Gå til innhold

alfarookie

Capo
  • Innholdsteller

    810
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

4 Neutro

Om alfarookie

  • Rang
    Capo

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  • Lokasjon
    Stavern

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Er det noen her som har 17 tommere på sin 159? Det er tydeligvis ikke alle som går. Muligens konflikt med bremsekalipper. Hva slags 17" felg kan brukes?
  2. Skal ha nye felger til en 159 tbi til vinterdekkene. Dekkene har jeg, og de er 225/50 - 17. Ser at sommerhjulene har svært lite klaring til bremsekalipperne og er redd for at nye innkjøpt på nettet ikke vil passe. På shop.alfisti.net har de noen fine 17 tommere - Monza GT - men det går tydelig frem at de ikke passer 159 tbi. (Jeg lurer på hvorfor) Andre nettbutikker er muligens ikke så inne i hva som passer denne modellen. Kan man regne med at felger passer hvis ET og CB (evt med sentreringsring) er riktig?
  3. Burde vel også kompensere for den høyere ET med spacer på 5 - 8 mm
  4. Brukte sitrusrensen til Biltema, kalt Label off, på en plastmugge. Etiketten gikk fint av, men plasten ble også myk og stygg. Måtte kaste muggen. Sitrusrens er ikke skånsomt.
  5. Nå har jeg lest gjennom denne tråden her. Jeg ser at et dekkfirma er forbauset over å konstatere at 7 av 10 IKKE vet hvor de beste dekkene skal plasseres. Jeg for min del er IKKE forbauset over at 10 av 10 på dette bilforumet ikke vet hvor de beste dekkene skal plasseres. Bare synsing.....
  6. For alle som vil ha god tid på å utbedre mangler, blir tiden mellom PKK forkortet fra to år til ca 1,5. FØR: Frist 30.11.2018 PKK kan tas 01.07.2018 Avskiltningsbegjæring 30.01.2019 Neste PKK to år etter, dvs 30.11.2020 NÅ: Frist 30.11.2020 PKK tas f.eks 05.07.2020 Avskiltningsbegjæring 01.12.2020 (PKK kan tas når som helst etter siste PKK). Neste PKK blir 05.07.2022, to år etter sist gjennomførte PKK. (Ikke når den er endelig godkjent) I tillegg er kravene til kontrolløren skjerpet, slik at prisen øker betydelig. Så litt flere bompenger, øket årsavgift(?), bensinpriser og timepriser verksted opp mot 1.500 Når kommer det noe POSITIVT?
  7. Min eierglede kan ikke OVERvurderes, ellers er vi enige om det meste😋
  8. Noen som har forslag til ekstralys til en 159? Type og plassering?
  9. Hva motor angår vil jeg si at tolerer man diesel er 1,9 literen en fantastisk bra konstruksjon. Sterk, seig, holder lenge ( pass på serviceintervall og oljeskift) og bruker utrolig lite drivstoff. Den større 2,4 literen er en bygget på samme lest, og er litt av en kraftkar. 2-literen skal visstnok være enda bedre, enten i 136 eller 170 hk versjon. Vil uansett hevde at diesel, whatever make, egner seg best for langkjøring, i hvert fall ikke konstant småkjøring. Beste motor er imidlertid på bensinsiden, en 1.8 Tbi eller også kalt 1750. Enda sterkere, enda seigere, fin lyd og uten stank. Er så seigtrekkende at man ikke savner automat, 3.gir f.eks rekker fra 10 km/t til 120. Bruker litt mer drivstoff, men er verdt det. Den må bare prøves! Synd at de koster så mye.
  10. Det var da svært til avansert system, og i konebilen! Temperatur ute, trykk i dekket MED temperatur, gir input i en formel som forteller om du skal opp eller ned i lufttrykk. Hva slags bil er dette? Vises dette på digitalt instrument i bilen altså? Bør vel også kobles til DNA systemet så man får trykk etter ønsket kjørestil? (forutsatt konebilen er en Alfa) Bilfabrikker, dekkforhandlere og "alle" andre sier man skal fylle et gitt trykk målt i kalde dekk. Men sier ikke noe om hvor kalde. Stor forskjell på -20 på gårdsplassen og +15 ute og etter 5 km til bensinstasjonen. Du som kan følge med på trykket i dekkene, kan du si noe mer om hvor mye trykket øker? Snakker vi om en økning fra 36 psi fra stillstand en kjølig morgen til 50 psi ved frisk kjøring på varm asfalt? Finnes det også en maksgrense?
  11. Dette hørtes plutselig ut som en bra ting å ha, passe på at trykket til enhver tid er optimalt. Mye jobb med det - kald morgen - fylle opp, litt hardkjør eller sol utover dagen - slippe ut igjen. Men har man noe instrument på dash'en til å overvåke dette med? Ikke kun en varsellampe som også skriker hvis trykket faller under et gitt nivå? Det neste må jo bli automatisk tilpassing av trykket - burde ikke være umulig å få til.
  12. Joa, jeg fikk det. Og jeg tåler såpass etter snart 13 år her. Man skal bare være litt forsiktig når man ikke ser hverandre i øynene
  13. Takk for oppklaringen. Trodde systemet var tyngre og dermed ville gi tyngre hjul og dårligere egenskaper. For øvrig sjekker jeg trykket ca en gang i uka og ser på hjula hver dag. Selvfølgelig kjører jeg bil for å komme fra sted til sted og kunne godt hatt golf og vært på annet forum med kanskje litt mindre arrogante deltagere
  14. Er det noen her som kan forklare kort om teknologien bak? Hvor sitter føleren. hvordan sendes signalene, osv. Noen spesielle hensyn å ta ved dekkskifte? Hva tilføres av uønsket vekt ( uavfjæra vekt, behov for avbalansering)? Hva sier loven om å fjerne dette?
  15. Sikkert ikke boksen, men heller overføringen. Litt møkk og gammel stivna olje blir seig guffe!
×
×
  • Opprett ny...