Gå til innhold

bertone_jon

Capo
  • Innholdsteller

    851
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

bertone_jon vant sist dagen den 24. desember 2017

bertone_jon hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

11 Buona

Om bertone_jon

  • Rang
    Capo

Profilfelter

  • Nettside
    http://www.finnbok.no

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Bergen

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Kjøpte en 159 SW Ti med 150hk JTD i 2010, kjørte den nesten 80 000 km og solgte i 2013. Den kostet mindre enn 10.000 spenn i ordinære servicer, vindusviskere og EU-kontroll. Slå den... Vet ikke om noen som matcher det, uansett bil. Fantastisk kvalitet! GTen min hadde jeg også i ca 3 år, men kjørte nærmere 100 000km og den hadde gått ca 25k km da jeg kjøpte den. Det ble litt dyrere med bærearmer, foringer, reg.reim etc, men på denne bilen hadde jeg også kun ordinære servicer med tre unntak: Viftereimen måtte byttes Spylerveskefordeler mellom frontlyktene sprakk Setebeltestrammer slo seg vrang i baksetet. That's it... Evig eies kun et dårlig rykte er det sagt...dessverre er det nok sant. Håper det blir bedre nå med maserati-samarbeid og masse penger.
  2. Word! Jeg må si jeg reagerte på den negative artikkelen om merkes fremtid i Alfanytt, den var ikke så orientert om disse investordagene eller hvor mye penger Fiat tjener på Chrysler om dagen. Jeg gleder meg til å kjøpe Alfa igjen!
  3. Men dessverre tror jeg ikke dette er realistisk. Lancia har vært sistemann på pengesekken i over 20 år og ser ikke ut til å ha stor nok heiagjeng internt i FIAT. Dessuten vil det koste uhorvelig med markedsføring å få opp interessen i Europa, for ikke å snakke om i USA. Det eneste lyspunktet er hvis Alfa sier farvel til Mito og Guilietta at det kan skimtes en småbilstrategi etter Ypsilon. I mai vet vi svaret. Klokt skrevet. Dersom Alfa slutter med MiTo og Giulietta åpner deg seg et rom i småbilsegmentet for premium/sportslighet som kan deles på Lancia og Abarth. Ypsilon er en suksess, og det ryktes om at MX-5 samarbeidet blir tatt fra Alfa og gitt til Fiat (Barchetta?) eller Abarth. Utover dette er sjansene til Lancia minimale ettersom Maserati sloss "nedover" i luksusmarkedet.
  4. Billige RuneTI? !De var svindyr og er såvidt meg bekjent toppmodellen til Michelin for normalt/sportslig bruk. Pirelli ble for dårlig på dårlig/sporete vei og Contiene som passer original dimensjon ble fort slitt. De du har er øverste hylle?
  5. TI ser utrolig bra ut og kjører bedre enn vanlig 159. Jeg mener at man da har oppfylt to av kravene mine ved å kjøpe Alfa. En velholdt TI MY-modell er verdt over 200k spør du meg. Se hva du får hos Audi og BMW for den summen penger. Kvaliteten på 159 er også utrolig bra, er mitt inntrykk.
  6. Eller en 500L Trekking til en avveksling mens jeg venter på Giulia'n? Må ta med meg koffertene og prøve denne en dag Jeg har anbefalt min far en 500L mens han venter på Giulia SW. Den vant til og med over en Skoda i Bil. Hvem skulle trodd...
  7. Alfa Romeo har overhodet ikke peiling på salgstall, de bommer alltid. De tar tommelen i været og gjør en sånn passe kvalifisert gjetning. Alfa har to/tre modeller i dag, det blir kun spekulasjon når de presenterer tre-doblet salg på tre år og samtidig hvordan disse salgene skal fordele seg på biler som ikke finnes enda (i produktkategorier som hvor de er fraværende). Jeg påstår ikke at Alfa kommer til å selge i bøttevis av SUV, men jeg håper naturligvis på det. Historien viser at SUV er bra for business, ellers ville produsentene fjernet dem... Jeg sa at design, motor og pris ville avgjøre. Design har utrolig mye å si når du tenker over SUV-salg før og etter X5/Cayenne/ML. Defender og GL blir sært, mens Quashqai blir tilgjengelig. Tidligere var det de store firkantede bilene med terrengegenskaper som solgte til noen få (tenker Europa nå), mens nå kjøper "alle" SUV fordi design, pris og motor passer med forventningene om en SUV til normalbruk - altså erstatning for stasjonsvogn eller Golfen de vurderte. La oss først se om det kommer en Giulia før 2016, eller en "large sedan". Alfa har tapt mye på å ikke ha erstatningen til 159 klar før produksjonsslutt. Inkludert meg.
  8. Det er neppe noen automatikk i at AR blir en dundrende suksess tvert de får en SUV på markedet. Renault kom med en for noen år siden som få har sett og enda færre har kjøpt. Peugeot og Citroën likeså. Folk som skal ha traktor renner ikke ned dørene til Alfa-forhandlerne. For et års tid siden dukket det opp antatte salgsmål for den kommende modellrekka hos AR, og SUV sto for en bitteliten andel. Om SUV-kunder renner ned dørene hos Alfa i 2015 vet hverken du eller jeg. Det er nok avhengig av design, motorer og pris. Porsche hadde ingen erfaring eller tradisjon, men har solgt i bøtter og spann. BMW? Audi? Ingen av disse hadde forutsetninger eller erfaring med SUV. Jeg håper at Alfa, med 4C, ny Spider, Maserati-samarbeid mm er nærmere de tyske enn de franske i merkestatus og anseelse. Tradisjonelt har de vært det, og fremtiden kan tyde på det samme. I såfall er SUV helt naturlig og en viktig inntektskilde. Se på den nye Jeep Cherokee og tenk dere den med Alfa-design, sportsligere setup, Alfa sine motorer og Alfa-interiør. Skjønner ikke at det blir mer feil enn X3 eller Q5? Peugeot og Citroen er forøvrig kun forkledde Mitsubishi, noe som forbrukerne skjønner, og Renault har lidd i mange år med dårlig forhandlernett og lave salgstall generelt - ikke bare på SUV. Du vet kanskje salgstallene på disse på Europeisk nivå? Er det flopp der også? Hva som skjer i Norge er jo uinteressant... Og apropos Renault. De eier 44% av Nissan, og 2 millioner Qashqai siden 2007 er en enorm suksess.
  9. Disse bildene er som nevnt over fra forrige forsøk, Kamal, og er sikkert 10 år gamle. Regner med at en moderne Alfa-SUV blir ganske så veldreid. Marchionne har utsatt Giulia i 3 år for å få designet til å stemme og regner med at han tar denne oppgaven like seriøst. At det dukker opp Alfa SUV er bare fryd og glede for en Alfa-entusiast. There´s big bucks in trucks sies det i Detroit. Porsche har halve omsetningen fra Cayenne, og hos Alfa kan det fort gå samme vei. Det betyr 4C GTA, 6C, Giulia GTA, Spider osv osv osv... Trenger penger for å gjøre spennende prosjekter.
  10. Ingen som tror meg når jeg sier at Alfa er fantastiske vinterbiler, men min erfaring er utelukkende positiv. Husker også at NAF brukte Alfa 156 før de ble betalt av Audi og gjorde vinterdekktestene med ADAC. Har kjørt masse kolonne og fjelloverganger med alle mine, og erfaringen er at bilen ikke står fast eller sklir nevneverdig. Jeg har dog alltid brukt penger på gode dekk... Eneste som har plaget meg med Alfaene er at de har vært litt lav. GT og 159Ti har pløyd litt løssnø før brøytebilene har fått jobbet skikkelig. Min tanke er at gode kjøreegenskaper overføres til vinteren også, og i snøkledt fjellheim så er FWD positivt når man ikke trekker på alle fire. Vektfordelingen også... Har aldri kjørt 75 eller andre transaksel Alfaer, men det må ha vært utrolig moro. ...og for å kaste en brannfakkel. Jeg kunne ønske at man gjorde flere tester på vinteren. BMW og Mercedes uten X-drive eller 4-matic er nærmest ubrukelig, og det er "vinter" i Norge nesten 6 mnd av året. 50/50 vektfordeling er jo helt meningsløst når det er glatt og man skal bakkestarte eller bare komme i gang på flaten. Har kjørt noen nye 5-serier med siste elektronikkvariantene, og det går helt OK under greie forhold pga tyngden. 3-serier og 1-serier har ikke sjanse når det er skikkelig glatt.
  11. Jeg er uenig. Moderne kvinner koster langt mer enn en moderne Alfa Romeo i årlige driftskostnader. Sist jeg byttet noe på en Alfa utenom vanlig hovedservice var spylerveskefordeleren mellom frontlyktene på min gamle (2006) GT. Det må ha vært i 2008 eller 2009. Reservedeler til kvinner derimot, i form av tilbehør i edelt metall eller skinn (og ikke karosserioppgraderinger), kjøpes stadig og blir som regel dyrere med årene:-)
  12. Gratulerer med nydelig bil! Håper du får det like kjekt i den som jeg hadde:-)
  13. Jeg er i tvil... Ringte alle tilbyderne i Bergen og ba dem om å si pro's og con's. DiTec gutta var veldig negativ til Permashine, og mente teflon var en gammeldags DiTec-løsning der lakken ikke fikk puste. Teflon-gutta virket oppegående, men hun eldre kundebehandleren hos Permashine kunne ikke mye om produktet eller om salg. Så da tyr jeg til dere, Alfisti; Lite lysten på rebehandling hver 18.måned med DiTec, men skulle gjerne visst om dere var fornøyd med de forskjellige alternativene. Har noen prøvd flere alternativer på ulike biler?
  14. Jeg liker det! Som Alfist og elektrofil er kombinasjonen stor skjerm og stor scudetto helt perfekt. Infotainment-systemet til Chrysler regnes i USA for å være det beste...
×
×
  • Opprett ny...