans og innfesting, ellers har du en umulig oppgave med denne type innfesting og starter som har begrenset vertikal justering. Som du ser i videoen under har man som jeg foreslo tidligere verifisert plassering med å benytte maling på pinjongen. Da kan du etter å ha kinnet, eksakt sjekke hvor du er hvis det er umulig å se noe under bilen. Tror nok du må bolte opp alle boltene før forsøk, tviler på at starteren vil rotere seg i rett posisjon av egen vilje. 2. Horisontat Inngrep mot startkransen. Her skal pinjongen ha et inngrep på ca 2/3 av startkransen under start , og selvfølgelig ligge utenfor denne når de ikke benyttes.
  14. Det tror jeg ikke er et problem. Men når jeg har fulgt denne tråden en stund, ser jeg jo klart at også pinjongens innslag i startkransen er helt essensielt å ha kontroll over. Her er det jo enkelte tilfeller der den lille kransen som finnes på enkelte startermotoren ikke går inn i hullet i clutchuset med shimming som resultat eller bort filing av samme lille krans . Dette forrykker jo pinjongens innslag i starterkransen med mulig gnaging og havari som resultat. Det er noe man ikke bør prøve og feile med, men som jeg antyder i innlegget over ha en mere systematisk tilnerming til. Da kan jeg ikke se noen annen måte en at man må måle seg fra anleggsflaten på clutchhuset og ut til tennen på startkransen. Deretter må man sammenlikne målene på tilgjengelige startere i markedet og prøve å finne den som passer. På min 62 modell, som er en 2 hulls modell, har jeg samme 9 mm stålplate mellom clutch hus og motor. Starteren jeg kjøpte fra OKP var en 3 hulls starter som lot seg montere direkte uten bortfiling av stålkrans på startmotor. Men støyen under starting hos dere har jo en årsak, og det kan vel kun være justering som du nevner med hensyn på 3 bolts motor eller lengde på startmotor/innslag av pinjong mot startkrans med hensyn på begge. Legger merke til at ingen av de tradisjonelle leverandørene ( okp etc) lenger aveterer startmotorer til 2 bolts motorer. Problemer med montering og dimensjoner kan jo være årsak til dette. Jeg ville ha målt meg frem som antydet over.
×
×
  • Opprett ny...